$reply_topic_back Ford Scorpio Team :: Zobacz temat - Naprawa ABS w Scorpio'95
Ford Scorpio Team Strona Główna Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Naprawa ABS w Scorpio'95
Autor Wiadomość
Adam_2000 



Auto: Volvo S90L, 2018, T5 AWD
Pomógł: 124 razy
Wiek: 65
Dołączył: 05 Maj 2005
Skąd: Łódź
Wysłany: |24 Maj 2005|, 2005 22:00   Naprawa ABS w Scorpio'95

Ponieważ parę dni temu uporałem się z ABS-em w moim wielorybku, chciałbym podzielić się z Wami moim doświadczeniem w tej sprawie.
Może komuś się to przyda.
Wielką pomocą w tej materii była dla mnie strona www.fordscorpio.co.uk, oraz www.carsoft.ru/avtorepair/sierra_el.html , oraz uwagi Anety (thx :)) .
System, który jest zamontowany w tym modelu ( 2.0 L, ’95) to TEVES Mk IV, z serwomechanizmem podciśnieniowym i modulatorem hydraulicznym z pompą elektryczną (ale jestem mądry, nie :)) .
Kupując samochód, wiedziałem, że układ jest niesprawny - kontrolka świeciła non-stop.
Naprawę rozpocząłem od sprawdzenia wszystkich bezpieczników zabezpieczających układ, a więc :
- w głównej skrzynce bezpieczniki nr 16, 17, 27
- w skrzynce dodatkowej – 46, 47
Następnie zacząłem sprawdzać multimetrem (omomierzem) impedancję wszystkich czujników. Sprawny elektrycznie czujnik ma impedancję ok. 1050-1200 omów.
Okazało się, że prawy tylny pokazuje 20 omów, a więc prawie zwarcie.
Ucieszyłem się, że sprawa dosyć prosta i zamówiłem u innego kolegi „wielorybnika” używany czujnik za jedyne 100 zł.
Kiedy ów elemencik dotarł do mnie, zabrałem się za montaż.
Przy chciałbym zwrócić Wam uwagę na sposób montażu tylnego czujnika ( dotyczy to wszystkich modeli Scorpio). Jak pewnie wiecie, pan konstruktor zadbał o to, aby tylko tylne czujniki można było wymontować bez totalnej destrukcji tego elementu. Przednie niestety trzeba zniszczyć, a resztki delikatnie wydłubać z gniazda w który siedzą. Ciekawa sprawa, bo w Sierrce są takie same czujniki, a wychodzą bez problemu. Ale wracając do „merituma” – czyli tyłu.
Podczas montażu trzeba bardzo delikatnie wyczyścić powierzchnię styku czujnika z piastą, aby nie nastąpiło jego przekoszenie, co może skończyć się tym, że czoło czujnika będzie dotykało zębatki na półosi. W bardzo krótkim czasie doprowadzi to do stopienia się czujnika (obudowa jest plastikowa) i kolejnej awarii systemu. Śrubę mocującą (M6) dokręcamy z wyczuciem !
Aby mimo wszystko czujnik się nie przekosił, mam na to własny patent – zakładam podkładkę ustalającą z twardej gumy, czy plastiku, grubości ok. 2 mm.
No dobra... czujnik zmieniony. Włączam zapłon i... du...a blada. Kontrolka świeci :( .
No to zacząłem sprawdzać dalej...
Silnik pompy. Odłączyłem od sterownika, sprawdziłem omomierzem – O’K.
Podłączyłem „na krótko” do akumulatora – chodzi.
Włączam zapłon... a ta „mada faka” kontrolka ani myśli zgasnąć. Dobra, robię reset (klema won, zapłon on, put jor lajts on... :mrgreen: , cigareten pałze).
Podłączam klemę, włączam zapłon i... jak wyżej ! :(
Dałem se spokój na parę dni. Przyjszła sobota i zaopatrzony we wszelkie dokumentacje - lete do garażu pełen zapału :)
Odłączyłem wtyczkę kontrolera i posprawdzałem jeszcze raz wszystkie zasilania i sygnały, popsikałem unizolkiem... wszystko O’K.
Co jest do cholery ! Czyżby Anetka miała rację z tą „duszą” Scorpionka ?
O, NIE !... nie ze mną te numery !
Usiadłem, nabiłem fajeczkę, zapaliłem, pykam, pykam... MAM !
Odłączyłem jeszcze raz silnik pompy i podłączam na krótko ale przez amperomierz i co ? ... w mordę ! owszem, chodzi... ale prąd rozruchu – ponad 50A ( a zabezpieczenie – 30A)!
Zostawiłem drania żeby sobie pochodził tak z 5 min. Sprawdzam ponownie – no tak spadło do 25A w impulsie :) .
Podłączyłem z powrotem... O’K. Pojechałem na próby drogowe – wszystko super działa ! Nawet na dziurach i wertepach się nie wyłącza :) .

Trochę to może przydługie, ale może, jak już wspomniałem na wstępie komuś pomoże.

... i to by było na tyle...

[ Dodano: 04-12-2005, 17:51 ]
Kolega ORION zrobił elegancki rysunek łączówki od ABS-u (MK-IV).
Ułatwi to na pewno sprawdzanie czujników.


A tutaj rozpiska wtyczki do modułu MK-20
_________________
Istnieją dwa rodzaje ludzi: tacy, którzy myślą że władza działa w ich najlepszym interesie, oraz tacy którzy myślą
Ostatnio zmieniony przez Adam_2000 |25 Kwi 2006|, 2006 19:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Copyright © by Ford Scorpio Team

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group