Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

Silnik + przeniesienie napędu - EBJ 2.3

trzypion - |12 Maj 2014|, 2014 14:59

Grześ, a czasem nie rozkminiałeś obwodu EBJ-a? Bo ja mam ciągle problem z obrotami od czasu,kiedy mi skorupiak kichnął w kolektor przy próbie odpalenia na słabym aku i nie mogę dojść czemu (jest osobny wątek).
Grześ - |12 Maj 2014|, 2014 15:02

trzypion napisał/a:
Grześ, a czasem nie rozkminiałeś obwodu EBJ-a? Bo ja mam ciągle problem z obrotami od czasu,kiedy mi skorupiak kichnął w kolektor przy próbie odpalenia na słabym aku i nie mogę dojść czemu (jest osobny wątek).


Sam zawór ? No rozbierałem, jak dostał szlag po sprężynie - może nie działać jak należy. Pod tym blaszanym kapturkiem jest nakrętka regulacyjna, w sumie nawet 1/4 obrotu daje czasem zaskakujące efekty !

trzypion - |12 Maj 2014|, 2014 16:29

Nie, sterowanie. Wygląda to tak, jakby ECU trzymało za wysokie obroty (1200-1500), na EBJ mam klasyczny przebieg PWM, i nawet jak dopnę dodatkowy rezystor w szereg, to ECU usiłuje podnosić obroty (napięcie skacze do 10V, początkowo około 3V mierzone analogowym miernikiem), aczkolwiek kiedy wepnę go równolegle, to obroty spadają. Wygląda tak, jakby ECU miało własny pomysł na obroty i sterowanie - zaczęły sie jazdy po tym, jak na słabym akumulatorze próbowałem odpalić, rozrusznik zaczął szarpać (brakowało rpądu na utrzymanie automatu) i w końcu strzelił w kolektor dolotowy. I od tego momentu obroty są wyższe. Nie wiem, czy to nie jakis tryb awaryjny, choć był gad podpięty do kompa i poza komunikatem o zbyt wysokich obrotach biegu jałowego (skasowane potem) niz mu nie wyskoczyło.
gufer-posepny - |12 Maj 2014|, 2014 17:31

może przepustnicę ci przestawiło albo wygieło .
Kevin Xy - |12 Maj 2014|, 2014 17:55

typowa lewizna
trzypion - |12 Maj 2014|, 2014 17:56

Sprawdziłem, nic z tego. Po odpięciu zasilania EBJ silnik schodzi z obrotów i wręcz gaśnie.
Ale może kontynuujmy rozmowę tutaj: http://ford-scorpio.pl/fo...p=640862#640862 ?

Grześ - |12 Maj 2014|, 2014 18:12

trzypion napisał/a:
Nie, sterowanie


Niekoniecznie. Szczegóły poniżej.

trzypion napisał/a:
I od tego momentu obroty są wyższe.


No to by się zgadzało. Wysokie ciśnienie w kolektorze mogło wypchnąć tą plastikową nakrętkę, w zaworze. Sprawdzałeś ??? To plastik. Mogło nawet gwint zerwać. Na niej jest oring, on uszczelnia, a nie ta blaszana pokrywka. W sumie to zwykły zawór różnicowy, przez otwory widać 2 komory, trzecia schowana. A ta śruba reguluje naciąg sprężyny, i co ciekawe - to dość krytyczna sprawa. Ja bym zaczął od kontroli samego zaworu - od ok. 3 do 10 V powinien cały skok być.

trzypion napisał/a:
komunikatem o zbyt wysokich obrotach biegu jałowego


No właśnie. odłącz zasilanie EBJ i zobacz, na jakie obroty schodzi. Powinien zejść na ok. 400-500, ale jeszcze nie zgasnąć - tak mi kiedyś dawno w MK1 ustawiali.
Wiesz, jak ta sprężyna jest za słabo napięta, to przy typowych napięciach an cewce zawór otwiera się mocniej. I żadna autoadaptacja nie pomoże - ja myślę, że jej wręcz nie ma.

Ja kiedyś specjalnie odkręciłem tą dużą śrubę w EBJ o ok. pół obrotu (w Cossie), bo przy padniętych zaworach ssących na I cylindrze po prostu gasł. Ale jak się poprawiło (do dziś nie wiem dlaczego), to obroty były za wysokie, ok. 1200-2000. Po dokręceniu - wróciło do normy.

Ten odczytany błąd właśnie to potwierdza ... czyli ECU w oczekiwanym zakresie napięć nie utrzymuje tych obrotów co trzeba.

Wytarganie tej blaszanej osłony, to minuta. I od razu zobaczysz, czy wszystko OK.

Ale jest jeszcze druga możliwość. Mianowicie - błędne wskazania TPS. Ja to miałem, gdy masowy styk był lekko zabrudzony. Czyszczenie pomogło w 100%. Ale u Ciebie mogło też wygiąć przepustnicę ...

