|
Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio
|
Rezystory dmuchawy usterki , wentylator nawiewu wymiana . |
Autor |
Wiadomość |
gufer-posepny
Auto: M 120d
Pomógł: 104 razy Wiek: 43 Dołączył: 08 Sie 2007 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |5 Sty 2011|, 2011 21:04 Rezystory dmuchawy usterki , wentylator nawiewu wymiana .
|
|
|
Garść wiedzy i wyjaśnienie usterek układu nawiewu .
Po pierwsze rezystory zwane czasem regulatorem obrotów :
1 Rezystor do dmuchawy nawiewu bez klimatyzacji :
Oraz jego umiejscowienie na silniku dmuchawy :
2 Rezystor do dmuchawy nawiewu z klimatyzacją manualną :
Oraz miejsce w obudowie gdzie jest zamontowany :
Na zdjęciu rezystora widzimy dwa oporniki drutowe ( są 3 ale takie zdjęcie akurat ) oraz podłużny element . To bezpiecznik termiczny na 105 stopni .
Typowe usterki i przyczyny :
-Brak nawiewu na biegach 1 i 2 , na 3 przy obiegu otwartym jak i zamkniętym nawiew działa : spalony bezpiecznik termiczny w rezystorze z powodu przegrzania . Dodatkowa przyczyna zatarty wentylator , brudne zatkane filtry kabinowe. Bezpiecznik wymieniamy na nowy ( około 5 zł takie cudo ) . Jeśli wentylator nie pracował wydajnie też do wymiany . filtry do wymiany .
-Całkowity brak nawiewu : spalony bezpiecznik 30 A w dużej skrzynce bezpieczników , spalony wentylator , uszkodzony wentylator , jakiś śmieć zablokował wentylator . W przypadku mk2 i mk3 możliwe że duża skrzynka bezpieczników nadaje się do regeneracji .
- Wentylator działa ale na zakrętach albo dziurach przyśpiesza lub zwalnia , czasem trzeba wjechać w dziurę aby ruszył : wentylator do wymiany , rzadziej problemy z okablowaniem .
3 Elektroniczny rezystor dmuchawy HBC ( Heater Blower Controler ) tylko MK3 z klimatronikiem 2 strefowym
Zamontowany w tym samym miejscu co zwykły rezystor dmuchawy klimatyzacji . Nie pasują oczywiście zamiennie . Sama obudowa wentylatora pewnymi detalami się różni .
Typowe usterki i przyczyny :
- Całkowity brak nawiewu : spalony bezpiecznik 30A w dużej skrzynce , spalony wentylator , zablokowany wentylator , uszkodzonne HBC , duża skrzynka bezpiecznikowa do regeneracji , usterka okablowania , uszkodzony sterownik klimatyzacji ( rzadko ) .
-Wentylator nierównomiernie pracuje w czasie jazdy zwalnia na zakrętach , możliwe jak wyżej opisane przyczyny lub uszkodzone HBC ( zimne luty )
-Przerwy w pracy nawiewu na niskich obrotach : Uszkodzone HBC , uszkodzony wentylator .
Regulator ten zasadniczo jest nienaprawialny Usterka polega na zimnych lutach na elementach elektroniki zaszytej w nim .Jako element regulacyjny mocno nagrzewa się i następują przerwy w połączeniach .Rozbiórka tego elementu w 90 % powoduje trwałe uszkodzenie płytki z elektroniką w środku . Jak ktoś jest uparty to sobie poradzi z naprawą .
Inne metody naprawy :
-jazda z włączoną klimatyzacji od wiosny do jesieni ( nieekonomiczne )
-używanie zakresu obrotów powyżej połowy ( kosztem hałasu , zużycia wentylatora , rezygnujemy z automatyki częściowo )
-można element docisnąć czymś do obudowy ( dość skuteczne )
-wymiana na sprawny używany
Wymiana wentylatora :
1 W przypadku zwykłej dmuchawy po prostu demontujemy całość i taką całą dmuchawę sprawną montujemy . Albo przekładamy sam wentylator .
