Dyskusja o olejach silnikowych |
Autor |
Wiadomość |
Grześ
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |23 Cze 2016|, 2016 12:46
|
|
|
jaroz napisał/a: | "stabilność" tej lepkości zapewnia lepiej syntetyk |
Lepkość i jej "stabilność" (cokolwiek to oznacza) ma się nijak do wytrzymałości filmu olejowego .... To dwa różne parametry !!!! Nierzadko rzadszy olej ma tą wytrzymałość wyższą od gęstszego !!!
jaroz napisał/a: | Naturalną funkcją oleju jest odbieranie ciepła. I nie "tylko wtedy" ale podczas całej pracy silnika. Im wyższej klasy olej, tym lepiej powinien spełniać tą funkcję. |
A to zaliczyłeś wpadkę ... i to dużą !
Owszem, olej chłodzi panewki i nie tylko. Ale ilość odebranego ciepła, to ciepło właściwe oleju razy jego objętość w jednostce czasu razy różnica temperatury ....
I ... ciepło właściwe jest praktycznie takie same dla wszystkich olejów. Ale już przepływ nie ... jak wlejesz gęstszy olej, przepływ maleje, czyli ... rośnie różnica temperatur !!!
To kolejny powód, dla którego zbyt gęsty olej nie jest optymalny.
jaroz napisał/a: | WieSiu napisał/a:
a stanie częste w gorące dni w korku to jaki byłby zalecany? w40 czy 50?
|
Akurat to pytanie nie jest takie głupie .... Choć moim zdaniem ważniejszy jest dobry wiatrak, bynajmniej nie te elektryczne niby-wiatraki. Ja mam wisko, i to jest jedyny sposób na ciepłe dni + klima + przyczepa. Wszystko inne się nie wyrabiało, wisko dmucha najlepiej. |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
|
jaroz
Tylko Cossi
Auto: `92 2.9 24V ASB sedan
Wiek: 47 Dołączył: 11 Sty 2008 Skąd: Poznań Gliwice
|
Wysłany: |23 Cze 2016|, 2016 12:53
|
|
|
Grześ napisał/a: | Ale już przepływ nie ... jak wlejesz gęstszy olej, przepływ maleje, czyli ... rośnie różnica temperatur !!!
To kolejny powód, dla którego zbyt gęsty olej nie jest optymalny. | dlatego właśnie olej syntetyczny jest rozwiązaniem, bo w ujemnych temperaturach jest PŁYNNY (w przeciwieństwie do minerala), jak i wysokich, gdzie nie ulega zerwaniu film olejowy. Gdzie ja więc pisałem , że gęsty jest optymalny?
Grześ napisał/a: | stabilność" (cokolwiek to oznacza) ma się nijak do wytrzymałości filmu olejowego | własnie film olejowy miałem na myśli, pisząc "stabliność". |
_________________ Będzie: BMW iX M60 O zgrozo! Elektryczny 😀
Jest: Ford S-Max MSB 2.5L 220KM
Był: Ford Scorpio Cosworth ASB 2.9L 24V 195KM |
|
|
|
|
Grześ
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |23 Cze 2016|, 2016 13:15
|
|
|
jaroz napisał/a: | właśnie olej syntetyczny jest rozwiązaniem, bo w ujemnych temperaturach jest PŁYNNY |
Ale ... co on ma w ujemnych chłodzić ???? Raczej podgrzać powinien
No i ta wytrzymałość filmu olejowego .... ona jest najlepsza w pewnym przedziale temperatur, i nie od razu po uruchomieniu (nawet ciepłego) silnika. Ale nie będę truł, poczytaj ... wiele można się nawet z neta dowiedzieć.
jaroz napisał/a: | własnie film olejowy miałem na myśli, pisząc "stabliność" |
Aha .... niech będzie.
To jeszcze poczytaj, jaki jest czas od startu silnika do wytworzenia się prawidłowego filmu olejowego. Podobno kiedyś Quaker State miał najkrótszy ... ale regułą powinno być odczekanie kilku sekund od uruchomienia silnika to ruszenia, szczególnie na zimnym oleju. |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
|
jaroz
Tylko Cossi
Auto: `92 2.9 24V ASB sedan
Wiek: 47 Dołączył: 11 Sty 2008 Skąd: Poznań Gliwice
|
Wysłany: |23 Cze 2016|, 2016 13:33
|
|
|
Grześ napisał/a: | Ale ... co on ma w ujemnych chłodzić ???? | piszę ogólnie o właściwościach...
