Ford Scorpio Team
Forum mi³o¶ników samochodu marki Ford Scorpio

Silnik + przeniesienie napêdu - Przep³ywomierz - naprawa, regulacja itp.

Struna - |4 Lip 2005|, 2005 12:03
Temat postu: Przep³ywomierz - naprawa, regulacja itp.
Esej wygenerowany przez Marcysia

Reanimacja przep³ywomierza po strzale gazowym.
Szczesliwi ci, którzy maj± gaz a nie maj± przep³ywomierzy a ci którzy je maj± musz± sobie jakos radziæ

Troche o dzia³aniu przep³ywomierza.

Przep³ywomierz klapkowy mierzy objêto¶æ zasysanego powietrza za pomoc± klapy oraz temperaturê powietrza za pomoc± termistora. Z tych dwóch warto¶ci komputer kalkuluje masê powietrza zasysanego do silnika i dobiera masê paliwa. Gêsto¶æ powietrza zale¿y od jego temperatury a poniewa¿ klapa mierzy objêto¶æ, która jest sta³a trzeba wykonaæ dodatkowy pomiar temperatury.

Przep³ywomierz sk³ada siê z:
- Klapy pomiarowej,
- T³umika,
- Sprê¿yny kontruj±cej,
- Potencjometru,
- Kana³u bocznikowego
- ¦ruby regulacji wolnych obrotów,
- Styku pompy paliwa(nie zawsze),
- Termistora

Zasada dzia³ania
Klapa przep³ywomierza jest odchylania proporcjonalnie do objêto¶ci powietrza zasysanego przez silnik. T³umik jest hamowany przez powietrze zamkniête w komorze t³umi±cej, co pozwala zmniejszyæ wibracje dzia³aj±ce na klapê na skutek pracy silnika. Kana³ bocznikowy dostarcza powietrze potrzebne do pracy silnika na wolnych obrotach.
Podczas pracy powietrze oddzia³uje na klapê pomiarow± odchylaj±c j± oraz sprê¿ynê proporcjonalnie do objêto¶ci zasysanego powietrza. Druga klapa zwana t³umikiem sprê¿a powietrze w komorze t³umi±cej i dzia³a jak amortyzator, co hamuje gwa³towne ruchy oraz wibracje klapy. Poniewa¿ klapa ma pewn± masê i przez to bezw³adno¶æ to gwa³towne dodanie gazu powoduje przerzut klapy i chwilowe wzbogacenie mieszanki, tak jak w przypadku pompki wzbogacaj±cej w ga¼niku.

Reanimacja po strzale gazowym
Zwykle w takiej sytuacji mamy do czynienia z rozszczelnieniem MAF'a tj, przegrody miedzy kana³em bocznikowym a g³owna komor± przep³ywomierza, oraz z rozszczelnieniem dekla/jego ca³kowitym "rozwodem" z reszt± przelywomierza
Podstawowy b³±d przy zacinajacej siê klapce to szlifowanie dna przep³ywomierza papierem sciernym i ró¿nymi wynalazkami. Nie do¶æ ze drobinki powstaj±ce podczas szlifowania bed± blokowaæ klapkê to komora bedzie za du¿a w stosunku do klapki. proponuje wzi±æ m³otek kawalek drewna, klapkê ustawiæ tak by po przy³ozeniu kawalka drewna mozna by³o kilkowa uderzeniami przywrócic ca³o¶æ to wzglêdnego porz±dku. Oczywiscie m³otkiem operujemy z wyczuciem


nastepnie usuwamy ca³o¶æ starych uszcelnien do metalu i odt³uszczamy miejsca na których bedzie umieszczany materia³ uszczelniaj±cy. Polecam wyczyszczenie calego przeplywomierza, zwykle s± brudne i mog± sie do nich przyklejaæ resztki po obróbce.
Dekiel moze byc krzywy przed przyklejeniem warto go najpierw dokladnie dopasowac, po z³ozeniu na sucho obowi±zkowo sprawdziæ klapke czy pracuje bez oporów. ( czesto po zlozeniu sie pojawiaj±). Do klejenia mozna u¿yc wielu rzeczy: silikon odp. na wys. temp., kleje do metalu i szyb, masy dekarskie i wiele wiele innych. Przy gazie nie nalezy skrecaæ srubkami, bo lepiej by w trasie wywali³o dekiel ni¿ pokrzywi³o klapke. Dekiel mozna przymocowaæ gum± zeby go nie zgubic po strzale