Cóż, to tylko kilka rzeczy do sprawdzenia ;-) ! A z rezystorami nie kombinuj, nie tędy droga ;-) !

Powodzenia !

Reader - |12 Maj 2014|, 2014 23:59

trzypion, ale EBJ przykreciles juz we wlasciwym kierunku czy nadal masz odwrotnie jak na tamtym zdjeciu z kablami na przepustnicy?
Grześ - |13 Maj 2014|, 2014 07:29

Reader napisał/a:
trzypion, ale EBJ przykreciles juz we wlasciwym kierunku czy nadal masz odwrotnie jak na tamtym zdjeciu z kablami na przepustnicy?


Teoretycznie to nie powinno mieć znaczenia - ten zawór jest symetryczny .... hydraulicznie oczywiście. Ale kto wie ..

Reader - |13 Maj 2014|, 2014 07:51

Niby w materiałach zawsze wyraźnie opisują gdzie wlot gdzie wylot.
IMO to też warto wziąć pod uwagę.

trzypion - |13 Maj 2014|, 2014 11:53

Panowie, czytajcie proszę... Juz to napisałem, że po odłączeniu zasilania EBJ obroty spadają bardzo mocno, do poziomu rzędu 400-500, a nawet do zgaśnięcia (jak mu się klima załaczy + wiatraki).
EBJ tymczasowy (stary) podmieniony, bez zmian. Wlot i wylot ma znaczenie przy nowym typie, stary jest symetryczny, tak jak Grześ pisze.
Przepustnica wygięta nie jest - zdejmowałem całą i sprawdzałem (przy okazji wyczyściłem).
Z rezystorami kombinowałem, żeby zobaczyć jak ECU reaguje, czyli czy problem jest po stronie EBJ (IMO - nie), czy sterowania.
Natomiast faktycznie TPS może być przyczyną - w końcu nawet lekkie otwarcie przepustnicy powoduje podniesienie napięcia na EBJ.
Jakie powinieno byc napięcie na wyjściu TPS-a przy zamkniętej przepustnicy?

pablo19 - |13 Maj 2014|, 2014 11:57

Czyli aktualnie masz EBJ-ota odwrotnie przykręconego?
Grześ - |13 Maj 2014|, 2014 12:05

pablo19 napisał/a:
Czyli aktualnie masz EBJ-ota odwrotnie przykręconego?


Ale Trzypion pisał, że było OK do czasu strzału w kolektor. Czyli coś ten strzał spieprzył - elementów wrażliwych na taki wybuch nie jest zbyt wiele, ale wszystkie trzeba sprawdzić.

A sam EBJ jest teoretycznie idealnie symetrycznym zaworem - odwrotne przykręcenie nie powinno mieć wielkiego wpływu na jego pracę. Kto rozbierał - wie. Trzeba zdjąć tą blaszaną pokrywkę i wykręcić tłoczek dociskający sprężynę. Wtedy wyjdą bebechy.

trzypion - |13 Maj 2014|, 2014 13:18

Panowie, litości....
1. "EBJ tymczasowy (stary) podmieniony, bez zmian."
2. " po odłączeniu zasilania EBJ obroty spadają bardzo mocno, do poziomu rzędu 400-500"

Zarówno na EBJ od 2.9, jak i na kolejnym, od 2.3 efekt jest taki sam.
Inaczej mówiąc - nie EBJ jest przyczyną. Tak na marginesie - starsze EBJ-y do silników 20 OHC, 2.0DOHC 8V, 2.4 i 2.9 sa istotnie, symetryczne - maja dwa tłoczki i różnice ciśnień działaja na nie przeciwstawnie, dzięki czemu siły się kompensują. Nowsze, te od 2.0 i 2.3 DOHC 16v juz takie nie są, mają jeden tloczek i membranę która robi za siłownik zamykający (ma z drugiej strony atmiosferę), któremu się przeciwstawia elektromagnes. I ten nowszy juz jest kierunkowy.

Natomiast potrzebuję wiedzieć, jakie powinno byc napięcie na wyjściu TPS-a przy zamkniętej przepustnicy - o ile pamiętam (poprawcie mnie, jesli sie mylę), potencjometr TPS dostaje na jeden koniec masę, na drugi +5V stabilizowane z ECU.

Grześ - |13 Maj 2014|, 2014 13:33

trzypion napisał/a:
jakie powinno byc napięcie na wyjściu TPS-a przy zamkniętej przepustnicy


W Cossie mogę zmierzyć - ale to nie to samo ... Ale pamiętaj, że to jest wyjście układu regulacji. I jeżeli się zmienia, to układ działa. Zakładam, że reset kompa zrobiłeś.

trzypion napisał/a:
potencjometr TPS dostaje na jeden koniec masę, na drugi +5V stabilizowane z ECU


Tak, i to musi być naprawdę stabilne napięcie. Minimalnie zabrudzone styki i obroty szaleją. Wytarty potencjometr - i to samo.

