Ford Scorpio Team
Forum mi³o¶ników samochodu marki Ford Scorpio

LPG - GAZ - 2,9 V6 EFI 89r, brak sondy lamda, przep³ywomierze.....

Slawek - |13 Maj 2005|, 2005 11:48
Temat postu: 2,9 V6 EFI 89r, brak sondy lamda, przep³ywomierze.....
Witam :)
Mam pewien problem z LPG w moim aucie. Silnik w nim jest nietypowy, bo jest to model BRC, 2,9 l ale brak sond lamda, sa za to przep³ywomierze. Wie kto¶ mo¿e jak komputer steruje dawk± benzyny skoro nie ma sond lamda?? przez brak sondy lamda za³o¿yli mi zwyk³± instalkê 1 generacji i pali mi teraz w mie¶cie na odcinkach do 3-4 km 33l LPG :( przy d³u¿szych ok 24-25 l i zaznaczam - spokojna jazda, trasa mniej od 10 do 13l LPG. Ostatnio gaziarz sprawdzi³ na analizatorze spalin i na wolnych obrotach stê¿enie CO wynosi³o 7,5%, a powinno jak powiedzia³ do 0,5%, na wy¿szych jest ok :) Nie mam pojêcia jak to wyregulowaæ, mo¿e ma kto¶ jaki¶ pomys³?? chêtnie skorzystam :))))

Slawek - |13 Maj 2005|, 2005 11:54

dziêki speedo :)
Struna - |13 Maj 2005|, 2005 11:58

a w którym miejsu i jakie masz miksery i jakiej mocy parownik ?
Slawek - |13 Maj 2005|, 2005 12:06

parownik mam Lovato o zwiêkszonej mocy, mówili ¿e wystarczy do tego silnika, sprawdzê jaki model i napiszê, a je¶li chodzi o miksery to s± chyba za ma³e, ju¿ nie pamiêtam jakiej ¶rednicy ale jak liczy³em powierzchniê przekroju to wysz³o ¿e z mikserami jest 2 razy mniejsza.Miksery przed przep³ywomierzami. jeszcze jedno, wydaje mi siê po odczycie z komputerka ¿e wiêcej pali benzyny po za³o¿eniu instalacji LPG, mam wra¿enie ¿e to wina mikserów
Struna - |13 Maj 2005|, 2005 12:14

hmmm - a b³êdy z kompa odczytywa³e¶ ??
Slawek - |13 Maj 2005|, 2005 12:30

jeszcze nie odczywtywa³em b³êdów z kompa, narazie nie wiem jak, ale widzia³em na forum temat to poczytam i sprawdze jakie b³edy pokazuje :) mam jeszcze pytanie , do czego s³u¿y emulator i jak rozpoznaæ czy jest zamontowany lub nie?
kuba - |13 Maj 2005|, 2005 14:03

lub wstawiony przeka¼nik który po prostu odcina wtryski i ca³o¶æ mo¿e g³upieæ
Slawek - |13 Maj 2005|, 2005 17:30

to ja w takim razie nie mam emulatora wtrysków, tylko zwyk³y przeka¼nik :( ile to kosztuje i czy jest problem z jego za³o¿eniem?? czy jest potrzebny w moim aucie (nie mam sondy lamda) ? a mo¿e niepotrzebnie zmniejszy³em przerwe na ¶wiecach??, ustawi³em 0,6 mm, ¶wiece i przewody nowe
tomi503 - |13 Maj 2005|, 2005 18:39

Nie zawracaj sobie g³owy emulatorem w fordzie to zbêdna rzecz.

Co do ¶wiec to moim zdaniem za ma³a przerwa powinna byæ 1mm.
Przy instalacji I generacji to normalka ¿e masz CO na wolnych za durze a na ¶rednich dobre poniewarz jest tam zwyk³y register i jest ustawiony na sta³e nie tak jak silnik krokowy który reguluje to wed³ug potrzeby.

Co do regulacji zrób tak: Wci±gnij auto na 3000 obrotów i skrêcaj register do momentu a¿ obroty zaczn± spadaæ w tym momencie wruæ do osi±gniêcia spowrotem 3000 obrotów.
Pu¶æ gaz i ustaw wolne obroty na reduktorze tak± czarn± plastikow± ¶rubk± naciet± na ¶rubokrêt.

Spalanie powinno spa¶æ.
Ja na 2,9 na instalacji I generacji ¶ci±ga³em auto po mie¶cie do 12 litrów wiêc b±dz dobrej my¶li. :D

Rafa³ A.(antek) - |14 Maj 2005|, 2005 03:34

emulatora nie potzrebujesz, spalanie za duze (emulatory sondy lambda bywaja razem z kompem gazowym, nie jako osobne urzadzniea)

POrzadny gaziarz ci wyreguluje instalke

co to znaczy ze mixery masz przed przep³ywomierzem? mixery powinienes miec zamontowane na kolektorze dolotowym i powinny byc 2 ...

