Ford Scorpio Team Strona Główna Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Opony i troche o nich informacji
Autor Wiadomość
k0al4
[Usunięty]

Wysłany: |18 Cze 2007|, 2007 19:40   Opony i troche o nich informacji

Chciałem sie podzielic ze wszystkimi informacjami mam nadzieje ze sa cenne przy zakupie oponek

troche teori z szkolnej ławki

Opona:
- czoło – część opony, której powierzchnia zewnętrzna styka się w czasie jazdy z nawierzchnią. Czoło opony tworzą: część czołowa bieżnika, podkład lub opasanie, część osnowy z wykładziną wewnętrzną
- bark – składa się z bieżnika oraz części osnowy z wykładziną wewnętrzną
- bok – część opony między barkiem a stopką. Składa się z powłoki gumowej oraz części osnowy w wykładziną wewnętrzną. Na zewnętrznej powierzchni boku znajdują się napisy, ryski centrujące oraz występy ochronne
- stopka – część mocująca oponę na obręczy. Znaczącym elementem w stopce jest drutówka wokół której przewinięte są warstwy osnowy. W stopce osnowy wyróżnia się: nosek, podstawę, piętkę oraz bok
- bieżnik – część powłoki gumowej opony obejmująca czoło i bark, bieżnik ma zwykle bieżnię którą stanowią rowki, nacięcia i występy
- osnowa – część opony stanowiąca jej zasadniczą konstrukcję nośną. Elementami wytrzymałościowymi osnowy są warstwy gumowanego kordu owijającego drutówki
- podkład stosowany w oponach diagonalnych – warstwy kordowe lub warstwy gumowe w czole opony między osnową a bieżnikiem
- opasanie stosowane w oponach radialnych – warstwy kordowe umieszczone w czole między osnową a bieżnikiem
- ryska centrująca – ryska znajdująca się w przystopkowej części opony służąca do sprawdzenia prawidłowości osadzenia stopki podczas montowania opony na obręczy
- drutówka – wykonana z drutu stalowego w postaci linki lub taśmy. Ma za zadanie:zapewnienie prawidłowego osadzenia stopki na obręczy, zagwarantowanie odpowiednich sił tarcia pomiędzy stopką a obręczą umożliwiających przeniesienie momentu napędowego oraz sił powstałych na skutek hamowania, zapewnienie szczelności przestrzeni powstałej pomiędzy osnową opony a obręczą w przypadku opon bezdętkowych
Klasyfikacje opon

I. Ze względu na wysokość ciśnienia panującego wewnątrz opony:

0,65 – 1,0 MPa wysokiego ciśnienia poj. specjalnych
0,12 – 0,25 MPa
0,45 – 0,65 MPa niskiego ciśnienia poj. osobowe
poj. ciężarowe
0,085 – 0,12 MPa bardzo niskiego ciśnienia poj. użytkowe poruszające się w b. trudnych warunkach

II. Ze względu na strukturę opony (nitek osnowy)

1. diagonalne (krzyżowe)
2. diagonalne z opasaniem (opasane)
3. radialne (promieniowe)

Zalety opon diagonalnych

- duża elastyczność całej opony
- duża odporność na uszkodzenia mechaniczne
- prostota konstrukcji
- dość cichy bieg po kostce i betonie
- dobre parametry kierowalności

Wady opon diagonalnych

- odkształcenie czoła opony spowodowane dużą elastyczności czoła bieżnika podczas jazdy z dużą prędkością po prostej i na zakrętach, stwarza to warunki do niebezpiecznego poślizgu
- trudniejsze warunki chłodzenia, duże opory tarcia

Zalety opon radialnych

- duża sztywność czoła bieżnika wzmocnionego opasaniem z zachowaniem dużej elastyczności cienkich boków opony, zmniejsza to niebezpieczeństwo poślizgu
- mniejsze zużycie bieżnika
- zmniejszenie oporów tarcia

Wady opon radialnych

- wysoki koszt produkcji
- zwiększona hałaśliwość biegu opony
- cienkie i delikatne boki opony są mało odporne na gwałtowne naciski mechaniczne

III. Ze względu na występowanie dętki

1. dętkowe Tubetype
2. bezdętkowe Tubless (zalety: zmniejszenie mas nieresorowanych, mniej się grzeją, można kontynuować jazdę po przebiciu)
IV. Ze względu na rodzaj rzeźby bieżnika

1. szosowa
2. terenowa

V. Ze względu na porę roku

1. letnie
2. zimowe Winter * M + S

VI. Ze względu na wskaźnik profilu

1. H/B < 0,8 niskoprofilowe
2. H/B > 0,8 wysokoprofilowe

Oznakowanie opony

1. D – średnica zewnętrzna – największa średnica zewnętrzna opony nieobciążonej, założonej na właściwą obręcz i napompowanej do ciśnienia odpowiadającego jej największemu dopuszczalnemu obciążeniu
2. d – średnica osadzenia – wewnętrzna średnica obrzeży opony dostosowanej wielkością do nominalnej średnicy obręczy przewidzianej dla danej opony
3. B – szerokość opony – szerokość nieobciążonej opony założonej na właściwą obręcz i napompowanej do ciśnienia odpowiadającego jej największemu dopuszczalnemu obciążeniu
4. H – wysokość przekroju – H = ½ (D-d)
5. rs – promień statyczny – odległość od płaszczyzny jezdni środka koła ogumionego, nieruchomego, ustawionego prostopadle do płaszczyzny jezdni przy największym dopuszczalnym obciążeniu i odpowiadającemu mu największemu dopuszczalnemu obciążeniu
6. rd – promień dynamiczny – jest zmienny, zależy od prędkości, obciążenia, ciśnienia w oponie

