Jak jeździć FWD i RWD |
Autor |
Wiadomość |
bednarowski
Auto: 91 Škoda Favorit
Wiek: 32 Dołączył: 23 Maj 2014 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: |24 Maj 2019|, 2019 18:49
|
|
|
Nawet z teorią słabo bo
trzypion napisał/a: | W tylnym napędzie jeśli tylna oś ucieka odejmujesz gaz i zdejmujesz siłę napędową, zostaje tylko siła boczna, wypadkowa maleje i masz szanse na odzyskanie przyczepności. |
tak ale pomijasz że odejmując gaz przesuwa ci się środek ciężkości, zdejmujesz obciążenie z tyłu więc co z tego że nie ma siły napędu jak maleje siła od tarcia na tylnych kołach a wzrasta na przednich? W efekcie klei ci się przód a dupa lata.
trzypion napisał/a: | Jesli ucieka Ci przód, to w przednionapędówce możesz ująć gazu, efekt jak w przykładzie powyżej, siły maleją i masz szanse na przyczepność, w tylnonapedówce jedynie możesz ustawić koła do kierunku znoszenia i liczyć, że złapią, a w międzyczasie na tyle zwolnisz, że wykręcisz. |
gdzieś dzwoni ale w którym kościele? Niby porada dobra ale uzasadnienie nietrafne. Odjęcie gazu przesuwa środek ciężkości do przodu dociążając go i lepiej klei się oś sterująco napędowa. Dla tego w FWD jak wyjeżdża przód to się odejmuje gazu a w FWD jak ucieka dupa to dodaje, żeby dociążyć i złapać przyczepność na tyle.
Może w SLgay jak silnik jest przed przednią osią i ogólnie środek ciężkości (wraz z kierowcą) jest mniej więcej w środku auta to ten środek ciężkości tak nie wędruje (bo zawsze będzie między osiami) ale w normalnych autach z kierowcami normalnych rozmiarów jednak tak nie jest... |
_________________ If it ain't broke you ain't trying hard enough |
|
|
|
|
trzypion
V6 Rulez!
Auto: Kobiece ;)
Wiek: 53 Dołączył: 20 Lis 2012 Skąd: Zurych
|
Wysłany: |25 Maj 2019|, 2019 22:44
|
|
|
bednarowski napisał/a: |
tak ale pomijasz że odejmując gaz przesuwa ci się środek ciężkości
|
Interesujące, bo środek ciężkości zależy od rozkładu mas i niczego więcej....
Może jednak sprawdź w książce do fizyki co to ciężar i środek ciężkości?
P.S. Kiedy masz poślizg, to nie masz już siły napędowej i nie masz dodatkowych sił wynikających z momentu na ramieniu wysokości środka masy (aka środek bezwładności). |
_________________ 502 122 688 - jak mogę, to pomogę. |
|
|
|
|
gt500
Auto: '94 2.0 16v sedan
Wiek: 35 Dołączył: 29 Maj 2012 Skąd: Złotów
|
Wysłany: |26 Maj 2019|, 2019 09:24
|
|
|
też się czepiacie po aptekarsku słówek, wiadomo że chodziło o nacisk na daną oś podczas dodawania czy odejmowania gazu
Może kiedyś będzie zlot fst z jakaś próbą sprawnościową na ładnym gładkim terenie i bezpiecznie. |
|
|
|
|
bednarowski
Auto: 91 Škoda Favorit
Wiek: 32 Dołączył: 23 Maj 2014 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: |26 Maj 2019|, 2019 12:57
|
|
|
trzypion tak, auto jest super sztywne, zawieszenie nie pracuje i środek ciężkości jest zawsze w tym samym miejscu. dziękuję profesorze, masz rację jak zwykle przepraszam |
_________________ If it ain't broke you ain't trying hard enough |
|
|
|
|
pablo19
Tropiciel
Auto: '89 12V :P NO LPG
Wiek: 40 Dołączył: 14 Mar 2005 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: |28 Maj 2019|, 2019 18:08
|
|
|
Dwa czy trzy razu, przy FWD, uratowało mnie w poślizgach (dupa latała w obie strony) na lodzie wysprzęglenie i wodzenie przednimi kołami za kierunkiem w którym chciałem jechać. Po chwili auto się ogarnęło i ustabilizowało. Ja wolę mieć dobre opony na przodzie w FWD, bo częściej jest mi potrzebne panowanie nad przodem niż tyłem w FWD. |
_________________ były
2.4 12V6 MSB
2.9 12V6 ASB razy trzy
2.9 12V6 MSB złociutkie razy dwa
2.8 Ghia ASB '85 Ikona
2.9 Team |
|
|
|
|
trzypion
V6 Rulez!