Slawek - |14 Maj 2005|, 2005 15:54

orginalnie ¶wiece by³y ustawione na 1 mm, ja przestawi³em na 0,6 bo tak zaleci³ gazownik, przestawie spowrotem na 1mm i zobaczymy c bedzie. zczyta³em kody z komputera, z w³±czonym zap³onem wy¶wietla 53,54,55,53,54,55 a na uruchomionym silniku na gazie i benzynie identycznie 44,44, przerwa 4 sekundowa i 6 razy migniêcie (nie wiem jak to interpretowaæ), wg instrukcji z kodami jest tak:


A) w³±czony zap³on

53 - zwarty do masy 1 przewód regulacyjny liczby oktanowej, od³±czyæ przewód obs³ugowy i powtórzyæ procedurê samodiagnostyki
54 - zwarty do masy 2 przewód regulacyjny liczby oktanowej, od³±czyæ przewód obs³ugowy i powtórzyæ procedurê samodiagnostyki
55 - zwarty do masy przewód regulacyjny prêdko¶ci biegu ja³owego, od³±czyæ przewód obs³ugowy i powtórzyæ procedurê samodiagnostyki

B) uruchomiony silnik - na gazie i benzynie identycznie

44 - nie wykonana lub zbyt pó¼no wykonana czynno¶æ przestawienia przepustnicy

6 b³y¶niêæ - nie wiem jak to interpretowaæ

odno¶nie b³edy 44, mog³a siê uszkodziæ przepustnica od strza³ów, kiedy¶ zacza³ waliæ po wymianie filtra powietrza, rozwali³o wtedy przep³ywomierze, wymieni³em ¶wieczki i przewody i gra³o, przynajmniej je¶li chodzi o strzelanie :)

od pewnego czasu zauwa¿y³em ¿e silnik gorzej chodzi na wolnych obrotach i jest troszkê s³abszy, do tego przy gwa³townym wci¶niêciu peda³u gazu lekko siê zad³awi przez u³amek sekundy i dopiero ci±gnie

Jakie¶ propozycje?? :)))

Pozdrawiam :))

Slawek - |14 Maj 2005|, 2005 15:57

wy¿ej nie napisa³em ¿e to lekkie zad³awienie przez u³amek sekundy jest na benzynie, na gazie tego nie ma, choæ rozpêdza siê nieco wolniej, ale to pewnie ju¿ tak jest na tak prostej instalce :)
Pershing - |14 Maj 2005|, 2005 16:20

Bledem 44 sie nie przejmoj bo zapewne nie wcisnales pedalu gazu w odpowiednim momencie podczas testu
Aro - |14 Maj 2005|, 2005 19:38

tomi, a jak ten gaz tak skrêci³e¶, to da³o siê je¼dzic?
sobolaqe - |14 Maj 2005|, 2005 23:18

Slawek napisa³/a:
wy¿ej nie napisa³em ¿e to lekkie zad³awienie przez u³amek sekundy jest na benzynie, na gazie tego nie ma, choæ rozpêdza siê nieco wolniej, ale to pewnie ju¿ tak jest na tak prostej instalce :)


sprawdz sobie moze TPSa, mialem(mam) podobnie. okazalo sie ze zaraz na poczatku jak sie otwieraja przepustnice napiecie przekazywane przez TPS wynosilo 0,6V (na poczatku bylo 1 V przy dodawaniu gazu roslo do 1,2V i spadalo do 0,6 a pozniej chyba od 1,5 V szlo w gore) komp interpretowal to jako zamkniecie przepustnicy i mialem taka mega dziure w przyspieszeniu:D

na gazie nie odczuwalne, pewnie datego ze instalka I generacji na srube i nie korzysta z danych TPSa.

tomi503 - |15 Maj 2005|, 2005 12:09

Co do mikserów to s± dobrze zamontowane czyli musz± byæ przed przep³ywomierzami.

@Aro da³o siê je¿dziæ ale musze przyznaæ ¿e tamten motor by³ rzyleta i chodzi³ piêknie.
Przy nastêpnych autach z motorem 2,9 ju¿ mi siê tak nie uda³o nawet jak teraz mam 2,4 to te¿ nie zszed³em po mie¶cie ni¿ej ni¿ 14,7l.

Aro - |15 Maj 2005|, 2005 14:09

No to ja nie wiem. U mnie, te¿ przy 2.4, ¿eby pierwszym zje¿d¿aæ ze ¶wiate³, muszê zalaæ 18l na 100 km, a dodatkowo mam jedn± o¶ mniej do napêdzania.
Slawek - |18 Maj 2005|, 2005 03:09

tomi, ustaw³em mniej wiêcej tak jak mówi³e¶, z tym ¿e zwiêkszy³em przerwê na ¶wiecach z 0.6 na 0,9 mm i o niebo lepiej :) spalanie na trasie G³ogów - Wroc³aw w tym 20 km po mie¶cie,sporo trasy przez wioski, wynios³o 11,8 :) ten wynik zaczyna mnie satysfakcjonowaæ, tym bardziej ¿e jazda dynamiczna choæ nie za szybka 90-110 km/h, s³ysza³em ¿e register ma byæ jak najbli¿ej mikserów, ja mam przy samym parowniku :/ i od registra do miksrów jest prawie metr wê¿a, jutro register prze³o¿e pod same miksery i napiszê jaka reakcja :) dziêki wszystkim za posty :) Pozdrawiam!!! :)
Struna - |18 Maj 2005|, 2005 13:00

a któ¿ Ci tak t± instalke spierdzieli³ - register jak piszesz, jak najbli¿ej miksera ale to ma w sumie najwiêksze znaczenie jak optem jest trójnik na dwa miksery - na jednym mikserze nie ma to az tak wielkiego wp³ywu - ale jakis tam ma.
tomi503 - |18 Maj 2005|, 2005 19:08