Wskaźniki profilu

1. H/B = 1,05 – opona balonowa
2. H/B = 0,95 – opona superbalonowa
3. H/B = 0,88 – opona niskoprofilowa
4. H/B = 0,82 – opona superniskoprofilowa
5. H/B = 0,78 – opona ultraniskoprofilowa
6. H/B = 0,70 – opona serii 70
7. H/B = 0,65; 0,60 ;0,55; 0,50 – opona serii 65; 60; 55; 50




Rozmiar opony

175/70 R13
165R14
175SR15
Szerokość opony w mm Wskaźnik profilu
H/B = 70% R – opona radialna
S – indeks prędkości* Średnica w calch

* w przypadku braku symbolu występuje oznaczenie np.
82 T
82 – indeks nośności
T – indeks prędkości

Data produkcji

1. Do 1989 roku oznaczenie wielocyfrowe
8 – 9 0943561
8 – 9 09 43561
rok prod. miesiąc numer seryjny

2. Od roku 1989

12 9

12 9
tydzień roku rok produkcji




3. Od roku 2001

27 03

23 03
tydzień roku rok produkcji



i oznaczennia na nich

Radial- z promieniowym układem nitek osnowy
Renforce - wzmacniana
S.B. - super balon
S+G drogowa i terenowa
Sport - 150-17-km/h
Teren - terenowa
Super sport - 175-200km/h
Tubless - bezdetkowa
Tube type - detkowa
Bieżnikowana
RS - opona z wymienym bieznikiem
Regroovable - opona do ponownego nacinania rowkow
Racing - wyścigowa
Rally - rajdowa
Reinforced - opona wzmocniona
Slick - z gladkim czolem bieznika
Deep - o glebokiej rzezbie bieznika
MIL - wojskowa
TWI - wskaznik zuzycia bieznika
L - niskoprofilowa o srednicy osadzenia powyzej 14''
C - do sam. dostawczych i mikrobusow
MPT- miedzynarodowe oznaczenie opon wielozadanowych
BUS - do aut. i sam ciezarowych
Poler - niskiego cisnienai
Tyailer - do przyczep
Truck - do sam ciezarowych
Track Grip - z bieznikiem terenowym
EHD - extra heavy duty - specjalnie ciezkie warunki
Highway - z bieznikiem drogowym o rzezbie drobnej
Roadtruck - z bieznikiem drogowym o rzezbie grubej
jumbo - superbalonowa
M+SE - z kolcami
M+S - na bloto i snieg
All steel - calostalowa
Monoply – jednostronna calostalowa

nie wiedziąłem gdzie to wrzucic jak ktos moze a nie pasuje tu to prosze przniesienie.
Ostatnio zmieniony przez k0al4 |18 Cze 2007|, 2007 19:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Gruber 
DePutaMadre



Auto: 2.9 12V Ghia, '88r.
Wiek: 34
Dołączył: 01 Cze 2005
Skąd: MMz/W-wa
Wysłany: |18 Cze 2007|, 2007 20:00   

Aha.
_________________
2.9 12V Ghia, '88r.
www.nova-europa.pl
 
 
 
Adam73 
603-820-181



Auto: Mk2 1992 2.0 DOHC,manual,Ghia lift. + LPG
Pomógł: 15 razy
Wiek: 45
Dołączył: 23 Kwi 2006
Skąd: Zgierz EZG
Wysłany: |18 Cze 2007|, 2007 20:09   

Proponuje tego posta wrzucić do warsztatów ,dla potomnych :) :) .
_________________
Było:
Tarpan 237 -79r.
Dacia1310-86r.
Opel Kadett 1.6D- 89r.
Vw transp.T2 -80r.
Scorpio Mk1 -91r./2.0 DOHC
 
 
Struna 



Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 259 razy
Wiek: 39
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Kraków/Skawina
Wysłany: |26 Lut 2009|, 2009 12:36   

Trochę dodatkowych informacji podesłanych przez kolegę arturrrr

Opony - oznaczenia

Indeksy prędkości

Mając zamontowane opony z indeksem Q, nie należy przekraczać prędkości 160 km/h.

* J - do 100 km/h
* K - do 110 km/h
* L - do 120 km/h
* M - do 130 km/h
* N - do 140 km/h
* P - do 150 km/h
* Q - do 160 km/h
* R - do 170 km/h
* S - do 180 km/h
* T - do 190 km/h
* H - do 210 km/h
* V - do 240 km/h
* W - do 270 km/h
* Y - do 300 km/h
* VR - powyżej 210 km/h
* ZR - powyżej 240 km/h

Indeksy nośności

Jeśli nasz samochód ma dopuszczalną masę całkowitą (jest w dowodzie rejestracyjnym) 1900 kg, to każda z opon powinna mieć indeks nośności 82 (1900kg / 4 opony = 475 kg / na oponę).

