Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

Zawieszenie i układ jezdny, hamulce - Luzy na maglownicy.

Larix - |17 Cze 2016|, 2016 10:31
Temat postu: Luzy na maglownicy.
Mam duży luz na listwie maglownicy po lewej stronie. Drążek OK, końcówka OK, wycieków brak. Rozumiem, że tam jest jakaś tulejka co się wyrobiła i pozostaje tylko regeneracja ?
pablo19 - |17 Cze 2016|, 2016 10:45

Sprawdź czy ten luz występuje w pionie. Czytałeś TE tematy?
Grześ - |17 Cze 2016|, 2016 13:04
Temat postu: Re: Luzy na maglownicy.
Larix napisał/a:
Mam duży luz na listwie maglownicy po lewej stronie. Drążek OK, końcówka OK, wycieków brak. Rozumiem, że tam jest jakaś tulejka co się wyrobiła i pozostaje tylko regeneracja ?


To nie tulejka.

Najpierw trzeba podejrzeć, czy listwa się nie wyrobiła w położeniu "na wprost". Czyli skręt max w lewo i podglądamy po zdjęciu osłony.

W MK3 da się nieco skorygować luz, o ile listwa nie jest wyrobiona na środku - od góry masz taką jakby wielką plastikową śrubę, na klucz 17. Dobrą nasadką 6-kątną (nie 12-kątną !!!) można toto nieco dokręcić. Jak nie da się ruszyć, trzeba lekko oskrobać, teoretycznie jest w 2 miejscach zapunktowana. I tak dokręcamy, aby w całym zakresie ruchu kierownicy nie było zbyt dużego oporu.

Ja we wszystkich trzech jakie miałem - nieco dokręcałem, tam się zużywa taki plastikowy docisk. Ale jak masz zużytą listwę, to niewiele zrobisz. Ew. można kierownicę o 1/6 obrotu przestawić i drążki doregulować. Ale to trochę nieeleganckie, choć jedną taką widziałem.

No i czy nie ma korozji na listwie - zdarza się przy nieszczelnych osłonach. I listwy nie da się w żaden sposób regenerować.

masa300789 - |17 Cze 2016|, 2016 19:29

Zerknij w pierwszej kollejnsci na ta srube regulacyjna ,kiedys tez borykalem sie z problemem luzu w pionie i winna okazala sie ta sruba =jakims cudem lekko sie przestawila .Z tym ze ja do tego doszedlem po wymanie magla i dokladnych ogledzinach w piwnicy :) .Po ustawieniu na znakach wszystko okazalo sie sprawne.
Grześ - |17 Cze 2016|, 2016 19:47

masa300789 napisał/a:
Po ustawieniu na znakach


To pewnie były ślady zapunktowania - teoretycznie nie powinna się ta śruba obrócić. A czasem ten odlew alu tak skoroduje, że niestety obrócenie nie jest możliwe.

Ale spróbować warto.

Larix - |17 Cze 2016|, 2016 22:48

Ale ja mam Mk1. Tam nie ma śruby regulacyjnej. Co do sprawdzenia czy nie wyrobiła się w jednym położeniu to zobaczę.
Grześ - |18 Cze 2016|, 2016 18:50

Larix napisał/a:
Ale ja mam Mk1. Tam nie ma śruby regulacyjnej. Co do sprawdzenia czy nie wyrobiła się w jednym położeniu to zobaczę.


Racja, śruby nie ma ... ale kro broni podłożyć cienką podkładkę, np. z blaszki od aluminiowych tacek do grillowania ????

Musisz to przetestować. Tam jest taki tłoczek, dociskany sprężyną, niezbyt mocną. I jak się wyrobił ten plastik na końcu tłoczka, to trza coś podłożyć i tyle. Typowo 0,2 do 0,3 mm.

Już w dwóch tak robiłem ... Najlepiej popróbować tak, aby kierownica "wracała".

pablo19 - |18 Cze 2016|, 2016 21:44

O którym tłoczku piszesz?
Gdzie dawałeś ten podkładkowy patent?

Grześ - |19 Cze 2016|, 2016 10:42

pablo19 napisał/a:
O którym tłoczku piszesz?


Tym co dociska listwę do zębatki ... Jest pod tą pokrywką (2xM6) tak gdzie w nowszych jest ta duża śruba ma klucz 17.

pablo19 napisał/a:
Gdzie dawałeś ten podkładkowy patent?


No między pokrywkę a tłoczek rzecz jasna. Żeby nieco głębiej wszedł, i skasować luz ...

Pablo, nigdy tego nie rozbierałeś ???

pablo19 - |19 Cze 2016|, 2016 12:10

Nie miałem potrzeby, bo zawsze jakiś sprawny magiel był pod ręką ;) :) , ale pewnie będzie kiedyś trzeba rozebrać :)
Dzięki za dokładna informację :)

Larix - |24 Lip 2016|, 2016 17:46

No dobra . Która to pokrywka ? Ten kapsel naprzeciwko wałka kolumny kierownicy czy gdzie indziej ?
ut99 - |24 Lip 2016|, 2016 20:47

Larix napisał/a:
Ten kapsel naprzeciwko

to ten kapsel.
Te luzy to raczej na frezach a nie z racji słabego docisku "tłoczka"

Grześ - |24 Lip 2016|, 2016 21:20

ut99 napisał/a:
Te luzy to raczej na frezach a nie z racji słabego docisku "tłoczka"


Wizjoner jaki cy cuś ??? ;-)

A tak na poważnie - w każdej maglownicy jaką miałem - dokręcałem. I w każdej pomagało. Pomagało - co nie oznacza całkowitego skasowania luzu, ale to logiczne.

A zużycie zębatki i listwy - zazwyczaj jest wtedy, gdy woda podejdzie. Jak jest dobre smarowanie, i pompa wspomagania działa jak należy, to te elementy zużywają się naprawdę powoli. A najbardziej je niszczą ... niewyważone przednie koła !!! Jak ktoś dba, to spokojnie do pół miliona pojeździ.

Struna - |25 Lip 2016|, 2016 11:23

Grześ napisał/a:
niewyważone przednie koła !!!
i bijące tarcze
Grześ - |25 Lip 2016|, 2016 11:35

Struna napisał/a:
Grześ napisał/a:
niewyważone przednie koła !!!
i bijące tarcze


Dokładnie, choć to tylko przy hamowaniu. Tyle że siły większe mogą być.

Jedną taką maglownicę widziałem, miała chyba z 20% zębów wytarte ! Jakiś palant przestawił kierownicę o 1/6 obrotu i doregulował drążkami, żeby luzu na wprost nie było ... Cóż, można i tak, i auto szybko sprzedać ... Ja to nawet po 400 tys km aż tak wyrobionej nie miałem - jedynie w MK1 poszły uszczelnienia.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group