$reply_topic_back Ford Scorpio Team :: Zobacz temat - Rezystory dmuchawy usterki , wentylator nawiewu wymiana .
Ford Scorpio Team Strona Główna Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Rezystory dmuchawy usterki , wentylator nawiewu wymiana .
Autor Wiadomość
gufer-posepny 


Auto: M 120d
Pomógł: 104 razy
Wiek: 43
Dołączył: 08 Sie 2007
Skąd: Katowice
Wysłany: |5 Sty 2011|, 2011 21:04   Rezystory dmuchawy usterki , wentylator nawiewu wymiana .

Garść wiedzy i wyjaśnienie usterek układu nawiewu .

Po pierwsze rezystory zwane czasem regulatorem obrotów :

1 Rezystor do dmuchawy nawiewu bez klimatyzacji :

Oraz jego umiejscowienie na silniku dmuchawy :


2 Rezystor do dmuchawy nawiewu z klimatyzacją manualną :

Oraz miejsce w obudowie gdzie jest zamontowany :


Na zdjęciu rezystora widzimy dwa oporniki drutowe ( są 3 ale takie zdjęcie akurat ) oraz podłużny element . To bezpiecznik termiczny na 105 stopni .

Typowe usterki i przyczyny :

-Brak nawiewu na biegach 1 i 2 , na 3 przy obiegu otwartym jak i zamkniętym nawiew działa : spalony bezpiecznik termiczny w rezystorze z powodu przegrzania . Dodatkowa przyczyna zatarty wentylator , brudne zatkane filtry kabinowe. Bezpiecznik wymieniamy na nowy ( około 5 zł takie cudo ) . Jeśli wentylator nie pracował wydajnie też do wymiany . filtry do wymiany .
-Całkowity brak nawiewu : spalony bezpiecznik 30 A w dużej skrzynce bezpieczników , spalony wentylator , uszkodzony wentylator , jakiś śmieć zablokował wentylator . W przypadku mk2 i mk3 możliwe że duża skrzynka bezpieczników nadaje się do regeneracji .
- Wentylator działa ale na zakrętach albo dziurach przyśpiesza lub zwalnia , czasem trzeba wjechać w dziurę aby ruszył : wentylator do wymiany , rzadziej problemy z okablowaniem .

3 Elektroniczny rezystor dmuchawy HBC ( Heater Blower Controler ) tylko MK3 z klimatronikiem 2 strefowym

Zamontowany w tym samym miejscu co zwykły rezystor dmuchawy klimatyzacji . Nie pasują oczywiście zamiennie . Sama obudowa wentylatora pewnymi detalami się różni .

Typowe usterki i przyczyny :
- Całkowity brak nawiewu : spalony bezpiecznik 30A w dużej skrzynce , spalony wentylator , zablokowany wentylator , uszkodzonne HBC , duża skrzynka bezpiecznikowa do regeneracji , usterka okablowania , uszkodzony sterownik klimatyzacji ( rzadko ) .
-Wentylator nierównomiernie pracuje w czasie jazdy zwalnia na zakrętach , możliwe jak wyżej opisane przyczyny lub uszkodzone HBC ( zimne luty )
-Przerwy w pracy nawiewu na niskich obrotach : Uszkodzone HBC , uszkodzony wentylator .

Regulator ten zasadniczo jest nienaprawialny Usterka polega na zimnych lutach na elementach elektroniki zaszytej w nim .Jako element regulacyjny mocno nagrzewa się i następują przerwy w połączeniach .Rozbiórka tego elementu w 90 % powoduje trwałe uszkodzenie płytki z elektroniką w środku . Jak ktoś jest uparty to sobie poradzi z naprawą .

Inne metody naprawy :
-jazda z włączoną klimatyzacji od wiosny do jesieni ( nieekonomiczne )
-używanie zakresu obrotów powyżej połowy ( kosztem hałasu , zużycia wentylatora , rezygnujemy z automatyki częściowo )
-można element docisnąć czymś do obudowy ( dość skuteczne )
-wymiana na sprawny używany



Wymiana wentylatora :


1 W przypadku zwykłej dmuchawy po prostu demontujemy całość i taką całą dmuchawę sprawną montujemy . Albo przekładamy sam wentylator .

