Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

Elektryka - Światła dzienne na 2 sposoby - co i jak .

gufer-posepny - |4 Cze 2011|, 2011 17:32
Temat postu: Światła dzienne na 2 sposoby - co i jak .
Sposób nr 1 :

Potrzeujemy mały niebieski przekaźnik taki dokładnie jak jest w małej skrzynce bezpieczników . Potrzebujemy też krótki kabelek 5-10 zm 2mm2 z konektorami i uszczelnieniem .

Otwieramy dużą skrzynkę . W prawy górny róg wtykamy przekaźnik niebieski . Wypinamy to duże złącze . Zejmujemy osłonę , wystarczy przesunąć w bok . Zdejmujemy niebieskie zabezpieczenie pinów . Mały śrubokręt będzie pomocny . Korzystając z drobnych napisów na zabezpieczeniu szukamy pinu 5 i 25 . Usuwamy gumowe zatyczki . Można je łatwo wypchnąć . Wtykamy nasz kabelek mostek z uszczelkami . Zakładamy zabezpieczenie i całość składamy .

Zdjęcia poglądowe :


W tym momencie po włączeniu świecą się same światła mijania ( soczewki ) i nic więcej . Nie przygasają kontrolki w liczniku . Światła pozycyjne i mijania i cała reszta działa po staremu . Przydatne jak ktoś często przesiada się między samochodami i zapomina o włączeniu świateł . Odpada nam około 70 W z świateł pozycyjnych i wszelkich świecidełek w aucie .


Sposób 2 :

Potrzebujemy lampy dzienne ( LED ) , oprawkę bezpiecznika hermetyczną . Jakąś nakrętkę na kluczyk 10 . Przekaźnik niebieski i kabel z konektorem . Narzędzia . W tym przypadku ja zastosowałem lampy PHILIPS-a 4 ledowe . są małe płaskie i dobrze wyglądają .

Montujemy je pod zderzakiem . O ile ktośn nie ma kompletnie padniętych przednich sprężyn to po zamocowaniu lam będzie odległość między dołem lampy a ziemią 25,5 cm . Wymagane minimum 25 cm . Zamocowanie lamp możliwie szeroko na ile pozwala nam przestrzeń da nam rozstaw między lampami około 70 cm . Wymagane minimum to 60 cm .
Przykładamy blaszane klipsy i zaznaczamy gdzie trafią śrubki . Należy wziąść pod uwagę że lampka jest o około 0,5 cm szersza niż klips . Sugeruję nawiercić otowory bo wkręcając na hama z pewnością zderzak pęknie . Lampy mają różnej długości kable i ta z dłuższym kablem ma być po stronie kierowcy . Kable ułożyłem tak jak leci fabryczna wiązka czyli za pasem przednim dolnym , pod filtrem powietrza , pod lewym brzegiem błotnika . Za lewą lampą zamocowałem moduł zasilajacy lampy . Kable doprowadziłem do skrzynki . Masa z karoserii , plus z pinu25 dużego złącza skrzynki bezpieczników . Wtykamy niebieski przekaźnik w prawy górny róg skrzynki bezpieczników . Zdjęcie powyżej pokazuje gdzie . Bezpiecznik dostarczony z lampami na pewno nie jest wodoszczelny więc wymieniłem na taki w gumowej obudowie . Wystarczy do tego 3A zabezpieczenie . Masę złapałem z pobliskiej śruby . Pomarańczowy dodatkowy kabelek w tej wersji jest niepotrzebny . Zaizolować i schować . Można też bez cudowania z dużą skrzynką podłączyć to tak jak w instrukcji nabazgrali czyli dociągnąć kable do akumulatora a pomarańczowy kabelek podłączyć do świateł pozycyjnych . Ważne : "przekaźnik" lamp to jednak kąsek elektroniki . Przetwornica DC/DC filtry przeciwzakóceniowe ,driver 500mA dla ledów elektronika wykrywajaca włączenie zapłonu . Podłączenie bezpośrednie lamp szybko je zniszczy . Podłączenie lamp PHILIPS 5 led bezpośrednie spowoduje że nie będą świecić . Lampy jak się już zatrzasną w klipsie to ciężko wyjąć . Zauważyłem że minimalnie są pochylone w dół . to się poprawi i z tyłu klipsu podłoży się podkładkę albo trytytkę wzdłuż . Pobór całe 12W .


qhen - |9 Cze 2011|, 2011 06:18

,,mały niebieski przekaźnik taki dokładnie jak jest w małej skrzynce bezpieczników,,
czyli wg opisu na wieczku R 24 -Przekaznik klimatyzacji?

pytam bo u mnie to jedyny niebieski (chociaz w instrukcji pisze , klima -zielony)

bingo - |9 Cze 2011|, 2011 14:50

niebieski , czyli normalnie zwarty. kupujesz u Julka lub Wąskiego lub F2F niebieski i otrzymasz dokładnie to, co potrzebujesz.
qhen - |9 Cze 2011|, 2011 14:54

przekaznik juz mam tylko z tym mostkowaniem to do konca nie jarz ale napisalem do gufera to moze mi wyjasni.
bo chodzi o to ze na pinie 5 mam juz jakis bialy kabelek za z opisu gufera wynika ze powinna byc zaslepka. przynajmniej ja tak to zrozumialem

bingo - |11 Cze 2011|, 2011 12:29

qhen napisał/a:
ze na pinie 5 mam juz jakis bialy kabelek
- a gdzie on idzie i czy na 25 masz coś
? może masz już światła dzienne z diodą ściemniającą.

