|
Ford Scorpio Team Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio |
|
Ogólne - Jak jeździć FWD i RWD
jaroz - |22 Maj 2019|, 2019 12:36
Adam_2000, jak Cię tył wyprzedzi na łuku, to będziesz przeklinał tego gumiarza-cytryniarza
Adam_2000 - |22 Maj 2019|, 2019 12:41
jaroz, u mnie przód ciągnie, tył załącza się tylko przy uślizgu przodu.
Struna - |22 Maj 2019|, 2019 13:09
WieSiu napisał/a: | Ja nie wyważam i nie zmieniam. Przednie są dużo mocniej zuzyte. | w AWD rotacja kół/opon to konieczność.
WieSiu - |22 Maj 2019|, 2019 15:10
Struna napisał/a: | WieSiu napisał/a: | Ja nie wyważam i nie zmieniam. Przednie są dużo mocniej zuzyte. | w AWD rotacja kół/opon to konieczność. |
Dobrze wiedzieć, ale ja takiego nie mam więc najpierw dojeżdżam przód.
A jak jest w przypadku dołączanego mechanicznie przodu bez mechanizmu rocznicowego między osiami ? Tam rotacja ma znaczenie ? I wiem że tego 4x4 mogę używać tylko na "śliskich" nawierzchniach.
Struna - |22 Maj 2019|, 2019 17:11
spora różnica w zużyciu opon między osiami powoduje różnicę w prędkości obrotowej, jak masz różnicówkę to powinna to ogarnąć, jak jej nie ma, to jakby "gorzej" bo będzie odrobinę orać.
jaroz - |22 Maj 2019|, 2019 17:17
Adam_2000, nie chodzi o to, KTÓRE koła są NAPĘDZANE. Chodzi o panowanie nad pojazdem. Jak Ci się ślizgnie przodem, to sobie opanujesz, jak tył, to możesz nie zdążyć Dlatego zaleca się ZAWSZE zakładać opony o lepszej przyczepności na tylną oś.
trzypion - |22 Maj 2019|, 2019 18:34
jaroz napisał/a: | Jak Ci się ślizgnie przodem, to sobie opanujesz, jak tył, to możesz nie zdążyć Dlatego zaleca się ZAWSZE zakładać opony o lepszej przyczepności na tylną oś. |
Tak to jest w taczkach, w normalnych autach tył kontrolujesz prawą stopą
jaroz - |22 Maj 2019|, 2019 19:14
trzypion napisał/a: | Tak to jest w taczkach, w normalnych autach tył kontrolujesz prawą stopą | tu nie ma znaczenia, która oś jest napędzana. Ale którą oś należy "chronić". B jak będziesz miał łyse opony w SLK, to nawet prawa stopa nie skontroluje, a ręce nie skontrują, a już Cię obróci. Zresztą podsterowność nie występuje tylko w taczkach, jak wiesz. A w Scorpio z V6 również. I przechodzi szybko w nadsterowność, a wtedy...jw.
trzypion - |22 Maj 2019|, 2019 19:58
jaroz napisał/a: | tu nie ma znaczenia, która oś jest napędzana. |
Ależ oszszywiście. Wszak siły napędowe znikają magicznie.
Niestety nie. W przednionapędówce, kiedy tylna oś leci jesteś w pupie. Co więcej, jak odejmiesz gazu, jesteś w pupie do kwadratu, bo przód hamuje, a tył nadal chce jechać.
W tylnym napędzie jeśli tylna oś ucieka odejmujesz gaz i zdejmujesz siłę napędową, zostaje tylko siła boczna, wypadkowa maleje i masz szanse na odzyskanie przyczepności.
Jesli ucieka Ci przód, to w przednionapędówce możesz ująć gazu, efekt jak w przykładzie powyżej, siły maleją i masz szanse na przyczepność, w tylnonapedówce jedynie możesz ustawić koła do kierunku znoszenia i liczyć, że złapią, a w międzyczasie na tyle zwolnisz, że wykręcisz.
Praw Fizyki Pan nie zmienisz i nie bądź Pan głąb!
Adam_2000 - |22 Maj 2019|, 2019 22:18
jaroz napisał/a: | Jak Ci się ślizgnie przodem, to sobie opanujesz, jak tył, to możesz nie zdążyć Dlatego zaleca się ZAWSZE zakładać opony o lepszej przyczepności na tylną oś. |
Tutaj akurat absolutnie się z Tobą nie zgodzę.
Większość życia przejeździłem RWD i wolę jak mi dupa ucieka, bo jestem w stanie nad tym zapanować niż napędzany przód, który w razie poślizgu jest prawie nieprzewidywalny (bo nie masz ni napędu, ani sterowania).
Struna - |23 Maj 2019|, 2019 11:30
Uślizg przodu w każdym aucie jest niefajny bo raczej słabo kontrolowalny, choć w FWD coś tam można próbować napędem wyciągać, ale wymaga to trochę skill-a, sporego opanowania i dobrego czucia auta oraz szybkości w działaniu.
