Ford Scorpio Team
Forum mi³o¶ników samochodu marki Ford Scorpio

Silnik + zasilanie paliwem - wymiana p³ynu ch³odniczego

Elwood - |29 Maj 2014|, 2014 01:32
Temat postu: wymiana p³ynu ch³odniczego
Witajcie, kto¶ móg³by mi krok po kroku napisaæ jak wymieniæ p³yn ch³odniczy w scorpio mk I 2,4 V6 jak odpowietrzyæ i ile litrów p³ynu wchodzi?
trzypion - |29 Maj 2014|, 2014 13:33

Korek spustowy masz na dole ch³odnicy po prawej stronie. Odkrêciæ korek spustowy, odkrêciæ korek zbiorniczka, poczekaæ a¿ zleci.
Zakrêciæ korek spustowy, zalaæ ok. 6 litrów do zbiornika wyrównawczego, odpaliæ silnik przegazowaæ, uzupe³niæ do poziomu max, zakrêciæ zbiorniczek, rozgrzaæ silnik a¿ siê wentylatory w³acz± (kilka razy przegazowaæ po kilkadziesi±t sekund), zgasiæ, wych³odziæ, uzupe³niæ.
Potem je¼dziæ i pewnie trzeba bêdzie jeszcze uzupe³niæ.
Uk³ad siê sam odpowietrza, o ile zaorek na termostatcie sprawny,

kat - |29 Maj 2014|, 2014 13:41

trzypion napisa³/a:
Korek spustowy masz na dole ch³odnicy po prawej stronie.


jak nie ukreci to odkreci
zdj±c w±z dolny z chlodnicy

trzypion napisa³/a:
rozgrzaæ silnik a¿ siê wentylatory w³acz± (kilka razy przegazowaæ po kilkadziesi±t sekund), zgasiæ, wych³odziæ, uzupe³niæ.


2,4 wiec ma wisko

pablo19 - |29 Maj 2014|, 2014 13:44

W 2.4 nie ma korka spustowego. Ja odkrêcam dolny w±¿ przy ch³odnicy i zlatuje ile zlatuje. Mo¿na jeszcze zakrêciæ silnikiem coby co¶ z obiegu wypchnê³o.
kat - |29 Maj 2014|, 2014 14:03

zak³adaj±c,ze ma ori chlodnice,mozna dmuchnac rowniez w zbiornik,na pewno wycisnie jeszcze cos
trzypion - |29 Maj 2014|, 2014 14:21

A tak swoj± drog± - kolonie mia³y korki spustowe z bloku, aczkolwiek nie próbowa³em nawet odkrêcaæ (¶ruby m6). 2.4/2.9 chyba juz tego nie maj±?
PiotrekGran - |29 Maj 2014|, 2014 14:40

Jak siê odkrêci pompê wody to zlatuj± jeszcze ze 2 litry.
Oczywi¶cie, po zdjêciu dolnego wê¿a i dmuchaniu w zbiorniczek :d

Struna - |29 Maj 2014|, 2014 19:19

trzypion napisa³/a:
A tak swoj± drog± - kolonie mia³y korki spustowe z bloku, aczkolwiek nie próbowa³em nawet odkrêcaæ (¶ruby m6). 2.4/2.9 chyba juz tego nie maj±?

A 2.4 i 2.9 to co jak nie kolonia :)

bingo - |29 Maj 2014|, 2014 21:03

warto stan±æ w trakcie odpowietrzania prawym przednim ko³em na krawê¿niku lub cegle - du¿o szybciej siê odpowietrza.
trzypion - |30 Maj 2014|, 2014 12:47

Struna, z tymi koloniami to tak jak z Mk2 u nas i poza forum ;)
Wiadomo, ¿e 2.4 i 2.9 to lekkie modyfikacje poprzedniego bloku i te¿ w Kolonii robione, jednak pisz±c 'Kolonia' mam na mysli silniki v6 2.0, 2.3, 2.6 i 2.8 robione od 1973 do 1985 z rozrz±dem na ko³ach zêbatych i g³owicami z dwoma wylotami spalin :D

sobolaqe - |30 Maj 2014|, 2014 14:54

Ja w 2,4 mialem korek spustowy w chlodnicy ale ja bym go nie ruszal bo jak cos sie z nim stanie to tylko problemy beda.
Bezpieczniej sciagnac waz na dole chlodnicy.

