$reply_topic_back Ford Scorpio Team :: Zobacz temat - Przepływomierz - naprawa, regulacja itp.
Ford Scorpio Team Strona Główna Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przepływomierz - naprawa, regulacja itp.
Autor Wiadomość
Struna 



Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy
Wiek: 45
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Kraków/Skawina

Wysłany: |4 Lip 2005|, 2005 11:03   Przepływomierz - naprawa, regulacja itp.

Esej wygenerowany przez Marcysia

Reanimacja przepływomierza po strzale gazowym.
Szczesliwi ci, którzy mają gaz a nie mają przepływomierzy a ci którzy je mają muszą sobie jakos radzić

Troche o działaniu przepływomierza.

Przepływomierz klapkowy mierzy objętość zasysanego powietrza za pomocą klapy oraz temperaturę powietrza za pomocą termistora. Z tych dwóch wartości komputer kalkuluje masę powietrza zasysanego do silnika i dobiera masę paliwa. Gęstość powietrza zależy od jego temperatury a ponieważ klapa mierzy objętość, która jest stała trzeba wykonać dodatkowy pomiar temperatury.

Przepływomierz składa się z:
- Klapy pomiarowej,
- Tłumika,
- Sprężyny kontrującej,
- Potencjometru,
- Kanału bocznikowego
- Śruby regulacji wolnych obrotów,
- Styku pompy paliwa(nie zawsze),
- Termistora

Zasada działania
Klapa przepływomierza jest odchylania proporcjonalnie do objętości powietrza zasysanego przez silnik. Tłumik jest hamowany przez powietrze zamknięte w komorze tłumiącej, co pozwala zmniejszyć wibracje działające na klapę na skutek pracy silnika. Kanał bocznikowy dostarcza powietrze potrzebne do pracy silnika na wolnych obrotach.
Podczas pracy powietrze oddziałuje na klapę pomiarową odchylając ją oraz sprężynę proporcjonalnie do objętości zasysanego powietrza. Druga klapa zwana tłumikiem spręża powietrze w komorze tłumiącej i działa jak amortyzator, co hamuje gwałtowne ruchy oraz wibracje klapy. Ponieważ klapa ma pewną masę i przez to bezwładność to gwałtowne dodanie gazu powoduje przerzut klapy i chwilowe wzbogacenie mieszanki, tak jak w przypadku pompki wzbogacającej w gaźniku.

Reanimacja po strzale gazowym
Zwykle w takiej sytuacji mamy do czynienia z rozszczelnieniem MAF'a tj, przegrody miedzy kanałem bocznikowym a głowna komorą przepływomierza, oraz z rozszczelnieniem dekla/jego całkowitym "rozwodem" z resztą przelywomierza
Podstawowy błąd przy zacinajacej się klapce to szlifowanie dna przepływomierza papierem sciernym i różnymi wynalazkami. Nie dość ze drobinki powstające podczas szlifowania bedą blokować klapkę to komora bedzie za duża w stosunku do klapki. proponuje wziąć młotek kawalek drewna, klapkę ustawić tak by po przyłozeniu kawalka drewna mozna było kilkowa uderzeniami przywrócic całość to względnego porządku. Oczywiscie młotkiem operujemy z wyczuciem


nastepnie usuwamy całość starych uszcelnien do metalu i odtłuszczamy miejsca na których bedzie umieszczany materiał uszczelniający. Polecam wyczyszczenie calego przeplywomierza, zwykle są brudne i mogą sie do nich przyklejać resztki po obróbce.
Dekiel moze byc krzywy przed przyklejeniem warto go najpierw dokladnie dopasowac, po złozeniu na sucho obowiązkowo sprawdzić klapke czy pracuje bez oporów. ( czesto po zlozeniu sie pojawiają). Do klejenia mozna użyc wielu rzeczy: silikon odp. na wys. temp., kleje do metalu i szyb, masy dekarskie i wiele wiele innych. Przy gazie nie nalezy skrecać srubkami, bo lepiej by w trasie wywaliło dekiel niż pokrzywiło klapke. Dekiel mozna przymocować gumą zeby go nie zgubic po strzale

