$reply_topic_back Ford Scorpio Team :: Zobacz temat - 2.9 12v6 - omówienie airboxa, podciśnienia, czujników, blosa
Ford Scorpio Team Strona Główna Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
2.9 12v6 - omówienie airboxa, podciśnienia, czujników, blosa
Autor Wiadomość
ramanujan 


Auto: '88 2.9 Manual HB +LPG
Wiek: 34
Dołączył: 10 Maj 2013
Skąd: Warszawa
Wysłany: |18 Gru 2013|, 2013 23:58   2.9 12v6 - omówienie airboxa, podciśnienia, czujników, blosa

Drodzy Koledzy,
W związku z ostatnimi kłopotami z zapłonem i strzałami na gazie zrobiłem przy aucie parę rzeczy. Chciałby je tu omówić. Miałbym kilka pytań.

Zaczęło się gdy scorpio pod pracą nie chciał mi zapalić. po wielu próbach udało się ale chodził na dobrych 3 garach. Wiadomo, zapłon. Kable wymienione były 3dni temu na nowe motorcrafty, takie czerwone. Podejrzewałem świece, bo po ich przeczyszczeniu auto ładnie chodziło do najbliższego strzału. Wyczyściłem dla pewności kopułkę i styki wszystkich kabli zapłonowych. Faktycznie uznałem że to wina świec, miały już koło 15 tysi.

Po wymianie świec silnik chodził ładnie i równo. No tylko że pozostał problem wystrzałów który od wtedy mi się przewija.
Spryskałem w nocy kable WN wodą, macałem je, szukałem iskier - nic. Świece wkręciłem z fabryczną szparą 0,85mm (wg pomiaru, nie danych tech) i w tym kpl nie przyginałem elektrod, w dwóch poprzednich to robiłem o 0,1 - 0,2mm, ale raczej nie powiecie że to tego wina. Strzały występowały przy mocniejszym depnięciu gazu przy stosunkowo niewielkich obrotach, wiadomo że blos jest wrażliwy na nieszczelności, więc może od strzału coś się rozszczelniło?

Zacząłem szukać nieszczelności. Ponieważ nie mam klap antystrzałowych po każdym strzale zbierałem kolektor z kawałków. Kolanka były już trochę sfatygowane więc wymieniłem wszystkie połączenia powietrzne na nowe.
Założyłem nowy filterek gazu (ciekły, fazy lotnej nie mam) - mógł nie dawać odpowiedniej ilości gazu w czasie sporego zapotrzebowania.
Porozłączałem co mogłem z kolektora aby wykluczyć lewe powietrze.

Ad.1 Wypiąłem pneumatycznie takie dwa bzdetki, nie mogłem ustalić co to jest, jeśli wiecie co, to będzie moje pierwsze pytanie:
Bzdet nr 1:
http://img706.imageshack.us/img706/9634/xq88.jpg
Bzdet nr 2:
http://img163.imageshack.us/img163/1462/puwe.jpg
(jeden szedł z okolicy TPSa, drugi wychodził z połączenia odma - kolektor)
To połączenie zaślepiłem.
- Zamieniłem wreszcie stożek na zwykły filterbox, od razu ucichło, mogłem wysłuchać spadnięty wężyk od sterowania klapami nawiewu (w wyniku strzału pewnie). W międzyczasie zasklepiony EGR.
Przy okazji wyjmowania listwy wtryskowej beny dzień później zdjąłem airboxa.. i nie sądziłem że w środku może być tyle mułu.. Kilka godzin zajęło mi domycie tego syfu.
Co ciekawe lewa strona kolektora była w czarnym pyle, a prawa strona kolektora - do której dochodzi odma była w czarnej smole.. jeszcze jakby oleju tam brakowało ;-/
Przepustnice grubo w futrze, jak na zdjęciach:
http://imageshack.us/a/img850/9426/adwb.jpg
http://imageshack.us/a/img689/5009/vosz.jpg
http://imageshack.us/a/img268/5152/4uq5.jpg
http://imageshack.us/a/img35/4879/6xi0.jpg
http://imageshack.us/a/img23/4948/8lie.jpg

- Kolektor raz jeszcze będę zdejmował do skompletowania wtryskiwaczy, jest złożony na razie na te uszczelki które były + dirko. Chyba wyjście ogólnie nie jest złe.

