Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

Zawieszenie i układ jezdny, hamulce - Zębatki ABS

trzypion - |8 Kwi 2016|, 2016 15:26
Temat postu: Zębatki ABS
Czy ktos ma może dane (albo piastę pod ręka i chęć, żeby policzyć) ile jest ząbków na zębatce ABS w piaście MK2 lub MK3?
kat - |8 Kwi 2016|, 2016 15:34

po godzinie 16 bede w garazu,moge policzyc,z mk2
trzypion - |8 Kwi 2016|, 2016 15:40

Ok, dzieki!
Struna - |8 Kwi 2016|, 2016 16:04

nie pamiętam jak czy mk2 miał takie jeszcze jak mk1, ale na pewno mk1 ma inne niż mk3 - to tak tylko informacyjnie.
kat - |8 Kwi 2016|, 2016 17:30

wg moich wyliczen 93 -mk2
jutro bede na dluzej w garazu to jeszcze raz moge dla pewnosci,bo tylko wpadłem dzisiaj na sekunde

VIK - |11 Kwi 2016|, 2016 19:41

MK1 i przejściówka ma to samo, MK3 wieloryb ma inne.
trzypion - |11 Kwi 2016|, 2016 19:42

Ok, ale ilośc zebów mniej więcej podobna (chodzi o rząd wielkości, nie o różnicę kilku ząbków)?
VIK - |11 Kwi 2016|, 2016 19:43

Wg mnie nie, gdyż w MK3 tak MNIEJ WIĘCEJ przerwa stanowi tyle, co ząb, a w MK1/2 przerwa stanowi może połowę tego co ząb.
trzypion - |11 Kwi 2016|, 2016 19:46

To nadal podobne wartości/ Czy 50, czy 100 ;) Co innego, jakby było, powiedzmy, 20 do 200 ;)
Jankes - |11 Kwi 2016|, 2016 19:48

MOże odwrotnie, ale miałem w jedynce flansze i zrotnice z MK3 i abs nie działał
trzypion - |11 Kwi 2016|, 2016 20:11

Jankes napisał/a:
MOże odwrotnie, ale miałem w jedynce flansze i zrotnice z MK3 i abs nie działał

Pytanie jak z czujnikami i czy wszystkie, czy tylko przód/tył. W sumie ABS tak wiele do szczęścia nie potrzebuje.

Struna - |12 Kwi 2016|, 2016 10:41

może jakby wszystkie zębatki były takie same to by zatrybiło.
trzypion - |12 Kwi 2016|, 2016 11:00

Powinno - ABS nie ma pojęcia o rzeczywistej prędkości pojazdu, dla niego wazne jest, aby częstotliwość impulsów z poszczególnych czujników była taka sama (+- tolerancja). No, oczywiście jeszcze podobna rezystancja czujników i amplituda sygnału, ale o ile pamiętam to się akurat nie za bardzo różni pomiędzy czujnikami mk1/mk2 i mk3.
VIK - |12 Kwi 2016|, 2016 13:54

Nie zatrybi :P
Wielorybowy ABS zatrybi w momencie założenia tylnych czopów z przejściówki razem z czujnikami.

trzypion - |12 Kwi 2016|, 2016 15:43

Ale co? Wywala od razu byk, bo mu czujniki nei pasują, czy dopiero jak sygnał dostanie?
VIK - |12 Kwi 2016|, 2016 16:02

"nieprawidłowy sygnał prędkości koła"
trzypion - |12 Kwi 2016|, 2016 22:21

No to wiele nie mówi ;) Częstotliwość to raczej nie jest, więc amplituda mu nie pasi, czy co?
Anyway, to dla mnie bez znaczenia, potrzebowałem orientacyjne wartości, żeby dzielniki do PLL-ki dobrać. Bo cel jest taki, żeby obejść VSS-a w skrzyni, który zawyża o 20%, wziąć sygnał z czujnika ABS i na tej podstawie posłać sygnał o właściwej częstotliwości zamiast tego z VSS.
Pierwsza próba z wykorzystaniem oryginalnego sygnału z VSS-a zakończyła sie niepowodzeniem ze względu na zbyt niską częstotliwość sygnału. Z ABS-em jest łatwiej, na metr mam nie 5, a 40 impulsów, co daje całkiem ładne pole do popisu.