Regulacja:
Przepływomierze po takich przejsciach czesto nie chcą "współpracować" na beznynie. Takie ingerecje zmieniają ich precyzyjność i wtedy ustawenia fabryczne przestają funcjonować prawidłowo. Ale mozna temu zaradzić poprzez regulacje potecjometra.
Informacja o kącie wychylenia klapy jest przekazywana poprzez oś na ślizgacz potencjometru zamocowanego w szczelnym pudełku. Sygnał ze ślizgacza potencjometru wędruje do komputera wtryskowego. Potencjometr r1 wychyla się tak samo jak klapa, czyli proporcjonalnie do objętości powietrza. Ta proporcja jest trochę dziwna, ale jest to skompensowane poprzez odpowiednie wartości rezystorów bocznikujących potencjometr r2 tak, aby faktycznie była to zależność proporcjonalna do objętości powietrza.
Śruba przepuszczająca powietrze przez kanał bocznikowy niezależny od ustawienia klapy pomaga kontrolować wolne obroty. Jest ustawiana fabrycznie i nie zaleca się jej przestawiać.


Górna strzałka pokazuje srube regulacyjną potencjometru. Jej poluzowanie pozwala na regulowanie początkowej wartości od której zaczyna prace potencjometr. Regulacje wykonuje sie na wył. silniku na zasadzie przesunięcie w lewo-bogatsza mieszanka, w prawo-uboższa.
Dolne strzałki pokazują srube oraz drut blokujący spręzynę kontrującą (w czarnym okrągłym elemeńcie) której ustawienia można również zmieniać stosownie do potrzeb.np zwieksząjąc na potecjometrze mieszanke bo za mało paliwa na wolnych obrotach, mozna wzmocnić działanie spręzyny aby dawka paliwa podawana na obrotach była nieco mniejsza (ww. efekt chwilowego wzbogacenia mieszanki przy gwałtownym otwarciu przepustnicy)

przypisy: (nie mogłem sie powstrzymac ale co poniektórzy wiedzą ze wlaśnie popełniłem magisterke a przypisy są w niej najważniejsze )
1troche o działaniu MAFa zaczerpnięte z Forum BMW
2reszta przemyslenia własne i konsultacje z elektromechanikiem
_________________
www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR
Ostatnio zmieniony przez Struna |28 Sie 2007|, 2007 15:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Matth
[Usunięty]

Wysłany: |14 Gru 2005|, 2005 12:38   

Odnośnie uszczelnienia przeplywomierza..
Należy oddzielić 3 znajdujące sie w nim komory:
1. Główny przepłym z ruchomą przegrodą
2. Kanał od wolnych obrotów (patrząc od strony filtra powietrza po lewej stronie)
3. Na końcu kanalu znajduje się dodatkowa oddzielna komora ze srubą regulacyjną i ja także należy uszczelnić i oddzielić od pozostałych 2 komór.
Reszta opracowana przez Marcysia w stopniu BDB 8)

[ Dodano: 2005-12-19, 15:02 ]
No wiec zgodnie z zapowiedzią spędziłem kawałek sobotniego wieczorku na zrobienie czegoś pożytecznego :) Oto fotki ilustrujące jak drania uszczelnić (moj uszczelniacz jest czerwony więc widać dokładnie co i gdzie jest wymazane ;) ) :









Mam nadzieję, że wam sie to przyda 8)

ps. ostatnio po badaniu na analizatorze i osobistych doswiadczeniach powiadam ze nie krecic srubkami w przeplywomierzu bo to tylko polsrodek ja mialem przebicie na analizatorze 2x wszystkeigo :shock: wiec zalozylem fabrycznie ustawiony przeplywomierz uszczleniony jak na fotach (to dokladnie ten co mam teraz) i po wyczyszcznieu przepusnicy i regulatora wolnych "ameryka" wszystko jest jak byc powinno.. na grzebanym tez chodzil dobrze ale spaliny fatalne spalanie na bynie za duze no i zalwewalo mi swiece.. teraz wszystko wrocilo do normy
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Copyright © by Ford Scorpio Team

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group