$reply_topic_back Ford Scorpio Team :: Zobacz temat - Opis wymiany oleju w ASB dynamicznie.
Ford Scorpio Team Strona Główna Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Opis wymiany oleju w ASB dynamicznie.
Autor Wiadomość
1Bodzio 



Auto: 2002 chrysler 300m 3,5 V6 LPG
Pomógł: 25 razy
Wiek: 64
Dołączył: 17 Kwi 2006
Skąd: Sobótka
Wysłany: |30 Paź 2007|, 2007 23:06   Opis wymiany oleju w ASB dynamicznie.

W związku z wieloma prośbami o opis tej czynności , a także że jest to sposób nieco inny od znajdujących sie na forum zabieram sie do pisania. Zaznaczam że w poniższy sposób dokonałem ostatnio wymiany w swoim aucie osobiście, tak że sposób ten jest sprawdzony.

1. Na początku, najlepiej jeszcze przed wymianą przygotować sobie prosty przyrząd pomocniczy. Do starego filtra oleju od ASB domontowujemy wąż długości ok 1,3 - 1,5 m, w miejscu gdzie jest wlot oleju. Z drugiego końca węża montujemy pojemnik plastikowy pojemności ok 10 l. Ja jako przewodu użyłem węża od odkurzacza. Trzeba zwracać uwagę na to by połączenia przy filtrze oraz przy pojemniku były szczelne. Ważne jest też aby wąż i pojemnik były czyste. Jesli nie ma starego filtra oleju to trzeba przeznaczyć trochę więcej czasu na wymianę oleju, i po zdjęciu miski, mając już stary filtr, przygotować ten przyrząd. ( Zdjęcia 1, 2, i 3 )


2. Odkręcamy poprzeczkę spinającą podłuznice

a nastepnie odkręcamy miskę olejową skrzyni, mając podsuniete szerokie naczynie na wypływający olej. Odkrecając śruby od tyłu ku przodowi mamy szansę nie za mocno się upaprać olejem.
3. Po zdjęciu miski i odłożeniu jej na bok zlewamy stary olej z naczynia do którego wyciekał, do jakiegoś pojemnika, a naczynie (szeroka miednica lub duża kuweta) podstawiamy z powrotem pod skrzynię.
4. Odkręcamy filtr oleju i w zależności od sytuacji albo przykręcamy filtr z przyrzadem, albo idziemy robić dopiero przyrząd.


5. Po przykreceniu filtra z wężem, ustawiamy pojemnik plastikowy na jakimś stołku, tak aby poziom wlotu węża był nieco wyżej niż poziom filtra przy skrzyni. U góry pojemnika robimy otwór tak aby nalać ok. 7l świeżego oleju.


6. Mamy już wszystko przygotowane do płukania skrzyni. A więc pod skrzynią podlożony pojemnik na wyciekający olej. zamontowany filtr oleju zasilany olejem z pojemnika plastikowego. Potrzebujemy jeszcze pomocnika, który bedzie siedział w aucie.
7. Pomocnik odpala auto, i na zaciągnietym mocno hamulcu przechodzi spokojnie wybierakiem przez wszystkie pozycje a my obserwujemy poziom oleju w pojemniku plastikowym. Jak stan oleju zbliża sie do końca, dajemy pomocnikowi sygnał aby ustawił wybierak na N lub P ( w zależności która pozycja jest w danej chwili bliżej) i wyłączył silnik.
I tu UWAGA: Olej znika w miarę szybko. U mnie pomocnik zdążył przejechać wybierakiem półtora raza przez wszystkie pozycje.
8. Odkrecamy filtr przyrządu i ostrożnie, aby nie wylać oleju ( świeżego) z filtra i rury wyciągamy go spod auta. Nastepnie pozwalamy mu spokojnie spłynąć do pojemnika plastikowego. Olej ten ( u mnie było go ok 1l) użyjemy do zalania skrzyni.
9. Zakręcamy nowy filtr oleju, wyczyszczoną uprzednio miskę olejową skrzyni i przez rurę bagnetu wlewamy 3 l nowego oleju
10. Odpalamy silnik i przechodzimy wybierakiem przez wszystkie jego pozycje. Następnie na pracującym silniku mierzymy poziom oleju w skrzyni. Powinien być troszkę powyżej połowy miarki. Sprawdzamy też czy nie ma gdzieś wycieku ze skrzyni.
11. Jak wszystko w porządku to robimy jazdę próbną na odcinku ok 15 km. Po powrocie jeszcze raz sprawdzamy szczelność skrzyni i mierzymy poziom oleju. Powinien być trochę powyżej 3/4 miarki. Jeśli jest niższy to uzupelniamy do takiego stanu. Nie dolewamy na max, gdyż po 15 km skrzynia jeszcze się w pełni nie nagrzała, i jeśli teraz dolejemy na max to po pełnym rozgrzaniu oleju, bedzie go za dużo i trzeba będzie spuszczać.