[ Dodano: |11 Cze 2011|, 2011 12:30 ]
albo wersję spotykaną przy nekrtórych autach z wyłączaniem dziennych właćznikiem od długich (wiem, że istnieje, ale nie rozprracowałem schematu podłączneia)

qhen - |11 Cze 2011|, 2011 12:38

bingo napisał/a:
a gdzie on idzie i czy na 25 masz coś


gdzie on idzie to nie wiem bo bym musial odizolowac te wiazke.
25 mam puste

bingo - |13 Cze 2011|, 2011 10:15

no to wsadz przekaźnik i sprawdz, czy masz dzienne, pewno będziesz miał, i będą się wyłaczać po właczeniu długich
qhen - |13 Cze 2011|, 2011 12:46

przekaznik wsadzony i nic po odpaleniu auta nic sie nie zalacza. a o co chodzi z jakas dioda sciemniajaca?
bingo - |13 Cze 2011|, 2011 13:33

sprawdz na brązowym lub białym przekaźniku jeszcze.

[ Dodano: |13 Cze 2011|, 2011 13:40 ]
sorki, ten przekaźnik nie będzie grał roli w twoim przypadku. Dostajesz sygnał na styk 25, tylko nie wiadomo skąd i co powinneś mieć włożone. Moze kwestia przekaźnika R7

qhen - |13 Cze 2011|, 2011 14:09

R7 to niby swiatla mijania (GB).
gufer-posepny - |13 Cze 2011|, 2011 14:19

zasilanie wychodzi bezpośrednio z małej skrzynki i jak pamiętam chroni to bezpiecznik 40 A :D
qhen - |13 Cze 2011|, 2011 15:20

Tutaj chyba musial by sie ktos wypowiedziec kto ma wersje skandynawska. tzn co w takim wypadku mostkuje pin 25
gufer-posepny - |13 Cze 2011|, 2011 16:33

mostkuje przekaźnik świateł mijania .
qhen - |13 Cze 2011|, 2011 16:40

gufer-posepny napisał/a:
mostkuje przekaźnik świateł mijania .


czyli R3
to chyba tak jak piszesz pusty pin 25 z pustym pinem 5 ale u mnie do pinu 5 jest podlaczony jakis bialy kabelek to co mam zmostkowac z tym bialym? czy moge cos popalic i lepiej sobie odpuscic?

bingo - |13 Cze 2011|, 2011 16:52

pin 25 to zasilanie np. lamp, idące z przekaźnika R14, pin 5 to wejście z zasilaniem mijania za przekaźnik R3 (czyli z jego pominieciem). Jezeli masz pin 25 zajęty, to albo masz załaczanie świateł z innego obwodu, którego na mi dostępnych schematach nie ma, albo masz sygnał załaczonych mijania puszczony na jakieś inne ustrojstwo ...
qhen - |13 Cze 2011|, 2011 16:57

25 mam wolyny
zajety mam 5

moje wolne piny to 9-13-17-22-25-30-31-33

grzechu913 - |10 Maj 2012|, 2012 21:15

ja w swoim aucie sprawdzalem to wlazenie przekaznika niebiekiego nic nie daje ,natomist wlazenie zoltego powiedzmy od oswietlenia kabiny w srodku w miejsce R8 oznaczone w opisie jako wolne daje taki efekt ze po wlaczeniu swiatel mijania i pozniejszym ich wylaczeniu zostaja same mijania tylko bez deski i postojowych (pozycja zero) dziwne troche prawda?
gufer-posepny - |10 Maj 2012|, 2012 22:09

sam przekaźnik bez mostka nic nie daje .
grzechu913 - |11 Maj 2012|, 2012 17:01

acha no to spoko dzieki
bingo - |12 Maj 2012|, 2012 13:21

grzechu913 napisał/a:
dziwne troche prawda?
- nie, bo robisz mostki, bo przekaźnik nie jest do tego przygotowany.
voitec - |13 Maj 2012|, 2012 17:59

A czy da się jakoś tak podłubać, żeby w przypadku pozostawienia przełącznika w pozycji światła mijania i wyłączeniu zapłonu, żeby pozycyjne i podświetlanie też gasło? W sensie, żeby nie trzeba było wyłączać świateł przełącznikiem, a żeby działały tylko przy włączonym zapłonie? Mowa o Mk3...
grzechu913 - |13 Maj 2012|, 2012 18:36

da sie trzeba dolozyc przekaznik ktory bedzie rozlaczal pozycyjne ,a zalaczal je po stacyjce ,ja raczej zrobie uklad tak aby wlaczal drogowe jako dzienne przez PWM bo sprawdzalem ostatnio w szeregu zarowke i fajny efekt byl ,na pwm mozna bedzie to nawet fajnie wyregulować
gw21 - |18 Maj 2012|, 2012 19:21

Zależy jak wyregulujesz PWM, ja zakładałem gotowca, daje radę, świeci zgodnie z rozporządzeniem, działa "miganie" długimi, włączenie pozycji lub mijania wyłącza ustrojstwo. Do tego sam moduł ma w sobie pomiar napięcia, tak że odpala światła dopiero po przekroczeniu 13V. Całość w hermetycznej obudowie.
lucas_luc - |28 Kwi 2013|, 2013 19:17

Dołącze sie do tematu

Dla kolegów co pin nr 5 mają zajęty białym kabelkiem --> patrzycie na numeracje w gnieździe a nie na wtyczce, a są różne i sam się na tym naciąłem.


