$reply_topic_back Ford Scorpio Team :: Zobacz temat - zużycie LPG
Ford Scorpio Team Strona Główna Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
zużycie LPG
Autor Wiadomość
Marcin 
-=Marcin=-



Auto: Honda CB500S / Toyota Camry
Pomógł: 22 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: |10 Wrz 2004|, 2004 14:17   zużycie LPG

jak coś nie pasuje to działu to niech dyrekcja :) przeniesie gdzie indziej

chodzi o to, że dzisiaj kupiłem sobie gazetkę "Motor" i napisali tam ciekawą rzecz dotyczącą lpg: chodzi o to, że w polsce nie ma odpowiednich przepisów dot. składu mieszanki lpg [mieszanina propanu i butanu], mieszanka powinna się składac z równych proporcji propanu i butanu [1:1], a w związku z tym, że butan jest dużo tańszy, i że nie ma przepisów wykonawczych, to butanu dodaje się dużo więcej niż propanu, i efektem kożystania z takich mieszabnek jest wzrost zużycuia gazu nawet o 50%, a pozatym osiągi ida w dół. czyli wniosek z tego, że zuzycie gazu na poziomie większym niż przewiduje norma jest prawdopodobnie spowodowane kiepską mieszanką
_________________
Było:
-Scorpio sedan; 2.0 DOHC; 1990r 8)
-Scorpio sedan; 2.3 DOHC; 1996r 8)
- Toyota Camry 2,2 DOHC; 1996r
Jest:
- Honda CB 500S 0,5DOHC; 1998r
 
 
COSSY
[Usunięty]

Wysłany: |10 Wrz 2004|, 2004 19:55   

Swieta prawda
Roznice mialem kiedys nawet 5-litrowe w spalaniu na gownianych stacjach. Stacja BP zawsze sie sprawdzala
 
 
zbyszek 
WKZ U 802



Auto: '96, 2.9 24V, ASB LPG
Pomógł: 3 razy
Wiek: 63
Dołączył: 21 Kwi 2004
Skąd: Kozienice
Wysłany: |11 Wrz 2004|, 2004 22:39   

Nie wiem dokładnie jak latem, ale zimą powinno być więcej propanu. A ma to coś wspólnego z temperaturą zamarzania. Dlatego też gaz na zimę drożeje.
_________________
był 2.0 CL 89
byl 2.9 24v 92
jest 2.9 24V 96

Dochodzenie odszkodowań
 
 
Marcin 
-=Marcin=-



Auto: Honda CB500S / Toyota Camry
Pomógł: 22 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: |12 Wrz 2004|, 2004 07:01   

no własnie, a jaeżeli nawalą np.75 % butanu to mają kupę kasy w kieszeni,a wasze fury ciągną potem gaz "wiadrami" :) na setke.... a potem się jeździ na regulacje.... spowodowane lipnym paliwem tak mi się bynajmniej wydaje
_________________
Było:
-Scorpio sedan; 2.0 DOHC; 1990r 8)
-Scorpio sedan; 2.3 DOHC; 1996r 8)
- Toyota Camry 2,2 DOHC; 1996r
Jest:
- Honda CB 500S 0,5DOHC; 1998r
 
 
Struna 



Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy
Wiek: 45
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Kraków/Skawina
Wysłany: |12 Wrz 2004|, 2004 23:38   

Czyżbyś nie używał gazu ?? Czy też używasz jakiegoś specjalnego LPG. Bo tak mówisz - wasze fury :D
_________________
www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR
 
 
 
Marcin 
-=Marcin=-



Auto: Honda CB500S / Toyota Camry
Pomógł: 22 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: |13 Wrz 2004|, 2004 06:01   

nie mam lpg. ale jak zacznę jeździć na studia [mam "ciut" dalej jak do ogólniaka] i ojciec się przerazi kilometrówki to mi pewnie założy.... ale zobaczymy w październiku
_________________
Było:
-Scorpio sedan; 2.0 DOHC; 1990r 8)
-Scorpio sedan; 2.3 DOHC; 1996r 8)
- Toyota Camry 2,2 DOHC; 1996r
Jest:
- Honda CB 500S 0,5DOHC; 1998r
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: |17 Lip 2005|, 2005 13:36   

post dosyc stary, ale ze względu na to że jestem chemikiem to sprostuję :)

Prawdą jest że butan jest mniej kaloryczny od propanu, ale w przeliczeniu na kg w fazie ciekłej i to tylko w granicy 1-3%

Biorąc pod uwagę formę ciekła w przeliczeniu na litry (tak przecież tankujemy,w litrach a nie w kg) to okazuje się że butan jest bardziej kalorycznyo ok 11-12%.


Oto dowód:

Tankujemy 50 l czystego propanu:

ile to waży 50 l x 0,51kg = 25,5 kg
jaka wartość opałowa: 25,5 kg x 11,07 kcal/kg = 282,285 kcal

Tankujemy 50 l butanu :

ile to waży 50 l x 0,58kg = 29,0 kg
jaka wartość opałowa: 25,5 kg x 10,92 kcal/kg = 316,680 kcal

Teraz widać że butan jest o ok 12% bardziej kaloryczny, oczywiście w przeliczeniu na litry.

