Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

Ogólne - Dyskusja o olejach silnikowych

jaroz - |22 Cze 2016|, 2016 14:44

Aro, wszystko masz w instrukcji obsługi Scorpio. Do kos należy się 5W50. Byle spełniało specyfikację wymaganą przez producenta pojazdu. A jak się boisz "rozszczelnienia" to lej nadal to co lejesz, czyli 10W40.
Co ma być, to i tak przecież będzie (w sensie jak ma jeździć to będzie, a jak nie, to żaden moto-doktor nie pomoże, tylko remont :P ).

Struna - |22 Cze 2016|, 2016 15:59

jaroz napisał/a:
Do kos należy się 5W50
nie, nie i jeszcze raz nie - wystarczy pomyśleć...
5w40 jest ok dla prawie każdego.

Aro - |22 Cze 2016|, 2016 19:13

Korci mnie żeby zalać coś lepszego, ale parametrów może lepiej nie zmieniać? Tym bardziej, że na 10W40 jeździł jeszcze Irek...
gufer-posepny - |22 Cze 2016|, 2016 19:53

e nic się raczej nie stanie .
Grześ - |22 Cze 2016|, 2016 20:27

gufer-posepny napisał/a:
e nic się raczej nie stanie .


Co najwyżej się rozcieknie :-D !

I jeszcze jedno ... Większość tu piszących operuje lepkością oleju - a nie jego klasą !!!!

Jakości oleju nie określa jego lepkość, ale właśnie ta "klasa". Czyli SC, SD, SG, SH, SJ i SL.

https://staticmi.pl/media_ftp/statics/_images/porady/oleje/980/oleje_silnikowe_07.jpg?v11

Ten Indy 5W40 jest jeszcze klasę wyższy, ma SM.

Masterboy75 - |22 Cze 2016|, 2016 20:36

Ja zalałem VALVOLINE MaxLife 5W40 SYNTHETIC,. On ma klasę SN, to znaczy że nalepsiejszy on jest ?
jaroz - |22 Cze 2016|, 2016 20:42

Struna napisał/a:
nie, nie i jeszcze raz nie - wystarczy pomyśleć...
dlaczego nie? Skoro producent zaleca, to jak?
Grześ napisał/a:
Jakości oleju nie określa jego lepkość, ale właśnie ta "klasa". Czyli SC, SD, SG, SH, SJ i SL.
to wiadomo, że trzeba wybierać najwyższej klasy :)
Grześ - |22 Cze 2016|, 2016 20:59

jaroz napisał/a:
dlaczego nie? Skoro producent zaleca, to jak?


1. nie zaleca. Nie wiem skąd w tych polskich książeczkach się toto pojawiło.

2. dlaczego nie xxW-50 ? Bo za gęsty, te silniki lubią rzadkie oleje, podobnie jak większość podobnych konstrukcji, głównie amerykańskich. Pompa oleju ma niesamowitą wydajność, kręcąc ręcznie pół litra po paru obrotach koła wypływa.

[ Dodano: |22 Cze 2016|, 2016 20:59 ]
jaroz napisał/a:
trzeba wybierać najwyższej klasy


Byle tylko nie rozpuściło uszczelek, a guma czasem nie stwardniała :-D !

Bez przesady, zbyt dobrym olejem można naprawdę bardzo silnikowi zaszkodzić.

jaroz - |22 Cze 2016|, 2016 21:55

Grześ napisał/a:
1. nie zaleca. Nie wiem skąd w tych polskich książeczkach się toto pojawiło.
Jak nie zaleca, jak zaleca?! Przecież ktoś sobie z sufitu tego nie wziął. To raz. Dwa, że 5W50 pozostaje rzadki nawet przy -30 stopniach i nie zrywa filmu olejowego przy wysokich (jako gorący jest rzadki, czego nie trzeba chyba tłumaczyć).
Nie rozumiem Grześ, najpierw piszesz
Grześ napisał/a:
Ten Indy 5W40 jest jeszcze klasę wyższy, ma SM.
, a potem
Grześ napisał/a:
zbyt dobrym olejem można naprawdę bardzo silnikowi zaszkodzić.
, czym sam sobie zaprzeczasz. Lepkość to jedno i to podstawa, a jeśli chodzi o jakość, co przekłada się na bezawaryjność, to klasa oleju i tu trzeba stosować najlepszy (oczywiście na miarę finansowych możliwości, bo tym ludzie się kierują). Tak przynajmniej ja to rozumiem. Oczywiście podniosą się głosy, że "za dobry" wymyje osady i awaria, w starym silniku. Ale jeśli ktoś jeździł na tak dobrym i na czas wymieniał olej, to powinno być właśnie ok.
gufer-posepny - |22 Cze 2016|, 2016 22:09