Regulacja:
Przep³ywomierze po takich przejsciach czesto nie chc± "wspó³pracowaæ" na beznynie. Takie ingerecje zmieniaj± ich precyzyjno¶æ i wtedy ustawenia fabryczne przestaj± funcjonowaæ prawid³owo. Ale mozna temu zaradziæ poprzez regulacje potecjometra.
Informacja o k±cie wychylenia klapy jest przekazywana poprzez o¶ na ¶lizgacz potencjometru zamocowanego w szczelnym pude³ku. Sygna³ ze ¶lizgacza potencjometru wêdruje do komputera wtryskowego. Potencjometr r1 wychyla siê tak samo jak klapa, czyli proporcjonalnie do objêto¶ci powietrza. Ta proporcja jest trochê dziwna, ale jest to skompensowane poprzez odpowiednie warto¶ci rezystorów bocznikuj±cych potencjometr r2 tak, aby faktycznie by³a to zale¿no¶æ proporcjonalna do objêto¶ci powietrza.
¦ruba przepuszczaj±ca powietrze przez kana³ bocznikowy niezale¿ny od ustawienia klapy pomaga kontrolowaæ wolne obroty. Jest ustawiana fabrycznie i nie zaleca siê jej przestawiaæ.


Górna strza³ka pokazuje srube regulacyjn± potencjometru. Jej poluzowanie pozwala na regulowanie pocz±tkowej warto¶ci od której zaczyna prace potencjometr. Regulacje wykonuje sie na wy³. silniku na zasadzie przesuniêcie w lewo-bogatsza mieszanka, w prawo-ubo¿sza.
Dolne strza³ki pokazuj± srube oraz drut blokuj±cy sprêzynê kontruj±c± (w czarnym okr±g³ym elemeñcie) której ustawienia mo¿na równie¿ zmieniaæ stosownie do potrzeb.np zwieksz±j±c na potecjometrze mieszanke bo za ma³o paliwa na wolnych obrotach, mozna wzmocniæ dzia³anie sprêzyny aby dawka paliwa podawana na obrotach by³a nieco mniejsza (ww. efekt chwilowego wzbogacenia mieszanki przy gwa³townym otwarciu przepustnicy)

przypisy: (nie mog³em sie powstrzymac ale co poniektórzy wiedz± ze wla¶nie pope³ni³em magisterke a przypisy s± w niej najwa¿niejsze )
1troche o dzia³aniu MAFa zaczerpniête z Forum BMW
2reszta przemyslenia w³asne i konsultacje z elektromechanikiem

Matth - |14 Gru 2005|, 2005 12:38

Odno¶nie uszczelnienia przeplywomierza..
Nale¿y oddzieliæ 3 znajduj±ce sie w nim komory:
1. G³ówny przep³ym z ruchom± przegrod±
2. Kana³ od wolnych obrotów (patrz±c od strony filtra powietrza po lewej stronie)
3. Na koñcu kanalu znajduje siê dodatkowa oddzielna komora ze srub± regulacyjn± i ja tak¿e nale¿y uszczelniæ i oddzieliæ od pozosta³ych 2 komór.
Reszta opracowana przez Marcysia w stopniu BDB 8)

[ Dodano: 2005-12-19, 15:02 ]
No wiec zgodnie z zapowiedzi± spêdzi³em kawa³ek sobotniego wieczorku na zrobienie czego¶ po¿ytecznego :) Oto fotki ilustruj±ce jak drania uszczelniæ (moj uszczelniacz jest czerwony wiêc widaæ dok³adnie co i gdzie jest wymazane ;) ) :









Mam nadziejê, ¿e wam sie to przyda 8)

ps. ostatnio po badaniu na analizatorze i osobistych doswiadczeniach powiadam ze nie krecic srubkami w przeplywomierzu bo to tylko polsrodek ja mialem przebicie na analizatorze 2x wszystkeigo :shock: wiec zalozylem fabrycznie ustawiony przeplywomierz uszczleniony jak na fotach (to dokladnie ten co mam teraz) i po wyczyszcznieu przepusnicy i regulatora wolnych "ameryka" wszystko jest jak byc powinno.. na grzebanym tez chodzil dobrze ale spaliny fatalne spalanie na bynie za duze no i zalwewalo mi swiece.. teraz wszystko wrocilo do normy


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group