Ale skoro piszesz o ujemnych to właśnie ma znaczenie syntetyk w kontekście tego co sam zauważasz - Grześ napisał/a: | To jeszcze poczytaj, jaki jest czas od startu silnika do wytworzenia się prawidłowego filmu olejowego. | - po to są właśnie syntetyki |
_________________ Będzie: BMW iX M60 O zgrozo! Elektryczny 😀
Jest: Ford S-Max MSB 2.5L 220KM
Był: Ford Scorpio Cosworth ASB 2.9L 24V 195KM |
|
|
|
|
Grześ
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |23 Cze 2016|, 2016 13:56
|
|
|
jaroz napisał/a: | po to są właśnie syntetyki |
Niezupełnie .....
Olej tzw. bazowy (syntetyczny) nie różni się jakoś specjalnie pomiędzy dostawcami, ale dodatki .... to jest najważniejsze. Tak mi kiedyś w (jeszcze) Quakerze tłumaczyli.
Ale żeby piany nie bić - chyba olej 5W40 po 135 zł za bańkę 5 l - warto co 10 tys lub co rok wymieniać ! |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
|
jaroz
Tylko Cossi
Auto: `92 2.9 24V ASB sedan
Wiek: 47 Dołączył: 11 Sty 2008 Skąd: Poznań Gliwice
|
Wysłany: |23 Cze 2016|, 2016 14:00
|
|
|
Grześ napisał/a: | chyba olej 5W40 po 135 zł za bańkę 5 l - warto co 10 tys lub co rok wymieniać | można też za 129zł (5L) wymieniać 5W50 jak ja.
Grześ napisał/a: | ale dodatki .... to jest najważniejsze. Tak mi kiedyś w (jeszcze) Quakerze tłumaczyli. | i dobrze Ci tłumaczyli Grześ Tu się zgadzam z Tobą. |
_________________ Będzie: BMW iX M60 O zgrozo! Elektryczny 😀
Jest: Ford S-Max MSB 2.5L 220KM
Był: Ford Scorpio Cosworth ASB 2.9L 24V 195KM |
|
|
|
|
Grześ
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |23 Cze 2016|, 2016 14:30
|
|
|
jaroz napisał/a: | można też za 129zł (5L) wymieniać 5W50 jak ja. |
A przejechałeś na nim choćby z ćwierć miliona km ????? |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
|
pablo19
Tropiciel
Auto: '89 12V :P NO LPG
Wiek: 40 Dołączył: 14 Mar 2005 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: |23 Cze 2016|, 2016 14:43
|
|
|
Długo jeszcze będzie o olejach truć w tym temacie? Ile można?
Przeniosę później co nieco, to sobie będziecie pisać o nich.
PS. jaroz, nie odpowiadaj "ile można". |
_________________ były
2.4 12V6 MSB
2.9 12V6 ASB razy trzy
2.9 12V6 MSB złociutkie razy dwa
2.8 Ghia ASB '85 Ikona
2.9 Team |
Ostatnio zmieniony przez pablo19 |23 Cze 2016|, 2016 14:44, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
jaroz
Tylko Cossi
Auto: `92 2.9 24V ASB sedan
Wiek: 47 Dołączył: 11 Sty 2008 Skąd: Poznań Gliwice
|
Wysłany: |23 Cze 2016|, 2016 15:13
|
|
|
Grześ napisał/a: | A przejechałeś na nim choćby z ćwierć miliona km ????? | Przejechalem 170kkm na Mobil 1 5W50, to chyba starczy?
Cytat: | Przeniosę później co nieco, to sobie będziecie pisać o nich | miałem to dzisiaj proponować z rana, ale strach mnie obleciał Pablo |
_________________ Będzie: BMW iX M60 O zgrozo! Elektryczny 😀
Jest: Ford S-Max MSB 2.5L 220KM
Był: Ford Scorpio Cosworth ASB 2.9L 24V 195KM |
|
|
|
|
pablo19
Tropiciel
Auto: '89 12V :P NO LPG
Wiek: 40 Dołączył: 14 Mar 2005 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: |29 Cze 2016|, 2016 09:24
|
|
|
Struna napisał/a: | WieSiu napisał/a: | Struna, a stanie częste w gorące dni w korku to jaki byłby zalecany? w40 czy 50? | jak stoisz w korku to silnik pracuje w idle, więc w zasadzie ma znikome obciążenie.
