Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

Elektryka - FORD Travelpilot DX - instalacja w wielorybie

gufer-posepny - |24 Lip 2011|, 2011 12:02
Temat postu: FORD Travelpilot DX - instalacja w wielorybie
Nawigacja zrobiona przez blaupunkta dodatkowo oznaczana RNS TP170 . Występuje w FOCUSIE i MONDEO mk3 . To co istotne są mapy na Polskę/Czechy i to aktualizowane co 2 lata .Mi się trafił polski lektor . Mam z 2010r i sprawują się dobrze . Dotarłem na zlota i w parę innych miejsc .



Tutaj filmik jak to działa :
http://www.youtube.com/watch?v=69OjMwo3n6Y

Potrzebne są takie itemki :

Radio , z kodem o ile go wymaga , płytę z mapą

przejściówki kabli audio i zasilania FORD>ISO

kosteczki mini-iso zółtą zieloną i niebieską z nowymi pinami

antenę GPS z wtykiem SMB . uniwersalna kosztuje 30 zł , bywają dedykowane na dach do mondeo

kabel do zmieniarki , chyba że już mamy w samochodzie

zmieniarkę z focus/mondeo ( clarion) . na pewno wąska i długa działa , szerokiej nie miałem nie testowałem .

pilota przy kierownicy z focusa . jak jego będziemy montować to ładny , jak wydłubiemy elektronikę , dowolnie brzydki .

Montujemy:
Najpierw demontujemy obecne radio , wpinamy przejściówki i podpinamy nawigację . Dowiemy się czy magik sprzedał sprawną . Wkładamy płytę audio cd i testujemy czytnik . Wyjmujemy radio . Kabelek odpowiedzialny za sygnał VSS ( gala ) odcinamy ze złącza po stronie wtyczek ford . Łączymy go z kabelkiem VSS w zółtej wtyczce od sterowania z kierownicy ( kabelek biały-zielony ) .

Antena GPS ma od spodu magnes co skraca montaż jej do minimum . Jeśli nie mamy grzanej przedniej szyby to wystarczy nad radiem gdziekolwiek ją przyczepić . Inne opcje to przez dziurę gdzie wychodzi wiązka podłużnicy przekładamy kabel a samą antenę montujemy nad akumulatorem pod tą plastikową kratką wlotu powietrza . Antena jest odporna na warunki atmosferyczne .

Całe urządzenie jest rozmiarów 1DIN tylko przedni panel dostosowany do FORDA . Z tyłu mamy dodatkowy uchwyt i blaszkę usztywniającą . Uchwyt jest odwrotnie niż w scorpio zatem demontujemy go i przykręcamy odwrotnie . Trzeba dziurkę wywiercić w plastiku żeby go przykręcić .

Z pilotem nie ma problemów .To drabinka z oporników . Pilot z focusa czy mondeo podpina się w złącza zółtej kostki i po krzyku . Żadnych przelotek , interfejsów po 300 zł czy innych wynalazków . Opcja super hiper profesjonalna to ucinamy pozostałe dwa kabelki z zółtej wtyczki RIM-a i wpinamy w zółtą kostkę mini-iso . Demontujemy RIM-a . Jest nad prawą nogą kierowcy . Rozbieramy obudowę , wywalamy elektronikę . Rozbieramy a właściwie rozwalamy pilota z focusa , wyjmujemy płytkę z elektroniką i łączymy z wtyczką RIM-a . Piny wyjściowe płytki lutujemy do pinów 4 i 13 w złączu , styki fabrycznego pilota podpinamy pod mikroswitche na płytce . Pin 9 wspólny dla styków , 12 preset/disc , 2 do tyłu , 11 do przodu , 8 ciszej , 15 głośniej . Musimy jeszcze zrobić mostek pomiędzy pinem 4 i 9 .

Ze zmieniarką będzie troszkę kombinowania . Niestety "nasza" zmieniarka z tym radiem nie działa . Podstawowy i najprostszy powód to złącze w radiu mini-iso . W dodatku przeznaczenie styków zupełnie inne niż ogólnie w VAG-u . Druga przyczyna to niezgodność protokołu sterującego . Radio co prawda widzi że jest zmieniarka ale nie umie jej obsłużyć . Tak w skrócie to jest mix forda blaupunkta i clariona .Z tego powodu nie działa też mój interfejs FORD>SONY i kombajn CD/MP3 a skoda . Nie wiem czy będą działać zmieniarki mp3 na karty pamięci . Działa na pewno ta wąska długa zmieniarka .

Nadal pozostaje problem z jej mocowaniem bo pierwotnie jest pod fotelem . Szeroka normalna zmieniarka też jest i jestem w trakcie "diagnozy" co z tego wyjdzie . W celu podłączenia zmieniarki musimy mieć nasz typowy kabel i po stronie radia uciąć wtyczkę i dorobić 2 kostki mini-iso niebieską i zieloną . Niebieska służy za zasilanie zmieniarki i połączenie audio . Zielona to komunikacja ze zmieniarką . Poniżej rozpiska co do czego służy .

Rozpiska co gdzie podłączyć :

Wtyczka c1 żółta

1. pilot
2. pilot

wtyczka c2 zielona

10. ACP+ szary-fiolet
11. ACP- niebieski-biały

wtyczka c3 niebieska

13. zasilanie/ACC zółty-niebieski
14. zasilanie pomarańczowy
15. masa zasilania czarny-pomarańczowy
16. L - szary-pomarańczowy
17. P - szary-czarny
18. masa audio ( ekran) czarny
19. L + biały czarny
20. P + biały-zielony

Z czynności dodatkowych :
Z boku radia jest takie pomarańczowe pokrętło . Musimy je tak ustawić aby znacznik był idealnie w pionie gdy radio jest zamontowane . To żyrokompas . Radio korzysta z GPS , VSS i tego kompasu . Kopiąc w menu można wejść w opcję GPS Status . Odczytamy aktualną pozycję i liczbę widzianych satelit . Dodatkowo dobrze jest użyć opcji CALIBRATION i TIRE CHANGE . Trzeba sobie pojeździć z 20-30 km .

Bardzo rzadko można spotkać niema identycznie wyglądające radio z pełną obsługą Mp3 . Czyta ID3 tagi , można sobie chodzić po katalogach . Jedyna różnica : to już nie jest nawigacja .

Jest też Travelpilot EX . Działa tak samo , te same mapy jest nawigacją i czyta MP3 . Tylko nie pasuje do konsoli ( szkoda ) .

Poszukuję jeszcze do wypożyczenia na 10 minut zmieniarkę taką :
http://allegro.pl/ford-fo...1727800986.html

Podziękowania dla licznej grupy osób które użyczyły wiedzę i sprzęt do testów .

gorgo - |24 Lip 2011|, 2011 12:55

A posiadasz jakieś fotostory z tej operacji?
gufer-posepny - |24 Lip 2011|, 2011 13:16

Foty wrzucone . 2 foty nie są moje , dziś mi się nie chce radia wyjmować .

Na forum Mondeo byli szybsi jeśli chodzi i podłączenie pilota .

gorgo - |24 Lip 2011|, 2011 13:16

Podziękował :-d
gufer-posepny - |22 Sie 2011|, 2011 20:00

Przetestowałem i taka zmieniarka działa , nawet dopasowałem do fabrycznego mocowania . Generalnie to Clarion to produkuje .


Wygląd po pełnym podłączeniu docelowym :


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group