Ford Scorpio Team
Forum mi³o¶ników samochodu marki Ford Scorpio

DIESEL: D, TD, TDI, - Regularne dokrêcanie g³owic w VM

pablo19 - |21 Kwi 2015|, 2015 22:25
Temat postu: Regularne dokrêcanie g³owic w VM
S³ysza³ kto¶ o tym?
Czytam sobie Z³omnika, a tam taki tekst:
Cytat:
Ale skoro ju¿ przy silnikach jeste¶my: jeden z przedstawionych Raytonów, ten zielony, nale¿a³ do szefa s³u¿b technicznych VM Motori na Europê. Taki cz³owiek to i owo wie o 2.5 TD. Ponoæ przejecha³ on w sumie 1,2 mln km dwoma Raytonami, z czego jednego rozbi³ czy co¶, a drugiego zaje¼dzi³. I obydwa mia³y pod mask± fa³ema. Dowiedzia³em siê, ¿e ten silnik nawet nie by³ pomy¶lany do generatora pr±du. On by³ zbudowany do napêdu ³odzi. I dlatego za³o¿enia konstrukcyjne by³y zupe³nie inne: podstawowe brzmia³o „nawet w warunkach totalnego przegrzania i braku smarowania, ¿elazo MUSI dop³yn±æ do brzegu. MUSI, K**WA!!!”. Natomiast s³aba odporno¶æ na zmiany obrotów i konieczno¶æ dokrêcania g³owic (o której nikt nie pamiêta) przy ka¿dej zmianie oleju nie stanowi³y powa¿niejszego problemu, poniewa¿ z zasady ³odzie motorowe pokonuj± mniejsze przebiegi ni¿ samochody, a ich resurs liczy siê raczej w motogodzinach ni¿ w przep³yniêtych kilometrach. Je¶li g³owice regularnie siê dokrêca³o, 2.5 TD VM by³ naprawdê trwa³y. Niestety nie wiem jak unika siê problemu wy³a¿±cych gwintów, powoduj±cych ¿e ten plastrowo skonstruowany silnik po prostu siê roz³azi. Ale pewnie ten typ tak ma i ju¿.

¬róde³ko.

Aro - |21 Kwi 2015|, 2015 23:09

Jeden mój kolega - maniak samochodowy, w du¿ej mierze teoretyk mówi³ o tym silniku, bo co¶ tam o nim wiedzia³. Jego zdaniem konstrukcja jest nie do zaje.chania, tylko adaptacja: opomiarowanie, sterowanie i w³a¶nie obs³uga (ta techniczna) bywaj± niew³a¶ciwie wykonywane i takie jak wiemy s± tego skutki.
Boni - |21 Kwi 2015|, 2015 23:42

Ja siê s³abo znam w przedmiocie, ale moim zdaniem je¶li silnik jest nie do zajechania tylko ¿e pod warunkiem, ¿e wymienia siê mu olej co 1kkm, dokrêca rozsypuj±ce siê rzeczy co 5kkm, da wiêksz± ch³odnicê, nie pa³uje, leje paliwo fitrowane przez bibu³ê, regularnie wymienia g³owice i t³oki, obk³ada na zimê gor±cym dziewicami, itd itp. to jest nadal - z³y silnik (oczywi¶cie, je¶li inne nie wymagaj± podobnych zabiegów i osi±gaj± podobne parametry i przebiegi). Bo na takiej zasadzie, jak siê "odpowiednio zadba" to nie tylko VM, ale i 2.7 od chryslera czy 0.65 od malucha przejedzie 1mln km, bo czemu nie?
adamf - |26 Kwi 2015|, 2015 13:52

witam wszystkich niewiem czy sie ¶miaæ czy te¿ p³akaæ jak czytam opinie mocno przestraszonych kolegów na temat g³owic i paliwa filtrowanego przez ...........Za nied³ugo zamknê licznik z 300 000km i niedokrêci³em ¿ednej ¶ruby w g³owicy ,nie g³aska³em go -VMa przez juz 10 lat ¿adnych problemów z tym silnikiem nie mia³em wo¿e nim co tylko siê da w ¶rodku i na przyczepie przejecha³em tym samochodem prawie ca³± Europe doskonale wiem ¿e newet mo¿na czo³g zakatowaæ kwestia jaki [KAT] za sterem siedzi pozdrawiam adamf.
Aro - |26 Kwi 2015|, 2015 22:20

