Ford Scorpio Team
Forum miło¶ników samochodu marki Ford Scorpio

Silnik + przeniesienie napędu - Sprawdzanie i regulacja zaplonu

Pershing - |1 Wrz 2004|, 2004 01:15
Temat postu: Sprawdzanie i regulacja zaplonu
SPRAWDZENIE I USTAWIENIE ZAPLONU
Silniki montowane do sierpnia 94 (z wyjatkiem DOHC)
Jezeli rozdzielacz byl wymontowany , nalezy wyregulowac zaplon. Do tego beda potrzebne: obrotomierz, lampa stroboskopowa, a w niektorych modelach tester STAR (specjalny przyrzad Forda)
UWAGA. W silnikach DOHC przestawienie zaplonu jest dokonywane automatycznie przez modul regulacji silnika. Z tego wzgledu sprawdzanie i regulacja zaplonu nie jest konieczna.
SPRAWDZENIE ZAPLONU
* Rozgrzac silnik do temperatory roboczej, a nastepnie wylaczyc go.
* Podłaczyc obrotomierz zgodnie z instrukcja obslugi dostarczona przez producenta.
* Sprawdzic obroty biegu jalowego i w razie potrzeby wyregulowac je.
* Wylaczys silnik i ustawic dzwingnie zmiany biegow w polozeniu luzu. Obrocic kolem pasowym walu korbowego za pomaco odpowiedniego klucza tak aby znaki ustawcze byly dostepne. Oznaczyc wyraznie odpowiedni znak kreda lub flamastrem.
* Podlaczyc zgodnie z instrukcja obslugi dostarczona przez producenta lampe stroboskopowa.
* Silnik gaznikowy: odlaczyc przewod od regulatora podcisnieniowego na roadzielaczu a nastepnie zaslepic otwor np. sroba.
* W zaleznosci od silnika podlaczyc tester STAR i podac kod funkcji 60.
* Uruchomic silnik i pozostawic na biegu jalowym.
* Wylaczyc wszystkie urzadzenia elektryczne (radio, ogrzewanie szyby itp) oraz klimatyzacje.
* Oswietlic lampa stroboskopowa punkt odniesienia.
* Zaplon jest wlasciwie ustawiony gdy zlobek na kole pasowym pozornie zatrzymuje sienaprzeciw punktu odniesienia. Ustawienie zaplonu - patrz tabela.
USTAWIENIE ZAPLONU
* Jezeli ww. punkty nie pokrywaja sie, naleze poluzowac sroby zaciskowe rozdzielacza i skorygowac punkt zaplonu odpowiednio obracajac obudowa rozdzielacza.
* Dokrecic sroby zaciskowe.
* Uruchomic silnik i ponownie sprawdzic ustawienie zaplonu. W razie potrzeby powtorzyc czynnosci regulacyjne.
UWAGA. Ze wzgledu na elektroniczne sterowanie ukladem wtryskowym nie nalezy obracac recznie obudowa rozdzielacza przy pracujacym silniku.
* Oznaczyc lakiem polozenie rozdzielacza.
* Silnik gaznikowy: wyjac srobe zaslepiajaca z przewodu podcisnienia i nalozyc przewod na regulator.
* Odlaczyc urzadzenie pomiarowe przy wylaczonym zaplonie.
* W warsztatach naprawczych mozna dodatkowo sprawdzic odsrodkowa oraz podcisnieniowa regulacje przy roznych predkosciach obrotowych. Badania takie sa jednak konieczne tylko w przypadku zaklocen w ukladzie zaplonowym.
* Sprawdzic bieg jalowy i w razie potrzeby wyregulowac.
RODZAJ SILNIKA.........PUNKT ZAPLONU
OHC, gaznik bez katalizatora.... 10 stopni przed GMP
OHC, gaznik z katalizatorem.... 6 stopni przed GMP
OHC, wtrysk bez katalizatora.... 12 stopni przed GMP
OHC, wtrysk z katalizatorem.... 18 stopni przed GMP
2.4 i 2.9 bez katalizatora.... 12 stopni przed GMP
2.9 z katalizatorem.... 15 stopni przed GMP
2.8.... 12 stopni przed GMP

¬ródło: H.R.Etzold "Ford Scorpio" str. 83-84
Przepisal: Pershing


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group