Odpowietrzanie ja to robilem tak ze zalewalem plyn(nie na maxa), zapalalem silnik i czekalem az sie otworzy duzy obieg i dolewalem plyn miedzy minimum i maximum.
Zakrecalem korek i za 1-2 dni kontrola poziomu plynu.

Kevin Xy - |30 Maj 2014|, 2014 14:57

Cytat:
Bezpieczniej sciagnac waz na dole chlodnicy.

dokladnie, szczegolnie ze wiecej syfu zejdzie

gufer-posepny - |30 Maj 2014|, 2014 16:16

niby 10 litrów p³ynu wchodzi
Elwood - |30 Maj 2014|, 2014 20:10

a wiêc tak wymieni³em i moje spostrze¿enia s± takie ¿e spuszacza³em korkiem spustowym który rzeczywi¶cie jest i co¶ czujê ¿e to by³a pierwsza wymiana p³ynu w tym aucie bo koreczek nie ruszony przep³uka³em uk³ad wod± a p³ynu wesz³o dok³adnie 10 litrów równiusieñko. Bardzo dziêkujê wszystkim za odpowiedzi :-D
JORZO - |30 Maj 2014|, 2014 20:37

Tak zapytam-przep³uka³e¶ CA£Y uk³ad wod±?Nie chcesz powiedzieæ ¿e zimn±?
Elwood - |30 Maj 2014|, 2014 20:41

JORZO, Wyp³uka³em uk³ad wod± demineralizowan± ale silnik ju¿ by³ raczej wystudzony. ¬le zrobi³em?
JORZO - |30 Maj 2014|, 2014 20:56

Nie no mia³em na my¶li tylko to,¿e jak ca³y uk³ad to termostat musia³ byæ otwarty a jak termostat otwarty to silnik ma ju¿ porz±dn± temperaturê a jak mu wtedy walniesz zimn± wod± to.... to wolê nie koñczyæ.
Elwood - |30 Maj 2014|, 2014 20:59

JORZO, u mnie termostat niestety jest walniêty i jest ca³y czas otwarty pe³ny obieg :P
JORZO - |30 Maj 2014|, 2014 21:03

Aaa no to dobrze :) w tym przypadku i bardzo dobrze,¿e motor by³ przech³odzony. To czemu nie zapoda³e¶ nowego termo? No niby lato idzie ale co-w zimie bedziesz d³uba³ ¿eby mieæ ciepe³ko?
Elwood - |30 Maj 2014|, 2014 21:06

JORZO, Nie zmieniam termo bo jestem strasznym leniem i mi siê nie chce poza tym ju¿ chyba siê do tego przyzwyczai³em bo to ju¿ moje trzecie auto z walniêtym termostatem mo¿e w wakacje po wyp³acie siê tym zajmê.
JORZO - |30 Maj 2014|, 2014 21:08

No to pozostaje siê cieszyæ,¿e zdech³ w pozycji raczej otwartej :):
sobolaqe - |30 Maj 2014|, 2014 21:38

Elwood napisa³/a:
Nie zmieniam termo bo jestem strasznym leniem.


Chyba faktycznie skoro przy plukaniu ukladu i wymianie plynu nie chcialo Ci sie poswiecic dodatkowych 15 min zeby to naprawic :)
To chyba 3 czy 4 sruby sa(nie pamietam bo dawno temu zmienialem to w 2.4 :)

Elwood napisa³/a:

poza tym ju¿ chyba siê do tego przyzwyczai³em bo to ju¿ moje trzecie auto z walniêtym termostatem .


Masz niezlego pecha, nie przeszkadza Ci to w zimie?

Elwood napisa³/a:
mo¿e w wakacje po wyp³acie siê tym zajmê.


Dobry termostat chyba 40 zl kosztuje, wiecej zmarnujesz paliwa na niedogrzanym silniku :)

Elwood - |30 Maj 2014|, 2014 21:41

a tak spytam ¿eby nie zak³adaæ kolejnego tematu w którym dok³adnie miejscu jest w scorpio termostat? bo pamiêtam ¿e w bmw musia³em ¶ci±gaæ wisko wentylator itd.
sobolaqe - |30 Maj 2014|, 2014 21:49

Elwood napisa³/a:
a tak spytam ¿eby nie zak³adaæ kolejnego tematu w którym dok³adnie miejscu jest w scorpio termostat? bo pamiêtam ¿e w bmw musia³em ¶ci±gaæ wisko wentylator itd.