adamf, I proszê bardzo :) Umiejêtne i ¶wiadome u¿ytkowanie mo¿e?
Mój kiedysiejszy diesel 2.1 w granadzie, pe¿otowskiej produkcji, podobno ciê¿ki do zajechania, eksploatowany i naprawiany przeze mnie niezbyt ¶wiadomie, zdoby³ w moim otoczeniu przez moje poczynania opiniê niezbyt udanego. A ja mu ze dwa bloki wymieni³em, g³owic z pierdylion, tuleje z t³okami za którym¶ razem ju¿ ori posz³y a on dalej potrafi³ siê w kryminalnym momencie zagotowaæ. Ale wtedy lelak by³em i kolejn± kapitalkê w dwie i pó³ doby z wywo¿eniem gratów do szlifów na B-stok ogarnia³em. I znów je¿dzi³.
Ale niesmak w ¶rodowisku pozosta³ :P

bingo - |27 Kwi 2015|, 2015 09:49

je¶li chodzi o VM, to na razie mam bardzo dobre zdanie. mojego eksploatuje intensywnie, i to w terenie. Wprawdzie jest to 3.1 z piêcioma garami, ale jest to identyczny jak w scorpio, tylko mu do³o¿yli jeden gar. Ch³odnica jest du¿o wiêksza, w temperatura w najgorszym razie dochodzi do po³owy skali, wiêc na pewno silnik nie jest przegrzany. i ¿adnego k³opotu poza nieco nierówn± prac± zaraz po odpaleniu do 10 sekund w mrozy. Pewnie kwestia ró¿nych ¶wiec ¿arowych ale nie chce mi siê tego sprawdziæ.
Boni - |27 Kwi 2015|, 2015 14:20

adamf napisa³/a:
witam wszystkich niewiem czy sie ¶miaæ czy te¿ p³akaæ jak czytam opinie mocno przestraszonych kolegów na temat g³owic i paliwa filtrowanego przez ...........Za nied³ugo zamknê licznik z 300 000km


Aha, ale - prawie tyle to mia³ mój ostatni Scorpio V6 jak ZACZYNA£EM go pa³owaæ 10 lat temu... wiêc mo¿e na serio o trwa³o¶ci VM pogadamy gdzie¶ tak w okolicy twoich 500kkm?

bingo - |28 Kwi 2015|, 2015 09:17

mój ma jakie¶ 600 ...
adamf - |29 Kwi 2015|, 2015 15:00

niewiem jak d³ugo jeszcze nim poje¿d¿e prawdopodobnie karoseria niewytrzyma auto ma ju¿ 20 lat i chwa³a mu za piêkne wspomnienia niemogêe z³ego s³owa powiedzieæ . Porównuj±c vma do nowszygch samochodów co niewytrzymuj± nawet 100 000km bez wiêkszych remontów za du¿e pieni±dze to VM jest prawdziwy twardziel wiem bo posiadam ju¿ 12 sztuk ró¿nych modeli wszystkie by³y nowe kupowane .
Boni - |29 Kwi 2015|, 2015 22:19

bingo napisa³/a:
mój ma jakie¶ 600 ...


VM w scorpio czy co¶ innego?

adamf napisa³/a:
VM jest prawdziwy twardziel wiem bo posiadam ju¿ 12 sztuk ró¿nych modeli wszystkie by³y nowe kupowane


Nie mam pó³ litra pod rêk±, a bez pó³ litra ja tego zdania nie zrozumiem, a nawet jak zrozumiem, to niekoniecznie w nie uwierzê, wiêc przepraszam, ale chyba nie pogadamy.

