Ford Scorpio Team
Forum mi³o¶ników samochodu marki Ford Scorpio

Elektryka - Regeneracja wi±zki silnka 2.0 8V 95r.

Reader - |17 Cze 2009|, 2009 13:07
Temat postu: Regeneracja wi±zki silnka 2.0 8V 95r.
Do regeneracji wi±zki silnika mo¿e nak³oniæ nas:

1.Nieprawid³owa praca jednostki napedowej
2.Pojawiaj±ce siê "kwiatki".

W moim przypadku pkt.2 by³ wystarczaj±cy aby odpowiednio wcze¶niej zaj±æ siê tematem nie czekaj±c na pogorszenie pracy czy wrêcz unieruchomienie silnika.

Przyk³adowe "kwiatki" na instalacji:


1. Do wykonania nowej wi±zki potrzebujemy :

Materia³y:

1.Dobrej jako¶ci przewód elektryczny 0,75 mm2 , ja u¿y³em SIF0.75-Y firmy HELUKABEL
2.Nowe wtyczki dwupinowe.
3.Os³ony karbowane 16 , 13 , 11 , 9 , 5
4.Dobrej jako¶ci ta¶ma izolacyjna , ja u¿y³em winylowej SCOTCH 33 firmy 3M
5.Koszulka termokurczliwa 3,2

Narzêdzia:

1.Lutownica
2.Cyna , topnik
3.¦ci±gacz izolacji
4.Kombinerki
5.Cêgi
6.Nó¿ uniwersalny
7.¬ród³o ciep³a

2. Demonta¿:

Rzucamy okiem na zagadnienie od strony teoretycznej:

http://www.fordscorpio.co...C8VDescript.pdf

Aby u³atwiæ rozpinanie wszystkich koñcówek, demontujemy uk³ad dolotowy luzuj±c opaskê zaciskow± na korpusie przepustnicy i zwalniaj±c zatrzaski ³±cz±ce obudowe filtra powietrza z przep³ywomierzem.
Poniewa¿ wykonywa³em prace bez kana³u, niezbêdnym okaza³o siê podniesienie przedniego prawego ko³a i wczo³ganie siê pod samochód celem odpiêcia wtyczek od czujnika wa³u korbowego i cisnienia oleju.
Uwaga !
Zanim wejdziemy pod samochód, koniecznie podstawmy solidn± podporê i opu¶æmy na ni± pojazd.

Tak wygl±da interesuj±cy nas kawa³ek instalacji po wyjeciu z samochodu:


3. Regeneracja

Usuwamy izolacje aby ods³oniæ przewody.
Sprawdzamy zgodno¶æ po³±czeñ z List± Po³±czeñ

Rozbieramy Wtyk Z³±cza G³ównego


Demontujemy pokrywê zewnêtrzn±.
Odpinamy pokrywê z numerowanymi otworami.
Demontujemy czerwone listwy.
Odginamy delikatnie zatrzaski kolejno wyjmuj±c przewody razem z pinami.



Obcinamy piny z kawa³kami przewodów(dzieki temu wiêkszo¶æ pinów trafi z powrotem na swoje miejsce).


Czy¶cimy czê¶ci sk³adowe WZG.
Korzystaj±c z Listy Po³±czeñ docinamy odpowiedniej d³ugo¶ci kawa³ek nowego przewodu , zarabiamy odpowiedni pin na jego koñcu (wykorzysta³em stare piny odginaj±c zacisk izolacji, odcinaj±c resztke starego przewodu) zaciskaj±c izolacje i lutuj±c bezposrednio do konektora.


Nastêpnie tak przygotowany przewód przewlekamy przez pokrywkê z otworami i przez uszczelkê silikonow±.
Czynno¶ci powy¿sze powtarzamy 21 razy.
Uwaga ! Przewody sygna³owe od czujnika po³o¿enia wa³u korbowego (CPWK) oraz od czujnika po³o¿enia wa³u rozrz±du (CPWR) musz± byæ ekranowane. Ekran tutaj jest w postaci skrêtki. Ka¿da para biegn±ca do czujników ma postaæ skrêtki dziêki czemu zyskuje odporno¶æ na zak³ócenia.