2 W przypadku klimatyzacji i klimatronika musimy wyjąc całą obudowę z parownikiem klimatyzacji bo inaczej nie rozbierzemy jej na 2 części górną i dolną . Łatwo powiedzieć trudniej wykonać ( i drożej ) .Bo wyjęcie całej obudowy z podłączonymi wężami układu klimatyzacji będzie albo bardzo trudne , albo niemożliwe a najpewniej uszkodzimy i rozszczelnimy układ klimatyzacji . Możemy podjechać do zakładu zajmującego się klimatyzacjami i poprosić o odessanie czynnika . Takie przechowanie go . Po tej operacji możemy zdemontować ścianę grodziową ( ta blacha między obudową a silnikiem ) i odkręcić obudowę ( po lewej i prawej na dole są dwie nakrętki) .Rurki rozpinamy po przez odkręcenie ich . Po odłączeniu rurek klimatyzacji możemy powalczyć nad wyjęciem całości i dalszą rozbiórką . Na około obudowy będzie kilkanaście takich spinek blaszanych i śrubki . Wszystko rozbieramy . Pod klapką u góry są też 2 śruby . Wymieniamy wentylator i wszystko składamy .
Inna opcja nie wymagająca rozgrzebywania połowy auta to przecięcie górnej obudowy . Zdejmujemy klapkę górną , wyjmujemy akumulator , demontujemy ścianę grodziową . Musimy jescze albo zdemontować albo rozpiąć cięgno od tej gruszki po lewej stronie . Tniemy brzeszczotem w miejscach zaznaczonych na rysunku .Tniemy od góry do połowy wysokości obudowy bo więcej nie potrzeba .
Czerwone kreski oznaczają gdzie tniemy .
Zielona linia oznacza dokąd chowa się cała obudowa w głębi auta .
Zielony okrąg oznacza miejsce gdzie rozpinamy węże przy poprzednim opisie .
Zdejmujemy spinki zdejmujemy górę i już mamy wentylator . Po wymianie składamy całość a miejsce cięcia trzeba skleić .
Jest tu też odpowiedź gdzie są te poszukiwane filtry kabinowe . Występują tylko w MK3 . Chyba że sobie ktoś obudowy podmieni .
Można by to gdzieś przybić dla potomnych bo ja wiecznie żył nie będę . |
_________________ W nocy wszystko jest czarne . |
|
|
|
|
Struna
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |5 Sty 2011|, 2011 23:13
|
|
|
co do cięcia, to ja w mk2 ciąłem nie po skosie a na równo z dłuższym bokiem otworu rewizyjnego.
[ Dodano: Sro 05 Sty, 2011 ]
gufer-posepny napisał/a: | Inne metody naprawy :
-jazda z włączoną klimatyzacji od wiosny do jesieni ( nieekonomiczne ) | a tego cos nie kumam, o co chodzi ? |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
|
gufer-posepny
Auto: M 120d
Pomógł: 104 razy Wiek: 43 Dołączył: 08 Sie 2007 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |5 Sty 2011|, 2011 23:23
|
|
|
chłodniejsze powietrze idzie i schładza HBC i w znacznym stopniu znika przerywanie . |
_________________ W nocy wszystko jest czarne . |
|
|
|
|
Struna
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |5 Sty 2011|, 2011 23:41
|
|
|
aaa w ten deseń ja się doszukiwałem jakiejś tajemnej zależności, że jak klima ON to inaczej coś działa |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
|
bingo
PO 656 EY
Auto: 1992, 2.9 V6 12V, manual, TURNIER 4x4 GHIA RS
Pomógł: 115 razy Wiek: 50 Dołączył: 10 Wrz 2007 Skąd: Poznań
|
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 11:53
|
|
|
gufer-posepny napisał/a: | Zamontowany w tym samym miejscu co zwykły rezystor dmuchawy klimatyzacji . Nie pasują oczywiście zamiennie . Sama obudowa wentylatora pewnymi detalami się różni . | - pasuje bez żadnych przeróbek, jedynie kable nalezy zmienić, obudowy nie tniemy. Struna napisał/a: | gufer-posepny napisał/a:
Inne metody naprawy :
-jazda z włączoną klimatyzacji od wiosny do jesieni ( nieekonomiczne )
a tego cos nie kumam, o co chodzi ? | - masz lepsze chłodzenie HBC, choć u mnie jest inny typ zamontowany i nie ma problemów z przegrzewaniem się (na razie) ... gufer-posepny napisał/a: | Możemy podjechać do zakładu zajmującego się klimatyzacjami i poprosić o odessanie czynnika . Takie przechowanie go . | - nie zalecam, lepiej spuścić czynnik (w serwisie chłodniczym, a nie samemu), a następnie porządnie osuszyć układ i napełnić. Koszt czynnika do scorpio to maksymalnie 20 EUR netto. Kazde ściągnięcie czynnika do stacji i poowne jego napuszczenie może powodować, że dostaniemy jakiś syf z poprzedniego auta lub samej stacji ... napuszczamy bezpośrednio z butli przez manometry, ewentualnie z cylindra (taka szklana rura ze skalą na ściankach). po rozkręceniu wymieniamy oringi na nowe, kosztuja grosze. nie uszkodzić górnego elementu zaworu rozprężnego. Możemy go też sprawdzić, jak mamy na wierzchu - do zamrażarki na 24 godziny, następnie wyjmujemy i polewamy kapelusz ciepła wodą z kranu. iglica widoczna w otworze zaworu powinna zmienić swoją pozycję. jak to zrobiła - to ok, jak nie - zawór do wymiany. Na zaworze jast nabity czynnik i taki czynnik napuszczamy do instalacji. gufer-posepny napisał/a: | Występują tylko w MK3 . Chyba że sobie ktoś obudowy podmieni . | - można zamontować również do MK2 bez wymiany obudowy - wcodzą ciaśniej, ale pasują i spełniają swoje zadanie - jak będę wymianiął zrobię zdjęcia. |
_________________ nigdy nie mów nigdy |
Ostatnio zmieniony przez bingo |6 Sty 2011|, 2011 11:54, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
gufer-posepny
Auto: M 120d
Pomógł: 104 razy Wiek: 43 Dołączył: 08 Sie 2007 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 12:19
|
|
|
1 troszkę plastiki wokoło przeszkadzają , pozatym HBC z manualną nie działa jakoś ( dziwne ) .