Wpiąłem przekaźnik i zrobiłem przełożyłem mostek z innej wtyczki pin 5 i 25 jak pisał autor...

Teraz pytanie...

Działa wszystko po stacyjce świecą soczewki jak miało być
Tylko ze na tym koniec.. brak pozycyjnych z tyłu a o ile wiem to maja też świecić...

proszę o podpowiedzi żeby to razem działało

DZIEKI

gufer-posepny - |28 Kwi 2013|, 2013 20:25

nie muszą świecić . aktualizacja była i nie ma wymogu do dziennych pozycyjnych .
lucas_luc - |28 Kwi 2013|, 2013 20:31

tak tak ..

ale mi chodzi o tylne światła...

bo teraz nie świecą.

chyba powinny, sam nie wiem

Adam73 - |28 Kwi 2013|, 2013 22:15

nie,nie powinny
lucas_luc - |28 Kwi 2013|, 2013 22:18

i to rozwiało moje wątpliwości
dzieki za pomoc...

bingo - |29 Kwi 2013|, 2013 07:33

lucas_luc napisał/a:
Tylko ze na tym koniec.. brak pozycyjnych z tyłu a o ile wiem to maja też świecić...
- to źle wiesz. właśnie o to chodzi, by tylko świeciły światła wymagane. Zresztą w nowych przepisach masz już jasno określone, że dzienne nie mają się świecić z pozycyjnymi, jedynie w starych autach jest to dopuszczalne (ale nie wymagane). Scorpio wyprzedziło swoją epokę.
artur.k - |29 Kwi 2013|, 2013 15:04

patent guferka działa w polifcie mk3 proponuje ogarnąć ten temat i wrzucić na warsztat :)
gufer-posepny - |29 Kwi 2013|, 2013 15:08

Zamiast mostka w tej wtyczce oryginalnie jest rezystor 0,5 oma 10 albo 20W zamocowany pod przednim pasem celem chłodzenia . Wtedy soczewki nieco słabiej świecą . Rozwiązanie skandynawskie czy coś tam .
bingo - |1 Maj 2013|, 2013 16:28

artur.k napisał/a:
patent guferka działa w polifcie mk3 proponuje ogarnąć ten temat i wrzucić na warsztat
- to nie żaden "patent", ale orginalne rozwiązanie w MK2 i MK3, jedynie zamiast mostka jest rezystor, co przyciemnia światła i redukuje ryzyko przegrzania styków w górnej wtyczce. w efekcieswiatła na dziennych są przyciemnione.
artur.k - |1 Maj 2013|, 2013 16:30

nie łap mnie za słówka,chodzi mi o to, że on to opisał a ja skorzystałem :)
bingo - |1 Maj 2013|, 2013 16:31

drugie rozwiązanie polega na połaczeniu długich w szereg, ale działa to tylko na załaczonych pozycyjnych ... kombinuje jeszcze z innymi rozwiązaniami, włacznie z załaczaniem świateł po odpaleniu silnika (dziwne mostki w MK2 spowoodwały, że przez pewień działało to tak, ale przy okazji działały wycieraczki reflektorów )...

[ Dodano: |1 Maj 2013|, 2013 16:41 ]
artur.k napisał/a:

nie łap mnie za słówka,chodzi mi o to, że on to opisał a ja skorzystałem
- a mi chodziło o to, że nie jest to żadna samoróbka, która nie wiadomo, czy będzie działać i czy nie skończy się to źle dla auta, tylko prawidłowe rozwiązanie przewidziane przez fabrykę i przez nią też stosowane w autach, i że działa to we wszystkichj MK2 i MK3.
modzian - |13 Sie 2013|, 2013 23:21

jutro ja wyprobuje, przekaznik juz mam

[ Dodano: |17 Sie 2013|, 2013 16:42 ]
film dla potomnych :D http://www.youtube.com/watch?v=07kMltOeu88

grzechu913 - |11 Lut 2014|, 2014 18:06

gufer-posepny napisał/a:
Zamiast mostka w tej wtyczce oryginalnie jest rezystor 0,5 oma 10 albo 20W zamocowany pod przednim pasem celem chłodzenia . Wtedy soczewki nieco słabiej świecą . Rozwiązanie skandynawskie czy coś tam .

zakladalem to dzis w swoim skorku jest to przewod wpiety w piny we wtyczce na duzej skrzynce besp,to jest jakis gotowy przewod w zasadzie 2 przewody podlaczone rownolegle ,pisze na nich 0,27 ohm/m i to ustrojstwo ma dokladnie 1m ,widac ze lekko slabiej swieca w pozycji dziennej,zmierze dokladnie jakie jest napiecie na zarowce bo dojdzie jeszcze spadek napiecia na calosci ukladu ale ok 1,5V pewnie bedzie mniej niz normalnie

aviator - |11 Lut 2014|, 2014 19:15

A gdzie takie coś oryginalne znalazłeś?
Ma to jakas fachowa nazwę?