Adam_2000 - |12 Kwi 2016|, 2016 22:45

trzypion napisał/a:
Bo cel jest taki, żeby obejść VSS-a w skrzyni, który zawyża o 20%

To nie prościej odjąć te 20% impulsów ?

trzypion - |13 Kwi 2016|, 2016 00:28

Próbowałem, ale wyszła porażka - za długa stała czasowa na filtrze przed VCo wychodziła.

[ Dodano: |13 Kwi 2016|, 2016 09:30 ]
A jednak dobrze, jak ktoś z zewnątrz coś dorzuci i się człowiek z problemem prześpi. Toż ja babola w samej koncepcji strzeliłem jak ta lala, upierając się na dzieleniu impulsów z VSS'a przed detekcją fazy (tak samo jak VCO), co powodowało drastyczny spadek rozdzielczości. A przeciez wystarczy do detektora wrzucić sygnał oryginalny, VCO podzielić przez 80, podac na drugie wejście detektora, a jednocześnie VCO podzielić przez 100 i posłać do samochodu. W efekcie detekcja idzie przy częśtotliwości od kilkunastu Hz, co pozwala na użycie stałych czasowych rzędu 1/4 sekundy, przy precyzji regulacji 1% :D
No to siadam do kompa i projektuję kolejna wersję korektora ;)

Adam_2000 - |13 Kwi 2016|, 2016 20:38

Jakaś Atmega i po herbacie.
trzypion - |13 Kwi 2016|, 2016 23:36

Adam_2000 napisał/a:
Jakaś Atmega i po herbacie.

Tylko do tej herbaty trzeba miec jeszcze programator, soft etc.
Prościej wrzucić trzy scalaki po 1 zeta każdy ;)
Już mam wydziergany projekt płytki, jutro może uda się zrobić.

trzypion - |14 Kwi 2016|, 2016 08:49

Konkret od Vika (dzieki, tak w ogóle) - wielorybowe zębatki maja ~40 zębów, mk1/2 około 90. Co oznacza mniejszą częstotliwość. Samo to IMO nie powinno powodować niedziałania ABS od krokodyla na wielorybowych piastach (poza tym, że prędkość poniżej której ABS nie działa bedzie dwa razy wyższa), niemniej w grę wchodzi jeszcze rezystancja czujników oraz amplituda generowanego napięcia i tutaj mogą być różnice. Jak będę miał chwilkę, to zmierzę jedne i drugie, wtedy bedzie wiadomo ;)
levy - |14 Kwi 2016|, 2016 10:37

nie bardzo wiem o co chodzi . ze zmiana zębatek , z roznymi zębatkami , lapie przy pieciu na godzine czy o co ?
levy - |14 Kwi 2016|, 2016 10:47

nie chce awantury ale naprawdę nie wiem o so roschdzi się
pablo19 - |14 Kwi 2016|, 2016 10:53

trzypion buduje wehikuł

trzypion napisał/a:
N...
Anyway, to dla mnie bez znaczenia, potrzebowałem orientacyjne wartości, żeby dzielniki do PLL-ki dobrać. Bo cel jest taki, żeby obejść VSS-a w skrzyni, który zawyża o 20%, wziąć sygnał z czujnika ABS i na tej podstawie posłać sygnał o właściwej częstotliwości zamiast tego z VSS.
Pierwsza próba z wykorzystaniem oryginalnego sygnału z VSS-a zakończyła sie niepowodzeniem ze względu na zbyt niską częstotliwość sygnału. Z ABS-em jest łatwiej, na metr mam nie 5, a 40 impulsów, co daje całkiem ładne pole do popisu.

levy - |14 Kwi 2016|, 2016 10:56

przepraszam za ot ale
trzypion napisał/a:
Pierwsza próba z wykorzystaniem oryginalnego sygnału z VSS-a zakończyła sie niepowodzeniem ze względu na zbyt niską częstotliwość sygnału. Z ABS-em jest łatwiej, na metr mam nie 5, a 40 impulsów, co daje całkiem ładne pole do popisu.