bingo - |3 Maj 2015|, 2015 12:26

Boni napisa³/a:
VM w scorpio czy co¶ innego?
- w Jeepie, ale to ten sam silnik z do³o¿onym jednym cylindrem.
gufer-posepny - |17 Maj 2015|, 2015 19:23

te regularne dokrêcanie to chyba w³a¶nie wy³a¿±ce gwinty . jako¶ jest masa silników które umieraj± z powodu zaje¿d¿enia na ¶mieræ . zreszt± jedna jaskó³ka wiosny nie czyni , by³o tu ju¿ paru upartych na VM i jednak wymiêkli .

tak sobie my¶lê ¿e mo¿e by tak wyj±æ termostat i otworzyæ na sta³e klapkê w turbinie to mo¿e bêdzie to niezawodne . powstanie kolejne W123 51 koni z dynamik± prze³adowanego autobusu miejskiego ale jedzie . tylko co¶ zim± ekonomicznie go zniszczy ka¿da benzyna z gazem .

dominik4x4 - |24 Maj 2015|, 2015 19:15

Ja mam dwa VM 2,5td i 3,1 i nie mam z nimi problemów :) Podstaw± VMa jest trafiæ na zadbany egzemplarz i dbaæ a bêdzie chodzi³ i chodzi³ :)


Co do dokrecania g³owic

Skopiowane z PDF'a

from the edge of the piston and note the measurement
(Fig. 36).
(5) Repeat the procedure with the rest of the cylinders.
(6) Establish the thickness of the steel gasket for
all four cylinder heads on the basis of the greatest
piston protrusion (Fig. 34).
CAUTION: Gaskets are to be installed DRY. DO NOT
use a gasket sealing compound on the gasket.
INSTALLATION
(1) Remove the shop towels from the cylinder
bores. Coat the bores with clean engine oil.
(2) Install cylinder head alignment studs VM.1009.
(3) After determining the correct head gasket
thickness, clean the block and head mating surfaces,
place the engine cylinder head gasket over the alignment
studs.
(4) Place the engine cylinder head over the alignment
studs.
CAUTION: New cylinder head bolts should be used.
(5) Tighten the engine cylinder head bolts in
sequence according to the following procedure (Fig.
37) :
a. The threads and underside heads of the bolts
should be lubricated. Use the cylinder head alignment
studs tool number VM-1009. Position the heads
on the block and secure with the ten large center
bolts (14mm) and spacers (clamps), finger tight only.
b. Ensure that the various clamps are installed
correctly and the head gasket remains in it’s proper
position, completely covered. Then, lubricate and
install the eight small bolts (12mm), also finger tight.
(6) Install the intake and exhaust manifolds with
a new gasket, partially tightening the nuts to a maximum
of 5 N·m (44 in. lbs.). This will align the heads.
Refer to Group 11, Exhaust System and Turbocharger
for the proper procedure. Install lift eye and
brake vacuum tube at this time.
(7) Then, tighten the 14mm bolts with special tool
VM.1019 in the following manner:
(8) 1st Phase: Tightening Head Bolts (Fig. 37).
Central bolts (A-L): Tighten all bolts, starting with
bolt H then G-F-E-D-C-B-A-L-I, to 30 N·m. Tighten
all bolts an additional 70°, starting with bolt A and
continuing in alphabetical order. Finally, tighten all
bolts an additional 70°, starting again with bolt A
and continuing in alphabetical order.


