Diagnostyka TPS (czujnik położenia przepustnicy) |
Autor |
Wiadomość |
Rafał A.(antek)
Auto: Mondeo
Pomógł: 97 razy Wiek: 44 Dołączył: 21 Maj 2004 Skąd: Łódź
|
Wysłany: |28 Lis 2004|, 2004 05:00 Diagnostyka TPS (czujnik położenia przepustnicy)
|
|
|
Dziś ze względu na mój fatalny nastrój, diagnostyka małego czarnego...
TPS czyli inaczej czujnik położenia przepustnicy, albo potencjometr przepustnicy. Co to jest? Ano to jest takie małe dziwaczne czarne cudactwo, które jest zamontowane na osi przepustnicy, dokładnie po drugiej jej stornie, co linka gazu. Oczywiście mowa o silnikach z wtryskiem paliwa, gaźnikowce tego nie maja. Z technicznego punktu, jest to zwykły potencjometr, czyli opornik, regulowany, który dzieki zmieniajacej sie opornocie (poprzez ruch, przekazywaney z przepustnicy) zmienia wartość napiecia, podawanego do komputera.
Pod ten czujnik podpięta jest 3 przewodowa wtyczka. Sygnał ten potzrebny jest komputerowi do regulacjoi kąta wyprzedzenia zapłonu i dawki wtrysku. Bez tego - mamy tryb awaryjny i kulejący silnik. Czesto zużycie tego potencjometru jest powoadoem falowania na wolnych obrotach. Popropstu wyciera sie on w tym miejscu,. urzadznie nie nie rozbieralne.
Testuje sie go, podczepiajac zwykły miernik elektroniczny, do bodaj 1 wszego i 2 kabla wtyczki, patrzac od strony maski. Generalnie trzeba poprobowac, ktory jest masa a ktory podaje prąd.
Generalnie miernik powinien wstkazywac wartość ok 0.6V na biagu jałowym, do ponad 1,5V przy wyzszycch obrotach.
Procz wskazan waznejest płynne przechodznie. Jesli gdzies widzimu przerwe w dopływie opradu, tzn miernik pokazuje 0 lub wariuje, podczas ruczania przepustnica ( przyspieszania)to znaczy ze TPS uszkodzony. |
_________________ Mechanika - Elektryka FORD
tel 791 054 854
Nasza lokalizacja na mapie:
http://tinyurl.com/qhaqjsk |
|
|
|
|
Struna
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |4 Gru 2004|, 2004 00:27
|
|
|
hmm z ta nierozbieralnościa to chyba ni edo końca bo ja swój rozebrałęm z powodzeniem potem złożyłęm i jeżdże do dzisiaj. |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
|
Chłodny Ar
Auto: Scorpio Cosworth '95
Wiek: 50 Dołączył: 20 Sie 2004 Skąd: Starogard
|
Wysłany: |6 Gru 2004|, 2004 14:41
|
|
|
Uzupelniajac... potencjometr reguluje plynnie napiecie od okolo 0,6V przy zamknietej przepustnicy do 4,5V Przy pelnym otwarciu. Zmiana ta powinna nastepowac plynnie bez skokow napiecia. Co do nierozbieralnosci TPS, to sa rozbieralne, z tym , ze niektore tylko raz..... Pozdrawiam |
|
|
|
|
Struna
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |6 Gru 2004|, 2004 14:46
|
|
|
Eeeee - przesadzacie - spoko się rozbiera. No problem, no chyba, że ktoś ma imadlo w ręce to co innego. |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
|
irek
Member 021
Auto: Peugeot 508 2012r. sedan hybryd4 200 kucy
Pomógł: 30 razy Wiek: 46 Dołączył: 04 Maj 2004 Skąd: Rybnik/Głub.
|
Wysłany: |6 Gru 2004|, 2004 21:54
|
|
|
Hej
Zgadzam się ze Struną rozbiera się to cudo i składa się na nowo - i można go przeczyścić no oczywiście jak wytarty to koniec. |
_________________ Ford Ranger Wildtrak 2020
Peugeot 508 2.0 Hybryd4
Fiat Sedici 2.0 MultiJet 4x4
Mundek 99r. 2.5 V6 sedan
był
Pacifica 2006 3.5 V6 4x4 |
|
|
|
|
Rafał A.(antek)
Auto: Mondeo
Pomógł: 97 razy Wiek: 44 Dołączył: 21 Maj 2004 Skąd: Łódź
|
Wysłany: |6 Gru 2004|, 2004 22:07
|
|
|
To obydwu panow poprosze o opis jak rozebrać i złożyc nie niszcząc. |
_________________ Mechanika - Elektryka FORD
tel 791 054 854
Nasza lokalizacja na mapie:
http://tinyurl.com/qhaqjsk |
|
|
|
|
irek
Member 021
Auto: Peugeot 508 2012r. sedan hybryd4 200 kucy
Pomógł: 30 razy Wiek: 46 Dołączył: 04 Maj 2004 Skąd: Rybnik/Głub.