Maj±c tak przygotowane przewody montujemu WZG w kolejno¶ci odwrotnej.
Jako os³ony zastosowa³em g³ównie rury karbowane , gdzie z jakich¶ wzglêdów nieda³o rady - ta¶ma izolacyjna. Ta¶m± zabezpieczy³em równie¿ rozga³êzienia rurek karbowanych jak i przej¶cia rurek we wtyczki.

Sporo czasu straci³em na upychanie przewodów w rurkach, zw³aszcza odcinek od WZG do listwy , podchodzi³em dwa razy bo rurka teoretycznie odpowiednia (13) w praktyce okaza³a siê za ma³a. Docelowo posz³a tam 16mm, ale czasu namarnowa³em co niemiara.


Po z³o¿eniu ca³o¶ci i zaizolowaniu gdzie trzeba otrzymujemy mniej wiêcej taki widok:


Zanim zamontujemy do samochodu raz jeszcze "przedzwaniamy" miernikiem sprawdzaj±c zgodno¶æ przej¶æ odpowiednich pinów WZG do odpowiednich pinów wtyczek czujników.

Dla poprawy kontaktów spryskujemy gniazda i wtyki jakims dedykowanym specyfikiem, ja u¿y³em LEKTRO CLEAN firmy TESLANOL.

Po za³o¿eniu naszej zregenerowanej wi±zki, uruchamiamy silnik , rozgrzewamy i pozostawiamy na asfalcie dwie czarne smugi z poczuciem dobrze spe³nionego obowi±zku u¿ytkownika Scorpio. ;)

Podsumowuj±c koszty:

Materia³y brutto:

Przewód 0,75 mm2 - 100 mb
Ta¶ma izolacyjna
Rurka termokurczliwa
Karbowane rurki os³onowe
Z³±cza dwupinowe z konektorami i d³awnicami

Suma: ~ 270 PLN

Materia³y netto:

Przewód 0,75 mm2 - 36 mb
Ta¶ma izolacyjna
Rurka termokurczliwa
Karbowane rurki os³onowe
Z³±cza dwupinowe z konektorami i d³awnicami

Suma: ~ 150 PLN

Robocizna netto:

16h x 50 = 800 PLN

irek - |17 Cze 2009|, 2009 14:54

Fasonowa robota
kondzio508 - |17 Cze 2009|, 2009 14:56

Mozna by do warsztatu daæ . :one:
gufer-posepny - |17 Cze 2009|, 2009 14:59

Piêkna robota . Tylko od tego zó³tego bia³aczki mo¿na dostaæ . 2 kolory by by³y przyjemne . No i nie pomieszaæ kabelków .
Maciej1970 - |17 Cze 2009|, 2009 16:05

nie bia³aczki , a ¿ó³taczki kolego ale pomimo to ,to piêkna robota. gdzie mo¿na kupiæ owe wtyczki ???
gufer-posepny - |17 Cze 2009|, 2009 16:08

No to jeszcze hardcore pod³u¿nica i mo¿na nurkowaæ w wodzie . I wtedy mo¿na uznaæ ¿e oczaty nie wywinie numeru .
Maciej1970 - |17 Cze 2009|, 2009 16:39

Maciej1970 napisa³/a:
nie bia³aczki , a ¿ó³taczki kolego ale pomimo to ,to piêkna robota. gdzie mo¿na kupiæ owe wtyczki ???
[/b]
Reader - |17 Cze 2009|, 2009 21:20

Wtyczki kupi³em w pobliskim sklepie motoryzacyjnym. Komplet czyli wtyczka + konektory + d³awnice silikonowe to koszt nieca³ych 8 PLN.
Przewód, ta¶mê winylow±, termokurczki - TME
Przewód jednego koloru bo poni¿ej 100mb nie sprzedaj±, chêtnie wzi±³bym kilka kolorów ale by mnie koszty materia³ów brutto przekroczy³y bud¿et.

P.S. Dziêki za uznanie. Mam nadziejê ¿e, komu¶ siê przyda.

YGH - |17 Cze 2009|, 2009 21:28

Reader napisa³/a:
P.S. Dziêki za uznanie. Mam nadziejê ¿e, komu¶ siê przyda.


oj przyda siê! przyyyda :)

Struna - |29 Cze 2009|, 2009 16:56

no jakby to by³o takie proste w kosie...

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group