Dlaczego w zimie auto więcej pali??

1. Silnik dłużej się nagrzewa i pobiera większe ilości paliwa :/
2. W zimowej wersji gazu więcej jest propanu niż butanu ze względu na niską temperaturę. Butan odpawrowuje przy ok -0,5 st C, a propan przy - 42 st C, dlatego w zimie gdzie temeratura spada często poniżej 0 st C w mieszaninie propan-butan więcej jest propanu. W zwykłej instace gazowej nie ma pompy podającej gaz lecz wypychany on jest przez ciśnienie powstałe w wyniku parowania gazu(dokładniej cieczy)

To samo dotyczy paliw płynnych, w zimie więcej zawierają komponentów lekkich,tzn węglowodorów o krótszych łańcuchach i dlatego w zimie auta palą więcej.

Ogólna zasada jest taka: im dłuższy łańcuch tym większa wartość opałowa (więcej wiązań po zerwaniu których powstaje więcej energii) ale co za tym idzie wzrasta temperatura parowania(wrzenia)

To by było na tyle :) Pozdrawiam serdecznie wszystkich skorpiomaniaków :)
 
 
Matth
[Usunięty]

Wysłany: |17 Lip 2005|, 2005 14:01   

no brzmi bardzo logicznie :) jak sobie przemyslalem i porownalem z wiadomosciami z chemii jakie jeszcze posiadam :D to nawet bardzo logicznie ale przyznam ze myslalem ze miedzy propanem a buanem jest wieksza roznica w kalorycznosci.. no coz wielkie DZIEKI za garsc bardzo ciekawych informacji 8) 8)
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: |17 Lip 2005|, 2005 14:49   

Wyżej się pumyliłem, powinno być tak
jaka wartość opałowa: 29 kg x 10,92 kcal/kg = 316,680 kcal
zamiast 29 wpisałem 25,5 ale liczyłem dla 29 wiec obliczenia dobre :)

Zgadzam się z tym że z jakością gazu bywa różnie, mi też zdarzają się różnice w spalaniu do nawet do 3 litrów/100km przy podobnym stylu jazdy. Nie wiem co w tym "gorszym" gazie jest, ale zapewne nie czysty propan-butan. Z moich obserwacji najmniejsze spalanie mam jak tankuję na Orlenie, poza tym warto popierać polski przemysł :D mimo że jak widzimy łaczy się on ze skorumpowanym światem polityki :?
 
 
IBOL
[Usunięty]

Wysłany: |18 Lip 2005|, 2005 12:04   

Jako kompletna noga z chemii musialem to czytac 3 razy, zeby pojac o co chodzi :)
To troche wyjasnia. Jednak, czy nie trzeba by uwzglednic fakty, ze zimne powietrze jest gestsze, zatem powinien miec wiekszego kopa i zarazem jesli sie go nie wykorzysta - spalic mniej?
 
 
Struna 



Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy
Wiek: 45
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Kraków/Skawina
Wysłany: |18 Lip 2005|, 2005 12:10   

owszem - to też można wziąć pod uwagę :)
_________________
www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR
 
 
 
IBOL
[Usunięty]

Wysłany: |18 Lip 2005|, 2005 12:13   

Z drugiej zas strony, co tez biore zwykle pod uwage, to fakt iz w prawdziwa zime wiele km robimy w miejscu - krecac kolami po sliskiej nawierzchni, wiec trzaeba na to tez wziasc poprawke ze wskazania licznika nie do konca sa realne.
 
 
Struna 



Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy
Wiek: 45
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Kraków/Skawina
Wysłany: |18 Lip 2005|, 2005 12:20   

hmm - ale jak krętolisz kołami to km też lecą :)
_________________
www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR
 
 
 
IBOL
[Usunięty]

Wysłany: |18 Lip 2005|, 2005 12:38   

Struna, wlasnie o to mi chodzilo ... chyba nie zalapalem.
 
 
Kevin Xy 
WSK x3



Auto: '90, 2.9 12V, GHIA, ASB, wreszcie SEDAN
Pomógł: 39 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Sie 2004
Skąd: Piaseczno
Wysłany: |18 Lip 2005|, 2005 15:45   

a ja wczoraj zatankowalem do pelna po przejechaniu 100 km od pelnego zbiornika !! weszlo 24 l gazu !! haha- chyba wezme sie za ten problem i zakupie wreszcie tego blosa, bo az tak ciezkiej nogi to miec nie moge
_________________
Kevin Xy
535 015 788
'88 2.0 OHC GL
'90 2.9 12V GHIA ASB
'90 2.9 12V GHIA ASB SEDAN
'90 2.9 12V GHIA ASB SEDAN
'96 2.3 16V GHIA ASB SEDAN
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Copyright © by Ford Scorpio Team

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group