pablo19 - |12 Lut 2014|, 2014 09:58

Pewnie coś stąd: https://www.google.pl/sea...pbEDKiP7Ab3iYFY
grzechu913 - |12 Lut 2014|, 2014 19:20

zdemontowalem z skorpio ktore mialo takie cos.
gufer-posepny - |13 Lut 2014|, 2014 18:05

taki przewód oporowy występuje w scorpio mającym kanapę składaną elektrycznie . są one wzdłuż progów robią za zabezpieczenie silników kanapy czy coś . jest czarny długi na około 1 m .
grzechu913 - |13 Lut 2014|, 2014 19:23

tak dokladnie czarny jest ,sprawdzalem spadek napiecia jest ok 1,7-1,8V ogolnie na zarowce mam 11V w systemie dziennym i 12,8V jak normalnie swieca.
pablo19 - |14 Lut 2014|, 2014 09:12

Dobra koledzy, jak chcecie sobie obniżyć napięcie o 2V to może nie ładujcie metra przewodu tylko jakiś opornik, po co wam makarony?
Tak się zastanawiam, po co wogóle obniżać to napięcie? Nie wystarczy odseparować tylko załączanie samych świateł mijania bez pozostałych lampek?

JORZO - |14 Lut 2014|, 2014 11:32

Chyba po to to obniżenie żeby mijania jako dzienne nie żarły prunda :D
pablo19 - |14 Lut 2014|, 2014 11:34

JORZO napisał/a:
Chyba po to to obniżenie żeby mijania jako dzienne nie żarły prunda :D
A co się dzieje przy obniżaniu napięcia? Może się jakieś ciepło wydziela? To nie jest tracona moc?
JORZO - |14 Lut 2014|, 2014 11:36

No to ciepło można wykorzystać do ogrzewania skrzynki ;)
pablo19 - |14 Lut 2014|, 2014 11:39

JORZO napisał/a:
No to ciepło można wykorzystać do ogrzewania skrzynki ;)
W lato też? :P
JORZO - |14 Lut 2014|, 2014 11:40

No skrzynka lubi ciepełko :690:
A tak w sumie to masz rację-zmieni się tylko efekt wizualny a strata będzie stratą.

pablo19 - |14 Lut 2014|, 2014 11:46

Chyba jedynym sensownym rozwiązaniem jest zrobienie układu, który załącza tylko żarniki od świateł długich, ale w układzie szeregowym. Wtedy mamy po ~6V na żarówce, cała lampa jest rozświetlona i nie przetwarzamy gdzieś na boku prądu na ciepełko.
Dlaczego od świateł długich? Dlatego, że częściej wymieniamy żarówki z powodu przepalenia się żarnika od krótkich niż od długich, a wtedy wyrzucamy w 50% sprawną żarówkę, co jest dosyć beznadziejne. Oczywiście piszę o MKI/MKII, bo w MKIII chyba są oddzielnie oba światła.

JORZO - |14 Lut 2014|, 2014 11:53

No to Pablo bier sie za robotę i zapodawaj instrukcję dla potomności.
Choć dla mnie to by było ważne żeby światła takowe zapalały się po "wyczuciu" większego napięcia. Chodzi o to że jak coś dłubać przy zapalonym silniku żeby nie paliły się światła.

pablo19 - |14 Lut 2014|, 2014 11:54

Dobra, dopisze to w kolejkę rzeczy do zrobienia ;)
trzypion - |14 Lut 2014|, 2014 12:08

Mokra skrzynka + cieplutko = szybka korozja. Cieplutko <> suchutko.
grzechu913 - |14 Lut 2014|, 2014 16:06

zrobilem jak bylo fabrycznie bo tak chcialem ,wczesniej byl zwykly mostek na wtyczce i swiecily pelna moca,ogolnie w miejsce przekaznika niebieskiego mam uklad wpiety ktory bo zwiekszeniu napiecia (wykryciu ladowania) wlacza te swiatla ,dalej odbywa sie juz wszsytko tak jak fabrycznie ,wlacza sie postoje to gasnie i dalej mijanai swieca jak swiecily fabrycznie.Dodatkowo zalozylem wylacznik ,aby je mozna wylaczyc jakby cos dlubal przy aucie ,wtedy swieci sie tylko panel klimatronika,w mk3 akurat sterowanie tego niebieskiego przekaznika jest przybrane z tego obwodu.
Jedyne sensowne wytlumaczenie dlaczego maja nizsze napiecie ,to pewnie aby dluzej zarowka swiecila ,bo napewno 13V jej nie wydluzy zycia ;) . MIalm zalozyc sterownik PWM do dlugich jak to realizowane jest w audi ,ale narazie sie tym naciesze ,jak nie bedzie co robic to sie z nudow zalozy pewnie kiedys.

JORZO - |14 Lut 2014|, 2014 16:19

grzechu913 napisał/a:
mam uklad wpiety


Skąd się bierze takie cudo?

grzechu913 - |14 Lut 2014|, 2014 16:57

JORZO napisał/a:
grzechu913 napisał/a:
mam uklad wpiety


Skąd się bierze takie cudo?

tzn. ?

JORZO - |14 Lut 2014|, 2014 17:03

No ten "układ" To fabryczne czy jakoś dorabiałeś takie cudo.
Struna - |14 Lut 2014|, 2014 17:11

grzechu913 napisał/a:
MIalm zalozyc sterownik PWM do dlugich jak to realizowane jest w audi ,ale narazie sie tym naciesze ,jak nie bedzie co robic to sie z nudow zalozy pewnie kiedys.
można banalny przekaźnikowy układ zamontować i będzie podobny efekt.
grzechu913 - |14 Lut 2014|, 2014 17:28

Cytat:
No ten "układ" To fabryczne czy jakoś dorabiałeś takie cudo.

nie fabryczny,takie cudo co idzie na allegro kupic tylko wielkosci zwyklego przekaznika.