pierwsze lepsze zdjecie z netu

https://f-a.d-cd.net/1304f8u/960.jpg

Jak masz waz chlodzenia w lewej dolnej czesci ktory idzie pod zawor wolnych obrotow to na jego koncu :)
Nad nim od korka wlewu oleju idzie odma.
3 sruby odkrecasz i wymieniasz(ale troche plynu Ci zejdzie, wiec lepiej jak bys to zrobil przed jego wymiana :)

Takiego czegos szukaj :)
http://thumbs4.ebaystatic...XdRMUw_RqGw.jpg
O ile pamietam to nie trzeba bylo nic/wiele demontowac, prosta i spokojna robota.
Pamietaj zeby termostat byl z nowa uszczelka :)

Elwood - |30 Maj 2014|, 2014 21:52

sobolaqe, + dla Forda ¿e chocia¿ wymiana prosta... szkoda ¿e wcze¶niej nie wiedzia³em có¿ nie pozostaje mi nic innego jak za miesi±c spu¶ciæ trochê p³ynu i spróbowaæ wymiany ;)
sobolaqe - |30 Maj 2014|, 2014 21:55

Elwood napisa³/a:
sobolaqe, + dla Forda ¿e chocia¿ wymiana prosta... szkoda ¿e wcze¶niej nie wiedzia³em có¿ nie pozostaje mi nic innego jak za miesi±c spu¶ciæ trochê p³ynu i spróbowaæ wymiany ;)


Jak nie chcesz spisywac troche plynu na straty i dolewac nowego to lepiej spuscic przy chlodnicy na dole przed wymiana.
Przy odkrecaniu poleci na 100%, mozna probowac lapac do jakiejs miski pod spodem, ale to zlapiesz troche, reszta pocieknie gdzies bokiem a Ci jeszcze jakis syf wpadnie do tego.

Elwood - |30 Maj 2014|, 2014 22:00

sobolaqe, spuszczê do miski ale nawet jak siê usyfi to trudno mam w piwnicy jeszcze 3 litry p³ynu do ch³odnic
ford2fast - |31 Maj 2014|, 2014 02:18

trzypion napisa³/a:
Struna, z tymi koloniami to tak jak z Mk2 u nas i poza forum ;)
Wiadomo, ¿e 2.4 i 2.9 to lekkie modyfikacje poprzedniego bloku i te¿ w Kolonii robione, jednak pisz±c 'Kolonia' mam na mysli silniki v6 2.0, 2.3, 2.6 i 2.8 robione od 1973 do 1985 z rozrz±dem na ko³ach zêbatych i g³owicami z dwoma wylotami spalin :D

I jest to podzia³ tylko trzypionowy w stylu trzypion kontra reszta ¶wiata :):

trzypion - |31 Maj 2014|, 2014 07:54

Tak, Romu¶, tak tak :D
A Scorpio Mk2, to zawsze 92-94, prawda? ;)

ford2fast - |31 Maj 2014|, 2014 10:01

Cytat:
A Scorpio Mk2, to zawsze 92-94, prawda?

Tak twierdzi nawet producent czyli firma Ford :)

bingo - |31 Maj 2014|, 2014 16:36

Spu¶æp³yn do³em ch³odnicy, im szybciej, tym niej syfu bêdzie. Wymieñ termostat, a potem wlej stary p³yn przez gazê kilkukrotnie z³o¿on± - bêdzie OK. .
playandwin24 - |11 Lis 2017|, 2017 09:56

Kupilem sobie tester do plynu chlodniczego i jest ok bo na wodzie dobrze wskazuje.

Wyszla wskazowka poza skale tzn zamarzanie ponad -43 a wzenia gdzies w okolicach 130 stopni. 

Jest sens wymieniac ten plyn? Dodam ze w Polsce auto jest 3 lata i plyn nie byl wymieniany. Byly dolewki i pompa wody wymieniana.

Guc³aw - |11 Lis 2017|, 2017 10:28

Olaæ chyba ¿e tam u Ciebie przywali -25 -30 to bym co¶ pewnego zala³ .
kat - |11 Lis 2017|, 2017 17:39

tam moze tyle przywalic

kup p³yn i zmien jak nie wiesz co tam siedzi i z czym mieszane
to nie sa duze koszta,roboty nie duzo,a bedzies zmial pewnosc

Jacek12 - |12 Lis 2017|, 2017 01:15

playandwin24 napisa³/a:
Kupilem sobie tester do plynu chlodniczego i jest ok bo na wodzie dobrze wskazuje.

Wyszla wskazowka poza skale tzn zamarzanie ponad -43 a wzenia gdzies w okolicach 130 stopni. 

