$reply_topic_back Ford Scorpio Team :: Zobacz temat - Olej do Scorupek
Ford Scorpio Team Strona Główna Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Olej do Scorupek
Autor Wiadomość
Bufet
[Usunięty]

Wysłany: |28 Sty 2005|, 2005 13:38   Zbyszku, co oznacza najbezpieczniejsze wyjście??

Zbyszku, co oznacza najbezpieczniejsze wyjście??
 
 
Bufet
[Usunięty]

Wysłany: |28 Sty 2005|, 2005 14:07   znalazłem

znalazłem coś takiego

..:::Sam wyberz swój olej:::..



Dobór oleju do silnika samochodu nie jest tak bardzo skomplikowanym zadaniem, jak mogłoby się to wydawać. Po prostu trzeba kierować się zaleceniami konstruktora silnika i odpowiadającym im oznakowaniom podawanym przez producentów na opakowaniach olejów. Oczywiście w tym przypadku bierzemy pod uwagę tylko renomowanych producentów olejów, którzy podają rzetelnie dane.
Zaczynamy więc od sprawdzenia w książce serwisowej samochodu, jaki olej zaleca konstruktor. Od marki, która wcale nie jest wiążąca dla użytkownika, ważniejsze są klasy lepkościowe podane wg normy SAE oraz klasy jakościowe podawane zazwyczaj wg API lub ACEA (dawniej CCMC).


Pierwszym oznaczeniem, które rzuca się w oczy, kiedy bierzemy z półki bańkę oleju jest występujący po nazwie symbol np. 10W40. Jest to oznaczenie klasy lepkościowej wg SAE. W przypadku olejów wielosezonowych, a takie właśnie spotykamy w naszej strefie klimatycznej, oznaczana jest ona dwu-liczbowym symbolem. Pierwsza liczba zakończona jest literą W (winter czyli zima). Już z tego wnioskować można, że dotyczy ona zimowych warunków pracy oleju. Czyli tak naprawdę rozruchu, bo tylko wtedy na olej ma wpływ temperatura otoczenia. Im niższa pierwsza liczba, przed literą W, w tym niższych temperaturach stosowany może być olej. l odpowiednio - im wyższa druga, tym lepiej sprawować się będzie olej w lecie. Liczby te nie dają się w bezpośredni sposób przełożyć na temperatury stosowania. Olej klasy ' 5W40 zapewnia odpowiednie warunki pracy silnika w temperaturach otoczenia -15oC do +35oC. Oczywiście, jeżeli konstruktor zaleci olej klasy 15W40, zawsze można zastosować olej „klasy wyższej", czyli 10W40, 5W40, OW40. Nie wolno nam tylko zastosować oleju o niższej klasie niż zalecana np. 20W50. W naszej strefie klimatycznej, klasa „letnia" 40 w zupełności wystarczy silnikowi. Nie ma potrzeby stosowania olejów klas 50, czy wyższych, spowoduje to bowiem kilkuprocentowy wzrost zużycia paliwa i spadek mocy.


Oglądając dalej naszą bańkę oleju, oprócz listy zalet oleju, którą zawsze umieszcza na etykiecie jego producent, znajdujemy bardziej istotne informacje. Są to normy jakościowe. Norma API stosowana jest w USA, natomiast ACEA stosowana jest przez konstruktorów europejskich.
Symbol klasy jakości wg API jest dwuliterowy. Pierwsza litera oznacza typ silnika (C-Diesel, S-benzynowy). Druga litera opisuje jakość oleju. Im jest ona wyższa według alfabetu, tym wyższej klasy olej. Obecnie oleje do silników benzynowych mają najwyższą klasę API: SJ, a do silników wysokoprężnych samochodów osobowych API:
CF. Oznakowanie oleju np. API SJ/CF oznacza możliwość zastosowania go do silników benzynowych i wysokoprężnych.
Klasyfikacja europejska ACEA jest trochę bardziej skomplikowana. Oleje do silników benzynowych czterosuwowych mają klasę:
A1-98 (energooszczędne); A2-98 (wysoka jakość); A3-98 (najwyższa jakość); do silników wysokoprężnych samochodów osobowych: B1-98 (energooszczędne); B2-98 (wysoka jakość); B3-98 (najwyższa jakość);
B4-98 (wysoka jakość - wtrysk bezpośredni). Oleje, które mogą być stosowane do silników benzynowych i wysokoprężnych oznaczane są np. ACEA A3/B3.