[ Dodano: |14 Lut 2014|, 2014 17:29 ]
Struna napisał/a:
grzechu913 napisał/a:
MIalm zalozyc sterownik PWM do dlugich jak to realizowane jest w audi ,ale narazie sie tym naciesze ,jak nie bedzie co robic to sie z nudow zalozy pewnie kiedys.
można banalny przekaźnikowy układ zamontować i będzie podobny efekt.

mozna tylko wiecej dlubaniny bo trzeba zarowki w szereg laczyc,a ja mam akurat 100W wiec lepszy bylby PWM bo mozna regulowac

JORZO - |14 Lut 2014|, 2014 17:34

grzechu913 napisał/a:
takie cudo co idzie na allegro kupic tylko wielkosci zwyklego przekaznika.


oo oo właśnie - dysponujesz jakimś linkiem,nazwą?

grzechu913 - |14 Lut 2014|, 2014 17:36

ja mam zalozone cos podobnego http://allegro.pl/automat...2784.html,wiesz miesci sie w skrzynce i tyle w te piny od orginalu podlaczyc trzeba i gra,minus tego automatu podlaczasz w miejsce plusa sterowania cewka orginalnego przekaznika ,aby wylaczalo swiatla w chwili wlaczenia postojowych,plus sterujacy i wejscie pradowe na przekaznik w miejsce stalego plusa co jest na pinach pradowych przekanika orginalu,i wyjsie pradowe z automatu w miejsce drugiego pinu pradowego przekaznika orginalnego.
JORZO - |14 Lut 2014|, 2014 17:40

Kurde-fajne. To może Pablo nie będzie już się mordował bo takie coś już istnieje. :)
grzechu913 - |14 Lut 2014|, 2014 17:41

wiadomo ,mozna to w inne sposoby rozwiazac ,ja akurat tak zrobilem bo mialem taki automacik,z swiatlami drogowymi tez bedzie fajny efekt,sprawdzalem w espero jak swieca w szeregu zarowki i dobrze to wyglada,w skorpio pewnie tez bedzie ,szczegolnie gdy rozwiazanie drogowych jest w osobnych lampach ,bo rozne wersje byly z zarowkami 2 włóknowymi i pojedynczymi zarowkami
Struna - |14 Lut 2014|, 2014 17:54

grzechu913 napisał/a:
mozna tylko wiecej dlubaniny bo trzeba zarowki w szereg laczyc
ano nie :) jest taki koleś w kraku co robi takie moduliki, które powodują ćwiecenie "długimi" w szeregu, ale bez dodatkowej instalacji łączącej je w szereg.
To wykorzystuje część wiązki auta, wpina się w obwód masy i jakoś magicznie toto powoduje, że świeci w szeregu.

grzechu913 - |14 Lut 2014|, 2014 18:28

mozliwe ,ale w moim przypadku przy zarowkach 100W nie wiele to da ,bo pewnie i tak za mocno by swiecily w szeregu.
JORZO - |14 Lut 2014|, 2014 18:41

Tak czy inaczej cel wyznaczony: długie w szereg i autostart po wykryciu wyższych obrotów.Pablo szukaj lutownicy... ;)
Struna - |14 Lut 2014|, 2014 18:58

grzechu913 napisał/a:
przy zarowkach 100W nie wiele to da ,bo pewnie i tak za mocno by swiecily w szeregu.
mniej więcej połowa, czyli tak jakby w serii :) na długich masz 100-ki ?
JORZO - |14 Lut 2014|, 2014 19:05

Przepraszam ale czy setki nie wypalają odbłyśników?
pablo19 - |14 Lut 2014|, 2014 19:31

Adam, czy mógłbyś odświeżyć ten schemat?
http://ford-scorpio.pl/fo...der=asc&start=0

Adam_2000 - |14 Lut 2014|, 2014 19:56

Sorry, ale ja nie mam materiałów, które mógłbym wrzucić na ogólnodostępne forum ;/
trzypion - |14 Lut 2014|, 2014 22:19

Struna napisał/a:
grzechu913 napisał/a:
mozna tylko wiecej dlubaniny bo trzeba zarowki w szereg laczyc
ano nie :) jest taki koleś w kraku co robi takie moduliki, które powodują ćwiecenie "długimi" w szeregu, ale bez dodatkowej instalacji łączącej je w szereg.
To wykorzystuje część wiązki auta, wpina się w obwód masy i jakoś magicznie toto powoduje, że świeci w szeregu.

Dość prosto - zamiast masy na jednej żarówce od długich dajesz 12V - i prąd popłynie przez tą żarówkę, potem do drugiej i przez druga do masy.