@Slawek no widzisz a tak siê przejmowa³e¶ a wynik powiem ¿e bardzo dobry. Nierusza³bym ju¿ nic je¶li jest dynamika to ten register zostawi³bym jak jest.
Slawek - |23 Maj 2005|, 2005 03:07

Przesun±³em register pod miksery i auto przybra³o troszkê na dynamice, dziêki temu mog³em przykrêciæ nieco register. Ostatni wynik to 11,3l/100 km, ale chyba za bardzo przykrêci³em bo za s³aby siê zrobi³ i mocniej musialem wciskaæ gaz, teraz odkrêci³em 1 pe³ny obrót na registrze i dynamika wróci³a do stanu przed. My¶lê ¿e spalania LPG to nie zwiêkszy bo choæ wiêcej gazu zaci±gnie to jednak nie muszê tak mocno wciskaæ gazu przy rozpêdzaniu :)
Je¶li chodzi o spalanie w mie¶cie to raczej nic siê nie poprawi³o bo komputer pok³adowy dalej pokazuje jak pokazywa³ a przy tankowaniu wskazania z komputera s± prawie identyczne z faktycznym zu¿yciem (dziwne ale b³ad wynosi zwykle 0 do 15 %)
Wskazania z komputera pok³adowego przy zasilaniu LPG wygl±daj± tak:
Jazda w mie¶cie (Wroc³aw) przy rozgrzanym silniku 17-19l
Jazda w mie¶cie (Wroc³aw) startuj±c z zimnym silnikiem 22-25l - odcinki powy¿ej 10 km
Jazda w mie¶cie (Wroc³aw) startuj±c z zimnym silnikiem 28-32l - odcinki 1-2 km
Jazda w mie¶cie (Wroc³aw) startuj±c z zimnym silnikiem 35-40l - odcinki kilkaset metrów
Za ka¿dym razem jazda "normalna" tzn bez szaleñstw :)

Przy beznynie wskazania z komputera s± nieco mniejsze, ale nieznacznie, przed za³o¿eniem LPG nie pokazywa³ tak du¿o i tym samym nie pali³ tak du¿o benzyny :/

Z dotychczasowych obserwacji podejrzenie pada jednoznacznie na miksery, 2 krotnie mniejsze pole przekroju mikserów w porównaniu do oryginalnych przekrojów.

Wpad³em na pewien pomys³, mo¿e kto¶ go zweryfiuje :)
Miksery zmniejszaj± objêto¶æ dochodz±cego do silnika powietrza, w aucie z sond± lambda zmniejszenie ilo¶ci powietrza zmniejsza automatycznie ilo¶æ podawanego paliwa poprzez skrócenie czasu otwarcia wtrysków. Podsumowuj±c, auto z tradycyjnym mikserem (czyli zwê¿ka Ventouriego ) traci moc tak¿e na benzynie :/ a o ile to proszê kliknaæ na link poni¿ej, róznice s± znaczne :/
http://www.godula.pl/gaz/...9f2b85f3402ccdf
Nied³ugo opiszê to w nowym temacie:)

W moim aucie jest inaczej, nie mam sondy lamda a stosunek paliwa do powietrza jest ustalany przy pomocy przep³ywomierzy. Moja hipoteza jest tak. Przep³ywomierze otwieraj± siê pod wp³ywem podci¶nienia im wiêksze obroty wym wiêksze ssanie na odcinku kolektor-przep³ywomierz. To powoduje wiêksze otwarcie przep³ywomierza, który tak jak TPS posiada regulowany opornik. W zale¿no¶ci od oporu lub napiêcia na przep³ywomierzu komputer wtryskuje odpowiedni± dawkê paliwa. To moja teoria, je¶li siê mylê proszê o poprawê.
A teraz dlaczego auto z przep³ywomierzami pali wiêcej benzyny z za³o¿onymi mikserami. Miksery maj± 2 krotnie mniejszy przkrój dolotu, co powoduje pewnie wiêksze podci¶nienie na odcinku kolektor-przep³ywomierze-miksery co z kolei zwiêksza otwarcie przep³ywomierzy, komputer rejstruje to tak jakby silnik by³ obci±zony i dawkuje wiêcej paliwa. Je¶li kto¶ posiada wiêcej informacji na ten temat, najlepiej praktycznych to proszê o zabranie g³osu. Nie jestem pewien czy przep³ywomierze w aucie dzia³aj± na zasadzie podci¶nienia.
W aucie z sond± lamda tego problemu nie ma bo sonda wykrywaj±c zbyt bogat± mieszank± daje sygna³ do kompa który zmniejsza dawkê benzyny, auto traci na mocy ale w sumie powinno paliæ mniej benzyny:)
Aby potwierdziæ moj± teoriê ¶ci±gnê w tym tygodniu przep³ywomierze i sprawdzê namacalnie jak to wygl±da w praktyce, tzn bêdê rejestrowa³ wskazania kompa pok³adowego, ale to ju¿ powinno wystarczyæ(do¶æ dok³adny jest ten komputer)
Wyniki podam na forum dla potomnych :) mo¿e komu¶ siê przydadz± :)
Je¶li teoria siê sprawdzi bêdê zmuszony do wymiany mikserów na takie o wiêkszej ¶rednicy(czeka mnie chyba reczna robótka, nigdzie nie spotka³em siê z wiêkszymi jakie mam), te¿ poinformujê jakie zmiany nast±pi³y :)

Rafa³ A.(antek) - |23 Maj 2005|, 2005 04:13

Teoretyzujesz do¶c dobrze, acz sciagniecie przep³ywomierzy moze nic nie dac bo komp zg³upieje i pojdzie w awaryjny ( o ile w nim nie chodzi juz, skoro tyle pali )
dosc prosto zdiagnozowac za to powinien to poprostu analizator spalin, szybko wykarze czy mieszanka nie jest zbyt bogata.