Jest sens wymieniac ten plyn? Dodam ze w Polsce auto jest 3 lata i plyn nie byl wymieniany. Byly dolewki i pompa wody wymieniana.


-43 stopni C?

Guc³aw - |12 Lis 2017|, 2017 15:26

woda to w normalnych warunkach ma oko³o 100 stopni temp wrzenia . Plus minus3 stopnie w zale¿no¶ci od ci¶nienia atmosferycznego . To nie wiem co to za wynik .
jaroz - |12 Lis 2017|, 2017 15:33

Guc³aw, chyba z fizy mia³e¶ 3+ :-d skoro piszesz takie rzeczy :)
Guc³aw - |12 Lis 2017|, 2017 15:37

szcególnie -43 ?

[ Dodano: |12 Lis 2017|, 2017 15:40 ]
Piszê dobrze .

jaroz - |12 Lis 2017|, 2017 17:08

Guc³aw, a my¶lisz, ¿e woda nie mo¿e wrzeæ w wy¿szej, lub ni¿szej temperaturze? :)
Guc³aw - |12 Lis 2017|, 2017 20:09

Nie w otwartym naczyniu . W PL +/- 1 do 1,5 stopnia . Zale¿nie od warunków .
jaroz - |12 Lis 2017|, 2017 20:11

Guc³aw napisa³/a:
Plus minus3 stopnie w zale¿no¶ci od ci¶nienia atmosferycznego
Powiadasz atomsferycznego +/- 1,5 stopnia? A na Mount Everest wrze przy 60 stopniach, a tam te¿ ci¶nienie atmosferyczne, prawda? :D
Guc³aw - |12 Lis 2017|, 2017 20:40

Ja piernicze ide st±d bo bo normalnie na kwejku jest lepiej
zibi8556 - |12 Lis 2017|, 2017 22:04

kat napisa³/a:
kup p³yn i zmien jak nie wiesz co tam siedzi i z czym mieszane
to nie sa duze koszta,roboty nie duzo,a bedzies zmial pewnosc

I to jest m±dra odpowiedz i tak zrób, nie czytaj pierdó³.

Zysio - |13 Lis 2017|, 2017 07:09

Guc³aw napisa³/a:
woda to w normalnych warunkach ma oko³o 100 stopni temp wrzenia . Plus minus3 stopnie w zale¿no¶ci od ci¶nienia atmosferycznego


jaroz napisa³/a:
Powiadasz atomsferycznego +/- 1,5 stopnia? A na Mount Everest wrze przy 60 stopniach, a tam te¿ ci¶nienie atmosferyczne, prawda?


Mt Everest jest bardzo dobrym przyk³adem normalnych warunków atmosferycznych. :): Ale có¿, normalno¶æ to jak widaæ pojêcie wzglêdne. Na szczê¶cie na razie nie zanosi siê, ¿eby Rzeszów i okolice wypiêtrzy³o na >8000m n.p.m.

Cytat:
kup p³yn i zmien jak nie wiesz co tam siedzi i z czym mieszane
to nie sa duze koszta,roboty nie duzo,a bedzies zmial pewnosc


W zasadzie poza tym postem dyskusja jest w ogóle bez sensu, ja bym pewnie przed wlaniem nowego p³ynu przep³uka³ uk³ad.

playandwin24 - |14 Lis 2017|, 2017 08:26

Cytat:
W zasadzie poza tym postem dyskusja jest w ogóle bez sensu, ja bym pewnie przed wlaniem nowego p³ynu przep³uka³ uk³ad.



Zobaczê co wyleci z uk³adu. Jak bêdzie w miarê czyste to nie bêdê robi³ p³ukanki bo laæ wodê na zimê nie chce.

Jankes - |14 Lis 2017|, 2017 08:29

a to p³yn tez w glebe lejesz??
Maross - |14 Lis 2017|, 2017 08:31

Ekologiczniej Panie ,chwasty wypala :P
jaroz - |14 Lis 2017|, 2017 09:23

Zysio napisa³/a:
normalnych warunków atmosferycznych.
nawi±zanie by³o do ci¶nienia atmosferycznego, w ramach ciekawostki, bo kol. Guc³aw twierdzi³, ¿e wrze wy³±cznie przy stówie +/- 3 stopnie :) Co jak ju¿ wiemy nie jest prawd± ;)
Guc³aw - |15 Lis 2017|, 2017 12:37

Bo w Polsce zawsze mamy 1015 hpa ?

