$reply_topic_back Ford Scorpio Team :: Zobacz temat - EBJ 2.3
Ford Scorpio Team Strona Główna Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
EBJ 2.3
Autor Wiadomość
trzypion 
V6 Rulez!



Auto: Kobiece ;)
Pomógł: 22 razy
Wiek: 53
Dołączył: 20 Lis 2012
Skąd: Zurych
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 13:59   

Grześ, a czasem nie rozkminiałeś obwodu EBJ-a? Bo ja mam ciągle problem z obrotami od czasu,kiedy mi skorupiak kichnął w kolektor przy próbie odpalenia na słabym aku i nie mogę dojść czemu (jest osobny wątek).
_________________
502 122 688 - jak mogę, to pomogę.
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 14:02   

trzypion napisał/a:
Grześ, a czasem nie rozkminiałeś obwodu EBJ-a? Bo ja mam ciągle problem z obrotami od czasu,kiedy mi skorupiak kichnął w kolektor przy próbie odpalenia na słabym aku i nie mogę dojść czemu (jest osobny wątek).


Sam zawór ? No rozbierałem, jak dostał szlag po sprężynie - może nie działać jak należy. Pod tym blaszanym kapturkiem jest nakrętka regulacyjna, w sumie nawet 1/4 obrotu daje czasem zaskakujące efekty !
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
trzypion 
V6 Rulez!



Auto: Kobiece ;)
Pomógł: 22 razy
Wiek: 53
Dołączył: 20 Lis 2012
Skąd: Zurych
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 15:29   

Nie, sterowanie. Wygląda to tak, jakby ECU trzymało za wysokie obroty (1200-1500), na EBJ mam klasyczny przebieg PWM, i nawet jak dopnę dodatkowy rezystor w szereg, to ECU usiłuje podnosić obroty (napięcie skacze do 10V, początkowo około 3V mierzone analogowym miernikiem), aczkolwiek kiedy wepnę go równolegle, to obroty spadają. Wygląda tak, jakby ECU miało własny pomysł na obroty i sterowanie - zaczęły sie jazdy po tym, jak na słabym akumulatorze próbowałem odpalić, rozrusznik zaczął szarpać (brakowało rpądu na utrzymanie automatu) i w końcu strzelił w kolektor dolotowy. I od tego momentu obroty są wyższe. Nie wiem, czy to nie jakis tryb awaryjny, choć był gad podpięty do kompa i poza komunikatem o zbyt wysokich obrotach biegu jałowego (skasowane potem) niz mu nie wyskoczyło.
_________________
502 122 688 - jak mogę, to pomogę.
 
 
gufer-posepny 


Auto: M 120d
Pomógł: 104 razy
Wiek: 43
Dołączył: 08 Sie 2007
Skąd: Katowice
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 16:31   

może przepustnicę ci przestawiło albo wygieło .
_________________
W nocy wszystko jest czarne .
 
 
Kevin Xy 
WSK x3



Auto: '90, 2.9 12V, GHIA, ASB, wreszcie SEDAN
Pomógł: 39 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Sie 2004
Skąd: Piaseczno
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 16:55   

typowa lewizna
_________________
Kevin Xy
535 015 788
'88 2.0 OHC GL
'90 2.9 12V GHIA ASB
'90 2.9 12V GHIA ASB SEDAN
'90 2.9 12V GHIA ASB SEDAN
'96 2.3 16V GHIA ASB SEDAN
 
 
trzypion 
V6 Rulez!



Auto: Kobiece ;)
Pomógł: 22 razy
Wiek: 53
Dołączył: 20 Lis 2012
Skąd: Zurych
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 16:56   

Sprawdziłem, nic z tego. Po odpięciu zasilania EBJ silnik schodzi z obrotów i wręcz gaśnie.
Ale może kontynuujmy rozmowę tutaj: http://ford-scorpio.pl/fo...p=640862#640862 ?
_________________
502 122 688 - jak mogę, to pomogę.
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 17:12   

trzypion napisał/a:
Nie, sterowanie


Niekoniecznie. Szczegóły poniżej.

trzypion napisał/a:
I od tego momentu obroty są wyższe.


