|
Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio
|
Wisko - opis i sposób naprawy. |
Autor |
Wiadomość |
Struna
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |25 Maj 2005|, 2005 16:03 Wisko - opis i sposób naprawy.
|
|
|
Opisał: Piof
Miałem jedną wiskozę która padła - wysypało się łożysko (o ile można to nazwać łożyskiem - no chyba że ślizgowym) i wyciekał płyn (olej, silikon, maź?) tak czy inaczej posłużyła za obiekt badań - opócz tego że nie da się jej rozebrać bez uszkodzenia dowiedziałem się jak jest zbudowana i jaka jest zasada działania co pozwoliło zreanimować kolejną wiskozę. Krótko mówiąc wiskoza jest przegrodzona wewnątrz na dwie komory a w przegrodzie znajduje się otwór który pozwala na przepływ cieczy pomiędzy jedną a drugą przegrodą. Otwór ten jest przesłonięty (niska temperatura) lub odsłaniany przez blaszkę co pozwala odpowiednio na przepływ oleju lub przytrzymanie w jednej z komór. Blaszka ta jest osadzona na ośce która na zewnątrz (od strony chłodnicy) połączona jest z bimetalową sprężynką. W moim przypadku ośka była tak zapieczona że bimetal nie dawał rady jej obracać i to był jeden z problemów ale po odłączeniu bimetalu z zaczepu i kuracji WD udało się ją uruchomić - po kilkunastu minutach kręcenia tam i zpowrotem chodziła jak nófka. No ale po założeniu do samochodu szybciej włanczał się wentylator klimy i zbijał temperaturę niż reagował bimetal czyli wentylator nadal nie pomagał chłodzić a strzałka wędrowała prawie pod max zakres temperatury (dobrze ponad N). Jak się okazało bimetal był tak zwinięty że aby założyć na zaczep trzeba było naciągać go jak sprężynę a wysoka temperatura powodowała jedynie likwidację naprężeń (po wyjęciu bimetalu z zaczepu i przekręceniu w lewo co odpowiada jego normalnej pracy przy nagrzaniu wentylator działał jak należy więc pewne było że to wina bimetalu). Po mocniejszym skręceniu ślimaczka bimetalowego wentylator zaczynał łapać wcześniej (nawet przy zbyt mocnym naciągnięciu na zimnym silniku). Po kilku póbach udało się ustawić tak bimetal że w czasie jazdy równiez z klimą nie załancza wentylatora natomiast po dłuższym postoju szczególnie w cieplejsze dni albo jak jest jeszcze włączona klima i dodatkowo podgrzewa powietrze przed chłodnicą to wiskoza kręci i temperatura nie podnosi się wyżej niż do połowy O.
Niezależnie czy wentylator nie chce łapać (tak jak u mnie) czy też jaeżeli jest zblokowany na stałe ale nie widać luzów i wycieków, polecam najpierw nastepujący test:
1. Zdjąć wentylator z wiskozą z samochodu (uwaga - prawy gwint)
2. Zdjąć blaszkę bimetalową z zaczep obydowy (haczyk na końcu ślimaka)
3. Sprawdzić swobodę obracania ośki razem z bimetalem
4. Można podgrzać bimetal zapalniczką żeby sprawdzić czy reaguje. UWAGA ruch osi o około 1/16 obrotu w lewo od prawego skrajnego położenia powoduje pełne odsłonięcie "zaworu" blokującego wiskozę
5. Obrócić na maxa w lewą stronę (przeciwnie do ruchu zegara) i tak przyblokować
6. Zamontować i odpalić na samochodzie (ręczne testy nic nie dają) - powinna po chwili zblokować wentylator
7. Obrócić bimatal na maxa w prawo nawet naciągając blaszkę poza zaczep - powinno nie włanczać wentylatora mimo nagrzania samochodu - ale tutaj uwaga blaszka powinna być naciągnięta przynajmniej o 1/4 obrotu od swojej naturalnej pozycji (bimetal reagował na wrzątek o ok 1/8 obrotu) bo inaczej może zadziałać i nie sprawdzi się poprawnie działania.
Mam nadzieję że komuś jeszcze ta wiedza się przyda. |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
Copyright © by Ford Scorpio Team |