pisałem że robiłem zmianę z 10w na 0w i jest ok . jak są dobre uszczelki to nic nie będzie . większe ryzyko wycieków po płukance jest . a właśnie planuję takie coś . opcjonalnie zmiany oleju co 4 tyś km . czyli co rok :P ( no przesadziłem )
aviator - |22 Cze 2016|, 2016 22:43

Grześ napisał/a:
jaroz napisał/a:
dlaczego nie? Skoro producent zaleca, to jak?


1. nie zaleca. Nie wiem skąd w tych polskich książeczkach się toto pojawiło.

W oryginalnej niemieckiej tez jest....

Struna - |23 Cze 2016|, 2016 09:53

jaroz napisał/a:
Skoro producent zaleca, to jak?
a to że producenci zalecają obecnie wymiany co 30 kkm to też robisz ?

Inaczej - jak ktoś pyci często do odcinki to 5w50 jest ok, ale do normalnej jazdy nie ma sensu. Trzeba sobie zdawać sprawę, że xW50 i wyżej pokazują swoją lepszość dopiero w trudnych warunkach, a w silniku jeżdżonym lajtowo wpływają jedynie na zwiększenie spalania, nie powodując żadnych dodatkowych pozytywów.
Dlatego napisałem wcześniej, że dla większości 5w40 jest najlepszy.

Grześ - |23 Cze 2016|, 2016 11:40

jaroz napisał/a:
sam sobie zaprzeczasz


Przeczytaj jeszcze raz, tylko uważnie, ze zrozumieniem ....

jaroz napisał/a:
Lepkość to jedno i to podstawa


Jeszcze raz - poczytaj o olejach ....

Czyli - mineralny 10W40 i syntetyk 10W40 - w silniku dają to samo ? Takie samo zużycie ??? Ech .... ręce i inne części ciała opadają :-D

Struna napisał/a:
jak ktoś pyci często do odcinki to 5w50 jest ok, ale do normalnej jazdy nie ma sensu


I to tylko wtedy, gdy chłodzenie się już nie wyrabia.

Kiedyś gdzieś widziałem taki test właściwości olejów, polegał on na tarciu dwóch wałków ustawionych prostopadle. I mierzono, jakie było zużycie - czyli pośrednio maksymalna wytrzymałość filmu olejowego. Wyniki były co najmniej zaskakujące ...

[ Dodano: |23 Cze 2016|, 2016 11:41 ]
Struna, a możesz na PW odpowiedzieć ? ;-)

[ Dodano: |23 Cze 2016|, 2016 11:50 ]
gufer-posepny napisał/a:
pisałem że robiłem zmianę z 10w na 0w i jest ok . jak są dobre uszczelki to nic nie będzie . większe ryzyko wycieków po płukance jest . a właśnie planuję takie coś . opcjonalnie zmiany oleju co 4 tyś km . czyli co rok :P ( no przesadziłem )


4 tys powiadasz ... na rok .... Taryfą byłoby chyba taniej :-D !

Za zmieniam olej 3-4 razy w roku, co około 10 tys.

A co do płukania, wymywania itd. Nie ma reguły, u mnie na ful syntetyku silnik się nawet doszczelnił ! Ale niestety węże gumowe szybciej twardnieją, trzeba po prostu wymienić.

I dlatego po tych setkach tys km - pozostaję przy tym oleju, który u mnie się sprawuje nienagannie, nawet przy temperaturach +36 i ciągnięciu przyczepy.

A ten tłok - to musiało być coś mechanicznego, reszta cylindrów ma minimalne zużycie. Jakby nie to, to silnik jeszcze by trochę pojeździł ...