co to ma na celu

[ Dodano: |14 Kwi 2016|, 2016 10:57 ]
jak wykłyni to polepszy cos w drodze chamowania

trzypion - |14 Kwi 2016|, 2016 11:34

Nic związanego z ABS-em ;) Już tłumaczę - jak mi padła skrzynia (A4LDe), to trafiła sie od coswortha. Ma jednak ona inny slimak napędzający VSS, co w efekcie powoduje zawyżanie wskazań prędkościomierza jak i licznika kilometrów. Ponieważ skompensowanie tego na drodze mechanicznej jest dość trudne i kosztowne (w praktyce wymiana wałka wyjściowego, czyli demontaż całej skrzyni na czynniki pierwsze lub wykonanie zębatki Vss-a z większą liczbą ząbków), to kombinuje jak to zrobić na drodze elektronicznej. Sygnał o prędkości pojazdu można wziąć z dwóch źródeł - jedno, to oryginalny Vss (5 impulsów na metr), a drugie to dowolny czujnik ABS i stąd pytanie o liczbę ząbków) tutaj mamy 90 lub 40 impulsów na obrót koła, koła ma ~2m obwodu, czyli 45 lub 20 impulsów na metr.
Na razie spróbuję uzyć sygnału z Vss, bo uwaga Adama_2000 zapaliła mi oświecającą żarówke w głowie i problem za małej częśtotliwości sygnału został rozwiązany (co przy okazji pokazuje, że warto w kilka osób jakiś problem rozważyć).
Temat czy sterownik ABS z Mk1/2 będzie działał przy piastach i czujnikach z wieloryba zrodził się jako wątek boczny i jak to zwykle bywa, nieco przysłonił wątek główny ;) Aczkolwiek równiez jest ciekawy, bo fajnie by było wiedzieć, jakie są możliwości.

gufer-posepny - |15 Kwi 2016|, 2016 15:46

se wydrukuj zębatkę :D
trzypion - |15 Kwi 2016|, 2016 21:34

To też rozwiązanie, tyle, że nadal taniej wziąć trzy scalaki po 2 złote każdy. Do tego w wypadku zębatki mam dokładnośc regulacji co ząbek (5%), a w wypadku PLL-ki co 1/%, a nawet więcej jakby si uprzeć (tylko po co?)
gufer-posepny - |17 Kwi 2016|, 2016 14:13

no tyle że to kwestia właśnie ząbka w tą lub tamtą .
trzypion - |17 Kwi 2016|, 2016 19:38

Inne opony i znów problemy etc - łatwiej mi jednak zrobić prosty układzik ;) Lutuje się właśnie.
gufer-posepny - |17 Kwi 2016|, 2016 21:19

przy seryjnych zalecanych nie ma problemu . i tak jest w każdym aucie przeważnie zapas +5 km dla spokoju kierowcy . a w płetwie to w ogóle masz nielioniowo .
trzypion - |17 Kwi 2016|, 2016 21:38

Mi zależy przede wszystkim, żeby mi licznik kilometrów dobrze pokazywał. Prędkościomierz, to sprawa drugorzędna. Anyway - dla mnie najprostszym rozwiązaniem jest korekta na drodze elektronicznej, jak się uda, to będzie gotowe rozwiązanie dla każdego ;)
Reader - |18 Kwi 2016|, 2016 07:57

Oprócz wymienionych tu pomysłów, można by jeszcze rozważyć rozebranie vss i dorobienie innej blaszanej tarczy, o mniejszej ilości zębów o ile byśmy dokładnie trafili w procentowy rozjazd sygnałów.

trzypion napisał/a:
Sygnał o prędkości pojazdu można wziąć z dwóch źródeł - jedno, to oryginalny Vss (5 impulsów na metr)

Ile impulsów przypada na obrót wałka VSS? Jeśłi dobrze pamiętam 7.

WieSiu - |18 Kwi 2016|, 2016 08:38

gufer-posepny napisał/a:
i tak jest w każdym aucie przeważnie zapas +5 km dla spokoju kierowcy . a w płetwie to w ogóle masz nielioniowo .


ale ciekawym jest, ze jak jedziesz np licznikowe 100km/h i w tym momencie zresetujesz licznik sredniej predkosci to okazuje sie ze ten licznik sredniej predkosci pokazuje mniejsza predkosc - dokladnie taka jak GPS :)

Pewnie na podlaczonym kompie tez jest poprawna,ale tego akurat nie sprawdzalem.