PS przep³ywomierze moznaodpiac nie demontowac.

tomi503 - |23 Maj 2005|, 2005 08:02

@S³awek dobrze kombinujesz ale je¶li wyrównasz przelot przez miksery do takiej ¶rednicy jak jest przelot wê¿y to na gazie przestanie ci chodziæ nie bêdzie mia³ si³y zassaæ gazu. Jedyn± rzecz± która nie zmniejsza przep³ywu jest polecany przez @Strune Blos.
Jak ju¿ chcesz kombinowaæ to zainteresuj siê Blosem.

Boni - |23 Maj 2005|, 2005 11:18

Slawek napisa³/a:
W moim aucie jest inaczej, nie mam sondy lamda a stosunek paliwa do powietrza jest ustalany przy pomocy przep³ywomierzy. Moja hipoteza jest tak. Przep³ywomierze otwieraj± siê pod wp³ywem podci¶nienia im wiêksze obroty wym wiêksze ssanie na odcinku kolektor-przep³ywomierz. [...] To moja teoria, je¶li siê mylê proszê o poprawê.
[...] Nie jestem pewien czy przep³ywomierze w aucie dzia³aj± na zasadzie podci¶nienia.


Przep³ywomierze dzia³aj± na zasadzie podci¶nienia, ale zale¿no¶æ podci¶nienia nie jest tylko zale¿no¶ci± od obrotów/mocy, ale te¿ od momentu, bywa te¿ istotny wp³yw rezonansu powietrza w uk³adzie dolotowym. To wszystko jest deko bardziej skomplikowane, ogólnie np. objêto¶æ od zaworów do wtryskiwaczy/dyszy ga¼nika, od wtryskiwaczy/dyszy do przep³ywomierzy, wszystkie przeloty itd itp musz± byæ dograne, ¿eby wysz³y za³o¿one charaktrystyki mocy i momentu. Niestety, nie wyobra¿am sobie ¿e bez hamowni i badañ, tylko na zasadzie subiektywnych przeja¿d¿ek, uda ci siê cokolwiek znacz±co poprawiæ wzg. oryginalnego uk³adu.

Slawek - |23 Maj 2005|, 2005 11:26

Pó¼no pisa³em tego posta, antek dziêki za poprawe, s³usznie zauwa¿y³e¶ ¿e po wyjêciu przep³ywomierzy przejdzie w tryb awaryjny. W sumie to chodzi³o mi o wyjêcie mikserów, przep³ywomierze zostawie tak jak by³y w orginale. Je¶li chodzi o to czy jest w trybie awaryjnym czy nie to nie wiem jak to sprawdziæ, b³edy pokazuje czy to oznacza ¿e ju¿ jest w trybie awaryjnym?
Te b³êdy to:
A) w³±czony zap³on

53 - zwarty do masy 1 przewód regulacyjny liczby oktanowej, od³±czyæ przewód obs³ugowy i powtórzyæ procedurê samodiagnostyki
54 - zwarty do masy 2 przewód regulacyjny liczby oktanowej, od³±czyæ przewód obs³ugowy i powtórzyæ procedurê samodiagnostyki
55 - zwarty do masy przewód regulacyjny prêdko¶ci biegu ja³owego, od³±czyæ przewód obs³ugowy i powtórzyæ procedurê samodiagnostyki

B) uruchomiony silnik - na gazie i benzynie identycznie

44 - nie wykonana lub zbyt pó¼no wykonana czynno¶æ przestawienia przepustnicy

6 b³y¶niêæ - nie wiem jak to interpretowaæ

Nie wiem jak usun±æ te b³êdy, kasacja przez od³±czenie akumulatora na pó³godziny nic nie daje.Mo¿e jaki¶ pomys³? :)


tomi, chyba masz racjê z tymi mikserami, one dzia³aj± na zasadzie podci¶nienia, ale spróbujê :) mo¿e siê uda
Blos to ciekawa opcja tylko ja nie mam gdzie pod³±czyæ silnika krokowego który jest w blosie (nie mam kompa gaszowego - bo nie mam lambdy) a mechanicznego blosa ju¿ nigdzie nie sprzedaj± :/

