$reply_topic_back Ford Scorpio Team :: Zobacz temat - Opis wymiany oleju w ASB dynamicznie.
Ford Scorpio Team Strona Główna Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Opis wymiany oleju w ASB dynamicznie.
Autor Wiadomość
bigdaaddy
[Usunięty]

Wysłany: |7 Lis 2007|, 2007 22:15   Opis wymiany oleju w ASB dynamicznie.

Napisane przez 1Bodzio

W związku z wieloma prośbami o opis tej czynności , a także że jest to sposób nieco inny od znajdujących sie na forum zabieram sie do pisania. Zaznaczam że w poniższy sposób dokonałem ostatnio wymiany w swoim aucie osobiście, tak że sposób ten jest sprawdzony.

1. Na początku, najlepiej jeszcze przed wymianą przygotować sobie prosty przyrząd pomocniczy. Do starego filtra oleju od ASB domontowujemy wąż długości ok 1,3 - 1,5 m, w miejscu gdzie jest wlot oleju. Z drugiego końca węża montujemy pojemnik plastikowy pojemności ok 10 l. Ja jako przewodu użyłem węża od odkurzacza. Trzeba zwracać uwagę na to by połączenia przy filtrze oraz przy pojemniku były szczelne. Ważne jest też aby wąż i pojemnik były czyste. Jesli nie ma starego filtra oleju to trzeba przeznaczyć trochę więcej czasu na wymianę oleju, i po zdjęciu miski, mając już stary filtr, przygotować ten przyrząd. ( Zdjęcia 1, 2, i 3 )


2. Odkręcamy poprzeczkę spinającą podłuznice

a nastepnie odkręcamy miskę olejową skrzyni, mając podsuniete szerokie naczynie na wypływający olej. Odkrecając śruby od tyłu ku przodowi mamy szansę nie za mocno się upaprać olejem.
3. Po zdjęciu miski i odłożeniu jej na bok zlewamy stary olej z naczynia do którego wyciekał, do jakiegoś pojemnika, a naczynie (szeroka miednica lub duża kuweta) podstawiamy z powrotem pod skrzynię.
4. Odkręcamy filtr oleju i w zależności od sytuacji albo przykręcamy filtr z przyrzadem, albo idziemy robić dopiero przyrząd.


5. Po przykreceniu filtra z wężem, ustawiamy pojemnik plastikowy na jakimś stołku, tak aby poziom wlotu węża był nieco wyżej niż poziom filtra przy skrzyni. U góry pojemnika robimy otwór tak aby nalać ok. 7l świeżego oleju.


6. Mamy już wszystko przygotowane do płukania skrzyni. A więc pod skrzynią podlożony pojemnik na wyciekający olej. zamontowany filtr oleju zasilany olejem z pojemnika plastikowego. Potrzebujemy jeszcze pomocnika, który bedzie siedział w aucie.
7. Pomocnik odpala auto, i na zaciągnietym mocno hamulcu przechodzi spokojnie wybierakiem przez wszystkie pozycje a my obserwujemy poziom oleju w pojemniku plastikowym. Jak stan oleju zbliża sie do końca, dajemy pomocnikowi sygnał aby ustawił wybierak na N lub P ( w zależności która pozycja jest w danej chwili bliżej) i wyłączył silnik.
I tu UWAGA: Olej znika w miarę szybko. U mnie pomocnik zdążył przejechać wybierakiem półtora raza przez wszystkie pozycje.
8. Odkrecamy filtr przyrządu i ostrożnie, aby nie wylać oleju ( świeżego) z filtra i rury wyciągamy go spod auta. Nastepnie pozwalamy mu spokojnie spłynąć do pojemnika plastikowego. Olej ten ( u mnie było go ok 1l) użyjemy do zalania skrzyni.
9. Zakręcamy nowy filtr oleju, wyczyszczoną uprzednio miskę olejową skrzyni i przez rurę bagnetu wlewamy 3 l nowego oleju
10. Odpalamy silnik i przechodzimy wybierakiem przez wszystkie jego pozycje. Następnie na pracującym silniku mierzymy poziom oleju w skrzyni. Powinien być troszkę powyżej połowy miarki. Sprawdzamy też czy nie ma gdzieś wycieku ze skrzyni.
11. Jak wszystko w porządku to robimy jazdę próbną na odcinku ok 15 km. Po powrocie jeszcze raz sprawdzamy szczelność skrzyni i mierzymy poziom oleju. Powinien być trochę powyżej 3/4 miarki. Jeśli jest niższy to uzupelniamy do takiego stanu. Nie dolewamy na max, gdyż po 15 km skrzynia jeszcze się w pełni nie nagrzała, i jeśli teraz dolejemy na max to po pełnym rozgrzaniu oleju, bedzie go za dużo i trzeba będzie spuszczać.

Moje uwagi i obserwacje:

1. Sposób wyzej opisany pozwala na prawie całkowitą wymiane oleju na świeży ( 90%), gdyż nie dopuszcza do wymieszania sie oleju pozostającego w konwertorze i sprzegłach, ze świeżym olejem.
2. Poprzednią wymianę oleju robiłem stosując rozpięcie rurki powrotowej z chłodnicy oleju i spuszczanie tą drogą oleju przy jednoczesnym dolewaniu świeżego przez rurkę bagnetu, zaraz po wymianie statycznej. Podczas obecnej wymiany zauważyłem że robiąc to poprzednim sposobem nie ma mozliwości uniknięcia wymieszania sie starego oleju z nowym w misce, gdyz przez chłodnicę oleju przepływa nie cały olej z konwertora i sprzęgieł, lecz tylko jego niewielka część. Większość oleju wraca do miski od razu. Tak że aby mieć jak najwięcej świeżego oleju w skrzyni to trzeba by przelać przez chłodnicę dużo więcej nietaniego przecież oleju niż sposobem opisywanym powyżej.

Wiecej w TYM TEMACIE
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Copyright © by Ford Scorpio Team

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group