|
Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio
|
zużycie LPG |
Autor |
Wiadomość |
Marcin
-=Marcin=-
Auto: Honda CB500S / Toyota Camry
Pomógł: 22 razy Wiek: 39 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: |10 Wrz 2004|, 2004 15:17 zużycie LPG
|
|
|
jak coś nie pasuje to działu to niech dyrekcja przeniesie gdzie indziej
chodzi o to, że dzisiaj kupiłem sobie gazetkę "Motor" i napisali tam ciekawą rzecz dotyczącą lpg: chodzi o to, że w polsce nie ma odpowiednich przepisów dot. składu mieszanki lpg [mieszanina propanu i butanu], mieszanka powinna się składac z równych proporcji propanu i butanu [1:1], a w związku z tym, że butan jest dużo tańszy, i że nie ma przepisów wykonawczych, to butanu dodaje się dużo więcej niż propanu, i efektem kożystania z takich mieszabnek jest wzrost zużycuia gazu nawet o 50%, a pozatym osiągi ida w dół. czyli wniosek z tego, że zuzycie gazu na poziomie większym niż przewiduje norma jest prawdopodobnie spowodowane kiepską mieszanką |
_________________ Było:
-Scorpio sedan; 2.0 DOHC; 1990r
-Scorpio sedan; 2.3 DOHC; 1996r
- Toyota Camry 2,2 DOHC; 1996r
Jest:
- Honda CB 500S 0,5DOHC; 1998r |
|
|
|
|
COSSY [Usunięty]
|
Wysłany: |10 Wrz 2004|, 2004 20:55
|
|
|
Swieta prawda
Roznice mialem kiedys nawet 5-litrowe w spalaniu na gownianych stacjach. Stacja BP zawsze sie sprawdzala |
|
|
|
|
zbyszek
WKZ U 802
Auto: '96, 2.9 24V, ASB LPG
Pomógł: 3 razy Wiek: 63 Dołączył: 21 Kwi 2004 Skąd: Kozienice
|
Wysłany: |11 Wrz 2004|, 2004 23:39
|
|
|
Nie wiem dokładnie jak latem, ale zimą powinno być więcej propanu. A ma to coś wspólnego z temperaturą zamarzania. Dlatego też gaz na zimę drożeje. |
_________________ był 2.0 CL 89
byl 2.9 24v 92
jest 2.9 24V 96
Dochodzenie odszkodowań |
|
|
|
|
Marcin
-=Marcin=-
Auto: Honda CB500S / Toyota Camry
Pomógł: 22 razy Wiek: 39 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: |12 Wrz 2004|, 2004 08:01
|
|
|
no własnie, a jaeżeli nawalą np.75 % butanu to mają kupę kasy w kieszeni,a wasze fury ciągną potem gaz "wiadrami" na setke.... a potem się jeździ na regulacje.... spowodowane lipnym paliwem tak mi się bynajmniej wydaje |
_________________ Było:
-Scorpio sedan; 2.0 DOHC; 1990r
-Scorpio sedan; 2.3 DOHC; 1996r
- Toyota Camry 2,2 DOHC; 1996r
Jest:
- Honda CB 500S 0,5DOHC; 1998r |
|
|
|
|
Struna
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |13 Wrz 2004|, 2004 00:38
|
|
|
Czyżbyś nie używał gazu ?? Czy też używasz jakiegoś specjalnego LPG. Bo tak mówisz - wasze fury |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
|
Marcin
-=Marcin=-
Auto: Honda CB500S / Toyota Camry
Pomógł: 22 razy Wiek: 39 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: |13 Wrz 2004|, 2004 07:01
|
|
|
nie mam lpg. ale jak zacznę jeździć na studia [mam "ciut" dalej jak do ogólniaka] i ojciec się przerazi kilometrówki to mi pewnie założy.... ale zobaczymy w październiku |
_________________ Było:
-Scorpio sedan; 2.0 DOHC; 1990r
-Scorpio sedan; 2.3 DOHC; 1996r
- Toyota Camry 2,2 DOHC; 1996r
Jest:
- Honda CB 500S 0,5DOHC; 1998r |
|
|
|
|
Slawek [Usunięty]
|
Wysłany: |17 Lip 2005|, 2005 14:36
|
|
|
post dosyc stary, ale ze względu na to że jestem chemikiem to sprostuję
Prawdą jest że butan jest mniej kaloryczny od propanu, ale w przeliczeniu na kg w fazie ciekłej i to tylko w granicy 1-3%
Biorąc pod uwagę formę ciekła w przeliczeniu na litry (tak przecież tankujemy,w litrach a nie w kg) to okazuje się że butan jest bardziej kalorycznyo ok 11-12%.
Oto dowód:
Tankujemy 50 l czystego propanu:
ile to waży 50 l x 0,51kg = 25,5 kg
jaka wartość opałowa: 25,5 kg x 11,07 kcal/kg = 282,285 kcal
Tankujemy 50 l butanu :
ile to waży 50 l x 0,58kg = 29,0 kg
jaka wartość opałowa: 25,5 kg x 10,92 kcal/kg = 316,680 kcal
Teraz widać że butan jest o ok 12% bardziej kaloryczny, oczywiście w przeliczeniu na litry.