Slawek - |23 Maj 2005|, 2005 15:19

Dzwoni³em do czarkramu do Krakowa, maj± Blosa i to nawet bez silnika krokowego czyli mechaniczny :) tylko ta cena 440 z³ :/
Struna - |23 Maj 2005|, 2005 15:54

jest drobny problem z monta¿em BLOS-a do V-ek w Scorpio - otó¿ jak wiadomo maja one dwie pzrepustnuice no i dwa doloty i trzeb atio jako¶ przepu¶ciæ przez jedn± wielk± gardziel BLOS-a wiêc trzeba sobie wykonaæ taki trójnik ¿eby to razem spi±æ - potem juz n ajedna turê BLOS i n akoneic ¿eby siê nie pieprzyæ z rozdwojeniem tego do oryginalnego filtra mo¿na za³o¿yæ sto¿ek ( nie ¿eby moc poprawi³ ale u³atwia monta¿ ) W sumie mo¿naby pokrywê filtyra z OHC lub DOHC za³o¿yæ na oryginalny filtr i wtedy jedn± rur± do blosa pod³±czyæ ale na mój gust wtedy bêdzie za du¿y opór w zasysaniu powietrza - no chyba ¿e zainwestuje sie w sportowy wk³ad do filtra.
tomi503 - |24 Maj 2005|, 2005 07:54

@Struna tylko jeden szkopu³ w przypadku @S³awka s± te nieszczêsne przep³ywomierze i w jego sytuacji trujnik odpada. Musia³by zainwestowaæ w 2 B;osy.
Struna - |24 Maj 2005|, 2005 11:06

hmm jak by siê uprzec i dwa trójniki zrobiæ to by posz³o. nie wiem tylko co by to na benzynie pokaza³o ale na gazie no problem.
tomi503 - |25 Maj 2005|, 2005 08:48

wydaje mi siê ¿e by³aby wtedy durza zwêrzka i przep³ywomierze by mia³y fa³szywe wskazania co do ilo¶ci zasysanego powietrza. Z drugiej strony mo¿e i by to chodzi³o. :D
Struna - |25 Maj 2005|, 2005 10:17

no tutaj to by juz trzeba poeksperymentowaæ - ale z pewno¶ci± na dwóch blos-ach by posz³o.
Slawek - |27 Maj 2005|, 2005 22:16

Macie racje, na jednym blosie istnieje du¿e prawdopodobienstwo ze nie bêdzie to chodzi³o tak jak powinno, na dwóch mo¿e i dobrze ale to ju¿ siê nie kalkuluje.
Poeksperymentuje z innymi przep³ywomierzami i zobaczymy jak wyjdzie :)

Zrobi³em próbê bez mikserów i tak jak my¶la³em komputer zacz±³ pokazywaæ mniejsze spalanie i osi±gi wzros³y :)
Wysz³o na benzynie mniej wiêcej tak:
Jazda w mie¶cie (Wroc³aw) przy rozgrzanym silniku 11-14l
Jazda w mie¶cie (Wroc³aw) startuj±c z zimnym silnikiem 17-22l - odcinki kilkaset metrów
Za ka¿dym razem jazda "normalna" tzn bez szaleñstw.

Po wynikach widaæ ¿e spalanie spad³o do 40-50% tylko nie po to mam gaz ¿eby jezdzic na benzynie

Sprawdzê inne miksery i opublikujê wyniki.

Slawek - |27 Maj 2005|, 2005 22:38

Pytanie do osób które maj± Scorpio 2,9 12V automat, jakie obroty ma silnik przy 90 km/h albo ile przy 140 km/h?? bo u mnie sta³o siê co¶ dziwnego : przed wyci±gniêciem mikserów mia³em przy 90 km/h 1250 rpm, przy 140 km/h 2000 rpm, skrzynia chodzi³a ok, teraz po ponownym wstawieniu mikserów przy 90 km/h jest 1700 rpm, 140 nie jecha³em po zmianie, ale pewnie bedzie ko³o 2500 rpm. Skrzynia ³adnie chodzi tylko obroty wzros³y na poszczególnym biegu i d³u¿ej ci±gnie na ka¿dym biegu.
Teraz ju¿ nie wiem, czy wtedy by³o ¼le, czy teraz jest ¼le. W sumie nic poza mikserami nie grzeba³em.
Proszê o info :)

Boni - |27 Maj 2005|, 2005 23:49

Slawek napisa³/a:
Skrzynia ³adnie chodzi tylko obroty wzros³y na poszczególnym biegu i d³u¿ej ci±gnie na ka¿dym biegu.
Teraz ju¿ nie wiem, czy wtedy by³o ¼le, czy teraz jest ¼le. W sumie nic poza mikserami nie grzeba³em.
Proszê o info :)


Wg. mnie nie jest ¼le, i stawiasz niew³a¶ciwe pytanie, nie ma czego¶ takiego jak "w³a¶ciwe obroty dla biegów" przy A4LD i EEC-IV. Silnik i EECIV nie maj± przecie¿ "pojêcia" o tym, co wyprawia skrzynia, o ile pamiêtam dopiero przy EECV w "wielorybie" mo¿na co¶ tak dyskutowaæ. Skrzynia robi co ma robiæ, i je¶li robi to ³adnie, to siê nie przejmuj - modu³ i silnik próbuje dopasowaæ siê tylko do "swoich" czujników, szczególnie do MAP, peda³u gazu i sond lambda, tak¿e do temperatur. Jak grzebiesz na gazie, na benzynie, wyjmujesz i wk³adasz elementy uk³adu dolotowego (a mo¿e kasujesz modu³ przy okazji?) to nie dziwne, ¿e zmieniaj± siê charakterystyki, i silnik inaczej reaguje na obci±¿anie przez normalnie dzia³aj±c± skrzyniê.