Reader - |18 Kwi 2016|, 2016 08:42

Dlatego, że to tylko świadome, programowe zwiększenie wskazania prędkościomierza.
Wystarczy włączyć tryb testowy zegarów i poobserwować parametr prędkości.
Tak samo jak wskazówka zatrzyma się na 260km/h pomimo, że sygnał dochodzący będzie dalej rósł co widać po wskazaniach parametru w trybie testowym.

trzypion - |18 Kwi 2016|, 2016 09:43

Reader napisał/a:

trzypion napisał/a:
Sygnał o prędkości pojazdu można wziąć z dwóch źródeł - jedno, to oryginalny Vss (5 impulsów na metr)

Ile impulsów przypada na obrót wałka VSS? Jeśłi dobrze pamiętam 7.


A tego nie sprawdzałem, z danych jakie znalazłem w sieci wychodzi, że powinno być 5 imp/metr jazdy (8000 na milę). Mam chyba gdzieś VSS-a pod ręka, to w wolnej chwili sprawdzę.

[ Dodano: |18 Kwi 2016|, 2016 09:54 ]
WieSiu napisał/a:

ale ciekawym jest, ze jak jedziesz np licznikowe 100km/h i w tym momencie zresetujesz licznik sredniej predkosci to okazuje sie ze ten licznik sredniej predkosci pokazuje mniejsza predkosc - dokladnie taka jak GPS :)
Pewnie na podlaczonym kompie tez jest poprawna,ale tego akurat nie sprawdzalem.


To efekt dwóch rzeczy - raz, że sam prędkościomierz jest zwykłym wskażnikiem analogowym, co powoduje, że sterowanie go jest 'na czuja' - elektronika zegarów nie ma żadnego sygnału zwrotnego w jakim położeniu naprawdę jest wskazówka. Druga, że prędkościomierz niejako 'musi' zawyżać - chodzi o to, że klient, który widzi na blacie 60, a jechałby 65 i dostałby mandat mógłby oskarżyć forda o to, że to przez bład konstrukcyjny.
Z tych dwóch powodów prędkościomierz zawsze trochę zawyża.

Natomiast pomiar przebytego dystansu jest precyzyjny, dlatego też jest to dla mnie ważne. I również z tego powodu komputer pokładowy, jak tez i ECU zaraportuje realna prędkość, zaś wskazówka pokaże ciut więcej (i dlatego tą wskazówką przejmowac się nie będe, czego pewien troll udaje, że nie rozumie).

gufer-posepny - |18 Kwi 2016|, 2016 21:30

Tak z nudów to w BMW można sobie jeszcze parę współczynników X Y Z pozmieniać i na przykład komp będzie spalanie dla gazu dobrze pokazywał jak się komuś chce mieszać .

Z innych ciekawostek w służbowym C15 był mechaniczny licznik . Kolega od co najmniej roku nie umiał się doliczyć kilometrów w karcie drogowej . Przypadkiem wyłapaliśmy że licznik resetowany ( dzienny ) zupełnie inaczej liczy niż główny . Chyba na 10 km głównego wychodziło 8 km dziennego .

sobolaqe - |18 Kwi 2016|, 2016 21:55

gufer-posepny napisał/a:
. Przypadkiem wyłapaliśmy że licznik resetowany ( dzienny ) zupełnie inaczej liczy niż główny . Chyba na 10 km głównego wychodziło 8 km dziennego .


Mega roznica.
ja w mk1 mialem tak ze jak sie ulamal jeden zabek w kolku od licznika to licznik sie zatrzymywal, czasami zaskakiwal i liczyl znowu poki znowu nie trafil na dziure i tak sobie to dzialalo, nie dzialalo(czesciej nie dzialalo :)

Stawiam ze tutaj cos tez mocno nie tak z licznikiem jest :-d

gufer-posepny - |18 Kwi 2016|, 2016 21:56

klasyka w liczniku mk1
trzypion - |19 Kwi 2016|, 2016 18:49

A tymczasem wygląda, że działa (na sucho, zasilany z generatora):


Można robić korekty w dół i w górę, ogólnie Fwy=Fwe*A/B gdzie A i B są z przedziału 2-256.
Czyli na przykład tak jak są DIP switche ustawione na zdjęciu Fwy=Fwe*80/100=0.8*Fwe :D

Czas sprawdzić jak to autko łyknie, troche się obawiam, bo kształt sygnału wyjściowego jest mało prostokątny (krótka szpilka ujemna). Najwyżej trzeba będzie w kolejnej wersji dodać jeszcze 4013 pomiędzy liczniki, a wyjście/vco.