Kolejną rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę są homologacje konstruktorów, również podawane na opakowaniu danego oleju.
Przy zamianie oleju jednej firmy na inną, należy porównać na etykietach dane na temat klasy lepkościowej (SAE), jakościowej (API, ACEA) oraz homologacje (VW, Mercedes, Renault, BMW itp.) i wybrać ten, który ma co najmniej taką samą klasę lepkości i jakość, jak poprzednio stosowany. Oczywiście zawsze możemy wybrać olej o wyższej jakości.
Zamiana oleju mineralnego na olej syntetyczny może przynieść realne korzyści finansowe w postaci mniejszego zużycia paliwa. W starych silnikach (wyprodukowanych przed 1980 r.), w których stosowane byty oleje niskiej jakości np. API: SC/SD/SE po zastosowaniu oleju nowej generacji (np. API: SJ) może nastąpić odmywanie naga-rów i zanieczyszczeń. Może to spowodować zatkanie przewodów olejowych, rozsz-czelnienie komory spalania, zatkanie filtra oleju. Przy tak starych silnikach lepiej pozostać przy mineralnych olejach klasy API SF.


No i więc jaki olej???
 
 
Zbyszek 2,9
[Usunięty]

Wysłany: |28 Sty 2005|, 2005 22:04   

Jak takim zalał to też lej taki. Najważniejsze by na czas wymieniać. Osobiście leję STATOIL LAZR WAY 5w40 pałen syntetyk. Wymieniam co 10.000 km + filtr oleju (np. Filtron lub ASO)
Scorpio 2,9 12V - 220.000 przebiegu. Po wymianie uszczelki kolektora ssącego zrobiła się suchość z przodu i z tyłu silnika. Pozdrawiam. Zbyszek 2,9.
 
 
Rafał A.(antek) 


Auto: Mondeo
Pomógł: 97 razy
Wiek: 44
Dołączył: 21 Maj 2004
Skąd: Łódź
Wysłany: |28 Sty 2005|, 2005 22:43   

wazne zeby nie lac LOTOSA :) kazdy firmowy bedzie dobry, Mobil,Castrol, Shell, a lac taki jak byl, jak masz pewnosc ze syntetyk, to lej syntetyk, jak nie to pol syntetyk, albo minerał
_________________
Mechanika - Elektryka FORD
tel 791 054 854
Nasza lokalizacja na mapie:
http://tinyurl.com/qhaqjsk
 
 
 
VIK 
KR673YV



Auto: BMW E38
Pomógł: 64 razy
Wiek: 45
Dołączył: 20 Maj 2004
Skąd: Kraków
Wysłany: |28 Sty 2005|, 2005 23:16   

a czemuż to nie lotosa?
451.000km mi stuknęło w DOHCu, od 300 na lotosie
wlej 10W40, klasa min. SJ.
_________________
"mądremu wystarczą dwa słowa a głupiemu to i referatu mało..."
tel.: 502894108.
 
 
 
Marcin 
-=Marcin=-



Auto: Honda CB500S / Toyota Camry
Pomógł: 22 razy
Wiek: 39
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: |29 Sty 2005|, 2005 07:59   

no właśnie, ja też jeździłem na lotosie i wszystko było Ok w starej budzie
_________________
Było:
-Scorpio sedan; 2.0 DOHC; 1990r 8)
-Scorpio sedan; 2.3 DOHC; 1996r 8)
- Toyota Camry 2,2 DOHC; 1996r
Jest:
- Honda CB 500S 0,5DOHC; 1998r
 
 
maakee
[Usunięty]

Wysłany: |29 Sty 2005|, 2005 09:39   

Mi w salonie forda powiedzieli żeby NIE LAĆ FORDOWSKIEGO oleju, jak się jeździ na Mobilu lub podobnym (ja leje półsyntetyk mobila, chciałem zalać Forda). Podobno ford ostatnio pozmieniał swoje oleje, ale co się zmieniło nie chcieli mi powiedzieć.
 
 
lancer
[Usunięty]

