|
Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio
|
Montaż aparatu i ustawianie zapłonu 2.0 EFI OHC |
Autor |
Wiadomość |
netfox [Usunięty]
|
Wysłany: |23 Gru 2005|, 2005 19:42 Montaż aparatu i ustawianie zapłonu 2.0 EFI OHC
|
|
|
Witam serdecznie. Jako że jestem nowy, to prosiłbym z góry o cierpliwość
Opiszę jak u mnie wyglądała procedura, a później czekam na ewentualne uwagi. Aparat zapłonowy mamy zdemontowany (zakładamy, że nie ruszaliśmy rozrządu i jest on prawidłowo ustawiony). Dokładne ustalenie punktu zaplonu jest oczywiście niemożliwe w mechaniczny sposób, gdyż do 15 stopni wychylenia reguluje go komputer.
Zanim włożymy aparat należy zdjąć osłonę rozrządu i wału (3 śruby - klucz płaski nr. 10). Uważając na rurę z chłodnicy wyjąć osłonę (NIE WYGINAĆ!!!). Teraz patrzymy na koło zębate wałka rozrządu. Ma ono wewnątrz trapezowe wycięcie z wypustką na srodku - nie obracamy tym kołem bezpośrednio, tylko patrzymy na koło sprzężone z wałem (na samym dole, patrząc na maskę). Ma ono nacięcia, od strony bloku. Są to znaczniki (niewielkie kwadraciki, przed pierwszym z nich znajduje się głębsze wcięcie - tzw. TDC - punkt zapłonu). Kolejne wcięcia to wyprzedzenie zapłonu o 4, 8, 12, 16 stopni (Ford produkował to samo koło wału dla różnych jednostek napędowych). Dobrze jest wyciągnąć świece zapłonowem, zanim zaczniemy obracać wałem (regulacja będzie łatwiejsza i bardziej precyzyjna). Bierzemy klucz nr. 22 i obracamy wałem tak aby punkt TDC ustawić dokładnie naprzeciw znacznika (wypustki) bloku silnika. Jednocześnie musimy zapewnić, że wspomniane wcześniej koło wałka rozrządu (jego wypustka wewnątrz trapezowatego wycięcia), znajdzie się naprzeciw niewielkiego otworu w bloku. Najlepiej żeby jedna osoba kręciła wałem, a druga obserwowała znaczniki. Gdy wszystkie znaczniki mamy ustawione, należy włożyć aparat (koniecznie już suchy i wyczyszczony). Na kopułce aparatu wytłoczona jest cyfra 1, oznacza to pierwszy cylinder (jako że ustawiliśmy TDC na wale, znaczy że to właśnie pierwszy cylinder powinien w tym momencie dostać iskrę). Aparat należy zatem włożyć tak, aby po nałożeniu kopułki, jego "miedziany palec" połączył sygnał z cewki (środkowy kabel wpięty w kopułkę) i styk kabla oznaczonego cyfrą 1 (iskra na pierwszy cylinder). Aparat obraca się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, więc gdyby ktoś "się pospieszył" i powyjmował kable, a teraz nie wie jaka jest kolejność to:
Kolejność zapłonu dla silników 1.8HC (REC), 2.0 HC (NER), 2.0 LC EFI (NRC), 2.0 HC EFI (NRA), 2.0 EFI (N9D), 2.0 EFI (N9B) to 1-3-4-2.
Ewentualne drobne korekty mechaniczne zapłonu (tzw. "kręcenie aparatem") jest dopuszczalne JEDYNIE PRZY WYŁĄCZONYM SILNIKU!!!
Pozdrawiam i życzę przyjemnego grzebania przy Naszych Pupilkach ;D
[ Dodano: 2005-12-24, 00:45 ]
Małe sprostowanie - do kręcenia wałem potrzebny będzie czasem klucz 19, a nie 22, w zależności od wersji silnika. |
|
|
|
|
Aro
Auto: 3 x 2,9: 91/96/96; noLPG/LPG/noLPG; ghia/ghia
Pomógł: 23 razy Wiek: 56 Dołączył: 06 Lis 2004 Skąd: Łomża
|
Wysłany: |24 Gru 2005|, 2005 10:29
|
|
|
Bardzo ładny opis. |
_________________ 2,9 12V '91 sedan "granatnik"
2,9 24V '96 sedan "papamobile"
2,9 24V '96 sedan "oberżyna" |
|
|
|
|
rpio [Usunięty]
|
Wysłany: |24 Gru 2005|, 2005 10:35
|
|
|
Nowy-a jaki zdolny,brawo!!:-) |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
Copyright © by Ford Scorpio Team |