* 62 - 265 kg / na oponę
* 63 - 272 kg / na oponę
* 64 - 280 kg / na oponę
* 65 - 290 kg / na oponę
* 66 - 300 kg / na oponę
* 67 - 307 kg / na oponę
* 68 - 315 kg / na oponę
* 69 - 325 kg / na oponę
* 70 - 335 kg / na oponę
* 71 - 345 kg / na oponę
* 72 - 355 kg / na oponę
* 73 - 365 kg / na oponę
* 74 - 375 kg / na oponę
* 75 - 387 kg / na oponę
* 76 - 400 kg / na oponę
* 77 - 412 kg / na oponę
* 78 - 425 kg / na oponę
* 79 - 437 kg / na oponę
* 80 - 450 kg / na oponę
* 81 - 462 kg / na oponę
* 82 - 475 kg / na oponę
* 83 - 487 kg / na oponę
* 84 - 500 kg / na oponę
* 85 - 515 kg / na oponę
* 86 - 530 kg / na oponę
* 87 - 545 kg / na oponę
* 88 - 560 kg / na oponę
* 89 - 580 kg / na oponę
* 90 - 600 kg / na oponę
* 91 - 615 kg / na oponę
* 92 - 630 kg / na oponę
* 93 - 650 kg / na oponę
* 94 - 670 kg / na oponę
* 95 - 690 kg / na oponę
* 96 - 710 kg / na oponę
* 97 - 730 kg / na oponę
* 98 - 750 kg / na oponę
* 99 - 775 kg / na oponę
* 100 - 800 kg / na oponę
* 101 - 825 kg / na oponę
* 102 - 850 kg / na oponę
* 103 - 875 kg / na oponę
* 104 - 900 kg / na oponę
* 105 - 925 kg / na oponę
* 106 - 950 kg / na oponę
* 107 - 975 kg / na oponę
* 108 - 1000 kg / na oponę
* 109 - 1030 kg / na oponę
* 110 - 1060 kg / na oponę
* 111 - 1090 kg / na oponę
* 112 - 1120 kg / na oponę
* 113 - 1150 kg / na oponę
* 114 - 1180 kg / na oponę
* 115 - 1215 kg / na oponę
* 116 - 1250 kg / na oponę
* 117 - 1285 kg / na oponę
* 118 - 1320 kg / na oponę
* 119 - 1360 kg / na oponę
* 120 - 1400 kg / na oponę
* 121 - 1450 kg / na oponę
* 122 - 1500 kg / na oponę
* 123 - 1550 kg / na oponę
* 124 - 1600 kg / na oponę
* 125 - 1650 kg / na oponę
* 126 - 1700 kg / na oponę

Dla indeksów prędkości VR, ZR, V, W, Y:

* Dla opon kategorii VR maksymalne obciążenie podawane jest dla prędkości 210km/h.
* Dla opon kategorii ZR maksymalne obciążenie podawane jest dla prędkości 240km/h.
* Dla opon z indeksem V należy zmniejszyć obciążenie o 3% co 10km/h w zakresie od 210 do 240km/h.
* Dla opon z indeksem W należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 240 do 270km/h.
* Dla opon z indeksem Y należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 270 do 300km/h.


Skróty dotyczące opon osobowych i dostawczych:

* (...) - homologacje do montażu fabrycznego
* FR - opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi
* ML - opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna)
* FP - ochraniacz felgi
* cord - ochrona felgi na ściance bocznej opony
* no lbl - brak kolorowego napisu na boku opony
* OE - opony na pierwszym wyposażeniu
* RF lub Reinf. - (reinforced) - opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana
* R/F lub RFT - opony Run Flat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia)
* SSR [self supporting runflat tyre] - opona w technologii runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia)
* TL - opona bezdętkowa
* XL - opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności
* WP- opona w przygotowaniu
* rear - opona przeznaczona na tylną oś pojazzdu
* G1- Czujnik kontroli cisnienia
* RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu
* LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu
* RA - Opona dostępna do wyczerpania stanów magazynowych
* B - homologacja grupy Volkswagen
* C1 - Homologacja Dodge Viper
* K1 - homologacja Ferrari
* MO - homologacja Mercedes
* N, N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
* * lub M3 - homologacja grupy BMW
* C - oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych
* # - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym

Skróty dotyczące tylko opon 4x4

* BSW - czarny bok opony
* ORWL - białe kontury liter na boku opony
* RWL, RW - białe litery na boku opon terenowych
* RB - czarne litery na boku opon terenowych
* RB - osłona felgi
* WP - opona w przygotowaniu
* G1 - Czujnik kontroli cisnienia
* B - homologacja grupy Volkswagen
* C1 - homologacja Dodge Viper
* MO - homologacja Mercedes
* N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
* * lub M3- homologacja grupy BMW
_________________
www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Copyright © by Ford Scorpio Team

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group