- Po przeczyszczeniu przepustnicy silnik się wyżej kręci na jałowych obrotach, leniwie z nich schodzi, może być 'lekko' bogata mieszanka ale nie chcę zubożać jak problem wystrzałów nie jest zażegnany.

Ad.2 Dopatrzyłem się w airboxie jakiś czujnik, chyba temperatury, ale nie mam pojęcia czy sprawny.. zmierzę jego rezystancję, ale pro-forma mogę wymienić jeśli tak doradzacie:
http://img593.imageshack.us/img593/4512/zyue.jpg

- Wtryskiwacze czyszczone najpierw mechanicznie, potem na myjce ultradźwiękowej a na koniec testowane w testerze magneti marelli gdzie można było sprawdzić wydatek i rozpylenie. Połowa do wyrzucenia, z 3 z kpl i 3 z innego kpl dobrałem dobry komplet.
Wyjęte z listwy wyglądały tak:
http://img577.imageshack.us/img577/5222/smyb.jpg

Ad.3 Czy zna ktoś przeznaczenie kikutka znajdującego się na airboxie od strony pasażera, tulejki nagwintowanej gwintem M14x1,5 i zaślepionej brokiem?
Skośna tulejka na tym zdjęciu widoczna po lewej stronie:
http://upload.wikimedia.o..._V6_2.9_top.jpg
- Nigdy nie widziałem żeby była do czegoś potrzebna. Czy można by ją rozwiercić i nagwintować na większą średnicę tak by pożenić ją z gwizdkiem antystrzałowym?
Wiem że jeden to za mało ale jeszcze większą klapę dałbym na trójniku za blosem (dwa dla zapasu) tak by mieć pewność że w wypadku ew. strzału kolektor się nie zamieni w puzzle?

Będę dźwięczny za pomoc, podzieliłem wątek na 3 kwestie, ale milę widziana odpowiedź na każdą kwestię. Chciałbym ten układ postawić na nogi. Dziękuję wszystkim z góry za pomoc ;-)
 
 
 
pablo19 
Tropiciel



Auto: '89 12V :P NO LPG
Pomógł: 54 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Mar 2005
Skąd: Warszawa
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 00:51   

"Bzdet nr 1" to czujnik ciśnienia spalin od EGR-a.
"Bzdet nr 2" to zawór od przewietrzania zbiornika paliwa.
O ile EGR i przyległoci to ekologiczny pomył na ratowanie świata to przewitrzanie zbiornika może służyć czemuś głębszemu.
U mnie oba te urządzenia są podłączone i mój nie strzela na LPG, także jak widać "da się".
_________________
były
2.4 12V6 MSB
2.9 12V6 ASB razy trzy
2.9 12V6 MSB <- złociutkie 8) razy dwa
2.8 Ghia ASB '85 <- Ikona 8)
2.9 Team
Ostatnio zmieniony przez pablo19 |19 Gru 2013|, 2013 00:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
ramanujan 


Auto: '88 2.9 Manual HB +LPG
Wiek: 34
Dołączył: 10 Maj 2013
Skąd: Warszawa
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 10:39   

Okej, dzięki. A co do pkt.2 kojarzycie jaką rezystancje to to powinno mieć? ;-)
Co do pkt.3, tam właśnie chciałbym posadzić gwizdek antystrzałowy, tylko wchodzi w grę rozwiercenie tego i większy gwint

U mnie także te dobrodziejstwa siedziały i nic się nie działo, ale jak przyszły ciężkie czasy to sprawdzić trzeba, heheh... ;-)

Z tyłu airboxa idzie podciśnienie do MAP sensora i rozgałęzia się do gruszki na listwie paliwowej.. Mógłby mi ktoś napisać jak ta gruszka działa?
Rozumiem że mamy zasilanie paliwem, powrót, mamy wtryskiwacze które jak poprosić się otwierają, co jest sterowane podciśnieniowo? zamykany jest przelew?

Zregenerowane wtryskiwacze potrzebują nowych O-ringów, tam są jeszcze takie podkładki plastikowe, ale myślę że mogą być z recyklingu. Natomiast pytanie o takie plastikowe kapelusze - czy one muszą być, jaką rolę spełniają? Brakuje mi tych a te które były poukruszały się podczas zdejmowania.. ;-/
 
 
 
YaKuZ 
MK1 ONLY?