No to by się zgadzało. Wysokie ciśnienie w kolektorze mogło wypchnąć tą plastikową nakrętkę, w zaworze. Sprawdzałeś ??? To plastik. Mogło nawet gwint zerwać. Na niej jest oring, on uszczelnia, a nie ta blaszana pokrywka. W sumie to zwykły zawór różnicowy, przez otwory widać 2 komory, trzecia schowana. A ta śruba reguluje naciąg sprężyny, i co ciekawe - to dość krytyczna sprawa. Ja bym zaczął od kontroli samego zaworu - od ok. 3 do 10 V powinien cały skok być.

trzypion napisał/a:
komunikatem o zbyt wysokich obrotach biegu jałowego


No właśnie. odłącz zasilanie EBJ i zobacz, na jakie obroty schodzi. Powinien zejść na ok. 400-500, ale jeszcze nie zgasnąć - tak mi kiedyś dawno w MK1 ustawiali.
Wiesz, jak ta sprężyna jest za słabo napięta, to przy typowych napięciach an cewce zawór otwiera się mocniej. I żadna autoadaptacja nie pomoże - ja myślę, że jej wręcz nie ma.

Ja kiedyś specjalnie odkręciłem tą dużą śrubę w EBJ o ok. pół obrotu (w Cossie), bo przy padniętych zaworach ssących na I cylindrze po prostu gasł. Ale jak się poprawiło (do dziś nie wiem dlaczego), to obroty były za wysokie, ok. 1200-2000. Po dokręceniu - wróciło do normy.

Ten odczytany błąd właśnie to potwierdza ... czyli ECU w oczekiwanym zakresie napięć nie utrzymuje tych obrotów co trzeba.

Wytarganie tej blaszanej osłony, to minuta. I od razu zobaczysz, czy wszystko OK.

Ale jest jeszcze druga możliwość. Mianowicie - błędne wskazania TPS. Ja to miałem, gdy masowy styk był lekko zabrudzony. Czyszczenie pomogło w 100%. Ale u Ciebie mogło też wygiąć przepustnicę ...

Cóż, to tylko kilka rzeczy do sprawdzenia ;-) ! A z rezystorami nie kombinuj, nie tędy droga ;-) !

Powodzenia !
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
Reader 



Auto: '96 24V sedan +LPG
Pomógł: 52 razy
Dołączył: 03 Mar 2009
Skąd: Puławy / Błonie
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 22:59   

trzypion, ale EBJ przykreciles juz we wlasciwym kierunku czy nadal masz odwrotnie jak na tamtym zdjeciu z kablami na przepustnicy?
_________________
Pozdrawiam

Reader
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 06:29   

Reader napisał/a:
trzypion, ale EBJ przykreciles juz we wlasciwym kierunku czy nadal masz odwrotnie jak na tamtym zdjeciu z kablami na przepustnicy?


Teoretycznie to nie powinno mieć znaczenia - ten zawór jest symetryczny .... hydraulicznie oczywiście. Ale kto wie ..
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
Reader 



Auto: '96 24V sedan +LPG
Pomógł: 52 razy
Dołączył: 03 Mar 2009
Skąd: Puławy / Błonie
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 06:51   

Niby w materiałach zawsze wyraźnie opisują gdzie wlot gdzie wylot.
IMO to też warto wziąć pod uwagę.
_________________
Pozdrawiam

Reader
 
 
trzypion 
V6 Rulez!



Auto: Kobiece ;)
Pomógł: 22 razy
Wiek: 53
Dołączył: 20 Lis 2012
Skąd: Zurych
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 10:53   

Panowie, czytajcie proszę... Juz to napisałem, że po odłączeniu zasilania EBJ obroty spadają bardzo mocno, do poziomu rzędu 400-500, a nawet do zgaśnięcia (jak mu się klima załaczy + wiatraki).
EBJ tymczasowy (stary) podmieniony, bez zmian. Wlot i wylot ma znaczenie przy nowym typie, stary jest symetryczny, tak jak Grześ pisze.
Przepustnica wygięta nie jest - zdejmowałem całą i sprawdzałem (przy okazji wyczyściłem).
Z rezystorami kombinowałem, żeby zobaczyć jak ECU reaguje, czyli czy problem jest po stronie EBJ (IMO - nie), czy sterowania.
Natomiast faktycznie TPS może być przyczyną - w końcu nawet lekkie otwarcie przepustnicy powoduje podniesienie napięcia na EBJ.
Jakie powinieno byc napięcie na wyjściu TPS-a przy zamkniętej przepustnicy?
_________________
502 122 688 - jak mogę, to pomogę.
Ostatnio zmieniony przez trzypion |13 Maj 2014|, 2014 10:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
pablo19 
Tropiciel