W RWD jak przód ora to już trochę inna bajka, tez można pomóc o ile jest miejsce i czas na to, albo za rękaw, albo jak jest opcja to strzał ze sprzęgła i dociągnięcie tyłem w poślizgu - ale to z kolei dla większości ludzików nie do pomyślenia jest
Trudno raczej z góry zawyrokować co lepsze - sporo zależy od konkretnej sytuacji, w jednych przypadkach łatwiej będzie ogarnąć FWD a w innym RWD.
jaroz - |23 Maj 2019|, 2019 13:19
Dlatego, z uwagi na umiejętności a raczej ich brak, lepiej aby tył miał lepszą przyczepność. I niezależnie od rodzaju napędu. Lepiej jak wykierujesz przodem (w ostateczności masz strefy zgniotu), niż pierdyknąć gdzieś (na przykład w TIRa) bokiem. A teraz Ci ze skillami (ale po dzwonach):
trzypion napisał/a: | W przednionapędówce, kiedy tylna oś leci jesteś w pupie | wtedy wyciągasz tył zdecydowanym depnięciem na pedał przyspieszenia. Reszta jak napisałeś.
Cytat: |
Tutaj akurat absolutnie się z Tobą nie zgodzę. | zgodzić się nie musisz, ale... trzypion napisał/a: | Praw Fizyki Pan nie zmienisz i nie bądź Pan głąb! | dlatego jw. Poza tym mówimy o przeciętnych kierowcach. Ty np. znasz swoje RWD i je opanujesz (a przynajmniej tak Ci się wydaje, jak i mi kiedyś raz się wydawało choć z gorszych wychodziłem ), ale przeciętny kierowca już może mieć pozamiatane
trzypion - |23 Maj 2019|, 2019 21:29
jaroz napisał/a: |
trzypion napisał/a: | W przednionapędówce, kiedy tylna oś leci jesteś w pupie | wtedy wyciągasz tył zdecydowanym depnięciem na pedał przyspieszenia. |
I powodujesz poślizg przodu, a następnie zwiedzasz rów.
jaroz napisał/a: |
trzypion napisał/a: | Praw Fizyki Pan nie zmienisz i nie bądź Pan głąb! | dlatego jw. Poza tym mówimy o przeciętnych kierowcach. |
...którzy odruchowo odejmują gazu kiedy z autem się coś dziwnego dzieje. Co w RWD pomaga, w FWD powoduje rów.
jaroz - |23 Maj 2019|, 2019 22:04
trzypion napisał/a: | I powodujesz poślizg przodu | Chyba Focusem RS, względnie RS500, jak jest mokro
WieSiu - |24 Maj 2019|, 2019 07:34
Trzypion, wiemy że jesteś najmądrzejszym teoretycznym kierowcą, ale Twoje teorie nie sprawdzają się w praktyce. Chyba dawno nie jezdziles przednim napędem.
bednarowski - |24 Maj 2019|, 2019 18:49
Nawet z teorią słabo bo
trzypion napisał/a: | W tylnym napędzie jeśli tylna oś ucieka odejmujesz gaz i zdejmujesz siłę napędową, zostaje tylko siła boczna, wypadkowa maleje i masz szanse na odzyskanie przyczepności. |
tak ale pomijasz że odejmując gaz przesuwa ci się środek ciężkości, zdejmujesz obciążenie z tyłu więc co z tego że nie ma siły napędu jak maleje siła od tarcia na tylnych kołach a wzrasta na przednich? W efekcie klei ci się przód a dupa lata.
trzypion napisał/a: | Jesli ucieka Ci przód, to w przednionapędówce możesz ująć gazu, efekt jak w przykładzie powyżej, siły maleją i masz szanse na przyczepność, w tylnonapedówce jedynie możesz ustawić koła do kierunku znoszenia i liczyć, że złapią, a w międzyczasie na tyle zwolnisz, że wykręcisz. |
gdzieś dzwoni ale w którym kościele? Niby porada dobra ale uzasadnienie nietrafne. Odjęcie gazu przesuwa środek ciężkości do przodu dociążając go i lepiej klei się oś sterująco napędowa. Dla tego w FWD jak wyjeżdża przód to się odejmuje gazu a w FWD jak ucieka dupa to dodaje, żeby dociążyć i złapać przyczepność na tyle.
Może w SLgay jak silnik jest przed przednią osią i ogólnie środek ciężkości (wraz z kierowcą) jest mniej więcej w środku auta to ten środek ciężkości tak nie wędruje (bo zawsze będzie między osiami) ale w normalnych autach z kierowcami normalnych rozmiarów jednak tak nie jest...
trzypion - |25 Maj 2019|, 2019 22:44
bednarowski napisał/a: |
tak ale pomijasz że odejmując gaz przesuwa ci się środek ciężkości
|
Interesujące, bo środek ciężkości zależy od rozkładu mas i niczego więcej....