Wysłany: |29 Sty 2005|, 2005 10:18   

do starego silnika lałem 15w40 mobila i podobno tym olejem zabiłem silnik. nowy silnik katuje też na 15w40 tylko valvoline ale teraz mam wymiane i wleje 10w40 podobno jak się ma hydraulike w postaci popychaczy 15w40 jest za lepki czy tam zagęsty. i teraz mam pytanie czy muszę silnik jakoś płukać czy wystarczy zlać stary i nalać 10w40
 
 
VIK 
KR673YV



Auto: BMW E38
Pomógł: 64 razy
Wiek: 45
Dołączył: 20 Maj 2004
Skąd: Kraków
Wysłany: |29 Sty 2005|, 2005 17:43   

kombinujcie dalej, lejcie, raz to raz to, potem sie dziwić, że korby wyłażą, ehhhhhh :shock:
ZASADA jest banalna, leje sie to co było, a z upływem czasu i przebiegu zmienia się w kolejnosci klas LEPKOŚCI z mniej lepkiego na bardziej, nie wolno zmieniać klasy JAKOŚCI na niższą, i 500tys. km silnik Forda musi zrobić.
_________________
"mądremu wystarczą dwa słowa a głupiemu to i referatu mało..."
tel.: 502894108.
 
 
 
Rafał A.(antek) 


Auto: Mondeo
Pomógł: 97 razy
Wiek: 44
Dołączył: 21 Maj 2004
Skąd: Łódź
Wysłany: |30 Sty 2005|, 2005 01:19   

VIK moze ja mam zle doswiadczenia , bo zalalem lotosem starego ohv na gazniku, i to pare lata temu, miniralnym. PO tym zabiego zaczoł brac olej i puszczac niebiezkawy dymek i zaczely sie intensywne klopoty z odpalaniem rano. A co do reszty sluchac VIKa - prawde prawi
_________________
Mechanika - Elektryka FORD
tel 791 054 854
Nasza lokalizacja na mapie:
http://tinyurl.com/qhaqjsk
 
 
 
VIK 
KR673YV



Auto: BMW E38
Pomógł: 64 razy
Wiek: 45
Dołączył: 20 Maj 2004
Skąd: Kraków
Wysłany: |30 Sty 2005|, 2005 08:58   

zmieniłeś olej na inny, trzeba było lać co było :wink: sam sobie odpowiedziałeś :arrow: pozdrawiam
_________________
"mądremu wystarczą dwa słowa a głupiemu to i referatu mało..."
tel.: 502894108.
 
 
 
mmmk
[Usunięty]

Wysłany: |30 Sty 2005|, 2005 14:43   

ja tam jestem jednym z tych bohaterow 8) co sam kazal wlac do silnika z przebiegiem 200tys o ktorym nie wiem nic i pozniej byl przez 1000km plukany mineralnym polsyntetyk(mobil). mechanik sie pyta panie lac? to moze zabic silnik. a ja twardo lac. BEDZIE DOBRZE. i jest. juz zrobilem ponad 5000km na polsyntetyku i ani kropla nie ubywa
pozdrawiam
maciek
 
 
lancer
[Usunięty]

Wysłany: |30 Sty 2005|, 2005 16:48   

to znaczy nie zmieniać ??? na tym 15w40 to troche głośny jest zaraz po uruchomieniu. ale każdy warsztacik mówi że to dobry olej do takiego silnika. Z hudrauliką powinien być 10w40 tak gdzieś czytałem i teraz nie wiem ??? w sumie moge nie zmieniać dopiero pierwszy raz dostał 15w40. Ale także nie chciałym za 2 lata zmieniać znów silnika
 
 
VIK 
KR673YV



Auto: BMW E38
Pomógł: 64 razy
Wiek: 45
Dołączył: 20 Maj 2004
Skąd: Kraków
Wysłany: |30 Sty 2005|, 2005 22:38   

i tak zrobisz jak zechcesz 8)
z 15W40 na 10W40 zmieniać po pewnie ponad 150tys.km, to jakbyś po ciężkiej robocie dał komuś samo mleko zamiast grysiku
_________________
"mądremu wystarczą dwa słowa a głupiemu to i referatu mało..."
tel.: 502894108.
 
 
 
COSSY
[Usunięty]

Wysłany: |30 Sty 2005|, 2005 23:01   

Według instrukcji Cosworth wieloryb to jeździ na 5W/30, można też o innych lepkościach wlać ale producent zaleca 5W/30 jako the best.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Copyright © by Ford Scorpio Team

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group