|
Ford Scorpio Team Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio |
|
Elektro-Gadżet-Lab - Statyczne doświetlanie zakrętów
mszwajnoch - |27 Cze 2010|, 2010 23:21 Temat postu: Statyczne doświetlanie zakrętów Statyczne doświetlanie zakrętów poprzez halogeny. Coś takiego jak opisane tu: http://www.auto-swiat.pl/...y,19143,1.html.
Myślałem żeby podpiąć halogeny pod kierunki (oczywiście tak żeby nie mrugały).
Tylko jak ograniczyć działanie do 40km/h?
Adam_2000 - |27 Cze 2010|, 2010 23:28
Technicznie żaden problem, tylko co na to przepisy ?
mszwajnoch - |27 Cze 2010|, 2010 23:33
"Kalibracja: zgodnie z przepisami system może działać tylko przy prędkościach poniżej 40 km/h! Warunki, jakie spełniać muszą dodatkowe światła zakrętowe określa regulacja ECE 119, która weszła w życie 6.04.2005 r. "
Na stronie producenta pisze trochę więcej; http://www.hella.com/hella-pl-pl/313.html
Mysza - |3 Lip 2010|, 2010 08:16
mszwajnoch napisał/a: | Tylko jak ograniczyć działanie do 40km/h? | nie włączać kierunkowskazów i nie pokonywać zakrętów z prędkością wyższą niż rzeczone cztery dychy
ford2fast - |3 Lip 2010|, 2010 09:29
mszwajnoch napisał/a: | Tylko jak ograniczyć działanie do 40km/h? |
Można próbować wykorzystać do tego serwotronic
mszwajnoch - |3 Lip 2010|, 2010 09:46
Mysza napisał/a: | nie włączać kierunkowskazów i nie pokonywać zakrętów z prędkością wyższą niż rzeczone cztery dychy |
A pasy na autostradzie też zmieniać bez kierunków?
ford2fast napisał/a: | Można próbować wykorzystać do tego serwotronic |
A technicznie to jak to ugryźć?
Podpiąć się pod czujnik prędkości przy skrzyni to też nie problem, tylko co dalej?
Boni - |3 Lip 2010|, 2010 10:07
Ale pytanie po co ci doświetlanie przy zmianie pasów na autostradzie?? ełony temu rozważałem se takie różności do scorpio i wyszło mi że na plaster to potrzebne, przynajmniej w mk1 - jak jest naprawdę ciemno, i jedzie się wolno, to kierunek wystarczająco doświetla zakręt/przejście/skrzyżowanie, wystarczy go używać
mszwajnoch - |3 Lip 2010|, 2010 10:26
Źle mnie zrozumiałeś, ja nie chce mieć doświetlania pasów na autobanie. Dlatego pewnie też jest ten przepis o działaniu tylko do 40km/h
bingo - |3 Lip 2010|, 2010 10:51
nie wiem, jak chcesz to zrobić, ale sygnał prędkości możesz zabrać z VSS, a sygnał z kierunków przez przekaźnik z podtrzymaniem 3~5 sek też załatwi tą sprawę. Dodatkowo w MK3 masz chyba sygnał z ASB z pozycjometru, który bieg jest załaczony - zamiast z VSS dajesz sygnał z załączonego 1 biegu i też powinno być OK.
Boni - |3 Lip 2010|, 2010 11:04
No chyba coś pomieszałeś, a może ja nie kumam mk3 - z "pozycjometru" to układ wie tylko że wajcha siedzi w jakiejś tam pozycji a to nie ma sensu dla doświetlania. A z zaworów ASB to też nie ma sensu, bo wnioskowanie wg. niskiego biegu to mówi równie dobrze o kickdownie a nie o wolnej jeździe
VSS wystarczy przecież, plus wyłączniki krańcowe dla skrętu, albo na kierownicy, albo gdzieś na listwie/układzie kierowniczym, ew. jeszcze podtrzymanie na sekundę- dwie.
bingo - |3 Lip 2010|, 2010 12:29
Boni napisał/a: | No chyba coś pomieszałeś | - pomieszałem, z pozycjometrów rzeczywiście nie da rady. moze prędzej z cewki sterującej, ale nie wiem, jak tam to jest sterowane i czy mozna taki sygnał wyciągnąć.