Auto: Nie Volvo :P
Pomógł: 16 razy
Wiek: 35
Dołączył: 13 Maj 2007
Skąd: Puławy
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 10:46   

napewno jest bogato jak strzela? blos sie nie przycina?
_________________
VoY
Karawan Ghia z Wężem na RSie MSB
Scorpio Ghia BOA Liftback ASB
Scorpio GHIA MK1 '90 2,9 12V6 MSB :)
Scorpio MK1 90' 2,9 12V6 MSB
 
 
 
ramanujan 


Auto: '88 2.9 Manual HB +LPG
Wiek: 34
Dołączył: 10 Maj 2013
Skąd: Warszawa
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 11:10   

BLOS chodził dość lekko, rozebrany przeczyszczony, teraz chodzi jeszcze lżej.
Bogato ma na jałowych, jak się da buta, obawiam się że może mu się robić ubogo. Warto by się wpiąć na sonde i pomierzyć ile wtedy ma...
Spróbuje to zrobić ale do tego przydało by się uskuteczniać PodAutoWchodzenie, a chwilowo nie mam kanałku na którym mógłbym to zrobić. Ogólnie blos jest troszeczkę bardziej rozkręcony niż zwykle, coby ubogą było trudniej osiągnąć... nawet chyba ma swój skutek.. (Ale poprzednie ustawienie było jbc dobre i służyło długie miesiące)
-------------------
Edit: zazwyczaj strzela jak jest uboga, wtedy uzyskuje sie bardzo wybuchowe stężenie gazu.
Ostatnio zmieniony przez ramanujan |19 Gru 2013|, 2013 11:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
pablo19 
Tropiciel



Auto: '89 12V :P NO LPG
Pomógł: 54 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Mar 2005
Skąd: Warszawa
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 11:58   

Kabelek od sondy masz za schowkiem więc nie ma potrzeby robić PAW-ia.
_________________
były
2.4 12V6 MSB
2.9 12V6 ASB razy trzy
2.9 12V6 MSB <- złociutkie 8) razy dwa
2.8 Ghia ASB '85 <- Ikona 8)
2.9 Team
 
 
ramanujan 


Auto: '88 2.9 Manual HB +LPG
Wiek: 34
Dołączył: 10 Maj 2013
Skąd: Warszawa
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 12:11   

Hahahah... Super ;-) No to obędzie się bez PAW-ia ;-) Zobaczymy jakimś szybkim mierniczkiem albo oscyloskopem czy mu biednieje przy bucie. Jeśli biednieje to coś je nie tak z dystrybucją gazu, prawdopodobnym jest że jeszcze gdzieś ma to lewe. byle nie było to lewe urojone. no ale z jakiegoś powodu strzela ;-/ poza tym jakiś syk cichutki jeszcze słychać (głośny był jak wężyk od sterowania nawiewem spadł) więc możliwe że coś jeszcze znajdę..
 
 
 
YaKuZ 
MK1 ONLY?



Auto: Nie Volvo :P
Pomógł: 16 razy
Wiek: 35
Dołączył: 13 Maj 2007
Skąd: Puławy
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 15:51   

a parownik jaki? moze dostaje zadyszki przy naglym wdepnieciu?
_________________
VoY
Karawan Ghia z Wężem na RSie MSB
Scorpio Ghia BOA Liftback ASB
Scorpio GHIA MK1 '90 2,9 12V6 MSB :)
Scorpio MK1 90' 2,9 12V6 MSB
 
 
 
VIK 
KR673YV



Auto: BMW E38
Pomógł: 64 razy
Wiek: 45
Dołączył: 20 Maj 2004
Skąd: Kraków
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 17:14   

Zapłon dobrze wyregulowany?
_________________
"mądremu wystarczą dwa słowa a głupiemu to i referatu mało..."
tel.: 502894108.
 
