Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

Silnik + przeniesienie napędu - Wymiana oleju w ASB - Wieloryb

Pershing - |18 Cze 2005|, 2005 00:08
Temat postu: Wymiana oleju w ASB - Wieloryb
Ponieważ w czasie upałów stwierdziłem pewne nieprawidłowości w działaniu ASB w moim autku przyspieszyło to moją decyzję o wymianie oleju w skrzyni.
Problem w pewnym skrócie polegał na bardzo opóźnionym załączaniu 1-go biegu, lub jego braku po zatrzymaniu auta. Pozostałe biegi załączały się w miarę prawidłowo, choć wyczuwało się pewien uślizg. Jest to bardzo stresujące, szczególnie, kiedy trzeba trochę "depnąć".
Potrzebne materiały i sprzęt :
- uszczelka miski MOTORCRAFT - ok. 80 zł
- filterek oleju MOTORCRAFT - ok. 90 zł
- olej do ASB, odpowiednik DEXRON III - ok. 30 zł/litr * 5 = 150 zł
- duża kuweta na spuszczany olej (pojemność ok. 10l)
- preparat do zapieczonych śrub
- sprężarka (może być taka mała do pompowania kół)
Czynności :
- rozgrzewamy auto do normalnej temperatury (najlepiej zrobić kilka km)
- wjeżdżamy na kanał/podnośnik i odkręcamy belkę, która łączy podłużnice
- wykręcamy sondę lambda (popsikać preparatem, jeżeli przed wkręceniem gwint nie był posmarowany smarem grafitowym)
- podstawiamy kuwetę i popuszczamy wszystkie śruby miski, tak aby olej mógł sobie swobodnie wypływać do kuwety
- jak już przestanie się lać, ostrożnie, żeby się nie oblać gorącym olejem, wykręcamy wszystkie śruby i zdejmujemy miskę. Jeżeli uszczelka została na skrzyni – zdejmujemy ją
- odkręcamy filtr oleju ( śruba M6) i zdejmujemy go
- rozpinamy metalowe zatrzaski, łączące rurki, które idą do chłodnicy i odkręcamy od skrzyni tę, która jest niżej (z prawej strony skrzyni)
- podłączmy do wykręconej rurki wąż od sprężarki (pompki) i „dmuchamy”, aby jak najwięcej oleju wyszło z chłodnicy. Tylko nie przesadzać z ciśnieniem! Żeby chłodnicy nie rozwaliło !
- wsiadamy do auta i ruszamy dźwignią biegów kilka razy po wszystkich pozycjach
- ustawiamy dźwignię na „P” i uruchamiamy silnik na max. 15-20 sek. Nie dłużej, bo można zatrzeć pompę, która po chwili będzie chodziła bez oleju !!! Ta operacja jest trochę ryzykowna, ale chodzi o to, aby maksymalna ilość oleju wyszła z konwertera, w którym siedzi go ok. 3.5l.
- czyścimy dokładnie całą miskę, najlepiej jakąś myjką pod ciśnieniem, nie zapominając o magnesach, które są przyczepione w jednym z rogów miski. Magnesy (albo jeden szerszy) wyciągamy i też dokładnie czyścimy. Miska wraz z magnesikiem musi być tak czyściutka, że można by na niej jeść 
- jeżeli olej przestał już kapać ze skrzyni, przykręcamy rurkę od chłodnicy i nowy filterek, pamiętając o założeniu 2-ch o-ringów
- kładziemy NOWĄ uszczelkę na CZYSTĄ miskę i ostrożnie, żeby jej nie uszkodzić, zakładamy na skrzynię
- wkręcamy ręcznie (kluczem nasadowym bez popychacza) wszystkie śruby od miski aż do oporu. Zakładamy popychacz na klucz i dociągamy wszystkie o ok. 1-1.5 obrotu. Nie dokręcać na siłę, bo zniszczy się uszczelka i miska !
- wycieramy suchą i czystą szmatą całą miskę od dołu i połączenia z chłodnicą
- wkręcamy z powrotem sondę lambda (uważać na kable)
- otwieramy maskę, wyciągamy bagnet od ASB i poprzez lejek włożony do rurki od bagnetu powoli wlewamy ok. 3l oleju
- uruchamiamy silnik i trzymając oczywiście na hamulcu ruszmy dźwignią po wszystkich pozycjach... i zostawiamy na „P”. Silnik pracuje
- włazimy pod auto i sprawdzamy, czy nigdzie nie leci olej. Jeżeli poci się przy uszczelce – minimalnie dociągamy śruby miski
- jeżeli nigdzie nie cieknie, cały czas na pracującym silniku dolewamy następny litr oleju, wajchujemy dźwignią i sprawdzamy poziom.
- Dolewamy, cały czas kontrolując poziom oleju. Powinien być pomiędzy MIN i MAX
- UWAGA ! – nie wlewać ponad stan MAX ! - lepiej później, po testach drogowych dolać z 0.5 l , niż wyciągać strzykawką.
- Jeszcze raz wchodzimy pod auto, sprawdzamy szczelność i przykręcamy belkę.

Jedziemy na jazdę próbną (kilka km) wracamy, sprawdzamy jeszcze raz szczelność i poziom oleju - jeżeli trzeba to uzupełniamy.
W powyższy sposób można wymienić ok. 5 litrów oleju w Scorpio ’95. Myślę, że jeżeli wymienia się go co 30-40 tys.km to w zupełności wystarczy.

Całkowity koszt – ok. 350 zł



Opracował - Adam 2000

Marcin - |4 Lis 2006|, 2006 18:39

jedna ważna uwaga, klucz do do odkrecania śrub miski olejowej musi być na kwadrat 1/4", 1/2" jest za gruby i nie podejsdzie do 2 śrub od strony wydechu i chyba jednej od strony podpory skrzyni
Rafał A.(antek) - |5 Lis 2006|, 2006 02:32

jest jeszcze z 3/8
Marcin - |5 Lis 2006|, 2006 08:34

a podejdzie?
Rafał A.(antek) - |5 Lis 2006|, 2006 13:29

a nie wiem ale jest :) pozatym kluczem 1/4 do śrob 6 bodaj to bym nie podchodzil czyba ze dobry klucz bo inaczej grzechotka pojdzie sie je***
Adam_2000 - |5 Lis 2006|, 2006 13:44

Rafał A.(antek) napisał/a:
pozatym kluczem 1/4 do śrob 6 bodaj to bym nie podchodzil czyba ze dobry klucz bo inaczej grzechotka pojdzie sie je***

Rafał, przecież te śrubki prawie same się wykręcają, więc o jakiej sile tutaj mówimy ? ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group