Moje uwagi i obserwacje:

1. Sposób wyzej opisany pozwala na prawie całkowitą wymiane oleju na świeży ( 90%), gdyż nie dopuszcza do wymieszania sie oleju pozostającego w konwertorze i sprzegłach, ze świeżym olejem.
2. Poprzednią wymianę oleju robiłem stosując rozpięcie rurki powrotowej z chłodnicy oleju i spuszczanie tą drogą oleju przy jednoczesnym dolewaniu świeżego przez rurkę bagnetu, zaraz po wymianie statycznej. Podczas obecnej wymiany zauważyłem że robiąc to poprzednim sposobem nie ma mozliwości uniknięcia wymieszania sie starego oleju z nowym w misce, gdyz przez chłodnicę oleju przepływa nie cały olej z konwertora i sprzęgieł, lecz tylko jego niewielka część. Większość oleju wraca do miski od razu. Tak że aby mieć jak najwięcej świeżego oleju w skrzyni to trzeba by przelać przez chłodnicę dużo więcej nietaniego przecież oleju niż sposobem opisywanym powyżej.
_________________
Pozdrawiam 1Bodzio
Auto DWR 73356
 
 
bigdaaddy
[Usunięty]

Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 00:01   

Pomysl wedlug mnie super. Poczekamy jeszcze na zdjecia i wklejamy do warsztatu.
 
 
Srebrny 



Auto: Było 90 2.0DOHC sedan LPGII
Pomógł: 3 razy
Wiek: 65
Dołączył: 11 Lip 2005
Skąd: Opole
Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 07:56   

W weekendy będziesz Bodzio wymieniał olej nie wymigasz sie. Kolejka sie zrobi zobaczysz. J tam mam do Sobótki rzut beretem :-D
 
 
Struna 



Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy
Wiek: 45
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Kraków/Skawina
Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 09:08   

1Bodzio napisał/a:
plastykowy
plastikowy jak już :)

No i te fotki koniecznie bo ja jakoś nie kumam gdzie te węże podłączyć choć filtr ASB miałem nieraz w ręce ( chyba, że do automatu wielorasa jest inny )
_________________
www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR
Ostatnio zmieniony przez Struna |31 Paź 2007|, 2007 09:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
1Bodzio 



Auto: 2002 chrysler 300m 3,5 V6 LPG
Pomógł: 25 razy
Wiek: 64
Dołączył: 17 Kwi 2006
Skąd: Sobótka
Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 21:05   

Fotki wysłałem mailem do Adama 2000, aby je wkleił w odpowiednie miejsca, ale na razie się nie odezwał. Nie wiem nawet czy otrzymał tego maila. Sam niestety nie umiem tego zrobić. ;(
_________________
Pozdrawiam 1Bodzio
Auto DWR 73356
 
 
Adam_2000 



Auto: Volvo S90L, 2018, T5 AWD
Pomógł: 124 razy
Wiek: 65
Dołączył: 05 Maj 2005
Skąd: Łódź
Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 21:06   

Nic jeszcze nie doszło kurde Bodzio ;/
_________________
Istnieją dwa rodzaje ludzi: tacy, którzy myślą że władza działa w ich najlepszym interesie, oraz tacy którzy myślą
 
 
 
1Bodzio 



Auto: 2002 chrysler 300m 3,5 V6 LPG
Pomógł: 25 razy
Wiek: 64
Dołączył: 17 Kwi 2006
Skąd: Sobótka
Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 21:15   

No to zaraz będę próbował jeszcze raz.