|
Wysłany: |6 Gru 2004|, 2004 22:23
|
|
|
Hej
Jak Struna powiedział trzeba mieć delikatne paluszki Cały czujnik składa się z dwóch połówek z zaczepami, podważając cienkim nożem (może być skalpel) te zaczepy otworzymy go. Trzeba to robić naprawdę delikatnie gdyż zaczepy mogą bardzo łatwo się pokruszyć.
i to tyle.... chyba że Struna coś jeszcze dożuci
Pozdrowionka |
_________________ Ford Ranger Wildtrak 2020
Peugeot 508 2.0 Hybryd4
Fiat Sedici 2.0 MultiJet 4x4
Mundek 99r. 2.5 V6 sedan
był
Pacifica 2006 3.5 V6 4x4 |
|
|
|
|
Struna
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |7 Gru 2004|, 2004 09:30
|
|
|
Dorzuce jeszcze, że w otworach na śruby są takie mosiężne tulejki które trzeb awybić bo mają takie konstrukcyjne wgłębienie i zatrzaskują się w plastikowej obudowie - ale delikatnie wybić i jest OK. |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
|
sobolaqe
Auto: '96 2,3 manual, kombi + sekwencja
Pomógł: 21 razy Dołączył: 27 Wrz 2004 Skąd: Kraków
|
Wysłany: |7 Sty 2005|, 2005 11:00
|
|
|
to ja jeszcze dorzuce kilka uwag odnosnie rozbierania TPSa.
Tulejki jak pisal Struna trzeba wybic. wybijac sie je da chyba tylko w jedna strone(ta w kierunku przylegania TPSa do silnika, czyli od "zew" strony uderzamy;)
sposob na zaczepy kazdy sobie znajdzie. ja je podwazylem dwoma zgietymi w ksztalt litery U spinaczai biurowymi;) zeby mi sie nie zatrzasnely jak z drugiej strony podwazam;)
reszta jest prosta, srodek czyscimy. uwaga na styki bo mimo ze wygladaja jak blaszki to tak naprawde jest to taka "szczotka" z cienkich drucikow.
przy skladaniu moze byc mala gimnastyka z zalozeniem drugiej polowki tak zeby sprezynka nie wyskoczyla;)
no i to by bylo na tyle. aha napiecie na skrajnych pinach sie mierzy;) |
_________________ pzdr
piotrek
508 RXH '15 2.0 HDI 180KM
Bylo
508 SW '14 i '12 2.0 HDI
407 SW '07 2.0 HDI
Scorpio '96 2.3 16V
Scropio '87 2,4 V6 |
|
|
|
|
fordzik3 [Usunięty]
|
Wysłany: |26 Lut 2005|, 2005 19:28 Pytanko o TPS
|
|
|
Witam, ktoś zamknął temat o TPS w FAQ więc piszę tutaj Piszecie że, aby sprawdzić poprawność działania TPS należy zmierzyć napięcie na skrajnych przewodach, mierze a tu 4,9 V niezależnie od prędkośći obrotowej ?! Czy coś jest nie tak, a może źle mierze ??? |
|
|
|
|
fructon [Usunięty]
|
Wysłany: |26 Lut 2005|, 2005 19:58
|
|
|
pomiedzy stykiem 1 a masa ma byc 5v reszte parametrow sprawdza sie omomierzem i dopiero taka proba moze dac odpowiedz o tym czy czujnik jest dobry |
|
|
|
|
fordzik3 [Usunięty]
|
Wysłany: |26 Lut 2005|, 2005 20:20
|
|
|
Dziwne bo w FAQ pisali że ma wskazywać od 0.6 V na wolnych do 4 V na wysokich obr ??
Czy mam mierzyć przy zdiętej kostce?? |
|
|
|
|
fructon [Usunięty]
|
Wysłany: |26 Lut 2005|, 2005 20:47
|
|
|
masz dwie metody pierwsza to pomiar parametrow tps przy zdjetej wtyczce wtedy sprawdzisz czy nie ma przerwan na sciezkach i ogolne parametry potrzebujesz do tego multimetr no i druga to pomiar napiec w czasie pracy silnika z podlaczona wtyczka wtedy zobaczysz jak tps wspolpracuje z kompem i jakie napiecia wysterowuje tak wiec obie te metody sa zalecane |
|
|
|
|
Rafał A.(antek)
Auto: Mondeo
Pomógł: 97 razy Wiek: 44 Dołączył: 21 Maj 2004 Skąd: Łódź
|
Wysłany: |27 Lut 2005|, 2005 03:38
|
|
|
POMIAR OD 0,6 (JAŁOWE, WOLNE OBROTY) do 4 - 5V (maxymalne wychylenie przepustnicy, dokonujesz na zapietej wtyczce na TPSie. I takie wartosci ma wskazywec (tylko nie pamietam miedzy ktorymi stykami) |
_________________ Mechanika - Elektryka FORD
tel 791 054 854
Nasza lokalizacja na mapie:
http://tinyurl.com/qhaqjsk |
|
|
|
|
Struna
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |28 Lut 2005|, 2005 11:29
|
|
|
Między pierwszym a drugim stykiem TPS rezystancja wzrasta od prawie 0 do prawie 3,5 kilo ohm a między drugim i trzecim odwrotnie. |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
|
|