WieSiu - |23 Cze 2016|, 2016 12:01

Struna, a stanie częste w gorące dni w korku to jaki byłby zalecany? w40 czy 50?
jaroz - |23 Cze 2016|, 2016 12:03

Struna napisał/a:
a to że producenci zalecają obecnie wymiany co 30 kkm to też robisz ?
to akurat jest bezsporne - im częściej wymiana tym lepiej. Poza tym należy się kierować tym co pisze instrukcja producenta, a producent Scorpio nie zaleca wymiany co 30kkm :D Teraz to jest trendy, ale ktoś to pisał już.
Struna napisał/a:
jak ktoś pyci często do odcinki to 5w50 jest ok, ale do normalnej jazdy nie ma sensu. Trzeba sobie zdawać sprawę, że xW50 i wyżej pokazują swoją lepszość dopiero w trudnych warunkach
ja stosuję bo: a) zaleca producent, b) lubię dynamiczną jazdę, a więc kręcenie obrotów. I tyle.

[ Dodano: |23 Cze 2016|, 2016 12:11 ]
Grześ napisał/a:
Przeczytaj jeszcze raz, tylko uważnie, ze zrozumieniem ....
szkoda słów - jasno wynika że zaprzeczasz sam sobie, więc teraz nie obracaj kota ogonem.
Grześ napisał/a:
Czyli - mineralny 10W40 i syntetyk 10W40 - w silniku dają to samo ? Takie samo zużycie ???
a czy ja to napisałem??? Napisałem, że lepkość podstawa, ale to chyba oczywiste, że "stabilność" tej lepkości zapewnia lepiej syntetyk. Proszę nie manipuluj pojedyńczymi słowami.
Grześ napisał/a:
I to tylko wtedy
a czem tylko wtedy? Naturalną funkcją oleju jest odbieranie ciepła. I nie "tylko wtedy" ale podczas całej pracy silnika. Im wyższej klasy olej, tym lepiej powinien spełniać tą funkcję.
WieSiu napisał/a:
a stanie częste w gorące dni w korku to jaki byłby zalecany? w40 czy 50?
:d
Grześ - |23 Cze 2016|, 2016 12:46

jaroz napisał/a:
"stabilność" tej lepkości zapewnia lepiej syntetyk


Lepkość i jej "stabilność" (cokolwiek to oznacza) ma się nijak do wytrzymałości filmu olejowego .... To dwa różne parametry !!!! Nierzadko rzadszy olej ma tą wytrzymałość wyższą od gęstszego !!!

jaroz napisał/a:
Naturalną funkcją oleju jest odbieranie ciepła. I nie "tylko wtedy" ale podczas całej pracy silnika. Im wyższej klasy olej, tym lepiej powinien spełniać tą funkcję.


A to zaliczyłeś wpadkę ... i to dużą :-D !

Owszem, olej chłodzi panewki i nie tylko. Ale ilość odebranego ciepła, to ciepło właściwe oleju razy jego objętość w jednostce czasu razy różnica temperatury ....

I ... ciepło właściwe jest praktycznie takie same dla wszystkich olejów. Ale już przepływ nie ... jak wlejesz gęstszy olej, przepływ maleje, czyli ... rośnie różnica temperatur !!!

To kolejny powód, dla którego zbyt gęsty olej nie jest optymalny.

jaroz napisał/a:
WieSiu napisał/a:
a stanie częste w gorące dni w korku to jaki byłby zalecany? w40 czy 50?
:d


Akurat to pytanie nie jest takie głupie .... Choć moim zdaniem ważniejszy jest dobry wiatrak, bynajmniej nie te elektryczne niby-wiatraki. Ja mam wisko, i to jest jedyny sposób na ciepłe dni + klima + przyczepa. Wszystko inne się nie wyrabiało, wisko dmucha najlepiej.