[ Dodano: 2007-10-31, 21:23 ]
Już poszły. Napisz czy są.
_________________
Pozdrawiam 1Bodzio
Auto DWR 73356
 
 
Adam_2000 



Auto: Volvo S90L, 2018, T5 AWD
Pomógł: 124 razy
Wiek: 65
Dołączył: 05 Maj 2005
Skąd: Łódź
Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 21:27   

Tera dojszli... zaraz wrzucę do Twojego posta.
_________________
Istnieją dwa rodzaje ludzi: tacy, którzy myślą że władza działa w ich najlepszym interesie, oraz tacy którzy myślą
 
 
 
Magnus Nox
[Usunięty]

Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 21:42   

Jeśli dobrze zrozumiałem, to potrzebujemy 10 litrów oleju? Czy może kupić więcej?

Zamiast zdjęć trzeba było wziąć jeszcze jednego pomocnika z kamerą ;)
 
 
Adam_2000 



Auto: Volvo S90L, 2018, T5 AWD
Pomógł: 124 razy
Wiek: 65
Dołączył: 05 Maj 2005
Skąd: Łódź
Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 21:52   

Zdjęcia już są.
Ale moim skromnym zdaniem :
1. nie odważyłbym się uruchomić silnika ze zdjętą miską skrzyni
2. jakoś nie widzę sensu takich kombinacji.
_________________
Istnieją dwa rodzaje ludzi: tacy, którzy myślą że władza działa w ich najlepszym interesie, oraz tacy którzy myślą
 
 
 
Struna 



Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy
Wiek: 45
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Kraków/Skawina
Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 21:54   

1Bodzio, to w filtrze jakąś dziurę robiłeś tak ? żeby tą rułę podpiąć odkurzaczową ?
_________________
www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR
 
 
 
1Bodzio 



Auto: 2002 chrysler 300m 3,5 V6 LPG
Pomógł: 25 razy
Wiek: 64
Dołączył: 17 Kwi 2006
Skąd: Sobótka
Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 22:04   

Nie . W filtrze jest przecież dziura, którą sktzynia zasysa olej.

[ Dodano: 2007-10-31, 22:10 ]
Adam_2000 napisał/a:
1. nie odważyłbym się uruchomić silnika ze zdjętą miską skrzyni
2. jakoś nie widzę sensu takich kombinacji.

Niekiedy trzeba być odważnym. Dla skrzyni bylo obojętnym czy miała miskę czy też nie. Było normalne i pełne zasysanie oleju, tyle że nie z miski a z pojemnika.
Sens jest taki że wymieniasz prawie cały olej, przy użyciu tylko 10 l nowego oleju. W innych przypadkach nie jest to możliwe. Trzebaby z 15 - 18 l oleju aby uzyskać ten sam efekt. Jeżdżę dosyć dużo, tak że częściowe wymiany musiałbym robić co 1.5 roku. Natomiast teraz mogę spokojnie pojeździć 100 tys km bez zmiany, a to ze 3 lata zejdzie.
_________________
Pozdrawiam 1Bodzio
Auto DWR 73356
Ostatnio zmieniony przez 1Bodzio |31 Paź 2007|, 2007 22:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Boni 



Auto: Lexus SC430 '03
Pomógł: 36 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Maj 2005
Skąd: Dublin
Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 22:46   