2 Miałem 2 typy HBC ( z blaszką i bez ) jedno i to samo ( albo jak zwykle pewny pech u mnie )
3 Generalnie wszędzie się wciśnie filtry . Tylko w dedykowanym klapka ma takie zęby i trzyma filtry .
Dodałbym że w wersji bez klimatyzacji dawno dawno temu też były po bokach jakieś filtry . |
_________________ W nocy wszystko jest czarne . |
|
|
|
|
bingo
PO 656 EY
Auto: 1992, 2.9 V6 12V, manual, TURNIER 4x4 GHIA RS
Pomógł: 115 razy Wiek: 50 Dołączył: 10 Wrz 2007 Skąd: Poznań
|
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 12:39
|
|
|
gufer-posepny napisał/a: | troszkę plastiki wokoło przeszkadzają | - no to muszą być dwa rodzaje obudowy do MK2 lub same HBC z róznymi radiatorami się minimalnie różnią - u mnie wpasował się bez zadnych problemów. gufer-posepny napisał/a: | pozatym HBC z manualną nie działa jakoś ( dziwne ) | - ale klimatronik w MK2 za to spisuje się perfekcyjnie (co nie jest dziwne). gufer-posepny napisał/a: | Generalnie wszędzie się wciśnie filtry . Tylko w dedykowanym klapka ma takie zęby i trzyma filtry | w MK2 wkładasz za te wsporniczki i też trzmają bardzo dobrze.
gufer-posepny napisał/a: | Miałem 2 typy HBC ( z blaszką i bez ) jedno i to samo ( albo jak zwykle pewny pech u mnie ) | - tu mam dużo mniejsze doświadczenie - na razie HBC działa - dwa lata i jazda w 99% na auto. |
_________________ nigdy nie mów nigdy |
|
|
|
|
gufer-posepny
Auto: M 120d
Pomógł: 104 razy Wiek: 43 Dołączył: 08 Sie 2007 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 12:46
|
|
|
ja to pisałem dla fabrycznych instalacji . to że można wetkać klimatrona do mk2 a jak się ktoś uprze to i do mk1 to już inna sprawa . |
_________________ W nocy wszystko jest czarne . |
|
|
|
|
pandy
Auto: Scorpio Mk3 96, 2.3, MAN, sedan, benzyna
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Gru 2006 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 14:13
|
|
|
bingo napisał/a: | nie zalecam, lepiej spuścić czynnik (w serwisie chłodniczym, a nie samemu), a następnie porządnie osuszyć układ i napełnić. Koszt czynnika do scorpio to maksymalnie 20 EUR netto. Kazde ściągnięcie czynnika do stacji i poowne jego napuszczenie może powodować, że dostaniemy jakiś syf z poprzedniego auta lub samej stacji ... napuszczamy bezpośrednio z butli przez manometry, ewentualnie z cylindra (taka szklana rura ze skalą na ściankach). po rozkręceniu wymieniamy oringi na nowe, kosztuja grosze. nie uszkodzić górnego elementu zaworu rozprężnego. Możemy go też sprawdzić, jak mamy na wierzchu - do zamrażarki na 24 godziny, następnie wyjmujemy i polewamy kapelusz ciepła wodą z kranu. iglica widoczna w otworze zaworu powinna zmienić swoją pozycję. jak to zrobiła - to ok, jak nie - zawór do wymiany. Na zaworze jast nabity czynnik i taki czynnik napuszczamy do instalacji. |
Robisz to Bingo? jesli tak to chyba bede musial sie kopnac do Poznania. |
|
|
|
|
bingo
PO 656 EY
Auto: 1992, 2.9 V6 12V, manual, TURNIER 4x4 GHIA RS
Pomógł: 115 razy Wiek: 50 Dołączył: 10 Wrz 2007 Skąd: Poznań
|
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 19:07
|
|
|
pandy napisał/a: | Robisz to Bingo | - i tak, i nie - jak mam czas, to się mogę pobawić. Spuszczenie i napełnienie instalacji to pryszcz, ale nie zawsze mam czas na zabawy z rozkręcaniem instalacji ... kevin, pamiętam o uszczelkach, może w poniedziałek wyślę ....