Adam_2000 - |3 Lip 2010|, 2010 12:33
Ale po co tak kombinować, jak z VSS-a mamy prędkość z dokładnością do 1 km/h ?
ford2fast - |3 Lip 2010|, 2010 13:44
Adam_2000 napisał/a: | Technicznie żaden problem, tylko co na to przepisy ? |
Zaprojektuj układ i płytkę
Ja ze swojej strony obiecuję pomoc w realizacji projektu
gufer-posepny - |3 Lip 2010|, 2010 17:03
to sobie włączaj halogeny i tyle . nocą jadąc przez las to pomaga . 2 razy bym skasował rodzinę dzików gdyby nie one .
a tak wogóle to wyczyść sobie optykę soczewek i wsadź żarówki philipsa premium +30 % i będzie to zbędne . bo jak patrzyłem to coś słabo te oczka świeciły .
ogólnie to wieloryb dzięki soczewkowym lampom dostał nową i lepszą charakterystykę oświetlania i w pobliżu auta lampy dość szeroko świecą . w praktyce nie widzę różnicy przy jezdzie na wprost niewiele dają poza widzeniem zwierząt .
http://www.fordscorpio.co.uk/headlighttech.htm tutaj wszystko na temat .
mszwajnoch - |16 Lip 2010|, 2010 12:43
ja nie narzekam na brak światła. chce zrobić zrobić scorpia full wypas i z duchem czasu zamontować doświetlenie zakrętów. jak można coś zrobić mały kosztem to czemu nie?
a wracając do technicznej sprawy to czym najtaniej/najprościej spowodować wyłączanie układu w przypadku wartości z VSS >55Hz?
Boni - |16 Lip 2010|, 2010 13:26
To najbardziej zależy jakich procków oprogramowanie i programator masz pod ręką, dla mnie najtaniej i najprościej byłoby na atmelu a jak najprościej i oldskulowo, to układem na jakimś lepszym scalaku-timerze,
Adam_2000 - |16 Lip 2010|, 2010 14:54
Boni napisał/a: | najtaniej i najprościej byłoby na atmelu a jak najprościej i oldskulowo, to układem na jakimś lepszym scalaku-timerze, |
Nawet na zwykłym 555.
gufer-posepny - |16 Lip 2010|, 2010 18:57
do tego płynne wygaszanie takiej lampy jest .
Reader - |17 Lip 2010|, 2010 01:16
Sposób działania powinien obejmować:
1. Automatyczne zaświecenie się lampy przeciwmgłowej (przy przejściu przez graniczną prędkość działania) podczas zwalniania z większej prędkości z włączonym wcześniej kierunkowskazem.
2. Przy zwiększaniu prędkości lampa powinna zostać włączona do momentu wyłączenia manetką kierunkowskazu.
3. Uzależnienie od natężenia światła słonecznego a nie włączonych świateł mijania. Po co w dzień doświetlać zakręty podczas jeździe na światłach mijania?
Boni - |17 Lip 2010|, 2010 01:23
Ad 3 - to może jednak zacząć wprawki od świateł dziennych...
Reader - |17 Lip 2010|, 2010 01:41
Po przemyśleniu (i przeczytaniu opisu systemu Helli) , tam piszą jeszcze o doświetlaniu zakrętów bez włączonego kierunkowskazu - pomiar przyspieszenia bocznego.
Kod: | Dodatkowe światło zakrętowe włącza się po włączeniu kierunkowskazu lub automatycznie poprzez niezależną elektroniczną funkcję podczas pokonywania zakrętu. |
Kod: | Ponadto dodatkowe światło zakrętowe aktywowane jest, gdy samochód się cofa. Wówczas włączają się obie lampy, oświetlając pobocza wokół auta. |
Kod: | Czujnik przyspieszeń kątowych permanentnie mierzy przyspieszenie boczne działające na samochód. Kiedy ruch boczny sygnalizuje jazdę po łuku, czujnik włącza odpowiednią lampę zakrętową. |
ford2fast - |17 Lip 2010|, 2010 09:02
Boni napisał/a: | Ad 3 - to może jednak zacząć wprawki od świateł dziennych... |
Przecież to nie ma żadnego praktycznego zastosowania
gufer-posepny - |17 Lip 2010|, 2010 09:40
niebawem posadze takie . kwestia pochlastania grila .
Grzesio_87 - |18 Lip 2010|, 2010 12:02
gotowe rozwiązanie... i chyba nie najdroższe.....
http://allegro.pl/item115..._home_inne.html
Reader - |18 Lip 2010|, 2010 23:08
Grzesio_87, ale to tylko jeden klocek całości chyba.