Mi się ten sposób z zasysaniem z pojemnika podoba, ale zamiast robienia "wynalazków" ze starego filtra z doczepianymi wężami (jak coś spadnie albo zassie powietrze, to zanim z pomagierem się dokrzyczę o co chodzi pompa polata trochę na sucho...) to bym spróbował z filtrem z wersji A4LD truck, dla pogłębionej miski, jak mam w Explo, tam jest fabrycznie doczepiony do filtra kanał czerpiący z głębszej miski, i chyba by sięgnął odpowiednio płaskiej kuwety. A nawet jak przedłużać, to łatwiej niż płaski standardowy filtr A4LD, no a filtr od Explo czy innego Rangera nie kosztuje dużo więcej i starczy już na wieki do dynamicznych wymian (i chyba lepiej wciągać olej przez czysty filtr "do wymian", niż przez stary). Ale to takie dywagacje, ogólnie mi się sposób podoba.
_________________
http://bs-blog.clouds-forge.eu
Ostatnio zmieniony przez Boni |31 Paź 2007|, 2007 22:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Adam_2000 



Auto: Volvo S90L, 2018, T5 AWD
Pomógł: 124 razy
Wiek: 65
Dołączył: 05 Maj 2005
Skąd: Łódź
Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 23:04   

1Bodzio napisał/a:
Dla skrzyni bylo obojętnym czy miała miskę czy też nie

Nie tak do końca. Zauważ, że w normalnych warunkach płyta sterownika razem z elektrozaworami jest zatopiona w oleju, który nie tylko ją smaruje, ale i schładza.
Cały układ olejowy skrzyni to ok, 10.5 litra. W przypadku zwykłego rozpięcia przy małej chłodnicy, cała procedura razem z płukaniem pożera mi ok. 13 litrów. Przy zakupie bańki 25l Midlanda, jego cena to ok. 15,-/l, więc nie przesadzajmy ;)
_________________
Istnieją dwa rodzaje ludzi: tacy, którzy myślą że władza działa w ich najlepszym interesie, oraz tacy którzy myślą
 
 
 
1Bodzio 



Auto: 2002 chrysler 300m 3,5 V6 LPG
Pomógł: 25 razy
Wiek: 64
Dołączył: 17 Kwi 2006
Skąd: Sobótka
Wysłany: |31 Paź 2007|, 2007 23:55   

Adam_2000 napisał/a:
Zauważ, że w normalnych warunkach płyta sterownika razem z elektrozaworami jest zatopiona w oleju, który nie tylko ją smaruje, ale i schładza.

Cała procedura od uruchomienia do wyłączenia silnika nie trwała nawet minutę, więc o chłodzeniu czegokolwiek nie ma mowy. Smarowanie płyty jako argument również moim zdaniem nie do utrzymania ze wględu na to że olej z pojemnika przepływa w całości przez płytę sterowania do sprzęgieł i konwertora, natomiast stary olej powracający jest swobodnie wylewany do kuwety.
Boni napisał/a:
to bym spróbował z filtrem z wersji A4LD truck, dla pogłębionej miski,

Taki filtr to by był super, ale miałem tylko ten co zastosowałem.
Nie twierdzę też że to jest jedyny i najlepszy sposób na wymiane oleju. Po prostu opisałem w miarę dokładnie w jaki sposób wymieniłem olej w swojej skrzyni i dlaczego.

[ Dodano: 2007-11-01, 00:11 ]
Adam_2000 napisał/a:
Cały układ olejowy skrzyni to ok, 10.5 litra. W przypadku zwykłego rozpięcia przy małej chłodnicy, cała procedura razem z płukaniem pożera mi ok. 13 litrów. Przy zakupie bańki 25l Midlanda, jego cena to ok. 15,-/l, więc nie przesadzajmy

Specjalnie obserwowałem jak szybko olej wypływa do kuwety, i jest to dość szybko. Płukanie poprzez rozpięcie rurki powoduje wymieszanie się w misce oleju nowego ze starym, gdyż czas przepływu 6 l oleju przez rurkę powrotną chłodnicy to ładnych kilka minut, a poprzez swobodny wypływ to kilkadziesiąt sekund. Różnica więc jest wyraźna. Ja nie stosuję oleju Midland lecz oryginalny, a każdy jego litr trochę kosztuje. Uważam że na ASB nie ma co oszczędzać, natomiast jeśli się już płaci to nie najgorzej byłoby wykorzystać tą kasę maksymalnie.
_________________
Pozdrawiam 1Bodzio
Auto DWR 73356
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Copyright © by Ford Scorpio Team

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group