[ Dodano: |6 Sty 2011|, o 19:07 ]
kevin, zamawiałeś kalendarz? |
_________________ nigdy nie mów nigdy |
|
|
|
|
pandy
Auto: Scorpio Mk3 96, 2.3, MAN, sedan, benzyna
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Gru 2006 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 19:57
|
|
|
Heh Bingo... no wlasnie nikt tak nie robi, nie ma czasu, przy wymianie klockow i tarcz w serwisie to nawet nikt nie sprawdza czy toczek i jarzmo nie sa zasyfione i zwyczajnie nie zapiekly sie ale stawka za zle i dobrze zrobiona robote jest dokladnie taka sama... |
|
|
|
|
bingo
PO 656 EY
Auto: 1992, 2.9 V6 12V, manual, TURNIER 4x4 GHIA RS
Pomógł: 115 razy Wiek: 50 Dołączył: 10 Wrz 2007 Skąd: Poznań
|
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 22:00
|
|
|
pandy napisał/a: | no wlasnie nikt tak nie robi, nie ma czasu | - to nie kwestia czasu ale opłacalnosci - na takiej samej klimie chłodniarzowi nie opłaca się robić i poświęcić czas (tym bardziej , ze najczęściej jest uwieziony na warsztacie, zamiast zarabiać w terenie) przy konkurencji zakładów samochodowych robiące klime za śmieszne pieniądze i to jeszcze szybciej niż chłodniarz ...
[ Dodano: |6 Sty 2011|, o 22:01 ]
pandy napisał/a: | przy wymianie klockow i tarcz w serwisie to nawet nikt nie sprawdza czy toczek i jarzmo nie sa zasyfione i zwyczajnie nie zapiekly | - zmień serwis, bo to już jest partactwo |
_________________ nigdy nie mów nigdy |
|
|
|
|
Kevin Xy
WSK x3
Auto: '90, 2.9 12V, GHIA, ASB, wreszcie SEDAN
Pomógł: 39 razy Wiek: 47 Dołączył: 17 Sie 2004 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 22:27
|
|
|
kalendara nie zamawialem
a z wysylka- aby do wiosny |
_________________ Kevin Xy
535 015 788
'88 2.0 OHC GL
'90 2.9 12V GHIA ASB
'90 2.9 12V GHIA ASB SEDAN
'90 2.9 12V GHIA ASB SEDAN
'96 2.3 16V GHIA ASB SEDAN |
|
|
|
|
Michu
GPU 94WU
Auto: Fiat Ducato 10 2.8D 2001 blaszak
Wiek: 41 Dołączył: 25 Maj 2007 Skąd: Leśniewo
|
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 23:25
|
|
|
"Wentylator działa ale na zakrętach albo dziurach przyśpiesza lub zwalnia , czasem trzeba wjechać w dziurę aby ruszył : wentylator do wymiany , rzadziej problemy z okablowaniem."
Duża skrzynka do roboty... |
_________________ 793-126-511
Jest: Ducato 2.8D "01 blaszak
Było: Scorpio '93 2.0 DOHC kombi; 126p "79 0,6; Passat B1 "78 1,3; Passat B2 Syncro "89 1,8 |
|
|
|
|
bingo
PO 656 EY
Auto: 1992, 2.9 V6 12V, manual, TURNIER 4x4 GHIA RS
Pomógł: 115 razy Wiek: 50 Dołączył: 10 Wrz 2007 Skąd: Poznań
|
Wysłany: |7 Sty 2011|, 2011 08:50
|
|
|
Kevin Xy napisał/a: | kalendara nie zamawialem
a z wysylka- aby do wiosny | - szkoda, bo pewnie bym wysłał wszystko razem ... była by mobilizacja, by jechać po te uszczelki ... |
_________________ nigdy nie mów nigdy |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
Copyright © by Ford Scorpio Team |