Auto: '89 12V :P NO LPG
Pomógł: 54 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Mar 2005
Skąd: Warszawa
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 10:57   

Czyli aktualnie masz EBJ-ota odwrotnie przykręconego?
_________________
były
2.4 12V6 MSB
2.9 12V6 ASB razy trzy
2.9 12V6 MSB <- złociutkie 8) razy dwa
2.8 Ghia ASB '85 <- Ikona 8)
2.9 Team
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 11:05   

pablo19 napisał/a:
Czyli aktualnie masz EBJ-ota odwrotnie przykręconego?


Ale Trzypion pisał, że było OK do czasu strzału w kolektor. Czyli coś ten strzał spieprzył - elementów wrażliwych na taki wybuch nie jest zbyt wiele, ale wszystkie trzeba sprawdzić.

A sam EBJ jest teoretycznie idealnie symetrycznym zaworem - odwrotne przykręcenie nie powinno mieć wielkiego wpływu na jego pracę. Kto rozbierał - wie. Trzeba zdjąć tą blaszaną pokrywkę i wykręcić tłoczek dociskający sprężynę. Wtedy wyjdą bebechy.
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
trzypion 
V6 Rulez!



Auto: Kobiece ;)
Pomógł: 22 razy
Wiek: 53
Dołączył: 20 Lis 2012
Skąd: Zurych
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 12:18   

Panowie, litości....
1. "EBJ tymczasowy (stary) podmieniony, bez zmian."
2. " po odłączeniu zasilania EBJ obroty spadają bardzo mocno, do poziomu rzędu 400-500"

Zarówno na EBJ od 2.9, jak i na kolejnym, od 2.3 efekt jest taki sam.
Inaczej mówiąc - nie EBJ jest przyczyną. Tak na marginesie - starsze EBJ-y do silników 20 OHC, 2.0DOHC 8V, 2.4 i 2.9 sa istotnie, symetryczne - maja dwa tłoczki i różnice ciśnień działaja na nie przeciwstawnie, dzięki czemu siły się kompensują. Nowsze, te od 2.0 i 2.3 DOHC 16v juz takie nie są, mają jeden tloczek i membranę która robi za siłownik zamykający (ma z drugiej strony atmiosferę), któremu się przeciwstawia elektromagnes. I ten nowszy juz jest kierunkowy.

Natomiast potrzebuję wiedzieć, jakie powinno byc napięcie na wyjściu TPS-a przy zamkniętej przepustnicy - o ile pamiętam (poprawcie mnie, jesli sie mylę), potencjometr TPS dostaje na jeden koniec masę, na drugi +5V stabilizowane z ECU.
_________________
502 122 688 - jak mogę, to pomogę.
Ostatnio zmieniony przez trzypion |13 Maj 2014|, 2014 12:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 12:33   

trzypion napisał/a:
jakie powinno byc napięcie na wyjściu TPS-a przy zamkniętej przepustnicy


W Cossie mogę zmierzyć - ale to nie to samo ... Ale pamiętaj, że to jest wyjście układu regulacji. I jeżeli się zmienia, to układ działa. Zakładam, że reset kompa zrobiłeś.

trzypion napisał/a:
potencjometr TPS dostaje na jeden koniec masę, na drugi +5V stabilizowane z ECU


Tak, i to musi być naprawdę stabilne napięcie. Minimalnie zabrudzone styki i obroty szaleją. Wytarty potencjometr - i to samo.

Podmieniałeś ? Mierzyłeś ? Patrzyłeś oscyloskopem ? Jak nie, to najpierw to sprawdź. I sygnał od max ciśnienia we wspomaganiu też, i sygnał z klimy też (jak masz). One oba podwyższają nieco obroty.

Aha - masz stary 2,9 12V, bez przepływek ? No to jeszcze sprawdź ciśnienie paliwa, sondy ...
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
Ostatnio zmieniony przez Grześ |13 Maj 2014|, 2014 12:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Copyright © by Ford Scorpio Team

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group