jaroz - |23 Cze 2016|, 2016 12:53

Grześ napisał/a:
Ale już przepływ nie ... jak wlejesz gęstszy olej, przepływ maleje, czyli ... rośnie różnica temperatur !!!
To kolejny powód, dla którego zbyt gęsty olej nie jest optymalny.
dlatego właśnie olej syntetyczny jest rozwiązaniem, bo w ujemnych temperaturach jest PŁYNNY (w przeciwieństwie do minerala), jak i wysokich, gdzie nie ulega zerwaniu film olejowy. Gdzie ja więc pisałem , że gęsty jest optymalny? :)
Grześ napisał/a:
stabilność" (cokolwiek to oznacza) ma się nijak do wytrzymałości filmu olejowego
własnie film olejowy miałem na myśli, pisząc "stabliność".
Grześ - |23 Cze 2016|, 2016 13:15

jaroz napisał/a:
właśnie olej syntetyczny jest rozwiązaniem, bo w ujemnych temperaturach jest PŁYNNY


Ale ... co on ma w ujemnych chłodzić ???? Raczej podgrzać powinien :-D

No i ta wytrzymałość filmu olejowego .... ona jest najlepsza w pewnym przedziale temperatur, i nie od razu po uruchomieniu (nawet ciepłego) silnika. Ale nie będę truł, poczytaj ... wiele można się nawet z neta dowiedzieć.

jaroz napisał/a:
własnie film olejowy miałem na myśli, pisząc "stabliność"


Aha .... niech będzie.

To jeszcze poczytaj, jaki jest czas od startu silnika do wytworzenia się prawidłowego filmu olejowego. Podobno kiedyś Quaker State miał najkrótszy ... ale regułą powinno być odczekanie kilku sekund od uruchomienia silnika to ruszenia, szczególnie na zimnym oleju.

jaroz - |23 Cze 2016|, 2016 13:33

Grześ napisał/a:
Ale ... co on ma w ujemnych chłodzić ????
piszę ogólnie o właściwościach...
Ale skoro piszesz o ujemnych to właśnie ma znaczenie syntetyk w kontekście tego co sam zauważasz -
Grześ napisał/a:
To jeszcze poczytaj, jaki jest czas od startu silnika do wytworzenia się prawidłowego filmu olejowego.
- po to są właśnie syntetyki :D
Grześ - |23 Cze 2016|, 2016 13:56

jaroz napisał/a:
po to są właśnie syntetyki :D


Niezupełnie .....

Olej tzw. bazowy (syntetyczny) nie różni się jakoś specjalnie pomiędzy dostawcami, ale dodatki .... to jest najważniejsze. Tak mi kiedyś w (jeszcze) Quakerze tłumaczyli.

Ale żeby piany nie bić - chyba olej 5W40 po 135 zł za bańkę 5 l - warto co 10 tys lub co rok wymieniać ;-) !

jaroz - |23 Cze 2016|, 2016 14:00

Grześ napisał/a:
chyba olej 5W40 po 135 zł za bańkę 5 l - warto co 10 tys lub co rok wymieniać
można też za 129zł (5L) wymieniać 5W50 :D jak ja.
Grześ napisał/a:
ale dodatki .... to jest najważniejsze. Tak mi kiedyś w (jeszcze) Quakerze tłumaczyli.
i dobrze Ci tłumaczyli Grześ :D Tu się zgadzam z Tobą.
Grześ - |23 Cze 2016|, 2016 14:30

jaroz napisał/a:
można też za 129zł (5L) wymieniać 5W50 :D jak ja.


A przejechałeś na nim choćby z ćwierć miliona km ????? ;-)

pablo19 - |23 Cze 2016|, 2016 14:43

Długo jeszcze będzie o olejach truć w tym temacie? Ile można?
Przeniosę później co nieco, to sobie będziecie pisać o nich.

PS. jaroz, nie odpowiadaj "ile można".

jaroz - |23 Cze 2016|, 2016 15:13

Grześ napisał/a:
A przejechałeś na nim choćby z ćwierć miliona km ?????
Przejechalem 170kkm na Mobil 1 5W50, to chyba starczy? :)
Cytat:
Przeniosę później co nieco, to sobie będziecie pisać o nich
miałem to dzisiaj proponować z rana, ale strach mnie obleciał Pablo ;)
pablo19 - |29 Cze 2016|, 2016 09:24