Dlaczego w zimie auto więcej pali??
1. Silnik dłużej się nagrzewa i pobiera większe ilości paliwa
2. W zimowej wersji gazu więcej jest propanu niż butanu ze względu na niską temperaturę. Butan odpawrowuje przy ok -0,5 st C, a propan przy - 42 st C, dlatego w zimie gdzie temeratura spada często poniżej 0 st C w mieszaninie propan-butan więcej jest propanu. W zwykłej instace gazowej nie ma pompy podającej gaz lecz wypychany on jest przez ciśnienie powstałe w wyniku parowania gazu(dokładniej cieczy)
To samo dotyczy paliw płynnych, w zimie więcej zawierają komponentów lekkich,tzn węglowodorów o krótszych łańcuchach i dlatego w zimie auta palą więcej.
Ogólna zasada jest taka: im dłuższy łańcuch tym większa wartość opałowa (więcej wiązań po zerwaniu których powstaje więcej energii) ale co za tym idzie wzrasta temperatura parowania(wrzenia)
To by było na tyle Pozdrawiam serdecznie wszystkich skorpiomaniaków |
|
|
|
|
Matth [Usunięty]
|
Wysłany: |17 Lip 2005|, 2005 15:01
|
|
|
no brzmi bardzo logicznie jak sobie przemyslalem i porownalem z wiadomosciami z chemii jakie jeszcze posiadam to nawet bardzo logicznie ale przyznam ze myslalem ze miedzy propanem a buanem jest wieksza roznica w kalorycznosci.. no coz wielkie DZIEKI za garsc bardzo ciekawych informacji |
|
|
|
|
Slawek [Usunięty]
|
Wysłany: |17 Lip 2005|, 2005 15:49
|
|
|
Wyżej się pumyliłem, powinno być tak
jaka wartość opałowa: 29 kg x 10,92 kcal/kg = 316,680 kcal
zamiast 29 wpisałem 25,5 ale liczyłem dla 29 wiec obliczenia dobre
Zgadzam się z tym że z jakością gazu bywa różnie, mi też zdarzają się różnice w spalaniu do nawet do 3 litrów/100km przy podobnym stylu jazdy. Nie wiem co w tym "gorszym" gazie jest, ale zapewne nie czysty propan-butan. Z moich obserwacji najmniejsze spalanie mam jak tankuję na Orlenie, poza tym warto popierać polski przemysł mimo że jak widzimy łaczy się on ze skorumpowanym światem polityki |
|
|
|
|
IBOL [Usunięty]
|
Wysłany: |18 Lip 2005|, 2005 13:04
|
|
|
Jako kompletna noga z chemii musialem to czytac 3 razy, zeby pojac o co chodzi
To troche wyjasnia. Jednak, czy nie trzeba by uwzglednic fakty, ze zimne powietrze jest gestsze, zatem powinien miec wiekszego kopa i zarazem jesli sie go nie wykorzysta - spalic mniej? |
|
|
|
|
Struna
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |18 Lip 2005|, 2005 13:10
|
|
|
owszem - to też można wziąć pod uwagę |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
|
IBOL [Usunięty]
|
Wysłany: |18 Lip 2005|, 2005 13:13
|
|
|
Z drugiej zas strony, co tez biore zwykle pod uwage, to fakt iz w prawdziwa zime wiele km robimy w miejscu - krecac kolami po sliskiej nawierzchni, wiec trzaeba na to tez wziasc poprawke ze wskazania licznika nie do konca sa realne. |
|
|
|
|
Struna
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |18 Lip 2005|, 2005 13:20
|
|
|
hmm - ale jak krętolisz kołami to km też lecą |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
|
IBOL [Usunięty]
|
Wysłany: |18 Lip 2005|, 2005 13:38
|
|
|
Struna, wlasnie o to mi chodzilo ... chyba nie zalapalem. |
|
|
|
|
Kevin Xy
WSK x3
Auto: '90, 2.9 12V, GHIA, ASB, wreszcie SEDAN
Pomógł: 39 razy Wiek: 47 Dołączył: 17 Sie 2004 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: |18 Lip 2005|, 2005 16:45
|
|
|
a ja wczoraj zatankowalem do pelna po przejechaniu 100 km od pelnego zbiornika !! weszlo 24 l gazu !! haha- chyba wezme sie za ten problem i zakupie wreszcie tego blosa, bo az tak ciezkiej nogi to miec nie moge |
_________________ Kevin Xy
535 015 788
'88 2.0 OHC GL
'90 2.9 12V GHIA ASB
'90 2.9 12V GHIA ASB SEDAN
'90 2.9 12V GHIA ASB SEDAN
'96 2.3 16V GHIA ASB SEDAN |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
Copyright © by Ford Scorpio Team |