2 W przypadku klimatyzacji i klimatronika musimy wyjąc całą obudowę z parownikiem klimatyzacji bo inaczej nie rozbierzemy jej na 2 części górną i dolną . Łatwo powiedzieć trudniej wykonać ( i drożej ) .Bo wyjęcie całej obudowy z podłączonymi wężami układu klimatyzacji będzie albo bardzo trudne , albo niemożliwe a najpewniej uszkodzimy i rozszczelnimy układ klimatyzacji . Możemy podjechać do zakładu zajmującego się klimatyzacjami i poprosić o odessanie czynnika . Takie przechowanie go . Po tej operacji możemy zdemontować ścianę grodziową ( ta blacha między obudową a silnikiem ) i odkręcić obudowę ( po lewej i prawej na dole są dwie nakrętki) .Rurki rozpinamy po przez odkręcenie ich . Po odłączeniu rurek klimatyzacji możemy powalczyć nad wyjęciem całości i dalszą rozbiórką . Na około obudowy będzie kilkanaście takich spinek blaszanych i śrubki . Wszystko rozbieramy . Pod klapką u góry są też 2 śruby . Wymieniamy wentylator i wszystko składamy .

Inna opcja nie wymagająca rozgrzebywania połowy auta to przecięcie górnej obudowy . Zdejmujemy klapkę górną , wyjmujemy akumulator , demontujemy ścianę grodziową . Musimy jescze albo zdemontować albo rozpiąć cięgno od tej gruszki po lewej stronie . Tniemy brzeszczotem w miejscach zaznaczonych na rysunku .Tniemy od góry do połowy wysokości obudowy bo więcej nie potrzeba .

Czerwone kreski oznaczają gdzie tniemy .
Zielona linia oznacza dokąd chowa się cała obudowa w głębi auta .
Zielony okrąg oznacza miejsce gdzie rozpinamy węże przy poprzednim opisie .

Zdejmujemy spinki zdejmujemy górę i już mamy wentylator . Po wymianie składamy całość a miejsce cięcia trzeba skleić .

Jest tu też odpowiedź gdzie są te poszukiwane filtry kabinowe . Występują tylko w MK3 . Chyba że sobie ktoś obudowy podmieni .

Można by to gdzieś przybić dla potomnych bo ja wiecznie żył nie będę .
_________________
W nocy wszystko jest czarne .
 
 
Struna 



Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy
Wiek: 45
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Kraków/Skawina
Wysłany: |5 Sty 2011|, 2011 23:13   

co do cięcia, to ja w mk2 ciąłem nie po skosie a na równo z dłuższym bokiem otworu rewizyjnego.

[ Dodano: Sro 05 Sty, 2011 ]
gufer-posepny napisał/a:
Inne metody naprawy :
-jazda z włączoną klimatyzacji od wiosny do jesieni ( nieekonomiczne )
a tego cos nie kumam, o co chodzi ?
_________________
www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR
 
 
 
gufer-posepny 


Auto: M 120d
Pomógł: 104 razy
Wiek: 43
Dołączył: 08 Sie 2007
Skąd: Katowice
Wysłany: |5 Sty 2011|, 2011 23:23   

chłodniejsze powietrze idzie i schładza HBC i w znacznym stopniu znika przerywanie .
_________________
W nocy wszystko jest czarne .
 
 
Struna 



Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy
Wiek: 45
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Kraków/Skawina
Wysłany: |5 Sty 2011|, 2011 23:41   

aaa w ten deseń :) ja się doszukiwałem jakiejś tajemnej zależności, że jak klima ON to inaczej coś działa :)
_________________
www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR
 
 
 
bingo 
PO 656 EY



Auto: 1992, 2.9 V6 12V, manual, TURNIER 4x4 GHIA RS
Pomógł: 115 razy
Wiek: 50
Dołączył: 10 Wrz 2007
Skąd: Poznań
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 11:53   

gufer-posepny napisał/a:
Zamontowany w tym samym miejscu co zwykły rezystor dmuchawy klimatyzacji . Nie pasują oczywiście zamiennie . Sama obudowa wentylatora pewnymi detalami się różni .
- pasuje bez żadnych przeróbek, jedynie kable nalezy zmienić, obudowy nie tniemy.
Struna napisał/a:
gufer-posepny napisał/a:
Inne metody naprawy :
-jazda z włączoną klimatyzacji od wiosny do jesieni ( nieekonomiczne )
a tego cos nie kumam, o co chodzi ?
- masz lepsze chłodzenie HBC, choć u mnie jest inny typ zamontowany i nie ma problemów z przegrzewaniem się (na razie) ...
gufer-posepny napisał/a:
Możemy podjechać do zakładu zajmującego się klimatyzacjami i poprosić o odessanie czynnika . Takie przechowanie go .
- nie zalecam, lepiej spuścić czynnik (w serwisie chłodniczym, a nie samemu), a następnie porządnie osuszyć układ i napełnić. Koszt czynnika do scorpio to maksymalnie 20 EUR netto. Kazde ściągnięcie czynnika do stacji i poowne jego napuszczenie może powodować, że dostaniemy jakiś syf z poprzedniego auta lub samej stacji ... napuszczamy bezpośrednio z butli przez manometry, ewentualnie z cylindra (taka szklana rura ze skalą na ściankach). po rozkręceniu wymieniamy oringi na nowe, kosztuja grosze. nie uszkodzić górnego elementu zaworu rozprężnego. Możemy go też sprawdzić, jak mamy na wierzchu - do zamrażarki na 24 godziny, następnie wyjmujemy i polewamy kapelusz ciepła wodą z kranu. iglica widoczna w otworze zaworu powinna zmienić swoją pozycję. jak to zrobiła - to ok, jak nie - zawór do wymiany. Na zaworze jast nabity czynnik i taki czynnik napuszczamy do instalacji.
gufer-posepny napisał/a:
Występują tylko w MK3 . Chyba że sobie ktoś obudowy podmieni .
- można zamontować również do MK2 bez wymiany obudowy - wcodzą ciaśniej, ale pasują i spełniają swoje zadanie - jak będę wymianiął zrobię zdjęcia.
_________________
nigdy nie mów nigdy
Ostatnio zmieniony przez bingo |6 Sty 2011|, 2011 11:54, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
gufer-posepny 


