Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

Pozostałe - Klima - diagnostyka DE-ICE i Presostatu

Struna - |12 Sie 2010|, 2010 19:10
Temat postu: Klima - diagnostyka DE-ICE i Presostatu
materiał napisany przez: gufer-posepny

Testujemy czujnik DE-ICE :

Najpierw musimy zlokalizować piernika jednego . podnosimy maskę i przy obudowie nawiewu po lewej stronie mamy taką metalową gruszkę , pod nią plastikową puszkę . Nieco głębiej za tym powinna być złączka na 4 kable . To to . Oglądamy kable i musimy znaleźć kabelki czarny/żółty pasek brązowy/żółty pasek . To są kable od styków przekaźnika wewnątrz modułu DE-ICE który nam rozłącza kompresor jak w parowniku będzie za niska temperatura . O ile pamiętam to te kable są na przekątnej wtyczki . Obejrzeć na jakie kable w drugiej złączce przechodzą i zapamiętać ( zapisać sobie ) . Rozpinamy to złącze . We wtyczce od strony wiązki ( nie DE-ICE ) wtykamy zworkę z kawałka kabla ) tak aby zmostkować styki przekaźnika . Włączamy silnik i klimatyzację i patrzymy czy kompresor pracuje . Jak pracuje to wygląda na to że DE-ICE padł .

Jak ktoś ma możliwości to cały czujnik DE-ICE demontujemy i : Kabelek brązowy +12V , kabelek czarny masa ( odwrotnie są kolory żeby było śmieszniej ) Pozostałe piny to przekaźnik . Podłączamy zasilanie i mierzymy czy jest przejście . Jak jest to sondę DE-ICE wetknąć do zamrażarki i po czasie tak do minuty styki rozłączą się . Wyjmujemy sondę i po chwili złączą się .


Testujemy presostat :

Wkręcony jest do osuszacza . Ma 4 kable . Oglądamy wtyczkę . Para kabli od strony wiązki auta fiolet oraz fiolet/żółty odpowiedzialna jest za rozłączenie kompresora gdy w układzie występuje za niskie ciśnienie czynnika lub za wysokie . odpowiadające im kable od presostatu powinny być zwarte . druga para kabli odpowiada za włączenie drugiego biegu wentylatorów w upały . Ten obwód nie musi być zamknięty .


Według dokumentacji z presostatu zasilanie cewki sprzęgła kompresora wędruje przez styki przekaźnika WOT i dopiero do sprzęgła .

Za niedziałanie odpowiedzialna może być skrzynka bezpieczników , no i wiązka podłużnicy . Uwaga na zwarcia bo część sygnałów leci prosto do komputera silnika .

Struna - |13 Sie 2010|, 2010 15:18

i jeszcze dodatek od bingo

golden86 napisał/a:
No właśnie jak sprawdzić De-ice
- de ice spełnia dwie role:
- jest to przekaźnik załaczenia klimy
- jest to czujnik temperatury parownika (zapobiega jego zalodzeniu)

do de-ice dochodzą cztery kable. Po rozpięciu wtyczki na wtyczce damskiej (po stronie wiązki) dochodzą nam cztery przewody. Przy włączonym silniku na wtyczce musimy znaleść:
- na dwóch gniazdach powinien być plus - jak go nie ma, to sprawdzić bezpiecznik 33 w małej skrzynce (chyba 20A) ; plus dochodzący do dwóch gniazd wychodzi z jednego miejsca, więc jeżeli znajdziemy tylko jednego plusa, to mamy problem z wiązką (nie pamietam którą, ale to chyba krótki odcinek do małej skrzynki).
po włączeniu dodatkowo klimy, powinna pojawić się również masa. pojawienie się masy powinno być równoczesne z zaświeceniem się kontrolki klimy - to ta sama masa w tym samym czasie zasila de-ice i kontrolkę AC. jak kontrolka się nie pali, to na de-ice nie ma masy (pomijam przepalenie żarówki i awarię kabelków). brak masy na wtyczce świadczy o braku sygnału pracy silnika lub braku sygnału z panelu kontrolnego klimatyzacji. Jak mamy masę na wtyczce de-ice, to zarówno panel klimatyzacji (czyli włącznik lub komputer, w zależności od wersji) daje zygnał pracy dla sprężarki oraz otrzymujemy sygnał o pracy silnika.

czwarte gniazdo to bezpośrednie wyjście sygnału plus na presostat umieszczony przy skraplaczu

jeżeli chcemy ominąć z jakiegoś względu de-ice, to na szybko robimy mostek z dowolnego plusa dochądzego na wyście plusa na presostat. jak chcemy to zrobić na dłużej, wstawiamy przekaźnik, którego cewkę (85 i 86) zasilamy z masy i dowolnego plusa dochdzącego na wtyczkę, a styki NO puszczamy na wejście (31) drugoiego plusa, a na wyjście sygnał wychodzący z przekaźnika (chyba 87). jeżeli tego nie zrobimy, to sprężarka będzie załaczona zawsze, zarówno w trakcie zapalania auta, jak i również w przypadku wyłączenia klimy z panelu sterowania. tylko presostat będzie ją wyłaczał i nic więcej.
UWAGA: brak de-ice może spowodować uszkodzenie sprężarki, szczególnie w chłodne dni.

[ Dodano: |13 Sie 2010|, o 16:06 ]
podsumowując - jezeli na wtyczce od de-ice mamy masę, to sterowanie klimy działa prawidłowo, jak jest też plus, to nie ma problemów z bezpiecznikami

[ Dodano: |13 Sie 2010|, o 16:12 ]
golden86 napisał/a:
presto na osuszaczu
- nie jest to element elektroniczny, tylko mechaniczny, więc jego sprawdzenie nie wymaga zasilania. po odpięciu wtyczki mamy cztery przewody:
- wejście masy sterującej wentylatorem (ami) - brązowa 4
- wejście plusa z de-ice - pojawia się przy sprawnym de-ice, załaczonym silniku i załączonej klimie - gniazdo 3
- wyjście na sterowanie wentylami - kierunek dalszy zależy od wersji auta - albo przekaźnik wentyla w skrzynce, albo wentyli przy chłodnicy, albo na kompa - sterowanie masą
- wyjście plusa na przekaźnik sprzęgła i dalej bezpośrednio na elektromagnes sprężarki.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group