Schemacik tutaj: http://trzypion.oldfield....Vss_schemat.pdf

Adam_2000 - |19 Kwi 2016|, 2016 19:35

trzypion napisał/a:
kształt sygnału wyjściowego jest mało prostokątny (krótka szpilka ujemna)


Jeżeli Vcc=Vdd, to na wyjściu z U2 masz ładny cyfrowy przebieg o poziomach zgodnych z impulsami z "VSS-a", więc po co dałeś ten inwerter na tranzystorach ?

trzypion - |19 Kwi 2016|, 2016 21:55

Nie inwerter, a wtórnik emiterowy. Nie wiem jakie ma obciążenie na wejściu sam samochód, poza tym jakoś puszczanie sygnału bezpośrednio z dość niskoprądowego wyjścia CMOS-a nie podoba mi się. A tak jest ładna separacja. Z tego samego powodu dałem tranzystor na wejściu - niby impulsy z VSS są Vdd-Vss, ale raz, że coś na przewodzie może sie wyindukować, a dwa, nie wiem jak wygląda zbocze takiego sygnału, po tranzystorze będzie i bezpieczniej, i bardziej w prostokąt.
jaroz - |19 Kwi 2016|, 2016 22:14

Dla mnie to czarna magia. No ale ja nie uczułem się w technikum łączności/ elektonicznym tylko w samochodowym :P Nie mniej ciekawi mnie to, bo daje to ogromne możliwości personalizacji auta.
trzypion - |19 Kwi 2016|, 2016 22:23

Może do przedzlotu będzie przetestowane ;)
aviator - |19 Kwi 2016|, 2016 22:23

Tak m.in. bedzie spersonalizowany ABS i piski opon, podczas awaryjnego hamowania bedzie słyszalny dźwięk opon: ZDZIIIIISLAAW!!
:-p

trzypion - |19 Kwi 2016|, 2016 22:24

Jakbys uważał, to bys zauważył, że nie ma nic współnego z ABS. a jakby miał, to tyle, że dostawałby sygnał z któregoś czujnika.
Adam_2000 - |19 Kwi 2016|, 2016 22:27

trzypion, kurde... nie wiesz jak wygląda przebieg VSS, nie wiesz jak jest obciążony... i budujesz na pałę.
Owszem, tranzystor na wejściu się przydaje, chociaż są układy ze Schmittem na wejściu, które załatwiają sprawę.
trzypion napisał/a:
Nie inwerter, a wtórnik emiterowy

Jak dla mnie to jest układ komplementarny, stosowany raczej we wzmacniaczach, a robi w Twoim układzie właśnie jak inwerter.
Wtórnik, to wtórnik - ot jeden tranzystor i wsio.
Poza tym widzę, że masz tendencję do niepotrzebnego rozbudowywania układów.

aviator - |19 Kwi 2016|, 2016 22:28

Trzypion ja nic z tego nie rozumiem, podziwiam, ze ludzie takze rzeczy potrafią a personalizacja hamującego auta tak mi sie jakos skojarzyła... ;)
trzypion - |20 Kwi 2016|, 2016 00:15

Adam_2000 napisał/a:
trzypion, kurde... nie wiesz jak wygląda przebieg VSS, nie wiesz jak jest obciążony... i budujesz na pałę.

Pierwsze wiem (ładny prostokąt). Drugie nie mam nawet jak zmierzyć, bo pomiar statyczny mało powie. Tak czy inaczej cmosa bym buforował, a dwa tranztstory to całe 20 groszy.

Adam_2000 napisał/a:

Jak dla mnie to jest układ komplementarny, stosowany raczej we wzmacniaczach, a robi w Twoim układzie właśnie jak inwerter.

Chłopie, gdzie masz tutaj jakąkolwiek inwersję? Co on niby odwraca?