Auto: M 120d
Pomógł: 104 razy
Wiek: 43
Dołączył: 08 Sie 2007
Skąd: Katowice
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 12:19   

1 troszkę plastiki wokoło przeszkadzają , pozatym HBC z manualną nie działa jakoś ( dziwne ) .

2 Miałem 2 typy HBC ( z blaszką i bez ) jedno i to samo ( albo jak zwykle pewny pech u mnie )

3 Generalnie wszędzie się wciśnie filtry . Tylko w dedykowanym klapka ma takie zęby i trzyma filtry .


Dodałbym że w wersji bez klimatyzacji dawno dawno temu też były po bokach jakieś filtry .
_________________
W nocy wszystko jest czarne .
 
 
bingo 
PO 656 EY



Auto: 1992, 2.9 V6 12V, manual, TURNIER 4x4 GHIA RS
Pomógł: 115 razy
Wiek: 50
Dołączył: 10 Wrz 2007
Skąd: Poznań
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 12:39   

gufer-posepny napisał/a:
troszkę plastiki wokoło przeszkadzają
- no to muszą być dwa rodzaje obudowy do MK2 lub same HBC z róznymi radiatorami się minimalnie różnią - u mnie wpasował się bez zadnych problemów.
gufer-posepny napisał/a:
pozatym HBC z manualną nie działa jakoś ( dziwne )
- ale klimatronik w MK2 za to spisuje się perfekcyjnie (co nie jest dziwne).
gufer-posepny napisał/a:
Generalnie wszędzie się wciśnie filtry . Tylko w dedykowanym klapka ma takie zęby i trzyma filtry
w MK2 wkładasz za te wsporniczki i też trzmają bardzo dobrze.
gufer-posepny napisał/a:
Miałem 2 typy HBC ( z blaszką i bez ) jedno i to samo ( albo jak zwykle pewny pech u mnie )
- tu mam dużo mniejsze doświadczenie - na razie HBC działa - dwa lata i jazda w 99% na auto.
_________________
nigdy nie mów nigdy
 
 
 
gufer-posepny 


Auto: M 120d
Pomógł: 104 razy
Wiek: 43
Dołączył: 08 Sie 2007
Skąd: Katowice
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 12:46   

ja to pisałem dla fabrycznych instalacji . to że można wetkać klimatrona do mk2 a jak się ktoś uprze to i do mk1 to już inna sprawa .
_________________
W nocy wszystko jest czarne .
 
 
pandy 



Auto: Scorpio Mk3 96, 2.3, MAN, sedan, benzyna
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Gru 2006
Skąd: Szczecin
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 14:13   

bingo napisał/a:
nie zalecam, lepiej spuścić czynnik (w serwisie chłodniczym, a nie samemu), a następnie porządnie osuszyć układ i napełnić. Koszt czynnika do scorpio to maksymalnie 20 EUR netto. Kazde ściągnięcie czynnika do stacji i poowne jego napuszczenie może powodować, że dostaniemy jakiś syf z poprzedniego auta lub samej stacji ... napuszczamy bezpośrednio z butli przez manometry, ewentualnie z cylindra (taka szklana rura ze skalą na ściankach). po rozkręceniu wymieniamy oringi na nowe, kosztuja grosze. nie uszkodzić górnego elementu zaworu rozprężnego. Możemy go też sprawdzić, jak mamy na wierzchu - do zamrażarki na 24 godziny, następnie wyjmujemy i polewamy kapelusz ciepła wodą z kranu. iglica widoczna w otworze zaworu powinna zmienić swoją pozycję. jak to zrobiła - to ok, jak nie - zawór do wymiany. Na zaworze jast nabity czynnik i taki czynnik napuszczamy do instalacji.