Auto: Kobiece ;)
Wiek: 53 Dołączył: 20 Lis 2012 Skąd: Zurych
|
Wysłany: |28 Maj 2019|, 2019 20:19
|
|
|
bednarowski napisał/a: | trzypion tak, auto jest super sztywne, zawieszenie nie pracuje i środek ciężkości jest zawsze w tym samym miejscu. dziękuję profesorze, masz rację jak zwykle przepraszam |
Student teraz policzy, w ramach pracy własnej, o ile milimetrów przesuwa się środek ciężkości Forda Scorpio przy maksymalnym ugięciu przednich sprężyn zawieszenia i o ile procent siła nacisku na tylnej osi się zmniejsza na skutek tego.
[ Dodano: |28 Maj 2019|, 2019 20:20 ]
gt500 napisał/a: | też się czepiacie po aptekarsku słówek, wiadomo że chodziło o nacisk na daną oś podczas dodawania czy odejmowania gazu
|
Kiedy już masz koła w poślizgu, to siły napędowej ani hamującej) nie masz.... |
_________________ 502 122 688 - jak mogę, to pomogę. |
|
|
|
|
Struna
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |29 Maj 2019|, 2019 11:15
|
|
|
Oj tam nie masz - to nie jest przecież 0-1 stan, masz mniejsze siły ale jednak jakieś są i odpowiednio operując czy to gazem, hamulcem, ręcznym czy też kierą można uzyskać odpowiednie zachowania. |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
|
gt500
Auto: '94 2.0 16v sedan
Wiek: 35 Dołączył: 29 Maj 2012 Skąd: Złotów
|
Wysłany: |29 Maj 2019|, 2019 11:40
|
|
|
trzypion napisał/a: |
Kiedy już masz koła w poślizgu, to siły napędowej ani hamującej) nie masz.... |
czyli auto w poślizgu zatrzyma się już tylko na przeszkodzie?? zakładając że wprowadzisz auto w poslizg to nigdy nie zatrzyma się pewnie zaraz zaczniesz rzucać kolejnymi zjawiskami z fizyki stosując je 0-1....
Czyli w przypadku złapania poslizgu puszczamy kierownicę i ściągamy nogi z pedałów bo już nic nie możemy zrobić modlimy się do czego uważamy za stosowane
Nparawdę chciałbym pojeżdzić jakiś trening i zobaczyć jak ta Twoja wspaniała wiedza przekłada się na operowanie autem i prędkośc przejazdu |
|
|
|
|
WieSiu
Auto: Thunderbird MN12 4.6 V8
Wiek: 41 Dołączył: 24 Lip 2009 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: |29 Maj 2019|, 2019 11:58
|
|
|
gt500, on twierdzi raczej, że wszystko mozna robic RWD a FWD to jest tak jak piszesz normalnie cuda jakies, chyba nigdy w zimie nie jezdzil FWD. |
_________________ Thunderbird MN12 4.6 V8
Escort MK5 2.0 RS2000 LPG |
|
|
|
|
ford2fast
603911630
Auto: Szlachetny De Łochac
Dołączył: 28 Lip 2008 Skąd: Zabrze Maciejów
|
Wysłany: |29 Maj 2019|, 2019 16:30
|
|
|
trzypion napisał/a: | jaroz napisał/a: | Jak Ci się ślizgnie przodem, to sobie opanujesz, jak tył, to możesz nie zdążyć Dlatego zaleca się ZAWSZE zakładać opony o lepszej przyczepności na tylną oś. |
Tak to jest w taczkach, w normalnych autach tył kontrolujesz prawą stopą |
I nagle na środku drogi znikąd pojawiają się barierki Bardzo kontrolnie się do nich przytulasz i przerysowujesz cały bok wzorem czypiona |
_________________ Scorpio forever |
|
|
|
|
VIK
KR673YV
Auto: BMW E38
Wiek: 45 Dołączył: 20 Maj 2004 Skąd: Kraków
|
Wysłany: |29 Maj 2019|, 2019 16:55
|
|
|
Poślizg jest zawsze i tarcie, dlatego między innymi zużywają się opony i inne. To, że jest poślizg, nazwijmy to, "pełny", nie znaczy, że nie ma siły napędowej. Nie brnijcie w to bo się zaczną głupoty jak o temperaturze gazu przy rozprężaniu |
_________________ "mądremu wystarczą dwa słowa a głupiemu to i referatu mało..."
tel.: 502894108. |
|
|
|
|
jaroz
Tylko Cossi
Auto: `92 2.9 24V ASB sedan
Wiek: 47 Dołączył: 11 Sty 2008 Skąd: Poznań Gliwice
|
Wysłany: |29 Maj 2019|, 2019 20:58
|
|
|
I pomyśleć, że zaczęło się od niewinnej podsterowności |
_________________ Będzie: BMW iX M60 O zgrozo! Elektryczny 😀
Jest: Ford S-Max MSB 2.5L 220KM
Był: Ford Scorpio Cosworth ASB 2.9L 24V 195KM |
|
|
|
|
|