Może jednak sprawdź w książce do fizyki co to ciężar i środek ciężkości?
P.S. Kiedy masz poślizg, to nie masz już siły napędowej i nie masz dodatkowych sił wynikających z momentu na ramieniu wysokości środka masy (aka środek bezwładności).
gt500 - |26 Maj 2019|, 2019 09:24
też się czepiacie po aptekarsku słówek, wiadomo że chodziło o nacisk na daną oś podczas dodawania czy odejmowania gazu
Może kiedyś będzie zlot fst z jakaś próbą sprawnościową na ładnym gładkim terenie i bezpiecznie.
bednarowski - |26 Maj 2019|, 2019 12:57
trzypion tak, auto jest super sztywne, zawieszenie nie pracuje i środek ciężkości jest zawsze w tym samym miejscu. dziękuję profesorze, masz rację jak zwykle przepraszam
pablo19 - |28 Maj 2019|, 2019 18:08
Dwa czy trzy razu, przy FWD, uratowało mnie w poślizgach (dupa latała w obie strony) na lodzie wysprzęglenie i wodzenie przednimi kołami za kierunkiem w którym chciałem jechać. Po chwili auto się ogarnęło i ustabilizowało. Ja wolę mieć dobre opony na przodzie w FWD, bo częściej jest mi potrzebne panowanie nad przodem niż tyłem w FWD.
trzypion - |28 Maj 2019|, 2019 20:19
bednarowski napisał/a: | trzypion tak, auto jest super sztywne, zawieszenie nie pracuje i środek ciężkości jest zawsze w tym samym miejscu. dziękuję profesorze, masz rację jak zwykle przepraszam |
Student teraz policzy, w ramach pracy własnej, o ile milimetrów przesuwa się środek ciężkości Forda Scorpio przy maksymalnym ugięciu przednich sprężyn zawieszenia i o ile procent siła nacisku na tylnej osi się zmniejsza na skutek tego.
[ Dodano: |28 Maj 2019|, 2019 20:20 ]
gt500 napisał/a: | też się czepiacie po aptekarsku słówek, wiadomo że chodziło o nacisk na daną oś podczas dodawania czy odejmowania gazu
|
Kiedy już masz koła w poślizgu, to siły napędowej ani hamującej) nie masz....
Struna - |29 Maj 2019|, 2019 11:15
Oj tam nie masz - to nie jest przecież 0-1 stan, masz mniejsze siły ale jednak jakieś są i odpowiednio operując czy to gazem, hamulcem, ręcznym czy też kierą można uzyskać odpowiednie zachowania.
gt500 - |29 Maj 2019|, 2019 11:40
trzypion napisał/a: |
Kiedy już masz koła w poślizgu, to siły napędowej ani hamującej) nie masz.... |
czyli auto w poślizgu zatrzyma się już tylko na przeszkodzie?? zakładając że wprowadzisz auto w poslizg to nigdy nie zatrzyma się pewnie zaraz zaczniesz rzucać kolejnymi zjawiskami z fizyki stosując je 0-1....
Czyli w przypadku złapania poslizgu puszczamy kierownicę i ściągamy nogi z pedałów bo już nic nie możemy zrobić modlimy się do czego uważamy za stosowane
Nparawdę chciałbym pojeżdzić jakiś trening i zobaczyć jak ta Twoja wspaniała wiedza przekłada się na operowanie autem i prędkośc przejazdu
WieSiu - |29 Maj 2019|, 2019 11:58
gt500, on twierdzi raczej, że wszystko mozna robic RWD a FWD to jest tak jak piszesz normalnie cuda jakies, chyba nigdy w zimie nie jezdzil FWD.
ford2fast - |29 Maj 2019|, 2019 16:30
trzypion napisał/a: | jaroz napisał/a: | Jak Ci się ślizgnie przodem, to sobie opanujesz, jak tył, to możesz nie zdążyć Dlatego zaleca się ZAWSZE zakładać opony o lepszej przyczepności na tylną oś. |
Tak to jest w taczkach, w normalnych autach tył kontrolujesz prawą stopą |
I nagle na środku drogi znikąd pojawiają się barierki Bardzo kontrolnie się do nich przytulasz i przerysowujesz cały bok wzorem czypiona
VIK - |29 Maj 2019|, 2019 16:55
Poślizg jest zawsze i tarcie, dlatego między innymi zużywają się opony i inne. To, że jest poślizg, nazwijmy to, "pełny", nie znaczy, że nie ma siły napędowej. Nie brnijcie w to bo się zaczną głupoty jak o temperaturze gazu przy rozprężaniu
jaroz - |29 Maj 2019|, 2019 20:58
I pomyśleć, że zaczęło się od niewinnej podsterowności
|
|