Adam_2000 - |28 Maj 2005|, 2005 00:04

Cytat:
nie ma czego¶ takiego jak "w³a¶ciwe obroty dla biegów" przy A4LD i EEC-IV. Silnik i EECIV nie maj± przecie¿ "pojêcia" o tym, co wyprawia skrzynia,


Nieprawda Boni :)
Po pierwsze : skrzynia automatyczna, dalej pozostaje skrzyni± z ustalonymi prze³o¿eniami na poszczególnych biegach. A wiêc dla danych obrotów silnika i znanego biegu mo¿emy dok³adnie ustaliæ prêdko¶æ z jak± auto powinno jechaæ (pomijamy u¶lizg na konwerterze).
Po drugie :EEC IV jest mimo wszystko dosyæ zaawansowanym komputerkiem i je¿eli "wie" jakie s± obroty silnika i wa³u napêdowego, to "wie" te¿ co siê dzieje w skrzynce. Oczywi¶cie nie tak dok³adnie jak EEC V, ale zawsze.
Wiêkszo¶æ k³opotów z A4LDe (je¿eli jest sprawna) wynika w³a¶nie z b³êdnych odczytów czujnika prêdko¶ci.

Adam_2000 - |28 Maj 2005|, 2005 00:17

Cytat:
przed wyci±gniêciem mikserów mia³em przy 90 km/h 1250 rpm, przy 140 km/h 2000 rpm, skrzynia chodzi³a ok, teraz po ponownym wstawieniu mikserów przy 90 km/h jest 1700 rpm, 140 nie jecha³em po zmianie, ale pewnie bedzie ko³o 2500 rpm.


... w/g mnie nie za³±cza siê LOC-up
Pod³±cz 2 kabelki z ¿aróweczk± do sterowania i sprawd¼, czy EEC nie za³±cza, czy te¿ urwa³y siê druty przy elektrozaworze.

Slawek - |28 Maj 2005|, 2005 09:53

Dziêki za info :) Dzi¶ rano ju¿ jest tak jak poprzednio, czyli przy 90 km/h i 1250 rpm a nic nie grzeba³em :) Mo¿e to sprawa wysokiej temperatury, bo poraz pierwszy jezdze tym samochodem jak za oknem 30 w cieniu :) Zobacze jak w po³udnie bêdzie siê zachowywa³am i ponownie zczytam b³êdy z kompa.
Boni - |28 Maj 2005|, 2005 22:20

Adam_2000 napisa³/a:

Nieprawda Boni :)


Prawda :)
(zanim zabrniemy w szczegó³y - nie traktuj tego jako argumentu z autorytetu, tylko jako ostrze¿enie :) - rozmawiasz z zawodowym automatykiem i maniakiem Scorpio. Zosta³e¶ ostrze¿ony. Dyskusja albo zdrowie - wybór nale¿y do ciebie :)

Adam_2000 napisa³/a:

Po pierwsze : skrzynia automatyczna, dalej pozostaje skrzyni± z ustalonymi prze³o¿eniami na poszczególnych biegach. A wiêc dla danych obrotów silnika i znanego biegu mo¿emy dok³adnie ustaliæ prêdko¶æ z jak± auto powinno jechaæ (pomijamy u¶lizg na konwerterze).


Pewnie, ale decyduje o tym skrzynia, a nie silnik czy EECIV, a w stanach przej¶ciowych (z czym ma problemy kolega) o tym co zrobi skrzynia decyduj± charakterystyki mocy i momentu silnika, i to nie tylko w funkcji obrotów, ale te¿ w czasie, a nie "dane obroty silnika". Choæby¶ na g³owie stan±³, w dyskutowanym przypadku silnik wie tylko czy skrzynia "jedzie", czy "stoi" (a i to, o ile pamiêtam, tylko w celu blokady rozruchu na pozycjach innych ni¿ P i N), a nie - jakie prze³o¿enia rozwija. Dlatego grzebanie przy gazie/benzynie nie ma nic do sterowania skrzyni, chyba ¿e sie rozwali gdzie¶ wi±zki albo pochrzani przewody, albo drastycznie zmieni charakterystyki silnika, co byæ mo¿e zrobi³ kolega, grzebi±c przy gazie - ale wtedy naprawdê nie radzê próbowaæ "poprawiaæ" skrzyni do "dziwnego" silnika; a je¶li wózek "ci±gnie" OK i pali w za³o¿onej :) normie, to silnika te¿ nie radzê wiêcej ruszaæ, bo po co? No chyba ¿e kogo¶ ekologia boli, i jeszcze chce ¿eby normy spe³nia³, to co innego :)

Adam_2000 napisa³/a:

Po drugie :EEC IV jest mimo wszystko dosyæ zaawansowanym komputerkiem i je¿eli "wie" jakie s± obroty silnika i wa³u napêdowego, to "wie" te¿ co siê dzieje w skrzynce. Oczywi¶cie nie tak dok³adnie jak EEC V, ale zawsze.