P³yn hamulcowy wymieñ . Bo to co zlewam z aut to ciê¿ko nazwaæ p³ynem . Smo³a tam zalana do uk³adu pewnie lepiej by siê spisywa³a .

playandwin24 - |17 Lis 2017|, 2017 23:42

Jankes napisa³/a:
a to p³yn tez w glebe lejesz??


zimê a nie ziemiê

=================

P³yn hamulcowy jest ok. Pisa³em o ch³odniczym... :)-:

pablo19 - |23 Lis 2017|, 2017 08:38

Kup nowy p³yn i zmierz tym testerkiem przed zalaniem. Ciekawe jaki wynik da :)
Guc³aw - |23 Lis 2017|, 2017 18:50

Pamiêtajmy ¿e te 125 130 stopni wrzenia dla p³ynu ch³odz±cego jest podane przy pracy w uk³adzie pod ci¶nieniem .
bingo - |24 Lis 2017|, 2017 12:30

temperatura wrzenia zale¿y od ci¶nienia, w jakim zachodzi proces. im wy¿sze ci¶nienie, tym wy¿sza temperatura wrzenia (lub skraplania), zwana te¿ temperatur± nasycenia lub przemiany miêdzy fazowej. Ci¶nienie dla warunków normalnych (zwanych te¿ atmosferycznymi) to 101,325 kPa, a ci¶nienie dla warunków standardowch (zwanych te¿ technicznymi) to 100 kPa.

Woda wrzew w temperaturze 100*C dla warunków normalnych, tj. dla ci¶nienie 101,325 hPa. w reczywisto¶ci u nas woda wrze w zakresie 98,5*C a 100,2*C (a wiêc nie ¿adne +/-1,5, tylko -1,5 oraz +0,2K)

je¶li mamy w samochodzie roztwór glikolu etylowego, nie mo¿emy go spuszczaæ do ziemi. W przypadku glikolu propylenowego, nie ma takiego problemu bo nie jest toksyczny (pomijam zabrudzenia od samego samochodu oraz niektóre dodatki).

Przy u¿yciu testera nale¿y ustawiæ typ roztworu - maj± ró¿ne gêsto¶ci.

Krzywa zamarzania w stosunku do stê¿enia dla obu glikolów jest prawie taka sama, a dla -43% to stê¿enie oko³o 51%. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e stê¿enia nie powino siê robiæ wiêkszego ni¿ 55% dla etylowego, a dla propylenowego 65%. Im wiêksze stê¿enie, tym wiêksze opory przep³ywu oraz gorsza wymiana ciep³a.

W testach podawana jest temperatura zamarzania i wrzenia dla uk³adów otwartych, a wiêc pod ci¶nieniem atmosferycznym. Im wiêksze stê¿enie roztworu, tym wy¿sza temp. wrzenia, jednak musimy pamietaæ, ¿e dla mieszanek na -30*C wrzzenie to oko³o 104*C, a wiêc nie a¿ tak wysoko (czysty glkikol to ponad 180*C).

W scorpio mamy uk³ady ci¶nienieowe, dla których temperatura powy¿ej 100*C jest jak najbardziej dopuszczalna. jednak otwarcie takiego uk³adu mo¿e spowodowaæ gwa³towne parowanie i poparzenia osoby otwieraj±ce. Dzieje siê tak, bo otwieraj±c uk³ad obni¿ay jego ci¶nienie, a wiêc i temperaturê wrzenia. je¶li chodzi o temp. zamarzania uk³ad nie jest ci¶neniowym - ci¶nenie powstaje dopiero po rozgrzaniu silnika, a wtedy o zamarzanie nie musimy siê martwiæ.

dla zainteresowanych zapraszam na wyk³ad z termodynamiki, najbli¿szy z tego zakresu jest 30.11 w Poznaniu.

i na tym zamkn±³ bym temat. Uwagi na PW, a w razie potrzeby otworzymy temat i uzupe³nimy dane o w±tpliwo¶ci.

Z grzeczno¶ci i by nie robiæ g-ob-y, nie bêdê komentowa³ poprzednich wpisów i siê do nich bezpo¶rednio odnosi³.

Dziêkujê za uwagê.

Struna - |24 Lis 2017|, 2017 12:34

bingo napisa³/a:
musimy pamietaæ, ¿e dla mieszanek na -30*C wrzenie to oko³o 104*C
ale to w atmosferycznym, w praktyce - wiêkszo¶æ pojazdów ma uk³ady ci¶nieniowe, wiêc u¿yteczna temperatura wrzenia bêdzie wy¿sza.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group