Struna - |15 Lut 2014|, 2014 00:52

No jakoś tak to gość tłumaczył - jak widać da się w mega prosty sposób.
pablo19 - |15 Lut 2014|, 2014 01:08

No więc posiedziałem i zainspirowany schematem podłączenia wiatraków spłodziłem takie oto coś:

Postanowiłem podłączyć się do świateł mijania/krótkich, bo we wszystkich MKII i wielu MKI mamy lampy z "dopalaczami", a wtedy odpalanie czterech żarówek na pół gwizdka mijało by się trochę z celem.
Do tego układu potrzebne są trzy najzwyklejsze przekaźniki za ~7zł/szt. i cztery diody prostownicze np. wylutowane z popsutej żarówki energooszczędnej :)
trzeba włączyć przekaźniki w kable idące:
- od lewej lampy do masy (to ten przekaźnik po prawej),
- od skrzynki do prawej lampy (to ten przekaźnik po lewej) (nie pamiętam, czy ten kabel idzie od lewej lampy, czy od samej skrzynki, jeśli od lewej lampy to trzeba wpiąć się między lampami).
Górny przekaźnik to nowość w aucie i trzeba mu dorobić wszystkie kable.
Sygnał "engine run" to sygnał jaki mamy w Scorpio bodajże na wyjściu czarnych przekaźników z grubymi stykami. W innych autach trzeba sobie coś takiego namierzyć, albo oprzeć się o zgaśnięcie kontrolki ładowania.

Idea jest taka, że po włączeniu silnika wszystkie przekaźniki zaczynają pracę i mamy światła mijania podłączone szeregowo, czyli na obu żarówkach mamy po ~7V.

Po włączeniu świateł mijania za pomocą włącznika, nasz układ zostanie wyłączony za pomocą górnego przekaźnika. Przy włączeni lub mignięciu długimi stanie się to samo.

Na ten przewód od "engine run" można by dać jakiś mały bezpiecznik, tak na wszelki wypadek ;)

Teraz zacząłem się zastanawiać co się stanie gdy włączymy światła pozycyjne podczas pracy tego układu. Wygląda na to, że lewe przednie światło pozycyjne powinno świecić na pół gwizdka, a prawe normalnie. żeby temu zapobiec, trzeba by było podłączyć drugą oddzielną masę do lewej żarówki pozycyjnej, albo może nie ma potrzeby tego ruszać, bo nie będzie to przeszkadzało.

Kolejny znak zapytania to jak poradzi sobie z tym nasz komputerek od "choinki" Czy będzie świecił, że mamy coś nie tak z żarówkami, czy np. coś mu się spali? ;)
Na te pytania nie znam odpowiedzi.

Podsumowując jest to schemat wielce testowy, którego nie wykonałem w rzeczywistości, a jedynie w głowie, na kartce i w paincie ;)
Każdy kto chce go wykorzystać, robi to na własne ryzyko! Ja tu nic nie gwarantuje, łącznie z tym, że auto nie spłonie!
Ja może go kiedyś wykonam, ale na pewnie nie w zimę ;)

Struna - |15 Lut 2014|, 2014 01:19

Za chęci i czas poświęcony - szacun, ale ogólnie... No trochę lipton, zwłaszcza że patent z odpieciem masy jest banalny i działa niezawodnie.
pablo19 - |15 Lut 2014|, 2014 01:23

Struna napisał/a:
Za chęci i czas poświęcony - szacun, ale ogólnie... No trochę lipton, zwłaszcza że patent z odpieciem masy jest banalny i działa niezawodnie.
Przecież tu właśnie jest odpięcie masy, to o czym pisałeś Ty i trzypion.
grzechu913 - |15 Lut 2014|, 2014 07:31

Struna napisał/a:
grzechu913 napisał/a:
przy zarowkach 100W nie wiele to da ,bo pewnie i tak za mocno by swiecily w szeregu.
mniej więcej połowa, czyli tak jakby w serii :) na długich masz 100-ki ?

wiem ze byloby podobnie jak w seri ,moze troche slabiej musialbym sprawdzac ,tak mam 100 ,ogolnie fajnie swieci ,nie wypala odblysnikow bo przeciez nie jezdzi sie na dlugich godzinami jak na mijania ;)

[ Dodano: |15 Lut 2014|, 2014 07:38 ]
jedyny plus tego ze mijania pracuja jako powiedzmy dzienne ze policja sie nie dopala do tego,z daleka widac ze normalnie to swieci ,a drogowe to nie wiem czy moga spelniac taka funkcje w tych autach co nie sa homologowane ze moga byc jako dzienne ,pewnie podobna sprawa jak z ksenonami ,tez mozna bylo zakladac i swiecilo niezle ,ale za duzo policjantow teraz wie ze to dokladane na sile i nie tylko w skorpio tylko innych samochodach ,wiec bardziej na to uczuleni,tak samo jak 100 w drogowych nie legalne ,ale to juz by musial wyciagac zarowke aby to sprawdzic ,bo na pierwszy rzut oka to ciezko stwierdzic ,ze sa mocniejsze

[ Dodano: |15 Lut 2014|, 2014 08:10 ]
mozna zrobic cos takiego

http://www.fotosik.pl/pok...b0d6b1e2e3.html

wiadomo zasilanie do drogowych idzie z 2 bespiecznikow ale to i tak sie obw zamyka na nich wiec narysowalem z jednym powinno dzialac z jednego przekaznika .Do zasilania glownego mozna wziac ze stacyjki lub dolozyc jakis automat co wykrywa wyzsze napiecie i wtedy wlacza.Na D2 podawanie napiecia z pozycji lub mijania aby to gaslo. Na D1 z drogowych aby mozna bylo blindowac (mrugac) .