A sk±d. EECIV nic ciekawego nie wie o skrzyni, nawet w cudzys³owie. EECIV nie robi ró¿nicy, czy to skrzynia wrzuci³a mu wy¿szy bieg, czy wje¿d¿asz pod strom± górkê nie zmieniaj±c biegu, czy doci±¿y³e¶ go na hamowni. Jako regulator silnika EECIV "patrzy" w zupe³nie inn± stronê, ni¿ sugerujesz. No i, last but not least, nie powiedzia³bym ¿e EECIV jest "zaawansowanym komputerkiem" :)

Adam_2000 napisa³/a:

Wiêkszo¶æ k³opotów z A4LDe (je¿eli jest sprawna) wynika w³a¶nie z b³êdnych odczytów czujnika prêdko¶ci.


No tak, ale z czujników, tak¿e "prêdko¶ci", SKRZYNI, a nie z czujników , tak¿e "prêdko¶ci", SILNIKA. Z problemów z czujnikami "prêdko¶ci" silnika to mo¿esz mieæ co najwy¿ej z³y zap³on albo wtrysk, czego odleg³ym skutkiem s± z³e prze³o¿enia. To ¿e rozwalony MAP czy TPS powoduje dziwne objawy na skrzyni, nie oznacza ¿e one na ni± bezpo¶rednio wp³ywaj±, po prostu silnikowi brakuje obrotów, momentu, albo w ogóle ma charakterystyki z kosmosu, do których próbuje "po swojemu" dopasowaæ siê A4DL, które to dopasowywanie koñczy siê np. brakiem overdrive, rozebraniem skrzyni w drobny mak, wyrzuceniem do ¶mieci, kupieniem drugiej, bia³± gor±czk±, po czym kto¶ w koñcu porz±dnie sprawdza i wymienia MAPa czy wtryskiwacze i nagle wszystko dzia³a, bo np. maksymalne obroty silnika podskoczy³y o 20% :)

Adam_2000 - |28 Maj 2005|, 2005 23:22

Ale¶ siê kolego Boni rozpisa³... tylko nie wiem w³a¶ciwie PO CO ? :))
... bo :
- to , ¿e jeste¶ zawodowym automatykiem, nie robi na mnie najmniejszego wra¿enia :)
- je¿eli znamy obroty na wej¶ciu i wyj¶ciu ze skrzyni, to znamy bieg, jaki jest za³±czony
- nigdzie nie sugerowa³em, ¿eby grzebaæ w silniku, czy skrzyni
- ciekawe, co Twoim zdaniem oznacza "zaawansowany komputerek" w sterowaniu, je¿eli 16-bitowy 8061 nim nie jest (?)
- czunik prêdko¶ci (VSS - Vehicle Speed Sensor) jest jeden - na wyj¶ciu skrzyni i to dziêki niemu PCM wie, kiedy za³±czyæ LOC i 4-kê.
... and last but not least...
Niech Twoja moc bêdzie z Tob± :)

Boni - |29 Maj 2005|, 2005 00:51

[quote="Adam_2000"]Ale¶ siê kolego Boni rozpisa³... tylko nie wiem w³a¶ciwie PO CO ? :))

Np. ¿eby¶ nastêpnym razem nie radzi³ grzebi±cym w uk³adzie dolotowym kolegom, jak im obroty uciekaj±, od razu sprawdzaæ lockup skrzyni :)

Adam_2000 napisa³/a:

... bo :
- to , ¿e jeste¶ zawodowym automatykiem, nie robi na mnie najmniejszego wra¿enia :)


I dobrze, to tylko ostrze¿enie, coby¶ siê nie dziwi³, ¿e nawet bez szczególnego "po co?" lubiê podr±¿yæ takie tematy.

Adam_2000 napisa³/a:

- je¿eli znamy obroty na wej¶ciu i wyj¶ciu ze skrzyni, to znamy bieg, jaki jest za³±czony


Ok, my znamy, ale jak kiedy¶ znajdziesz czas, to wyt³umacz mi, jak bacy na miedzy, sk±d EECIV, który w ostatniej instancji odpowiada za obroty silnika, wie COKOLWIEK o obrotach na wyj¶ciu ze skrzyni.

Adam_2000 napisa³/a:

- nigdzie nie sugerowa³em, ¿eby grzebaæ w silniku, czy skrzyni
- ciekawe, co Twoim zdaniem oznacza "zaawansowany komputerek" w sterowaniu, je¿eli 16-bitowy 8061 nim nie jest (?)
- czunik prêdko¶ci (VSS - Vehicle Speed Sensor) jest jeden - na wyj¶ciu skrzyni i to dziêki niemu PCM wie, kiedy za³±czyæ LOC i 4-kê.


8016 jest 16 bitowy tylko wewnêtrznie, zewnêtrznie, to lepiej nie wspominaæ :) , ¿aden z niego cud, w 1990, powiedzmy, nie by³ z³y, ale teraz to ju¿ historia. A PCM nie wspó³pracuje z EECIV i silnikiem bezpo¶rednio, i tyle, mam wra¿enie, ¿e przenosisz jakie¶ do¶wiadczenia z EECV (którego ja z kolei nie znam "od podszewki") na EECIV.