 
 
ramanujan 


Auto: '88 2.9 Manual HB +LPG
Wiek: 34
Dołączył: 10 Maj 2013
Skąd: Warszawa
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 18:26   

Reduktor OMVL REG R90E taki jak tutaj: http://www.phjacus.pl/R11...279kW-p102.html - 4 miesiące wymieniony zestaw naprawczy.
W jakim stanie jest zapłon.... kopułka przeczyszczona, kable świece nowe, cewka wymieniona na używkę ale sprawna. Trochę mi się nie podobał luz na aparacie nie pamiętam teraz czy był to 1mm czy 2mm,
ale stwierdziłem że nie jest tu konieczny. Ocena była dokonana w wakacje.
Nie mam jak zmierzyć kąta wyprzedzenia zapłonu, ale domniemam że jest 'w normie' skoro silnik ładnie pracuje na niskich i podwyższonych obrotach.
Postaram się sprawdzić kompresję, może marne pocieszenie ale przynajmniej zobaczę czy ta kwestia jest okej.

Zacni Panowie, ostatnio zapalając auto po 2-3 dniach stajania stwierdziłem że zawory klepią jak w ursusie, zanim się luz pokasował minęło kilka-kilkanaście sekund. Mogę jakoś sprawdzić czy hydraulika kasuje luzy w należyty sposób bo mam wrażenie że je słychać trochę bardziej niż zawsze - ale może być dlatego że nigdy się temu nie przysłuchiwałem i zawsze wszystko zagłuszał syk stożka...
Czy raczej mówicie żeby jeździć jak jeździ i się nie przejmować. Olej nie jest winien, poziom i stan okej.
 
 
 
VIK 
KR673YV



Auto: BMW E38
Pomógł: 64 razy
Wiek: 45
Dołączył: 20 Maj 2004
Skąd: Kraków
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 18:36   

Wywal ten reduktor raczej. I ustaw zapłon, doszczelnij dolot i będzie OK.
_________________
"mądremu wystarczą dwa słowa a głupiemu to i referatu mało..."
tel.: 502894108.
 
 
 
ramanujan 


Auto: '88 2.9 Manual HB +LPG
Wiek: 34
Dołączył: 10 Maj 2013
Skąd: Warszawa
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 18:43   

A poprzez ustawkę zapłonu rozumiesz podpięcie stroba i sprawdzenie kąta wyprz. zapł. czy coś innego? Reduktor wypruć zupełnie masz na myśli?
 
 
 
VIK 
KR673YV



Auto: BMW E38
Pomógł: 64 razy
Wiek: 45
Dołączył: 20 Maj 2004
Skąd: Kraków
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 18:50   

ramanujan napisał/a:
A poprzez ustawkę zapłonu rozumiesz podpięcie stroba i sprawdzenie kąta wyprz. zapł. czy coś innego? Reduktor wypruć zupełnie masz na myśli?

Tak, podpięcie i ustawienie zapłonu. A o OMVL mam niestety nie najlepsze zdanie.
_________________
"mądremu wystarczą dwa słowa a głupiemu to i referatu mało..."
tel.: 502894108.
 
 
 
YaKuZ 
MK1 ONLY?



Auto: Nie Volvo :P
Pomógł: 16 razy
Wiek: 35
Dołączył: 13 Maj 2007
Skąd: Puławy
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 21:17   

mialem ten parownik, potrafi miec czkawke..i ciezko go wyregulowac. ma srube do regulacji membrany moze masz za mocno wkrecona? na pewno dobrze masz ustawiony? a zestaw naprawczy ori? ja kiedys kupilem niby ori na alegro a okazal sie podroba i parownik nie chodzil jak trzeba...
_________________
VoY
Karawan Ghia z Wężem na RSie MSB
Scorpio Ghia BOA Liftback ASB
Scorpio GHIA MK1 '90 2,9 12V6 MSB :)
Scorpio MK1 90' 2,9 12V6 MSB
 
 
 
PiotrekGran 
730 563 952


Auto: 3x24v
Pomógł: 6 razy
Wiek: 31
Dołączył: 20 Lut 2012
Skąd: Radomsko
Wysłany: |19 Gru 2013|, 2013 23:03   

Bo ten parownik się psuje i potem nadaję się już tylko do kosza, zestaw naprawczy nie pomaga.
_________________
Po co mieć jednego Forda, skoro można mieć trzy :-)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Copyright © by Ford Scorpio Team

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group