trzypion - |15 Lut 2014|, 2014 10:02

Niby tak, tylko po co aż tak komplikować życie? Dwa przekaźniki wystarczają ;) Jeden, który jest wpięty pomiędzy na +12 engine run i na zmianę podaje na jednej lampie masę, lub +12, oraz drugi, którego styk rozwierny jest w obwodzie cewki pierwszego, zaś dostaje zasilanie przez diody z pozycyjnych i zza przełącznika mrugnięcia długimi.
pablo19 - |15 Lut 2014|, 2014 10:11

No faktycznie, można to chyba uprościć :) Właśnie liczyłem na jakieś dodatkowe dobre pomysły :) Po śniadaniu trochę to zmienię :)
Ja wykorzystałem oryginalny przekaźnik od załączania prądu na żarówki, ale można to zrobić dokładanym :)

trzypion - |15 Lut 2014|, 2014 10:22

Można jeszcze prościej, tylko wymaga to przekaźnika na 6V, rezystora i dwóch diód - przekaźnik tak jak wczesniej w jednej lampie zamienia mase z +12, cewka wpięta jest w +12 engine run, a drugi koniec cewki idzie do masy przez rezystor o rezystancji takiej samej, jaka ma cewka przekaźnika.
I teraz przez diodę na punkt łaczenia cewki z rezytorem dajemy + od pozycyjnych, oraz przez diodę oryginalny + jednej z żarówek długich.
W efekcie kiedy silnik pracuje, to przekaźnik dostaje 6V na cewkę (bo na rezystorze jest też 6V), więc działają szeregowo długie, natomiast jeśli zapalą się pozycyjne, to na rezystorze dioda poda +12, więc cewka przekaźnika ma z obydwóch stron +12 i przekaźnik puszcza.
Natomiast kiedy świeca się 'dzienne', to pomiędzy żarówkami, na ich oryginalnych + masz 6V, więc ta druga dioda nie puści prądu na rezystor. Jesli jednak właczysz długie, to wtedy bedzie tam 12V i tak samo się stanie, jak przy włączeniu pozycyjnych.
Dla pewności dałbym dwie diody w szereg, to daje 1,2V spadku napięcia - żarówki nie sa w100% identyczne, więc może nie byc idealnie połowy napięcia zasilania.

Struna - |15 Lut 2014|, 2014 11:11

pablo19 napisał/a:
Struna napisał/a:
Za chęci i czas poświęcony - szacun, ale ogólnie... No trochę lipton, zwłaszcza że patent z odpieciem masy jest banalny i działa niezawodnie.
Przecież tu właśnie jest odpięcie masy, to o czym pisałeś Ty i trzypion.
tylko coś nie do końca funkcjonalnie bo dziwne stany powoduje :)
pablo19 - |15 Lut 2014|, 2014 12:13

Struna napisał/a:
pablo19 napisał/a:
Struna napisał/a:
Za chęci i czas poświęcony - szacun, ale ogólnie... No trochę lipton, zwłaszcza że patent z odpieciem masy jest banalny i działa niezawodnie.
Przecież tu właśnie jest odpięcie masy, to o czym pisałeś Ty i trzypion.
tylko coś nie do końca funkcjonalnie bo dziwne stany powoduje :)
Jakie dziwne? Pytanie jak u kolegi zachowują się pozycyjne? Może tak samo, ale on nie zwraca na to uwagi? ;)
Tu rozpatrujemy przypadek Scorpio. W innych autach pozycyjne potrafią mieć oddzielną masę i wtedy nie ma problemu. My mamy wspólną masę do wszystkich żarówek.

grzechu913 - |15 Lut 2014|, 2014 12:24

to co rysowalem jest jeden przekaznik i 2 diody i powinno obskoczyc to bez problemu i po co zdziwiac ,im wiecej przekaznikow tym bardziej sie koszt podnosi i wtedy lepeij kupic gotowe rozwiazania z allegro na PWM za ok 50-60zl i nie trzeba kombinowac bo uklad sie wpina rownolegle do instalacji i do kazdego auta bez jakis tam ingerencji
pablo19 - |15 Lut 2014|, 2014 12:30

Zwróć uwagę, że w MKI i MKII mamy po 4 żarówki w światłach długich.

Uprościłem trochę powyższe rozwiązanie dzięki podpowiedzi trzypiona.

Jak znajdę chwilę to zrobię trzeci schemat wg. pomysłu trzypiona, chyba, że jemu będzie sie chciało :)

grzechu913 - |15 Lut 2014|, 2014 14:08

w sumie racja co do 4 żarówek :P
trzypion - |15 Lut 2014|, 2014 19:28

http://trzypion.pl/FST/Dzienne.jpg - proszę bardzo :D Jedyny myk, to przekaźnik 6V - można w sumie użyć 12V, tylko rezystor musi mieć mniejszą rezystancję i dużą moc. Ewentualnie zamiast rezystora przekaźnik odcinający.
Adam_2000 - |15 Lut 2014|, 2014 19:44

trzypion, weź to popraw, albo skasuj, bo ktoś nie daj Boże tę bombę zainstaluje w aucie ;/
trzypion - |16 Lut 2014|, 2014 03:29

No i co się mu stanie, jak zamontuje? :P
Aro - |12 Gru 2014|, 2014 14:06

Zrobiłem wersje z niebieskim przekaźnikiem i mostkiem 5-25 i:
po włączeniu zapłonu światła się zapalają, w momencie rozruchu pomrugują (wiadomo) i jak silnik zastartuje to albo nie świeci żadna, albo świeci jedna z lamp.
Może być przez to, że to ksenony? Pykniecie włącznikiem świateł czy na mijania, czy nawet na postojówki i powrót na załącza obie lampy i świecą prawidłowo pomimo przekręceniu włącznika na off.
Ale to pryszcz.
Jak to jest? Jadę sobie na tych skandynawskich dziennych i w międzyczasie zapada zmrok albo zaczyna padać. Czy muszę pamiętać o zapaleniu tylnych pozycji, czy jest do tego jakiś czujnik? Wczoraj robiłem testy i tył się samoczynnie nie zaświecał...