Struna napisał/a:
WieSiu napisał/a:
Struna, a stanie częste w gorące dni w korku to jaki byłby zalecany? w40 czy 50?
jak stoisz w korku to silnik pracuje w idle, więc w zasadzie ma znikome obciążenie.
Tu ( jak już Grześ wspomniał ) istotne jest właściwe chłodzenie, aczkolwiek nie uważam aby elektrowentyle w BOB-ie były słabe.

pandy - |19 Sie 2016|, 2016 15:40

Jesli dyskusja dotyczy Scorpio to przede wszystkim trzeba kierowac sie parametrem HTHS oleju - wiele nowych olejow nie nadaje sie do Scorpio bo maja niskie HTHS (zle smaruja, tzw low HTHS glownie by dobrze wypasc w testach na niskie spalanie a nie by ochronic silnik), jak ktos ma potrzebe sprawdzic czym sie roznia klasy olejow to polecam strone Lubrizola (jedna z glownych firm produkujacych dodatki/modyfikatory do olejow dla producentow olejow).

https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html

co to jest HTHS

http://hddeo.com/hthsarticle.html
http://wiki.seloc.org/a/Oil_Labelling_Explained

Klasa lepkosciowa/sezonowa oleju nie jest tak naprawde wyznacznikiem tego czy sie nadaje czy nie do silnika - znacznie wazniejsza jest klasa jakosciowa i parametr HTHS.

Klasy ACEA czy API z reguly sa minimalistyczne - dobry olej ma klasy producenckie np jedna z najlepszych klas to VW50400 inna to MB229.51 .

gt500 - |30 Sie 2016|, 2016 11:21

A ja leje sobie tedexa za 80 zł za 4 l plus ori filtr, wymieniał sobie to co 10 tys maks a czasami jak mam chęć to nawet ciut szybciej.
Wcześniej silnik po zrobieniu 280 tyś na lotosie był idealnie czysty w środku i w dobrej kondycji, potem lany tedex do 400 tyś i nadal silniczek czysty w środku , bez nagarów nalotów.
A czy to crackowany czy niby prawdziwy syntetyk to nie wnikam. Przy -20 zasuwa lepiej niz mineral, daję radę też przy butowaniu :)

A do ekstremalniejszych zadan w innych autach latamy na valvolinie albo mobilu 5w50

Chociaz jak problemem jest temp i silnik jest piekarnik to żaden mega olej nie poprawi parametrów jak podstawka z termostatem i chłodnica oleju :)

pablo19 - |30 Sie 2016|, 2016 12:03

Też ostatnio Tedexa stosuję :)
jaroz - |30 Sie 2016|, 2016 18:09

gt500 napisał/a:
valvolinie albo mobilu 5w50
i jakie wrażenia? :) Bo ja z mobila 5W50 przeszedłem na Valvoline 5W50 i jestem ciekaw jak to będzie latać :D
Darek_Police - |30 Sie 2016|, 2016 21:57

[quote="jaroz"]
gt500 napisał/a:
... jestem ciekaw jak to będzie latać :D


co masz na myśli?

[ Dodano: |30 Sie 2016|, 2016 21:58 ]
źle zacytowałem, tekst należy do Jaroza. Tu wyraźnie brakuje EDITy :)

pepi - |1 Wrz 2016|, 2016 06:58

Panowie czy wam się wydaje że wlany olej wam naprawi silnik ?
Trup zawsze jest trupem i raczej wtedy tylko dobry kowal pomoże ;)
Jestem na paru forach i temat wypływa podobny byłby sens lania dobrego oleju ale tylko od nowości a tak jak kupujesz i ma na liczniku 170 realnie na oś albo na koło
to wtedy ...
Ale jak to mówią kto bogatemu zabroni jaki ja olej leje - odpowie wam tani

jaroz - |1 Wrz 2016|, 2016 09:13

pepi, zgadzam się z Tobą akurat w tym stwierdzeniu, co do joty :)
gt500 - |1 Wrz 2016|, 2016 16:58

hmm czyli jak masz silnik od nowego to lać super olej.
A jak kupisz auto w 100 sprawne ale z przebiegiem lać najtańsze :)

No to panowie wam powiem ciekawe teorie.

