Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

Silnik + przeniesienie napędu - zaworek pompy oleju w DOHC od A-Z

karollo82x - |17 Mar 2009|, 2009 15:38
Temat postu: zaworek pompy oleju w DOHC od A-Z
Witam
Ten post jest to pełen opis czynności, potrzebnych narzędzi i części do dokręcenia nieszczęsnego zaworka pompy oleju w silniku DOHC. Jest to przypadłość chyba każdego DEŁOCHACYKA, no chyba że już ktoś ten zaworek dokręcił. Na forum było to wałkowane mnóstwo razy jednak nie odnalazłem pełnego opisu jak to zrobić. Więc oto on.

CO POTRZEBA:
najlepiej kanał - choć może i jest możliwe zrobienie tego z podnośnika :)
narzędzia - najlepiej zestaw narzędzi nasadkowych i grzechotka, ale konkretnie:
- klucze o rozmiarze 8, 10, 13, 19
- torx T30, T40, T45
- ściągacz do koła pasowego (wymiary koła fi140x30mm; miejsca do chłodnicy jest około 15cm). Ja miałem ściągacz własnej roboty i wygląda tak:
http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/7.JPG
- wiaderko na cieknący olej
- klej do śrub
- podstawowe narzędzia - śrubokręt młotek itp.

Części:
- uszczelka pompy oleju nr 6166428, cena około 15zł. Poniżej fotki:
http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/20.JPG
http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/21.JPG
- reszta - choć w większości przypadków nie ma potrzeby wymiany tych części, jednak cena ich jest niewielka więc każdy sobie może zadecydować - ja zostawiłem stare były ok.
Podkładka 6162125 cena 9,88
Sprężyna 1613226 cena 7,38
Tłok 6129256 cena 19,52 (ceny i numery części zaczerpnięte z forum)
- zimmering przedni wału - 42/56/7mm prawo skrętny - numer erling 757.497 cena 15zł
http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/24.JPG

WYKONANIE
1)powiększanie miejsca do pracy: rys.2( http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/2.JPG )
a)ściągnąć rurę dolotu powietrza do TPS, wraz z puszką rezonansową (rozkręcenie dwóch opasek odpięcie czujnika powietrza rys. 2/1)
b)odkręcić mocowanie puchy rezonansowej klucz T30 (rys.2/2)
c)ściągnąć pasek wieloklinowy - łapiemy pasek między alternatorem a pompą wspom. ciągniemy pionowo w górę, aż ramie napinacza się ugnie, dociskamy ręką ramie napinacza, ściągamy pasek z koła alternatora (rys. 2/3 )- 10s roboty
d)odkręcić napinacz paska wieloklinowego (klucz 13) rys.1 ( http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/1.JPG )
e)wymontować wiatraki : rys.3 ( http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/3.JPG )
- odciąć 3 opaski trzymające przewody (rys. 3/1)
- wyjąć wtyczki z wiatraków (rys.3/2) - ciągnąc za wtyczkę w kierunku od wiatraka bez użycia śrubokręta itp..
- odczepić wąż chłodnicy od wiatraków - dwa zaczepy od spodu wiatraków
- odkręcić 2 nakrętki mocujące wiatraki do chłodnicy klucz 10 (rys. 3/3)
- wyciągnąć wiatraki do góry

i tym sposobem mamy mnóstwo miejsca do działania http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/4.JPG

2)odkręcenia koła pasowego
a)odkręcić śrubę trzymającą koło pasowe - klucz 19 http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/5.JPG
- aby odkręcić tą śrubę należy unieruchomić koło pasowe - są dwa sposoby:
jeżeli śruba nie trzyma się mocno wystarczy wbić pierwszy bieg i odkręcać
jeżeli powyższy sposób zawiedzie należy odkręcić rozrusznik i zablokować koło zamachowe o obudowę skrzyni biegów - rozrusznik ma 3 śruby (dwie od spodu rozrusznika jedna nad rozrusznikiem) którymi jest przymocowany do skrzyni biegów i jedną(z przodu rozrusznika) do obudowy silnika - klucz 13 . Można wykręcić rozrusznik bez zdejmowania przewodów napięciowych.
b)zamontować ściągacz - ściągnąć koło pasowe http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/8.JPG
nie należy się przejmować zaznaczaniem miejsca koła pasowego na wale - na wale jest wypust na który nachodzi koło.

w ten sposób mamy dostęp do dekla pompy olejowej http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/9.JPG

3)odkręcenie dekla pompy oleju: rys. 12( http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/12.JPG )
a)podłożyć wiaderko w miejsce planowanego ściekania oleju (rys. 12 wyciekający olej)
b)odkręcić kilkanaście śrub wokół dekla - klucz 8
c)zdjąć dekiel - najlepiej podważyć śrubokrętem - łatwo odchodzi

w ten sposób mamy dostęp do pompy oleju: http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/18.JPG

4)wykręcenie pompy oleju
a)odkręcić koło zębate pompy - klucz T40 http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/17.JPG
b)wykręcić 4 śruby mocujące pompę - klucz 8 http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/222.JPG
c)wyciągamy pompę do siebie

i mamy pompę z tym nieszczęsnym zaworkiem na stole http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/19.JPG

5)pozostałe czynności
a)odkręcamy śrubę mocującą zaworek - sprawdzamy komponenty zaworka (tłoczek, sprężyna, podkładka, śruba) czy są w należytym stanie - ewentualnie wymieniamy na nowe
b)dokręcamy śrubę zaworka na kleju do śrub - klucz T45 - można jeszcze to połączenie lekko zapunktować punktakiem lub śrubokrętem - aby powstała bruzda - zawsze to utrudnienie przy rozkręcaniu
c)nałożyć nową uszczelkę od tyłu pompy http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/23.JPG
d)wyciągnąć starą uszczelkę pompy http://ekrakow.net/~maciek/zaworek/22.JPG są to uszczelki jednorazowego użytku - teoretycznie.