Adam_2000 napisał/a:

Wtórnik, to wtórnik - ot jeden tranzystor i wsio.
Oj, to bys u mnie w budzie na podstawach elektroniki pałę zaliczył :P

Adam_2000 napisał/a:

Poza tym widzę, że masz tendencję do niepotrzebnego rozbudowywania układów.

Zrób lepszy :P

trzypion - |20 Kwi 2016|, 2016 08:34

Maross napisał/a:

Adam już ma Volvo gdzie mu takie układy rozbudowali we fabryce ;)
a godzina pracy elektryka z lutownicą kosztuje 200zł w ASO :P


Tak po prawdzie, to wpadł mi kiedyś w ręce dokument opisujący możliwości zmian ustawień wewnętrznych liczników w wielorybie i m. in. była tam możliwość zmiany ilości impulsów na milę, więc pewnie dałoby się i tą drogą. Tyle, że wymaga o ospowiedniego interfejsu i oprogramowania, więc znów wracamy do punktu wyjścia, w którym mamy tani i prosty układzik robiący robotę.
Na marginesie - teoretyczna precyzja regulacji to 0,5% ;)

Adam_2000 - |20 Kwi 2016|, 2016 09:44

trzypion napisał/a:
Chłopie, gdzie masz tutaj jakąkolwiek inwersję? Co on niby odwraca?

OK, mój błąd, widać wczoraj byłem już zmęczony i popieprzyły mi się szczałki ;)

levy - |20 Kwi 2016|, 2016 13:33

nie kumam obwód T3
trzypion - |20 Kwi 2016|, 2016 13:56

levy napisał/a:
nie kumam obwód T3

Zwykła separacja wejścia. Teoretycznie można by było sygnał z VSS dac bezpośrednio ma wejście Sin 4046, ale raz, że sygnał z Vss może być neico 'przybrudzony' bo po drodze złapie jakies zakłócenia, a dwa, wejścia cmosów są dośc delikatne - jakies przepięcie i wystarczy.
Dlatego dałem prosty wzmacniaczyk tranzystorowy robiacy w zasadzie za klucz + filtrujący ew. 'szpilki' kondensator C5.

gufer-posepny - |20 Kwi 2016|, 2016 20:04

Spisać stany licznika , spisać rzeczywisty przebieg , współczynnik X zapisać ołówkiem na kartce i gotowe . dział nawet bez prądu i wodoodporne ... do czasu rozmycia kartki :P
pablo19 - |21 Kwi 2016|, 2016 06:37

ford2fast napisał/a:
trzypion napisał/a:
Adam_2000 napisał/a:

Jak dla mnie to jest układ komplementarny, stosowany raczej we wzmacniaczach, a robi w Twoim układzie właśnie jak inwerter.

Chłopie, gdzie masz tutaj jakąkolwiek inwersję? Co on niby odwraca?


Zgadzam się z trzypionem
To zwykły wtórnik emiterowy :)

levy - |21 Kwi 2016|, 2016 11:44

trzypion napisał/a:
ale raz, że sygnał z Vss może być neico 'przybrudzony' bo po drodze złapie jakies zakłócenia, a dwa, wejścia cmosów są dośc delikatne - jakies przepięcie i wystarczy.

ok kumam

[ Dodano: |21 Kwi 2016|, 2016 11:51 ]
podeszles z tym do fury?

trzypion - |21 Kwi 2016|, 2016 12:32

Jeszcze nie. W weekend planuję, o ile wygrzebię komplet złączek, żeby ładnie wpiąć w wiązkę.
levy - |21 Kwi 2016|, 2016 12:36

a tak ogolnie to dlaczego potrzebujesz dokładny licznik , czy to tylko hobby
nie neguje tego oczywiście , ale to do konkretnych celów?

[ Dodano: |21 Kwi 2016|, 2016 12:42 ]
zrozumiem ze to hobby

trzypion - |21 Kwi 2016|, 2016 12:43

Lubię wiedziec ile jade i ile km przejechałem bez liczenia. Poza tym przy okazji mozna kompensować róznice w ogumieniu, poeksperymentować z innym dyfrem etc.
levy - |21 Kwi 2016|, 2016 12:48

trzypion napisał/a:
Poza tym przy okazji mozna kompensować róznice w ogumieniu, poeksperymentować z innym dyfrem etc

ok
takie zboczenie


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group