$reply_topic_back Ford Scorpio Team :: Zobacz temat - Wymiana łożyska kolumny kierowniczej i oleju we wspomaganiu
Ford Scorpio Team Strona Główna Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wymiana łożyska kolumny kierowniczej i oleju we wspomaganiu
Autor Wiadomość
Rafał A.(antek) 


Auto: Mondeo
Pomógł: 97 razy
Wiek: 44
Dołączył: 21 Maj 2004
Skąd: Łódź
Wysłany: |23 Lut 2006|, 2006 17:45   Wymiana łożyska kolumny kierowniczej i oleju we wspomaganiu

W sobote miałem troche wiecej czasu wiec zabralem się za walke ze wspomaganiem.
Jak pewnie niektórzy pamiętają miałem klopot z przeskokami kierownicy na zimnym silniku. Szczególnie rano trzeba było sporo sily żeby ruszyc kierownica, na początku był duzy opor a pozniej puszczalo i skręcało się lekko. Pozniej było lepiej(tzn były wyczuwalne przeskoki ale już mniej) a ustępowało to po przejechaniu powiedzmy 50 km. Jak silnik ostygl to ponownie to samo.

Podejrzenie padlo na dwie rzeczy, olej w układzie wpomagania(poziom był dobry) i łożysko dolne kolumny kierowniczej(to w przegrodzie miedzy kabina pasażera a silnikiem, tuz przed krzyzakiem)
Na pierwszy ogien poszlo łożysko. Kupilem w ASO komplet (Guma, łożysko, i tuleje uszczelniającą, jutro podam numery z XXXXXXX jak znajde, koszt kompletu to 24 zł w Krakowie)

Opisze co i jak wymieniałem, może się komus to przyda. Od razu zaznaczam ze niewiem czy jest to poprawne postepowanie, ale u mnie tak zrobiłem i dziala ) nawet nic nie zepsułem;)

Wymiana łożyska.
Dostep u mnie jest fatalny, może to wina silnika 2,4 V6. nieiwem jak jest np. w 2.0
1. proponuje podnieść przod samochodu żeby kola był w gorze.
2. odkręcamy śrubę na krzyżaku (klucz 10), może być ciezki dostep, ja to robilem w dwie osoby, zakładałem klucz na srube a kolega przekręcał lekko kierownica, dzieki temu miałem mogelm bardziej przekręcić klucz i tak kilka razy. Najlepszy by do tego był klucz nasadowy ze sporym przedłużeniem ( niestety nie dysponowałem takim)
3. ściągamy ten plastik z kolumny kierowniczej, u mnie już był troche zsuniety wiec miałem latwy dostep, ale można spróbować cofnac cala kierownice do srodka żeby go zsunąć kawalek, a pozniej klucz oczkowy zaklinowac na plastiku i uderzając w klucz lekko mlotkiem spokojnei zsuniemy tuleje.
4. pozniej kombinerki w dlon i trzeba wyciągnąć z przegrody gume wraz z łożyskiem w srodku(to plastikowe). Powinno pojsc gladko ale proponuje robic to w rękawiczkach, bo jak nagle pusci to się rece spotkaja z jakimis metalowymi elementami silnika i może bolec ;-D
5. no i zakladamy nowe łożysko;) najpierw guma w przgrode. Znowu można sobie pomoc kluczem oczkowym o średnicy tej gumy i mlotekiem. Chodzi o to żeby docisnąć rowno gume i wskoczy idealnie.
6. wciskamy w gume plastikowe lozsyko(znowu klucz oczkowy się przyda;)
7. zakladamy plastikowa tuleje na ten sworzen kolumny kierowniczej czy jak się to tam zwie. Wiadomo co i na co bo przeciez ściągaliśmy;)) i tu znowu klucz oczkowy, klinowanie i mlotkiem delikatnie.
8. zakladamy krzyzak i mocno skrecamy sruba(żeby nam się kiedys nie odkręciło bo można się zdziwic

no i to by było na tyle;) jak ktos wie jak to robic to mysle ze gora 30 min mu to zajmie;) ja do tego dochodziłem troche dłużej, zanim znalazłem sposób na to, dlatego to opisuje.
Aha, diagnoza zuzytego lozyska jest prosta, chwytamy reka za krzyzak i szarpiemy;) jak lata luzno to znaczy ze łożysko do wymiany.

Wymiana oleju
Od razu zaznaczam ze niewiem czy jest to prawidłowe postepowanie i czy jest to zupełnie bezpieczne. Ale udalo mi się zmienic olej i nic nie popsuc;) potrzebny nam będzie olej do przekładni (orlenu to chyba ATF jeśli dobrze pamiętam) i denaturat (0,5 l )

1. samochod dalej stoi z przednimi kolami w gorze;)
2. przygotowujemy sobie dwie butelki plastikowe 1,5 l i kawalek wezyka, jak robimy to w garazu i nie chcemy sobie ufajdac podlogi olejem to jakies kartony można podłożyć.
3. odkręcamy korek od zbiornika z olejem przy pompie wspomagania.
4. wlazimy pod samochod, odkręcamy gumowy wezyk i dacy od pompy do metalowej rurki przy maglownicy. Jak mamy dobry refleks to od razu ten wezyk do butelki 1,5 l (zcieknie nam z pompy olej do niej) a paluchem zatykamy metalowa rurke bo z niej tez kapie;) zakladamy na nia przygotowany wezyk i ten wezyk do drugiej butelki.
5. sprawdzamy czy wszystko ladnie stoi(jak cos wypadnie to nam zafajda wszystko w okolicy i odpalamy silnik. Wykonujemy kilka pelnych skrętów żeby nam caly olej z układu zszedł. Gasimy silnik.
6. przykrecamy wezyk na metalowa rurke i zalewamy układ denaturatem. Odpalamy silnik i dolewamy denaturat (mnie weszlo cale 0,5 l) i znowu kilka pelnych skrętów. Gasimy silnik i postepujemy tak jak w punkcie 4 i 5.
7. znowu zakladamy wezyr na rurke, skrecamy wszystko solidnie. Zalewamy układ nowym olejem, odpalamy silnik kilka skrętów, dolewamy olej i znowu krecimy kierownica.
U mnie przez chwilke pompa pracowala troche głośniej i jeszcze chwile przeskakiwala kierownica ale po przejechaniu się kawalek i skrecaniu uspokoilo się. Olej chyba wszedł w reakcje z jakimis resztaki denaturatu bo ma teraz kolor jasno rozowy tak wiec za jakis tydzień znowu spuszcze olej i zmienie go na nowy i wtedy powinno być juz wszystko OK.
Teraz jak rano wsiadam to od razu wspomaganie chodzi cichutko, lekko, bardzo plynnie, zadnych przeskokow, luzow. No rewelacja po prostu. Naprawde jeśli ktos ma problemy to zanim jakis „fachowiec” będzie się chciał brac za maglownice to zmiencie olej i zobaczcie czy pomoże. Roboty nie tak strasznie duzo a efekt naprawde dobry.

Oczywiście jak ktos ma jakies uwagi to piszcie śmiało, w koncu człowiek się uczy na cudzych bledach. Jeśli ktos ma jakies pytania to śmiało) a w Krakowie to nawet mogę organoleptycznie komus cos pomoc;))

Przepraszam za dlugi post, ale może się komus przydac;)
Jak zawsze pozdrawiam

_________________
pzdr
piotrek

Auror sobolaqe,
_________________
Mechanika - Elektryka FORD
tel 791 054 854
Nasza lokalizacja na mapie:
http://tinyurl.com/qhaqjsk
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Copyright © by Ford Scorpio Team

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group