Adam_2000 napisa³/a:

... and last but not least...
Niech Twoja moc bêdzie z Tob± :)

...nawzajem. A poniewa¿ Slawkowi maszyna lata, to i gadaæ nie ma o czym :)

Slawek - |31 Maj 2005|, 2005 19:36

Dziêki Adam i Boni, "poniewa¿ Slawkowi maszyna lata, to i gadaæ nie ma o czym" i z tym siê zgodzê :) chodzi bardzo dobrze :) tylko nie rozumiem dlaczego tak obroty skacz±, ostatnio przez 2 dni zmienia³ biegi tak jak zawsze, a dzi¶ znów prze³±cza na wy¿szy bieg przy wiêkszych obrotach. Przyk³adowo raz mam przy 90km/h i 4 biegu 1250 rpm a innym razem (te¿ 90km/h i 4 bieg) 1900 rpm, dziwne :/ mo¿e to pierwsza oznaka jakiej¶ usterki w skrzyni? aha, te wachania zmiany charakterystyki prze³±czania skrzyni biegów pojawiaj± siê samoistnie, tzn np: gaszê wieczorem samochód, zapalam rano i ju¿ inaczej dzia³a. a mo¿e to obrotomierz mnie oszukuje :D
Najlepiej jakby kto¶ kto ma automata 2,9 12V napisa³ ile obrotów ma na 4 biegu przy 90 km/h

Boni - |31 Maj 2005|, 2005 23:42

Tablice bêdê mia³ dopiero za jaki¶ czas, wiêc ci nie sprawdzê tego eksperymentalnie w tej chwili, ale na logikê i matematykê, to przy 90km/h, ko³ach 15, normalnym dyfrze i 4 w A4LD powinno byæ na silniku oko³o 2000obr/min. Chyba jednak ci ¶wiruje obrotomierz, bo przy NAPRAWDÊ zapiêtej 4 i NAPRAWDÊ 1200rpm wiedzia³by¶ od razu, ¿e co¶ jest bardzo nie halo, przecie¿ to prawie jak jazda na manualu na 4 z nog± zdjêt± z gazu :wink:
Slawek - |1 Cze 2005|, 2005 01:16

Ca³y czas mia³em na ja³owym 500 rpm i przy 90km/h 1250 rpm, a teraz na ja³owym 800 rpm i przy 90 km/h 1900 rpm, i muszê przyznaæ ¿e teraz jest bardziej elastyczny :) tylko on sam sobie to ustala kiedy chce :shock:
Boni - |1 Cze 2005|, 2005 12:44

Powiem tak - nie przygl±da³em siê w swoim V6 co pokazuje obrotomierz na ja³owym, zobaczê wieczorem, na pamiêæ parametrów V6 jeszcze nie znam, ale ka¿dy wykres moc/moment dla V6 12v jaki mam zaczyna sie od 1000obr i 0KM :wink: wiêc my¶lê, ¿e te 500obr ja³owych to jednak nienormalne i raczej mu³owato ci je¼dzi³ (za to oszczêdnie :D ). A przyczyn tego "falowania" obrotów to mo¿e byæ ca³kiem sporo, jedyna pociecha, ¿e jak przesuwaj± ci siê razem i ja³owe i przy 90km/h, to na 99% nie ma to nic wspólnego ze skrzyni±, tylko raczej czujniki, zawór ja³owych, i uk³ady podci¶nienia na silniku. Zacznij od obadania, czy przy tych zabawach z gazem/beni± nie zosta³ ci gdzie¶ jaki¶ wê¿yk od podci¶nienia spadniêty albo s³abo za³o¿ony :)
Struna - |1 Cze 2005|, 2005 13:51

generalnie V6 zrzuca obroty "na dwa razy" jak jedziesz i wyrzucisz na luz ( no ale w automacie to problem no ale jak odpu¶cisz gaz ) to spadaja do nieco powy¿ej 1000 rmp a potem jak sie zatrzymasz to spadaj± bardziej tak nawet poni¿ej 900 - ale do 500 to raczej nie bardzo - co¶ chyba nie tak z regulatorem wolnych obrotów.
Boni - |1 Cze 2005|, 2005 21:30

Sprawdzi³em na swoim V6, na postoju - zimny wchodzi na ja³owe ok 1100..1200rpm i spada w miarê nagrzewania do 900..1000. Wszelkie znaki na niebie, ziemi i w Internecie mówi±, ¿e tak jest mniej wiêcej normalnie dla V6 12v.
Slawek - |1 Cze 2005|, 2005 22:49

Nic przy przewodach podci¶nieniowych itp nie grzeba³em tylko miksery wyci±ga³em i tyle. Ten mój skorpiaczek rz±dzi siê swoimi prawami, co potwierdza ¿e te autka maj± duszê :D Do teraz zawsze mia³em 500 rpm na wolnych i 2000 przy 140, teraz jest tak jak u Was, przy zimnym lekko powy¿ej tysi±ca, po rozgrzaniu spada do ok 800 - 900 rpm. Przyznam ¿e teraz je¼dzi siê lepiej, silnik jest bardziej elastyczny :) ale czy pali wiêcej czy mniej nie wiem, bo jednego dnia jest tak, a nastêpnego inaczej :D to auto mnie zaskakujê :D przymanjmniej nie jest nudne :D
Teraz te¿ uwa¿am ¿e to nie wina skrzyni tylko co¶ z regulacj± obrotów w silniku, ale narazie nic nie bêdê robi³ póki skorpiaczek nie zdecyduje siê ostatecznie ile chce mieæ obrotów na ja³owym :D


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group