Niema zależności od prędkości jaki jest wymóg przepisów.
Pozatym te funkcje oswiatlania drogi po zamknieciu centarlnym nawet i fajne tylko też niezależne od tego czy jest ciemno czy nie.
pandy - |17 Wrz 2010|, 2010 16:27
http://allegro.pl/adxl210...1226433671.html i juz... predkosc mozesz wyczuc z VSS albo zalozyc akcelerometr XYZ i policzyc z przyspieszenia lub dodac modul GPS
hint - mozesz odcinac zasilanie do halogenow jesli predkosc wyzsza niz 40kmph i jest np dzien... - jak umiesz rysowac to sobie mozesz wystrugac program na http://www.cq.cx/ladder.pl
Boni - |3 Paź 2010|, 2010 20:06
O, przypomniało mi się - jak się popatrzy na zdjęcie naszego tbirda, to na zderzaku przed przednimi kołami widać takie jakby obrysówki-halogeny, odłączone w PL. Myślałem że to obrysówki amerykańskie, bo oni mają na to przepisy, stąd te odblaski itp na zderzakach. Ale coś mnie tknęło, że to białe i jakieś takie mocarne, i w końcu sprawdziłem - otóż to są doświetlacze zakrętów statyczne, zasilane po prostu przez przełącznik kierunków (bez mrugania oczywiście), z zasilania głównych lamp. Wot, tiechnika balszaja prosto z reklamy TV, tylko że to z 1989 roku jest... więc wystarczy obczaić, podłączyć, no i jakiś układ od VSS może zmotać.
gufer-posepny - |3 Paź 2010|, 2010 21:38
zamiast motać układ pod vss ,to w wielorybie siedzi gotowiec pod deską w postaci jakby wysokiego przekaźnika o wdzięcznej nazwie servotronic . rwać to z podstawką i tyle .
Boni - |3 Paź 2010|, 2010 23:52
Może się mylę, ale jakby nie jestem tak od ręki przekonany, że to dostarczy wrażenia z VSSem ze skrzyni AOD zresztą, najpierw muszę obczaić te oryginalne lampy, czy i co tam siedzi i gdzie kablownia, bo nie ma do nich dostępu bez zwałki zderzaka lub nadkoli, a obie te metody są w tbirdzie raczej wredne.
Vaux - |4 Paź 2010|, 2010 00:19
A sygnał EZ pierwszego biegu ASB nie wystarczy do wysterowania takich świateł? Bo i tak na jedynce więcej jak 40 nie pojedzie Ale to chyba tylko w wielkiej rybie...
Boni - |4 Paź 2010|, 2010 07:45
No raczej nie w AOD/A4LD ale jak zechcę po prostości, to se podepnę z hamulcowymi razem, czyli kierunek na hamulcu = doświetlanie. Tylko muszę sprawdzić, co tam siedzi w lampach i czy przełącznik kierunków mam z SC, bo ten samochód jest "łaciaty" z różnych roczników, i może już tego styku nie mam.
Struna - |5 Paź 2010|, 2010 03:06
Vaux napisał/a: | i tak na jedynce więcej jak 40 nie pojedzie | hę, jak więcej jak 40 nie pojedzie ? użyj kiedyś KD to zmienisz zdanie
Vaux - |5 Paź 2010|, 2010 10:09
Struna napisał/a: | hę, jak więcej jak 40 nie pojedzie ? użyj kiedyś KD to zmienisz zdanie |
Heheh, boję się o skrzynię Ale skoro tak mówisz to wierzę
Struna - |5 Paź 2010|, 2010 10:22
około 80 na jedynce jedzie kosa, 12V6 pewnie nieco mniej bo się nie wkręca tak wysoko, ale 70 pewnie zrobi.
Kevin Xy - |5 Paź 2010|, 2010 11:07
spokojnie zrobi
Boni - |16 Paź 2010|, 2010 18:56
No to dziś se odpaliłem w Tbirdzie doświetlacze statyczne - cały układ był, odpala się z kierunkowskazem i drogowymi, czyli mam nieźle, bo mam też dzienne, i przynajmniej w dzień nie będzie na boki świecił. Lampy są spore z odbłyśnikiem jak halogen, tylko żarówki były wyjęte, jakieś kosmicznie nietypowe były po oprawkach sądząc. A tera siedzą 21W pozycyjne i jest fajnie. Może se kiedyś wymyślę od kierki czy prędkości blokadę, ale na razie mi starczy.
|
|