Podmieniałeś ? Mierzyłeś ? Patrzyłeś oscyloskopem ? Jak nie, to najpierw to sprawdź. I sygnał od max ciśnienia we wspomaganiu też, i sygnał z klimy też (jak masz). One oba podwyższają nieco obroty.

Aha - masz stary 2,9 12V, bez przepływek ? No to jeszcze sprawdź ciśnienie paliwa, sondy ...

trzypion - |13 Maj 2014|, 2014 13:56

Momencik, wstrzymaj konie - mam dwa auta, to o czym piszemy to wieloryb 2.3 16v '97.
No i TPS jest najbardziej podejrzany - jako, że w czasie jazdy wszystkio działa cacy, nie spodziewam się kwiatków, natomiast istotnie, tak jak zauwazyłeś, może sie cos wypnęło i przy zamkniętej przepustnicy napięcie na wyjściu jest ciut za wysokie i przez to ECU usiłuje podnieśc obroty.
Biorąc pod uwage, że to po strzale się stało, to bardzo prawdopodobne, że się coś w TPS-ie pochrzaniło. Sprawdze wieczorkiem po pracy :D

Jankes - |13 Maj 2014|, 2014 14:00

Nie chce mi sie czytac wnikliwie tego tematu, ale skoro

trzypion napisał/a:
Panowie, litości....
1. "EBJ tymczasowy (stary) podmieniony, bez zmian."
2. " po odłączeniu zasilania EBJ obroty spadają bardzo mocno, do poziomu rzędu 400-500


Jak odcinasz zasilanie silniczka krokowego, odpinasz nawet wtyczke i obroty spadaja i nie gaśnie, to lewizna w dolocie i po temacie.

W sprawnym aucie odpiety krokowy=auto gasnie

Strzeliło moze jakis króciec spadł...

Grześ - |13 Maj 2014|, 2014 14:02

Jankes napisał/a:
Jak odcinasz zasilanie silniczka krokowego, odpinasz nawet wtyczke i obroty spadaja i nie gaśnie, to lewizna w dolocie i po temacie.

W sprawnym aucie odpiety krokowy=auto gasnie


W starym 2,9 nie gasł. W Cossie - gaśnie.

Jankes - |13 Maj 2014|, 2014 14:09

ale temat jest o reanimacji HBC :P

2.3 gaśnie

Reader - |13 Maj 2014|, 2014 14:12

Grześ napisał/a:
pablo19 napisał/a:
Czyli aktualnie masz EBJ-ota odwrotnie przykręconego?


Ale Trzypion pisał, że było OK do czasu strzału w kolektor. Czyli coś ten strzał spieprzył - elementów wrażliwych na taki wybuch nie jest zbyt wiele, ale wszystkie trzeba sprawdzić.

Nie, on założył odwrotnie dopiero po tym strzale. :D
Wszelkie materiały podają kierunkowość starego zaworu więc warto też to wziąć pod uwagę.

Grześ - |13 Maj 2014|, 2014 14:21

Reader napisał/a:
Nie, on założył odwrotnie dopiero po tym strzale. :D


Oooo - odpalał bez zaworu ??? ;-)

A tak swoją drogą ... jak on ma EEC IV, to niech pokombinuje z ustawieniem przepustnic, no i podmieni TPS - to w tamtych układach było awaryjne i mnie bardzo nabruździło kiedyś. Mimo że ja przepływki miałem ...

sobolaqe - |13 Maj 2014|, 2014 14:23

Grześ napisał/a:

W starym 2,9 nie gasł. W Cossie - gaśnie.


Mogles miec podkrecona przepustnice na srubie o ile mowisz o starym 2.9
Ja tak mialem w 2.4 podkrecone przez gazownika jak nie dal rady wyregulowac :)

a co do tematu to pewnie jak piszecie lewizna i tyle.
moze to byc np to
http://ford-scorpio.pl/forum/viewtopic.php?t=10078

pablo19 - |13 Maj 2014|, 2014 14:35

trzypion napisał/a:
Panowie, litości....
1. "EBJ tymczasowy (stary) podmieniony, bez zmian."
2. " po odłączeniu zasilania EBJ obroty spadają bardzo mocno, do poziomu rzędu 400-500"
...

Masz lewiznę.
Grześ napisał/a:
Jankes napisał/a:
Jak odcinasz zasilanie silniczka krokowego, odpinasz nawet wtyczke i obroty spadaja i nie gaśnie, to lewizna w dolocie i po temacie.

W sprawnym aucie odpiety krokowy=auto gasnie


W starym 2,9 nie gasł. W Cossie - gaśnie.
Miałeś popsute stare 2.9. U mnie każde szczelne 2.9 gaśnie. Powodzenia Trzypion :P
Jankes - |13 Maj 2014|, 2014 14:42

Apropo to niech ktoś to posprzata, bo temat o HBC jest dosc przydatny.

A sprzatajacy niech ustali wkońcu o jaki silnik w tym smietniku chodzi.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group