Robisz to Bingo? jesli tak to chyba bede musial sie kopnac do Poznania.
 
 
bingo 
PO 656 EY



Auto: 1992, 2.9 V6 12V, manual, TURNIER 4x4 GHIA RS
Pomógł: 115 razy
Wiek: 50
Dołączył: 10 Wrz 2007
Skąd: Poznań
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 19:07   

pandy napisał/a:
Robisz to Bingo
- i tak, i nie - jak mam czas, to się mogę pobawić. Spuszczenie i napełnienie instalacji to pryszcz, ale nie zawsze mam czas na zabawy z rozkręcaniem instalacji ... kevin, pamiętam o uszczelkach, może w poniedziałek wyślę ....

[ Dodano: |6 Sty 2011|, o 19:07 ]
kevin, zamawiałeś kalendarz?
_________________
nigdy nie mów nigdy
 
 
 
pandy 



Auto: Scorpio Mk3 96, 2.3, MAN, sedan, benzyna
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Gru 2006
Skąd: Szczecin
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 19:57   

Heh Bingo... no wlasnie nikt tak nie robi, nie ma czasu, przy wymianie klockow i tarcz w serwisie to nawet nikt nie sprawdza czy toczek i jarzmo nie sa zasyfione i zwyczajnie nie zapiekly sie ale stawka za zle i dobrze zrobiona robote jest dokladnie taka sama...
 
 
bingo 
PO 656 EY



Auto: 1992, 2.9 V6 12V, manual, TURNIER 4x4 GHIA RS
Pomógł: 115 razy
Wiek: 50
Dołączył: 10 Wrz 2007
Skąd: Poznań
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 22:00   

pandy napisał/a:
no wlasnie nikt tak nie robi, nie ma czasu
- to nie kwestia czasu ale opłacalnosci - na takiej samej klimie chłodniarzowi nie opłaca się robić i poświęcić czas (tym bardziej , ze najczęściej jest uwieziony na warsztacie, zamiast zarabiać w terenie) przy konkurencji zakładów samochodowych robiące klime za śmieszne pieniądze i to jeszcze szybciej niż chłodniarz ...

[ Dodano: |6 Sty 2011|, o 22:01 ]
pandy napisał/a:
przy wymianie klockow i tarcz w serwisie to nawet nikt nie sprawdza czy toczek i jarzmo nie sa zasyfione i zwyczajnie nie zapiekly
- zmień serwis, bo to już jest partactwo
_________________
nigdy nie mów nigdy
 
 
 
Kevin Xy 
WSK x3



Auto: '90, 2.9 12V, GHIA, ASB, wreszcie SEDAN
Pomógł: 39 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Sie 2004
Skąd: Piaseczno
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 22:27   

kalendara nie zamawialem
a z wysylka- aby do wiosny :p
_________________
Kevin Xy
535 015 788
'88 2.0 OHC GL
'90 2.9 12V GHIA ASB
'90 2.9 12V GHIA ASB SEDAN
'90 2.9 12V GHIA ASB SEDAN
'96 2.3 16V GHIA ASB SEDAN
 
 
Michu 
GPU 94WU



Auto: Fiat Ducato 10 2.8D 2001 blaszak
Wiek: 41
Dołączył: 25 Maj 2007
Skąd: Leśniewo
Wysłany: |6 Sty 2011|, 2011 23:25   

"Wentylator działa ale na zakrętach albo dziurach przyśpiesza lub zwalnia , czasem trzeba wjechać w dziurę aby ruszył : wentylator do wymiany , rzadziej problemy z okablowaniem."

Duża skrzynka do roboty... :)
_________________
793-126-511
Jest: Ducato 2.8D "01 blaszak
Było: Scorpio '93 2.0 DOHC kombi; 126p "79 0,6; Passat B1 "78 1,3; Passat B2 Syncro "89 1,8
 
 
 
bingo 
PO 656 EY



Auto: 1992, 2.9 V6 12V, manual, TURNIER 4x4 GHIA RS
Pomógł: 115 razy
Wiek: 50
Dołączył: 10 Wrz 2007
Skąd: Poznań
Wysłany: |7 Sty 2011|, 2011 08:50   

Kevin Xy napisał/a:
kalendara nie zamawialem
a z wysylka- aby do wiosny
- szkoda, bo pewnie bym wysłał wszystko razem ... była by mobilizacja, by jechać po te uszczelki ...
_________________
nigdy nie mów nigdy
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Copyright © by Ford Scorpio Team

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group