Tu ( jak już Grześ wspomniał ) istotne jest właściwe chłodzenie, aczkolwiek nie uważam aby elektrowentyle w BOB-ie były słabe. |
|
_________________ były
2.4 12V6 MSB
2.9 12V6 ASB razy trzy
2.9 12V6 MSB złociutkie razy dwa
2.8 Ghia ASB '85 Ikona
2.9 Team |
|
|
|
|
pandy
Auto: Scorpio Mk3 96, 2.3, MAN, sedan, benzyna
Dołączył: 21 Gru 2006 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: |19 Sie 2016|, 2016 15:40
|
|
|
Jesli dyskusja dotyczy Scorpio to przede wszystkim trzeba kierowac sie parametrem HTHS oleju - wiele nowych olejow nie nadaje sie do Scorpio bo maja niskie HTHS (zle smaruja, tzw low HTHS glownie by dobrze wypasc w testach na niskie spalanie a nie by ochronic silnik), jak ktos ma potrzebe sprawdzic czym sie roznia klasy olejow to polecam strone Lubrizola (jedna z glownych firm produkujacych dodatki/modyfikatory do olejow dla producentow olejow).
https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html
co to jest HTHS
http://hddeo.com/hthsarticle.html
http://wiki.seloc.org/a/Oil_Labelling_Explained
Klasa lepkosciowa/sezonowa oleju nie jest tak naprawde wyznacznikiem tego czy sie nadaje czy nie do silnika - znacznie wazniejsza jest klasa jakosciowa i parametr HTHS.
Klasy ACEA czy API z reguly sa minimalistyczne - dobry olej ma klasy producenckie np jedna z najlepszych klas to VW50400 inna to MB229.51 . |
|
|
|
|
gt500
Auto: '94 2.0 16v sedan
Wiek: 34 Dołączył: 29 Maj 2012 Skąd: Złotów
|
Wysłany: |30 Sie 2016|, 2016 11:21
|
|
|
A ja leje sobie tedexa za 80 zł za 4 l plus ori filtr, wymieniał sobie to co 10 tys maks a czasami jak mam chęć to nawet ciut szybciej.
Wcześniej silnik po zrobieniu 280 tyś na lotosie był idealnie czysty w środku i w dobrej kondycji, potem lany tedex do 400 tyś i nadal silniczek czysty w środku , bez nagarów nalotów.
A czy to crackowany czy niby prawdziwy syntetyk to nie wnikam. Przy -20 zasuwa lepiej niz mineral, daję radę też przy butowaniu
A do ekstremalniejszych zadan w innych autach latamy na valvolinie albo mobilu 5w50
Chociaz jak problemem jest temp i silnik jest piekarnik to żaden mega olej nie poprawi parametrów jak podstawka z termostatem i chłodnica oleju |
|
|
|
|
pablo19
Tropiciel
Auto: '89 12V :P NO LPG
Wiek: 40 Dołączył: 14 Mar 2005 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: |30 Sie 2016|, 2016 12:03
|
|
|
Też ostatnio Tedexa stosuję |
_________________ były
2.4 12V6 MSB
2.9 12V6 ASB razy trzy
2.9 12V6 MSB złociutkie razy dwa
2.8 Ghia ASB '85 Ikona
2.9 Team |
|
|
|
|
jaroz
Tylko Cossi
Auto: `92 2.9 24V ASB sedan
Wiek: 47 Dołączył: 11 Sty 2008 Skąd: Poznań Gliwice
|
Wysłany: |30 Sie 2016|, 2016 18:09
|
|
|
gt500 napisał/a: | valvolinie albo mobilu 5w50
| i jakie wrażenia? Bo ja z mobila 5W50 przeszedłem na Valvoline 5W50 i jestem ciekaw jak to będzie latać |
_________________ Będzie: BMW iX M60 O zgrozo! Elektryczny 😀
Jest: Ford S-Max MSB 2.5L 220KM
Był: Ford Scorpio Cosworth ASB 2.9L 24V 195KM |
|
|
|
|
Darek_Police
thesilent
Auto: sedan `90 2.9 12V6 ASB Ghia i kupowdepy
Wiek: 41 Dołączył: 03 Wrz 2007 Skąd: Sollstedt DE
|
Wysłany: |30 Sie 2016|, 2016 21:57
|
|
|
[quote="jaroz"] gt500 napisał/a: | ... jestem ciekaw jak to będzie latać |
co masz na myśli?
[ Dodano: |30 Sie 2016|, 2016 21:58 ]
źle zacytowałem, tekst należy do Jaroza. Tu wyraźnie brakuje EDITy |
_________________ Scorpio `90 2.9 12V6 ASB Ghia sedan
ex:
Citroen GC4P 07 2.0 HDI
M6 04 2.0 DOHC
M323F 97 1.5 DOHC
Uno 92 1.1 OHC
Scorpio 89 2.0 OHC |
|
|
|
|
|