I całą operacja gotowa !!!
Teraz zostaje tylko odwrócić proces i wszystko zamontować.

Jedna uwaga - jeżeli jest potrzeba (lub zapobiegawczo) można przy okazji wymienić zimmering wału który jest montowany w deklu.

Mam nadzieje że się komuś przydadzą te wypociny. Czas całej operacji ponad 2 godziny. Jeżeli administratorzy FST wyrażą zgodę proszę o przeniesienie do warsztatu.
Pozdrawiam użytkowników FST, i życzę miłego majsterkowania.

Zysio - |17 Mar 2009|, 2009 15:46

Oczywiście, że do Warsztatu.

Aczkolwiek myślę że da radę bez demontażu wentyli, mi się jakoś udało.

W starym DOHC można jeszcze wedle uznania wymienić uszczelkę dekla pompy olejowej, tu jest już chyba zwulkanizowana z pokrywą z tego co kojarzę.

Struna - |17 Mar 2009|, 2009 16:22

karollo82x, zapomniałeś o jednym - w zasadzie zaworek nowy jest na tyle tani że ja bym z klucza dał nowy. Stary jak byl długo wykręcony to mógł sie nieco obrobić i może się potem przykleszczać. Także proponuje nowy dać. to jakieś 30 zeta.
karollo82x - |17 Mar 2009|, 2009 16:30

Cytat:
- reszta - choć w większości przypadków nie ma potrzeby wymiany tych części, jednak cena ich jest niewielka więc każdy sobie może zadecydować - ja zostawiłem stare były ok.


dałem wybór :)
fakt cena niewielka - jednak po oglądnięciu tłoczka w mojej pompie wyglądał jak nowy :)

a co do dekla - przyglądnąłem się uszczelce - była ładna nie popękana a dekiel był metalowy (a wydawało mi się że oryginalnie pakowali plastikowy) może mi się wydawało a może ktoś to zmieniła?

irek - |17 Mar 2009|, 2009 17:53

nie trza ściagać wentylatorów
karollo82x - |17 Mar 2009|, 2009 17:58

irek napisał/a:
nie trza ściagać wentylatorów

zgadza się, konieczności nie ma - dolot też można zostawić :)
tylko to jakieś 5 min roboty a miejsca 2 razy więcej :)
generalnie wszystko zależy jaki kto ma ściągacz
pozdrawiam

orelek - |18 Mar 2009|, 2009 12:49

koledzy mam pytanko, czy w/w operacja jest analogiczna dla silnika 2,0 16v?
irek - |18 Mar 2009|, 2009 12:56

orelek napisał/a:
koledzy mam pytanko, czy w/w operacja jest analogiczna dla silnika 2,0 16v?


tak jedynie inaczej wygląda to pod deklem jak ściagniesz, gdyż silniki 2.3 i 2.0 się różnią

VIK - |18 Mar 2009|, 2009 13:54

No, godzinka roboty, a silnik ratuje.
ford2fast - |18 Mar 2009|, 2009 14:44

karollo82x napisał/a:
dekiel był metalowy (a wydawało mi się że oryginalnie pakowali plastikowy)

W silniku 2,3 fabrycznie był mocowany metalowy :)

VIK - |18 Mar 2009|, 2009 18:35

Generalne od 94 w górę, nawet w 2,0 też zwykle były metalowe.
ford2fast - |18 Mar 2009|, 2009 19:09

VIK napisał/a:
Generalne od 94 w górę, nawet w 2,0 też zwykle były metalowe.



Również w MkII :)

wieloryb - |18 Mar 2009|, 2009 19:53
Temat postu: Re: zaworek pompy oleju w DOHC od A-Z
karollo82x napisał/a:
Witam
odkręcenia koła pasowego
a)odkręcić śrubę trzymającą koło pasowe - klucz 19


jak potem zamocować koło pasowe? czym wciskać? itp.

Struna - |18 Mar 2009|, 2009 19:57

nabijasz nieco a potem dociągasz śrubą - ona zrobi resztę.
karollo82x - |18 Mar 2009|, 2009 19:59

tak jak kolega Struna, napisał prosta sprawa dociąga się śrubą pozdrawiam
kondzio508 - |19 Mar 2009|, 2009 12:21

jak by mialo isć to do warsztatu to wkleje jeszcze cos na ten temat :

Kolega Darecki111 napisał w innym temacie :

"Witam. Ceny i numery części do pompy oleju.
Podkładka 6162125 cena 9,88
Sprężyna 1613226 cena 7,38
Tłok 6129256 cena 19,52
Uszczelka pod pompe oleju 6166428 cena 15,13
To są ceny z 24,09,2008 w Białymstoku w ASO
Osobiście po wymianie części i dokręceniu zaworka myślę że mozna zrezygnowac z wymiany podkładki u mnie wyglądała jak nówka i te 10 złotych za podkładkę toż to rozbój w biały dzień. Uszczelka pod pompe jest jednorazowa bo od temperatury twardnieje i przy próbie wyjęcia łamie się. "


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group