(9) Tighten the 12mm bolts in the following manner:
(10) Side bolts (M1-M2): Tighten M1 bolts to 30
N·m, then rotate them 85° (65). Tighten M2 bolts to
30 N·m, then rotate them 85° (65).
NOTE: If vehicle is equipped with A/C do not install
A/C lines to compressor and charge A/C till Phase 2
is complete.
(11) 2nd Phase: After 20 minutes of engine operation
at operating temperature, allow engine to cool
down completely. Then retorque the head bolts as follows:
(12) Central bolts A-L: Completely back off bolts
one-by-one and then retighten to 30 N·m plus 130°
(65°). Then proceed in the same way, bolt by bolt,
following alphabetical order, as indicated.
(13) Side bolts M1-M2: Without slackening,
torque bolts M1 then bolts M2 to 90 N·m (66 ft. lbs.).
(14) Torque intake nuts to 32 N·m (24 ft. lbs.) and
exhaust manifolds nuts to 32 N·m (24 ft. lbs.) after
completing the cylinder head torquing procedure.
(15) Install the oil feed lines for the rocker arm
assemblies. Torque oil feed lines to 13 N·m (115 in.
lbs.).
(16) Install the oil feed line retaining bracket at
rear of #4 cylinder head (Fig. 29).
(17) Install the push rods and rocker arm assemblies.
Refer to the rocker arm and pushrod removal
and installation procedure in this group.
(18) Install the cylinder head cover. Torque bolts to
15 N·m (133 in. lbs.).
(19) Connect the crankcase breather hose.
(20) Connect the injector sensor wire and the glow
plug hot lead.
(21) Install the turbocharger oil feed line. Torque
banjo bolts to 27 N·m (20 ft. lbs).
(22) Install the turbocharger oil drain line. Torque
bolts to 11 N·m (97 in. lbs.).
(23) Install the water manifold. Torque bolts to 12
N·m (106 in. lbs.).
(24) Install the generator support bracket.
(25) Raise the vehicle on hoist.
(26) Install the exhaust down pipe to turbocharger,
tighten bolts to 22 N·m (16 ft. lbs.).
(27) Install the exhaust down pipe heat shield.
(28) Install the exhaust heat shield, Tighten bolts
to 11 N·m (8 ft. lbs.).
(29) Install the EGR valve to intake manifold,
tighten bolts to 27 N·m (20 ft. lbs.).
(30) Install the EGR tube to EGR valve, tighten
bolts to 27 N·m (20 ft. lbs.).
(31) Install the lower charge air cooler hose to turbocharger.
(32) Install the air cleaner assembly and hose.
(33) Install the oil breather hose to air cleaner
hose.
(34) Install the upper charge cooler hose to turbocharger.
(35) Connect the recover bottle hose to water manifold.
(36) Install the fuel injectors using special tool
VM.1012. Refer to Group 14, Fuel System for procedures.
(37) Install the fuel injector lines from the pump
to injectors. Torque nuts to 19 N·m (14 ft. lbs.).
(38) Connect the A/C lines to compressor and
install bracket on cylinder head cover, if equipped
with air conditioning.
(39) Install the fuel filter, Tighten bolts to 28 N·m
(250 in. lbs.)
(40) Connect the fuel supply and return lines
(41) Connect the upper radiator hose.
(42) Connect the negative cable battery.
(43) If equipped with A/C, evacuate and charge the
air conditioning system. Refer to Group 24, Heater
and Air Conditioning.
(44) Fill the cooling system. Check for leaks.
WARNING: USE EXTREME CAUTION WHEN THE
ENGINE IS OPERATING. DO NOT STAND IN DIRECT
LINE WITH THE FAN. DO NOT PUT HANDS NEAR
THE PULLEYS, BELTS OR FAN. DO NOT WEAR
LOOSE CLOTHING.
(45) Operate the engine with the radiator cap off.
Inspect for leaks and continue operating the engine
until the thermostat opens. Add coolant, if required.
NOTE: After rebuild or cylinder head gasket
replacement, the cylinder head must be retorqued
within the first 20,000km. If individual fiber type
head gaskets were used.
NOTE: The one piece steel type head gasket does
not require, the above mentioned, retorque procedure.
CYLINDER HEAD RE-TORQUE
Within the first 20,000 km (12,000 miles) after
rebuild, retorque the cylinder head bolts as follows:
(Fig. 37) Central bolts A-L: Without slackening the
bolts, following alphabetical order tighten the bolts
through an angle of 15°. Side bolts M1-M2: Without
slackening, tighten M1 then M2 bolts through an
angle of 15°.


Ostatnie dokrêcanie g³owic jest po 20ty¶ km

adamf - |7 Cze 2015|, 2015 14:50

witam mo¿e kto¶ wie jak od³±czyæ z pompy wtryskowej jeden przewód elektryczny ktury wchodzi pod tak± prowadnice i nic nie widaæ jakie ma tam zakoñczenie silnik 115 km vm.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group