Adam_2000 - |12 Gru 2014|, 2014 14:09

/
Aro napisał/a:
po włączeniu zapłonu światła się zapalają, w momencie rozruchu pomrugują (wiadomo) i jak silnik zastartuje to albo nie świeci żadna, albo świeci jedna z lamp

Aro, wykończysz tym sposobem przetwornice od HID ;

lukas2 - |12 Gru 2014|, 2014 14:24

Aro napisał/a:
Czy muszę pamiętać o zapaleniu tylnych pozycji, czy jest do tego jakiś czujnik?

Czujnika żadnego nie ma więc musisz pamiętać o włączeniu normalnie świateł wieczorem. Bez ksenonów "skandynawskie światła" u mnie działają od miesiąca w dwóch autach bez problemu

bingo - |12 Gru 2014|, 2014 15:17

Aro napisał/a:
czy jest do tego jakiś czujnik
- nie ma.
Aro - |12 Gru 2014|, 2014 16:37

Dzięki Panowie. Temat sobie odpuszczam i pozostaję przy buzerku - przypominaczu stosowanym przeze mnie od wielu lat.
ford2fast - |12 Gru 2014|, 2014 21:32

Wywal te zenony i będziesz mógł zrobić wszystko :)
Aro - |13 Gru 2014|, 2014 00:25

A tył mi się będzie sam zapalał kiedy trzeba? ;)
lukas2 - |13 Gru 2014|, 2014 00:45

A w nocy bez podświetlenia zegarów jeździsz? Bo je też przydało by się rozjaśnić jak ciemno na dworze się robi. A tylne dzienne nie są teraz wymagane tylko jakoś nie wiem jak jest w deszcz np bo z tego co zauważyłem to własciciele nowych aut jeżdżą tylko na światłach dziennych czyli bez tyłu (nie mówię o ulewie jakiejś wielkiej)
WieSiu - |13 Gru 2014|, 2014 08:03

W deszcz powinny być włączone normalne światła.
ford2fast - |13 Gru 2014|, 2014 09:18

Aro napisał/a:
A tył mi się będzie sam zapalał kiedy trzeba? ;)

Da się zrobić bez problemu :)

Aro - |15 Gru 2014|, 2014 22:04

No właśnie chodzi o te ekstrema, bo zmierzchówkę jakąś założyć nie problem.
Tak sobie pomyślałem, że nie da się tego zrobić idealnie. Pozostaję zatem przy buzzerku.

ford2fast - |15 Gru 2014|, 2014 22:10

Aro napisał/a:
Tak sobie pomyślałem, że nie da się tego zrobić idealnie

Da się bez zenonów :)

Aro - |16 Gru 2014|, 2014 09:58

No ale co proponujesz zrobić z tylnymi światłami?
jaroz - |8 Mar 2017|, 2017 22:07

Odświeżę temat, bo w końcu sam nie wiem jak to zrealizować -
lukas2 napisał/a:
"skandynawskie światła" u mnie działają od miesiąca w dwóch autach bez problemu
- Lukas, jak to zrealizowałeś? Zawsze słyszę o jakimś niebieskim przekaźniku, który realizuje oświetlenie skandynawskie (przyciemnione długie dalekosiężne światła - dopalacze), a podobno wystarczy gdzieś wpiąć go w skrzynkę dużą (u mnie zostały 3 miejsca na przekaźniki, nie licząc czwartego, który zostaje pod wycieraki reflektorów). Byłbym wdzięczny za rozjaśnienie tematu.
lukas2 - |8 Mar 2017|, 2017 23:13

Jaroz to nie przyciemnione długie tylko same krótkie się świecą. Niebieski przekaźnik wpinany w skrzynkę w sam róg od błotnika zaraz za białym od halogenów i zworka we wtyczce dużej skrzynki między pinami jak w warsztacie opisane. Taką zworkę wyjąłem z jakiegoś mk3 na szrocie. Jest to kawałek kabelka zakończony z obu stron pinami takimi jak masz w tej dużej wtyczce w dużej skrzynce. Efekt jest taki że po zapłonie zapalają się tylko przednie światła mijania i nic więcej, ale od razu po zapłonie bez uruchamiania silnika

[ Dodano: |8 Mar 2017|, 2017 23:14 ]
Przekaźnik jest niebieski wielkości białego od halogenów.

jaroz - |8 Mar 2017|, 2017 23:19

lukas2 napisał/a:
to nie przyciemnione długie tylko same krótkie się świecą
eee, tak to ja nie chcę... tylko na skandynawski styl :P
lukas2 - |8 Mar 2017|, 2017 23:29

A tajemniczy ściemniacz oświetlenia jest ttlko w wersji na GB według instrukcji
pablo19 - |25 Lip 2021|, 2021 00:32

Sposób nr trzy :)
https://allegrolokalnie.pl/oferta/swiatla-dzienne-led-napedzane-wiatrem


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group