Jedynie że chodziło wam o to że jak ktoś ma kulawego trupa i olej mu żaden nie pomoże nawet za 1000 zł to zgadzam się całkowicie ale proponuje przeczytać zanim się kliknie wyślij czy o to chodziło na 100 % :D

jaroz - |1 Wrz 2016|, 2016 19:38

To jasne, że jak nadal sprawny w 100% to można lać dalej super olej :)
gufer-posepny - |1 Wrz 2016|, 2016 19:44

teraz to możecie smar i motodoktora walić bo silnika faktycznie nie odmłodzicie .
pepi - |1 Wrz 2016|, 2016 20:54

ja leje tani olej
i jakoś nie widzę negatywnych skutków tego a już w audi 3-4 wymiana w scorpio chyba 2 :)
5 l 67 pln
oczywiście 5w40

jaroz - |1 Wrz 2016|, 2016 21:07

gufer-posepny, ja sobie odmłodziłem - wszystkie uszczelnienia nowe, rozrząd nowy, głowice nowe, dół silnika nowy, to chyba sporo, żeby nie "stosować" smaru i motodoktora? :D
Larix - |1 Wrz 2016|, 2016 21:35

pepi napisał/a:

5 l 67 pln
oczywiście 5w40

Co to za olej ?

WieSiu - |1 Wrz 2016|, 2016 22:09

Pewnie GM
pepi - |2 Wrz 2016|, 2016 06:57

e nie
klimek go reklamuje :P

jaroz - |2 Wrz 2016|, 2016 08:26

pepi napisał/a:
klimek go reklamuje
jak się nie mylę, to Valvoline reklamuje Klimek. A przynajmniej dotąd reklamował (popularna obecnie alokacja produktu :) ).
WieSiu - |2 Wrz 2016|, 2016 08:45

jaroz napisał/a:
jak się nie mylę, to Valvoline reklamuje Klimek



oj slabo ich ogladasz....

bednarowski - |2 Wrz 2016|, 2016 08:47

jaroz napisał/a:
popularna obecnie alokacja produktu


o boże..

trzypion - |2 Wrz 2016|, 2016 09:07

Jak juz, to 'lokowanie produktu'.
jaroz - |2 Wrz 2016|, 2016 09:58

trzypion, zgadza się - lokacja :) Oczywiste przejęzyczenie...
WieSiu napisał/a:

oj slabo ich ogladasz....
a co, leje (w ramach lokacji) inny niż Valvoline? Bo jakoś przedwczoraj oglądałem i było Valvoline.
WieSiu - |2 Wrz 2016|, 2016 10:18

Bo oglądasz powtórki.
jaroz - |2 Wrz 2016|, 2016 11:01

Maybe :d
gt500 - |2 Wrz 2016|, 2016 14:49

Larix napisał/a:
pepi napisał/a:

5 l 67 pln
oczywiście 5w40

Co to za olej ?


włas nie takie rzucanie mi się podoba haseł. skoro za 5w40 płaci 67 zł to obstawiam że za minerala płaciłby 30 więc nie kupuje najtańszego.

Druga strona co to za olej i gdzie dostepny w sklepie za tyle. Bo cena zaraz bedzie hurtowa od znajomego wujka ryska który ma kartę klubową albo ma wujka który odbiera od nich towar za 1 mln i bańke oleju mu dorzucają za 67 Zł :)

kat - |2 Wrz 2016|, 2016 15:08

Lidl jest tani
pandy - |9 Wrz 2016|, 2016 11:45

pepi napisał/a:
Panowie czy wam się wydaje że wlany olej wam naprawi silnik ?
Trup zawsze jest trupem i raczej wtedy tylko dobry kowal pomoże ;)
Jestem na paru forach i temat wypływa podobny byłby sens lania dobrego oleju ale tylko od nowości a tak jak kupujesz i ma na liczniku 170 realnie na oś albo na koło
to wtedy ...
Ale jak to mówią kto bogatemu zabroni jaki ja olej leje - odpowie wam tani


Naprawić nie naprawisz (chociaż dodatek np plastyfikatora do uszczelniaczy może trochę pomoc w wyciekach) ale zarżnąć możesz - wystarczy ze będziesz lal olej w klasie FE bo to i syntetyk i 0/5W30/40...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group